שחקן ראשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שחקנית ראשית)
ג'יימס קאגני (מימין) ואן שרידן, השחקן הראשי והשחקנית הראשית בסרט הקולנוע "מלאכים עם פנים מלוכלכות" (1938).

שחקן ראשי הוא שחקן המשחק את תפקיד הפרוטגוניסט בסרט קולנוע או במחזה, או את אחד מהתפקידים המרכזיים בסרט קולנוע[1]. המונח שחקנית ראשית משמש לעיתים גם לתיאור השחקנית המשחקת את מושא האהבה של הפרוטגוניסט.

המונח "ראשי" עשוי להתייחס לשחקן הממלא את התפקיד הגדול ביותר ביצירה, והמונח "שחקן ראשי" עשוי להתייחס לשחקן אשר בדרך כלל מלוהק לתפקידים כאלו, או שיש לו ניסיון עשיר ומכובד. שחקנים מסוימים מתויגים כשחקנים ראשיים, אך שחקנים רבים מוצאים את עצמם משחקים תפקיד ראשי בהפקה אחת, אך תפקיד משנה או אופי בהפקה אחרת.

לפעמים, יש יותר מתפקיד ראשי משמעותי אחד ביצירה דרמטית; ישנן יצירות דרמטיות, בהן תפקידו של שחקן המשנה הוא גדול מספיק, בשביל להיחשב כתפקיד ראשי. מועמדויות לפרסים במשחק, לעיתים קרובות, משקפות את אי-הבהירות הזו. כך, לפעמים שני שחקנים באותה היצירה עשויים להיות מועמדים לפרס השחקן הטוב ביותר ולפרס השחקנית הטובה ביותר - קטגוריות שבאופן מסורתי מיועדות לשחקן הראשי בלבד. לדוגמה, בשנת 1935 קלארק גייבל, צ'ארלס לוטון ופרנצ'וט טון(אנ') היו כולם מועמדים לפרס אוסקר בקטגוריית השחקן הטוב ביותר, עבור הופעתם בסרט "המרד על הבאונטי". כמו כן, לעיתים יש מחלוקת האם הופעה של שחקן מסוים ראויה להיות מועמדת לפרס השחקן הטוב ביותר, או שמא לפרס שחקן המשנה הטוב ביותר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "lead noun (ACTOR) - definition in the British English Dictionary & Thesaurus - Cambridge Dictionaries Online". Dictionary.cambridge.org. 2014-04-28. נבדק ב-2014-05-15.