5D Chess with Multiverse Time Travel

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שחמט בחמישה ממדים עם מסע בזמן בין יקומים
5D Chess with Multiverse Time Travel
כללי
תאריך הוצאה 22 ביולי 2020
סוגה וריאצית שחמט
פיתוח Thunkspace
הוצאה לאור Thunkspace עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
פלטפורמות Microsoft Windows, macOS, לינוקס
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

5D Chess with Multiverse Time Travel (בתרגום לעברית: שחמט בחמישה ממדים עם מסע בזמן בין יקומים) הוא משחק וידאו ווריאצית שחמט משנת 2020 שפותח על ידי הסטודיו האמריקאי Thunkspace ויצא עבור מערכות ההפעלה Microsoft Windows, macOS ולינוקס. המכניקה המרכזית של המשחק, מסע בזמן בין-יקומי, מאפשרת לכלים לזוז קדימה ואחורה בזמן ולעבור בין צירי זמן שונים באופן דומה לאופן שבו הם עוברים בין השורות והטורים של לוח השחמט הרגיל. המשחק התקבל בצורה חיובית בקרב המבקרים וזכה לשבחים על עיצובו המורכב והאלגנטי.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשחמט בחמישה ממדים, כל משחק מתחיל עם סידור הכלים הרגיל בלוח השחמט. ככל שהמשחק מתקדם ניתן להעביר כלים לגרסת עבר של הלוח, בהתאם לכללים ספציפיים. כדי למנוע פרדוקסים הקשורים למסע בזמן, החזרת כלים אחורה בזמן לא משנה את העבר "המקורי" אלא גורמת ליצירת ציר זמן חדש או "יקום מקביל", שהלוח בו זהה לחלוטין ללוח של גרסת העבר, מלבד ההוספה של הכלי שחזר אחורה בזמן המקום המתאים. ניתן לשלוח כלים גם בין צירי הזמן השונים הללו, וכאשר הם עוברים בין צירי הזמן, הכלים יכולים לעבור לעבר, ההווה או העתיד של אותו ציר הזמן.[1] בכל פעם שציר זמן חדש נוצר מתנועה של כלי בין זמנים שונים בלוח, על השחקן לבצע מהלך בכל אחד מצירי הזמן הקיימים, למשל אם ישנם 3 צירי זמן נפרדים, כל תור יהיה מורכב משלושה מהלכים, כל אחד מהם בציר זמן נפרד. המשחק מסתיים כאשר מספר המהלכים החוקיים העומדים לרשות שחקן מסוים נמוך ממספר צירי הזמנים, ובמקרה זה אותו שחקן מפסיד.[2] באופן כללי, ככל שחלפו יותר מהלכים כך המשחק מסתבך יותר בגלל יצירת לוחות הזמנים החדשים.[3]

כללי התנועה של הכלים מבוססים על חוקי השחמט הסטנדרטיים, כאשר הזמן עצמו וצירי הזמן השונים הם צירים נוספים של תנועה, כמו שורות וטורים.[4] לדוגמה, צריח יכול לזוז מספר כלשהו של ריבועים לאורך ציר אחד, כך ששחקן יכול לשלוח את הצריח למקומו הנוכחי, אך כל מספר תורות בעבר, תוך שימוש בזמן כציר תנועה.[א] הרצים מתקדמים בשני צירים בו זמנית, כך שאפשר למשל להזיז רץ שלושה ריבועים אנכית ושלושה תורות אל העבר. פרשים מתקדמים בשני ריבועים על ציר אחד ואחד על ציר אחר - לדוגמה, פרש עשוי לעבור לכל ריבוע צמוד למיקומו הנוכחי (מרחק של ריבוע אחד), אבל בציר זמן שמרחקו מציר הזמן המקורי של הפרש הוא שני צירים (מרחק של שניים). מלכים יכולים לזוז למרחק של ריבוע אחד בכל מספר של צירים.[א] לדוגמה, מהלך תקין של מלך עשוי להיות תזוזה של ריבוע אחד בציר האופקי לציר זמן שכן תוך כדי חזרה של תור אחד לעבר. מלכות יכולות להתקדם מספר שווה של ריבועים בכל מספר של צירים. מהלך חוקי עבור מלכה יכול להיות תזוזה של 4 ריבועים אנכית, 4 אופקית, לתוך ציר זמן שנמצא במרחק של 4 צירי זמן, תוך תזוזה בחזרה לארבעה תורות בעבר של אותו ציר הזמן. רגלים יכולים לנוע דרך הזמן וצירי זמן שונים בתנאים מסוימים. [א] בנוסף לששת כלי השחמט הסטנדרטיים, המשחק כולל כלי שחמט אגדתיים משלו, הכוללים בין השאר את החד קרן והדרקון (שיכולים לזוז מספר ריבועים כלשהו בשלושה או ארבעה ממדים בו זמנית, בהתאמה) והנסיכה (שזזה כמו מלכה אך מוגבלת לשני ממדי תנועה לכל היותר).[1][5] ניתן להשתמש בחלקים אלה בסידורי לוח חלופיים, שכן בנוסף למשחקים על לוחות 8 × 8 רגילים, המשחק תומך גם במשחקים על לוחות בגדלים של 4 × 4, 5 × 5, 6 × 6 ו-7 × 7. בנוסף, המשחק מכיל חידות שחמט. ניתן לשחק את המשחק ברשת מול שחקנים אחרים או במצב לא מקוון נגד בינה מלאכותית.[3]

יציאת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הושק ב-22 ביולי 2020 בסטים. הוא פותח על ידי קונור פיטרסן ו-Thunkspace.[6] פיטרסן אמר שהוא נהנה מווריאציות שחמט כמו שחמט תלת־ממדי וחשב על הרעיון של שימוש בזמן בתור מימד נוסף לתנועה של כלים. לדבריו, "משם ניסיתי לפתור כל בעיה או פרדוקס שמצאתי".[7]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתן גרייסון, מבקר של Kotaku, כינה את המשחק "אלגנטי להפליא למה שהוא".[1] ארן קאהלר, מחברת ChessBase, ציין כי אף על פי שהמשחק התנהל היטב והוא גרסה מהנה לשחמט, הבינה המלאכותית שאפשר לשחק נגדה לא הייתה טובה במיוחד.[3] מבקר של Digitally Downloaded ציין כי בשל המורכבות הגוברת של המשחק ככל שהתורים מתקדמים, הוא מציג "באר אפשרויות בלתי מוגבלת".[8] כריסטופר ליווינגסטון מ- PC Gamer כינה את המשחק "מכופף מחשבה".[9] יעקב ארון מה-New Scientist כתב שהמשחק "אינו מתאים לבעלי לב חלש" וש"המשחק קשה ברמה שממיסה את המוח".[10] רב האמן היקארו נקמורה שיחק את המשחק כשהופיע ב-VENN באוגוסט 2020.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 מהלכים מיוחדים כגון הצרחה או הכאה דרך הילוכו אפשריים רק דרך הצירים המרחביים ואי אפשר לבצע אותם תוך מסע בזמן או בין צירי זמן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "5D Chess Has Completely Broken Me". Kotaku (באנגלית אמריקאית). 27 ביולי 2020. נבדק ב-29 ביולי 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Vega, Sin (29 ביולי 2020). "Actual 5D Chess proves that time travel should not be allowed". Rock, Paper, Shotgun. נבדק ב-29 ביולי 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 3 "What on Earth is 5D chess?". Chess News (באנגלית). 31 ביולי 2020. נבדק ב-6 באוגוסט 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Kent, Emma (2020-07-27). "With 5D Chess, you can checkmate in multiple dimensions". Eurogamer (באנגלית). נבדק ב-2020-08-16.
  5. ^ "New Princess piece! | 5D Chess News".
  6. ^ O'Connor, Alice (22 ביולי 2020). "5D Chess With Multiverse Time Travel sure is 5D chess with multiverse time travel, yep". Rock, Paper, Shotgun. נבדק ב-6 באוגוסט 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ 1 2 "This Month In Chess: 5D Chess On The Rise". Chess.com. 21 באוגוסט 2020. נבדק ב-22 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ S, Matt (29 ביולי 2020). "5D Chess With Multiverse Time Travel – A beautiful look at the limits of the human mind". Digitally Downloaded. נבדק ב-6 באוגוסט 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Livingston, Christopher. "If regular chess isn't hard enough for you, try 5D Chess With Multiverse Time Travel". PC Gamer. נבדק ב-22 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Aron, Jacob (9 בספטמבר 2020). "Playing chess where pieces time travel is confusing – in a good way". New Scientist. נבדק ב-17 בספטמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)