שיגרו מיזוקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיגרו מיזוקי
水木 し げ る
לידה 19 במרץ 1922
Kohama, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בנובמבר 2015 (בגיל 93)
30 בנובמבר 2015 עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה 武良茂 עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה מאנגה
זרם באמנות יוקאי
יצירות ידועות גֶּה-גֶּה-גֶּה-נוֹ-קִיטַארוֹ
פרסים והוקרה מדליית כבוד עם סרט סגול (1991)
אזרחות כבוד (6 במרץ 2008)
פרס אשאסי (2008)
פרס ההצטיינות בתרבות (2010)
אזרחות כבוד של טוקיו (1 באוקטובר 2011) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Nunoe Mura עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Etsuko Mizuki עריכת הנתון בוויקינתונים
www.mizukipro.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שִׁיגֶרוּ מִיזוּקִייפנית: 水木 しげる; 8 במרץ 192230 בנובמבר 2015) היה אמן מאנגה והיסטוריון יפני. ביצירתו התמקד ביוקאי (אנ'), סוגה העוסקת בתופעות על טבעיות ורוחות רפאים מהפולקלור היפני, ונחשב למומחה בתחום.[1] הוא התפרסם בעיקר בזכות הקומיקס שכתב, "גֶּה-גֶּה-גֶּה-נוֹ-קִיטַארוֹ" ("ゲ ゲ ゲ の 鬼 太郎").[2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיזוקי נולד ב-19 במרץ 1922 באוסקה, יפן, וגדל בעיירה סַקָאימִינָאטוֹ שבמחוז טוטורי.[1] בילדותו כונה גֶּה-גֶּה-גֶּה, מה שמאוחר יותר שימש כהשראה לשמה של סדרת הקומיקס המפורסמת שלו.[1]

מגיל צעיר גילה כשרון לאמנות. יצירותיו הוצגו בתערוכה והוא אף הוצג כילד פלא בעיתון "מָאינִיצִ'י שִׁימְבּוּן". לעומת זאת, בלימודים הפורמליים לא נחל הצלחה, משום שנטה לאחר והתקשה לעמוד במטלות. לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר היסודי ניסה להתקבל לתיכון באזור מגוריו, אך נכשל. לבסוף התקבל לתיכון אחר, שהיה מרוחק ממקום מגוריו. גם בתיכון התפרסם בכישרון הציור שלו ויצירותיו פורסמו בעיתון.

לאחר שסיים את חוק לימודיו החל מיזוקי בחיפוש עבודה, אך התקשה לעמוד בזמנים ובמשימות ופוטר לעיתים קרובות. לבסוף החליט לממש את כישרונו ולפנות ללימודי ציור. לאחר כמה ניסיונות כושלים התקבל לאקדמיה לאמנות של קיוטו, אך חש שהלימודים אינם מתאימים ליכולותיו, ונטה להיעדר מהאקדמיה ולבלות במקום זאת בשיטוט ביערות הסמוכים.

בשנת 1940 החליט מיזוקי לעזוב את האקדמיה והתקבל למקום לימודים אחר, אך הושעה לאחר כחצי שנה בגלל ציונים נמוכים והיעדרויות רבות, והתחיל לעבוד בחלוקת עיתונים.

שירות צבאי, פציעה ושחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1942 גויס מיזוקי לצבא היפני ולחם באזור גינאה החדשה. במהלך המלחמה הוא נקלע להפצצה מצד ארצות הברית ואיבד את יד שמאל - ידו הדומיננטית.[1] את הניתוח ביצע הרופא היחיד ששהה באזור, אופטומטריסט בהכשרתו, ללא חומר הרדמה.[2] חוויותיו הקשות בצבא בזמן המלחמה השפיעו עליו רבות, וכנראה גרמו לו לדגול בפציפיזם.[3] בראיון ל-NHK הסביר שמסיבה זו יצר את הדמויות הבדיוניות שלו ללא לאום וארץ מקור. למרות נכותו, קיווה שיוכל להמשיך בציור.

לאחר שובו ליפן והחלמתו עבד מיזוקי במגוון עבודות, כולל מוכר דגים ומפעיל תיאטרון נייר. בשנת 1948 ניסה להתקבל לאוניברסיטת מוסאשינו לאמנות, אך נתקל בקשיים כאשר האוניברסיטה דרשה תעודת סיום של בית ספר תיכון. למרות זאת, הוזמן מיזוקי לראיון ולבסוף התקבל לאוניברסיטה באופן חריג, בזכות כישרונו יוצא הדופן.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1957 פרסם מיזוקי את חוברת הקומיקס הראשונה שלו, "Rocketmen".[1] בשנת 1967 החל לפרסם בעיתון 週刊少年マガジン (המגזין השבועי שוֹנֵן) את סדרת הקומיקס המפורסמת ביותר שלו, "גֶּה-גֶּה-גֶּה-נוֹ-קִיטַארוֹ" (ゲ ゲ ゲ の 鬼 太郎), שעוסקת בנער צעיר שנלחם במפלצות יוקאי. סדרה זו זכתה להצלחה רבה במיוחד.[4] בשנת 1971 פרסם ביוגרפיה מצוירת של אדולף היטלר.

בשנת 1977 פרסם רומן גרפי בשם "NonNonBa", שתיאר את ילדותו ואת סיפורי המעשיות שאומנתו נהגה לספר לו. משנת 1989 ועד 1998 כתב את הסדרה ההיסטורית "תקופת שׁוֹוָּה בקומיקס" (コ ミ ッ ク 昭和), שתיארה את תקופת שווה בשילוב אנקדוטות אישיות מחייו. בשנת 1991 פרסם סדרה היסטורית קצרה במגזין לנוער "The Sixth Grader", בה תיאר את פשעי המלחמה שביצע הצבא היפני במהלך קרבות עם סין וקוריאה.

זיקנה ומוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005 הופיע מיזוקי בסרט 妖怪大戦争 (מלחמת היוקאי הגדולה), סרט שבוים בהשראת יצירותיו. בשנת 2010 שידרה NHK סדרת טלוויזיה קצרה בשם "אשתו של גֶּה-גֶּה-גֶּה" (ゲゲゲの女房), על חייו וחיי אשתו. יצירותיו היוו בסיס ל-12 משחקי ווידאו.[5]

ב-30 בנובמבר 2015 לקה מיזוקי בהתקף לב, ונפטר בבית חולים בטוקיו.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחוב להנצחתו של מיזוקי

בעיר הולדתו של מיזוקי יש רחוב המוקדש להנצחתו, בדמות 120 פסלי ארד הממחישים את הדמויות שיצר, ומוזיאון המציג את יצירותיו ותולדות חייו.

בשנת 2016 זכה בפרס אייזנר על הסדרה "תקופת שווה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שיגרו מיזוקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]