שחר המתים (סרט, 2004)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שחר המתים (2004))
שחר המתים
Dawn of the Dead
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על שחר המתים עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי זאק סניידר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ריצ'רד פ. רובינשטיין, מרק אברהם, אריק ניומן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'יימס גאן
עריכה ניוון הווי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים שרה פולי
קים פוירייר
קים רוברטס
קן פורי
מייקל קלי
אינה קורובקינה
מאט פרואר
Sanjay Talwar
נטלי בראון
אר.די. ריד
לאורה דה קארטרט
סקוט רייניג'ר
זאק סניידר
Hannah Lochner
בויד בנקס
מקאי פייפר
טיי בארל
ג'ייק ובר
וינג ריימס
ברוס בוהן
ג'יין איסטווד
מייקל בארי
טום סביני
קווין זגרס
לואיס פריירה
לינדי בות'
Derek Keurvorst עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה טיילר בייטס
צילום מתיו פ' לאונטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Strike Entertainment עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה UIP Duna, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 באפריל 2004 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 100 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה גור, סרט זומבים, סרט פעולה, סרט מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 26 מיליון דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו dawnofthedead
סרט הבא Day of the Dead עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שחר המתיםאנגלית: Dawn of the Dead) הוא סרט פעולה ואימה אמריקאי משנת 2004, שביים זאק סניידר ונכתב על ידי ג'יימס גאן. זוהי הגרסה המחודשת של הסרט באותו שם מאת ג'ורג' רומרו משנת 1978, ובו מככבים שרה פולי, וינג ריימס, ג'ייק ובר ומקאי פייפר.[2] קומץ ניצולים אנושיים המוצאים מפלט בקניון פרברי במילווקי, ויסקונסין, מוקפים בנחילי זומבים. טיי ברל, מייקל קלי, קווין זגרס, ולינדי בות מגלמים תפקידי משנה; שחקני ההפקה המקורית קן פורי, סקוט רייניגר וטום סאביני מופיעים בהופעות קמע. שחר המתים הוא סרט הביכורים של סניידר כבמאי. הסרט שוחרר על ידי יוניברסל ב-19 במרץ 2004, והכניס 102 מיליון דולר ברחבי העולם כנגד תקציב של 26 מיליון דולר בלבד.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסיימה משמרת ארוכה כאחות בבית החולים פרודרט במחוז מילווקי, אנה חוזרת לשכונת הפרוורים שלה ובעלה לואי. במהלך דייט, הם מפספסים עלון חדשות חירום. למחרת בבוקר נכנסת בחורה מהשכונה והורגת את לואי, שמיד קם לתחייה כזומבי ותוקף את אנה. היא בורחת במכוניתה, מתרסקת ומתעלפת. עם התעוררותה היא מצטרפת לסמל המשטרה קנת הול, איש המכירות האלקטרוניקה מייקל, הפושע הקטן אנדרה ואשתו ההרה, לודה. הם פורצים לקניון סמוך ומותקפים על ידי מאבטח זומבים, שנושך מעט את לודה. שלושה מאבטחים – סי ג'יי, בארט וטרי – גורמים להם למסור את כלי הנשק תמורת מפלט. הם מתחלקים לקבוצות כדי לאבטח את הקניון. על הגג הם רואים ניצול אחר, אנדי, שנתקע בחנות הנשק שלו מעבר לחניון שורץ הזומבים. במהלך תקופה זו, שידור טלוויזיוני מראה להם קבוצת שוטרים שורפים את גוויות הזומבים ומורה לצופים לירות בראשם של הזומבים כדי להרוג אותם במהירות, מה שמאפשר לניצולים לתעדף מעכשיו את ראש הזומבים.

למחרת נכנסת למגרש משאית משלוח עם עוד ניצולים שנרדפו על ידי זומבים. הם כוללים את נורמה, סטיב, טאקר, מוניקה, גלן, פרנק ובתו ניקול. אישה אחרת חולה מכדי ללכת; היא מגולגלת פנימה, רק כדי למות ולקום לתחייה כזומבית. לאחר שנהרגה, הקבוצה קובעת שהמחלה עוברת בעקיצות. לודה שומרת על נשיכתה בסוד מהקבוצה, אף על פי שאנדרה יודע מכך. פרנק שננשך, בוחר להיות מבודד. כשהוא חוזר לעצמו קנת יורה בו.

קנת ואנדי מתחילים ידידות באמצעות הודעות שנכתבו על לוח לבן; ניצני רומנטיקה עולים בין אנה למייקל, וניקול וטרי. כשהחשמל נכבה, כמה מהניצולים הולכים למוסך החניה כדי להפעיל את גנרטור החירום ולמצוא כלב ידידותי שאומץ על ידי ניקול ושמו צ'יפס. זומבים הורגים את בארט, מכריחים את האחרים לשחרר על הזומבים גז ולהעלות אותם באש. בינתיים, לודה – קשור על ידי אנדרה – מתה לפני שמספיקה ללדת. היא חוזרת לחיים מחדש ונורמה הורגת את לודה; אנדרה מחליף יריות עם נורמה והשניים הורגים זה את זה. האחרים מוצאים תינוק זומבי בזרועותיו של אנדרה שנמסר לאחר מותה של לודה, אותו הם הורגים בחוסר רצון. הקבוצה מחליטה להילחם בדרך למרינה ולנסוע על היאכטה של סטיב לאי בימת מישיגן. הם מחזקים שני אוטובוסים מהמוסך.

כדי להציל את אנדי, הקבוצה רוכשת אספקה על הכלב, צ'יפס, ומורידה אותו לחניה; לזומבים אין שום עניין בו. צ'יפס נכנס בבטחה לחנות של אנדי, אבל זומבי עוקב ונושך את אנדי. רודפת אחרי צ'יפס, ניקול מתנגשת במשאית המשלוח בחנות הנשק, שם היא נלכדת על ידי אנדי הזומבי. הקבוצה מגיעה לחנות הנשק דרך הביוב, הורגת את אנדי ומחלצת את ניקול. הם תופסים תחמושת וחוזרים לקניון; לאורך הדרך, טאקר שובר את רגליו, וסי.ג'יי יורה בו מתוך רחמים. עם כניסתם פנימה הם לא מצליחים לנעול את הדלת מכיוון שסטיב נטש זמנית את חובת השמירה שלו. זומבים מסתערים על הקניון, ומכריחים פינוי דרך האוטובוסים.

במהלך הניווט בעיר, גלן מאבד שליטה על מסור המנסרים, ובטעות הורג את עצמו ואת מוניקה. בתוהו ובוהו, האוטובוס שלהם מתרסק. סטיב מנסה לברוח בכוחות עצמו אך זומבי אורב לו. אנה הורגת את סטיב הזומבי ומשיגה את מפתחות הסירה שלו. במרינה סי.ג'יי. מקריב את עצמו כדי שהאחרים יוכלו לברוח. מייקל, לאחר שחשף פצע נשיכה, הורג את עצמו בעוד אנה, קנת, ניקול, טרי וצ'יפס בורחים על היאכטה. קטעי וידאו ממצלמת וידאו שנמצאו על הסירה מראים שהאספקה של הקבוצה נגמרת, הם מגיעים לאי ומותקפים על ידי נחיל זומבים. מצלמת הווידאו צונחת ומותירה את גורלם עלום.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שרה פולי – אנה קלארק
  • וינג ריימס – קנת' הול
  • ג'ייק ובר – מייקל
  • מקאי פייפר – אנדרה
  • טיי בארל – סטיב מרקוס
  • מייקל קלי – סי.ג'יי.
  • קווין זיגרס – טרי
  • מייקל בארי – בארט
  • לינדי בות' – ניקול
  • ג'יין איסטווד – נורמה
  • בויד בנקס – טאקר
  • אינה קורובקינה – לודה
  • אר.די. ריד – גלן
  • קים פוירייר – מוניקה
  • מאט פרוייר – פרנק
  • לואיס פריירה – לואיס
  • האנה לוצ'נר – ויויאן
  • ברוס בוהן – אנדי
  • סקוט רייניג'ר – הגנרל
  • טום סביני – שריף טי. קאהיל
  • קן פורי – כומר אוונגליסטי מהטלוויזיה

השוואות למקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט המקורי הזומבים נעו לאט מאוד והיו מאיימים ביותר כאשר הם נאספו בקבוצות גדולות. במהדורה המחודשת, הזומבים מהירים וזריזים. מעריצים רבים של המקור, כמו גם רומרו עצמו, מחו על שינוי זה בתחושה שהם מגבילים את השפעתם של המתים-חיים.[3] זה מתבטא במידה מסוימת בעובדה שבמהדורה המחודשת אין כמעט צילומי זומבים מקרוב שנמשכים יותר משנייה או שתיים. סניידר מזכיר זאת בפרשנויות של ה-DVD לגרסה המחודשת, ומציין שהם נראים אנושיים מדי כאשר המצלמה משתהה עליהם זמן רב יותר. עם זאת, לשם השינוי הזה מגזין Wizard דירג את הזומבים במקום החמישי ברשימת "100 הנבלים הגדולים אי פעם".

למקור היה צוות שחקנים קטן יותר מהמהדורה המחודשת, מה שאפשר יותר זמן מסך לכל דמות. מעריצים ומבקרים רבים מתחו ביקורת על אובדן התפתחות הדמויות כתוצאה מכך.[4]

בגרסה המקורית הסיפור נפרש על פני מספר חודשים, מה שמעיד על השלבים המתקדמים של הריונה של פראן. במהדורה המחודשת האירועים מתרחשים בתוך כחודש, כפי שמעידה התכונה המשלימה The Lost Tape: Andy's Terrifying Last Days Revealed, שנמצאת על גבי ה-DVD לסרט. שינוי גדול נוסף מהמקור הוא שבניגוד לרומרו, סניידר מתייחס למחלת הזומבי ככזו שמופצת רק באמצעות נשיכה.[5]

שלושה שחקנים מהסרט המקורי הופיעו במהדורה מחודשת, שהופיעו בטלוויזיות בהן שורדים צופים: קן פור, שגילם את פיטר מהמקור, מגלם אוונגליסט הטוען שאלוהים מעניש את האנושות; סקוט ה. רייניגר, שגילם את רוג'ר במקור, מגלם אלוף בצבא שאומר לכולם להישאר בבית למען ביטחונם; וטום סאביני, שעשה את האפקטים המיוחדים עבור רבים מסרטיו של רומרו וגילם את חבר כנופיית האופנועים בליידס ב"שחר המתים" המקורי, מגלם את השריף מונרוויל ומסביר שהדרך היחידה להרוג את הזומבים היא "לירות בהם בראש". מונרוויל הוא גם המיקום של הקניון ששימש בסרט משנת 1978. בנוסף, חנות המוצגת בקניון נקראת "גיילן רוס", מחווה ברורה לשחקנית גיילן רוס שגילמה את פרנסין בסרט המקורי. בתחילת הסרט, מסוק הדומה מאוד לזה שבסרט המקורי, עף על פני המסך.

ב"אנציקלופדיית הזומבים, כרך 2", אמר האקדמאי פיטר דנדל כי הסרט המקורי "שימש גשר בין האימה המדוברת, האיטית של שנות השבעים, לבין התזה המהירה של שנות השמונים", ואילו הסרט משנת 2004 "בדרך כלל נוטש את המתח הגובר לאט לטובת סצנות פעולה תזזיתיות".[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Dawn of the Dead". Box Office Mojo. נבדק ב-6 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ J.C. Maçek III (15 ביוני 2012). "The Zombification Family Tree: Legacy of the Living Dead". PopMatters. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "John Leguizamo on Land of the Dead". ComingSoon.net. אורכב מ-המקור ב-29 באוקטובר 2008. נבדק ב-16 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Dawn of the Dead". אורכב מ-המקור ב-8 בדצמבר 2008. נבדק ב-16 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Kennedy, Michael (5 פבר' 2020). "Dawn of the Dead 2004's Zombie Outbreak Is a Huge Plot Hole". Screen Rant. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Dendle, Peter (2012). The Zombie Movie Encyclopedia, Volume 2: 2000–2010. McFarland & Company. pp. 49–51. ISBN 978-0-7864-6163-9.