שיחה:אום

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המילה אום היא נקבה[עריכת קוד מקור]

להלן תשובת האקדמיה ללשון:

מין המילה נקבה. הינה מה שהשיב בעבר בעניין זה עמיתי שלו פרפל:
המילה אום בהוראה זו היא חידושו של חיים נחמן ביאליק בהשראת Schraubenmutter (אֵם הבורג) או בקיצור Mutter (אימא) בגרמנית. אם כן, המילה אֹם קשורה למילה אֵם ומכאן מינה הדקדוקי. גם באנגלית משמש המונח female screw.
בברכה,
תמר קציר

La Nave Partirà10:03, 22 במרץ 2022 (IST)[תגובה]

אם ככה, האם צורת הרבים היא באמת "אומים"? עמית - שיחה 10:48, 22 במרץ 2022 (IST)[תגובה]
כן, אם זה היה אומות זה היה טיפה פחות מוזר אבל זה אומים. ‏La Nave Partirà13:41, 22 במרץ 2022 (IST)[תגובה]
גם במילון אבן שושן, מלפני כמעט שישים שנה, מצויין אומים.
למעשה, אין שום דבר מוזר באומים, והשווה:
מילה-מילים, שנה-שנים, לבֵנה-לבֵנים (bricks), פנינה-פנינים, שושנה-שושנים, חיטה-חיטים, שעורה-שעורים, תאנה-תאנים, ביצה-ביצים, דבורה-דבורים, נמלה-נמלים, כינה-כינים, יונה-יונים, ציפור-ציפורים, צפרדע-צפרדעים, יעל-יעלים, יען-יענים, רחל-רחלים, עז-עיזים, פילגש-פילגשים, אבן-אבנים, דרך-דרכים, עיר-ערים, פעם-פעמים, אשה-נשים, ועוד ועוד.
לעומת: שבוע-שָׁבועות, מאורע-מאורעות, חלום-חלומות, זיכרון-זכרונות, חשש-חששות, קרב-קרבות, אסון-אסונות, מקצוע-מקצועות, צרור-צרורות, עיפרון-עפרונות, צינור-צינורות, שולחן-שולחנות, כיסא-כיסאות, ארון-ארונות, חלון-חלונות, קיר-קירות, קרון-קרונות, ארמון-ארמונות, רחוב-רחובות, שָׂדֶה-שָׂדות, חול-חולות, גיא-גאיות, מקל-מקלות, אילן-אילנות, פרי-פירות, ירק-ירקות, נהר-נהרות, נייר-ניירות, מזלג-מזלגות, כינור-כינורות, שופר-שופרות, קול-קולות, אור-אורות, חוב-חובות, דור-דורות, אב-אבות, אריה-אריות, עוף-עופות, חילזון-חלזונות, זנב-זנבות, לב-לבבות, ועוד ועוד.
יש לשים לב, שהכלל הידוע לריבוי - שבלשון זכר מוסיפים "ים" ושבלשון נקבה מוסיפים "ות" - תקף רק לשמות תואר, למשל: אדום-אדומים - לעומת אדומה-אדומות - וכדומה, אבל הוא אינו בהכרח תקף לשמות-עצם: כדי לדעת מהי צורת הריבוי של שם-עצם, אין ברירה אלא לשנן בעל פה - לכל שם עצם בנפרד - את צורת הריבוי הפרטית שלו. למשל: צד-צדדים, איש-אנשים, אחות-אחיות (לא אחותות), ועוד. סמי20 - שיחה
סוגיית האום כבר נדונה בדלפק הייעוץ הלשוני של ויקיפדיה. שם העליתי בבירור, שיש לא פחות מארבע סיבות - אבל כולן מאד חלשות - לטובת לשון נקבה, לעומת סיבה בודדת - אבל מוצקה ומכרעת - לטובת לשון זכר. סמי20 - שיחה 16:56, 22 במרץ 2022 (IST)[תגובה]