שחקן מול שחקן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שחקן מול שחקן או פי-וי-פי (PVP) הוא סוג של סכסוך מרובה משתתפים בתוך משחק וידאו שמערב שני שחקנים אמיתיים שנלחמים בתוך המשחק.[1] זאת בניגוד למשחקי שחקן מול סביבה (PvE)(אנ'), בהם שחקנים מתחרים נגד יריבים ו/או שחקנים שאותם משחק המחשב. מונחים אלה משמשים לרוב במשחקים בהם קיימות שתי הפעילויות,[2] במיוחד MMORPGs, MUDs ומשחקי תפקידים ממוחשבים אחרים. ניתן להשתמש ב- PvP באופן נרחב לתיאור כל משחק, או היבט של משחק, בו שחקנים מתחרים זה בזה באופן ישיר או עקיף.

פי-וי-פי לעיתים קרובות שנוי במחלוקת כאשר משתמשים בו במשחקי תפקידים. ברוב המקרים, ישנם הבדלים עצומים ביכולות בין שחקנים מנוסים לשחקנים טירונים ("נובים"). פי-וי-פי יכול אפילו לעודד שחקנים מנוסים לתקוף ולהרוג מייד שחקנים חסרי ניסיון.[3]

המשחקים מרובי המשתתפים הראשונים אפשרו בדרך כלל קרבות שחן מול שחקן, אולם מעטים אכן עשו זאת. משחקים אף הגבילו את היכולת של שחקנים לפגוע בשחקנים אחרים בכל מני דרכים: המשחק neverwinter יצר שטחים בטוחים כמו בנקים וערים, שבהם לא ניתן לתקוף שחקנים. באולטימה אונליין ובטיביה, המטרה הייתה לאפשר לשחקנים לרסן שחקנים אחרים שהרגו שחקן, בכך שמותר לאחרים להרוג אותם ללא עונש, או הגדרת הרג של שחקן כמזיק לאופיו של השחקן (כלומר גורם לו לירידה בתכונות). גם באיב אונליין ישנם אזורים מסויימים שבהם לא ניתן לתקוף משום שהם נשמרים על ידי דמויות חזקות שאותן משחק המחשב.

DOOM היה אחד המשחקים המשפיעים ביותר שעודד PvP, ואף טבע את המונח "Deathmatch". משם גם משחקים אחרים אמצו קרבות עד המוות, ואף שכללו זאת לקבוצות גדולות שנלחמות זו בזו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bartle, Richard (2003). Designing Virtual Worlds. New Riders. p. 407. ISBN 0-13-101816-7. Player(s) Versus Player(s) (PvP). Players are opposed by other players in a game. In a combat situation, this means PCs can fight each other.
  2. ^ Bartle, Richard (2003). Designing Virtual Worlds. New Riders. p. 407. ISBN 0-13-101816-7. PvP and GvG both assume PvE.
  3. ^ Sicart, Michael (2011). The Ethics of Computer Games. MIT Press. pp. 179–184. ISBN 9780262261531.