שיחה:אינדיגו (צבע)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שוני בין עברית ואנגלית[עריכת קוד מקור]

כיצד הצבע בערך העברי ובאנגלי שונה? 89.138.138.137 23:21, 18 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

ריבוע הצבע[עריכת קוד מקור]

בויקיפדיה באנגלית אין אומנם את צבע זה, אך בערך ב"אנגלית פשוטה" יש צבע, שלא זהה לצבענו, או שאני מאותם אנשים שלא יודע להבחין בצבע הזה? תומאס 13:53, 18 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]


בילבול בצבעים[עריכת קוד מקור]

ריבוע הצבע הסגול במאמר שאליו יש הפניה --- אינו בשום אופן צבע אינדיגו הרגיל (המחומצן). צבע אינדיגו הרגיל קרוב מאוד לצבע כחול (עם נטיה קלה לסגול), רק עיוור צבעים יטעה בינו לבין הסגול (שיש בריבוע הצבע הנ"ל).

בפשטות: צבע אינדיגו (הרגיל) הוא הצבע הרגיל של בד ג'ינס "אוריגינלי" (להבדיל מבדי ג'ינס "מגוונים" שצבועים בצבעים שונים). את בדי הגי'נס האוריגינלים המציאה חברת המיכנסיים האמריקאית "לויס" (אם אני זוכר את שמה) היא השתמשה בצבע האינדיגו לצביעת בד זה.

אז מה זה הסגול בריבוע ? זה כנראה צבע החומר "אינדיגו מחוזר" REDUCED INDIGO וחומר האיענדיגו המחוזר קשור לשיטה של צבעית בדים באינדיגו על ידי טבילה במיכל (שיטת INDIGO VAT). בתהליך צביעת בדים על ידי צבע האינדיגו משתמשים בתהליכים הכימיים חימצון וחיזור שהם (בערך) תהליכים הפוכים זה לזה. האינדיגו המחוזר (שצבעו סגול) הוא חומר שמתחמצן מהר בהיותו חשוף לאויר והופך לאינדיגו המחומצן (כלומר האינדיגו הרגיל שצבעו כחול, נוטה קלות לסגול). האינדיגו המחוזר נישמר בתוך מיכל, מומס בתמיסה אלקלית, כי תמיסה כזו מגנה עליו מפני חימצון שלו. תהליך הצביעה כולל הטבלת הבד במיכל האינדיגו המחוזר ותליית הבד ליבוש. בזמן היבוש האינדיגו המחוזר מתחמצן ומשנה צבעו לכחול סגלגל.

קראתי את מאמר רלוונטי בויקיפדיה באנגלית וגם שם יש בילבול גדול בנוגע לשני הצבעים (אינדיגו רגיל ואינדיגו מחוזר). כנראה שזה מקור השגיאה של המאמר בעברית.

יתכן שאיזק ניוטון, באמת התייחס לצבע של אינדיגו מחוזר וקרא לו אינדיגו. הסיבה לכך היא הצורך בדיוק מדעי: הצבע של אינדיגו מחוזר הוא צבע יחיד (בנוזל ממיס אלקלי חסר צבע) בעוד צבע אינדיגו רגיל (שמתערבב עם צבעי הבד) אינו מוגדר באופן חד משמעי.

יתכן שצבע האינדיגו הוא צבע שניקרא בתלמוד הבבלי בשם כחל. נאמרה שם, הנחיה שמתנגדת לטיקסי איפור כהכנה לטקס נישואין (בנוסח "טקסי חינה" היום). וזה מה שנאמר בתלמוד הבבלי: לא כחל ולא שרק ולא פירכוס ויעלת חן. מהאמירה התלמודית הזו נולד הביטוי בעיברית חדשה "בלי כחל ושרק", ביטוי זה משובש לעיתים כאשר כותבים סרק במקום שרק.

הכחל, אם כך, הוא צבע איפור כחול (בערך) שעשוי כנראה מצמח האינדיגו.

שרק הוא כנראה איפור בצבע שניקרא במיקרא שורק. מדובר בצבע בין אדום לסגול שיש לקליפת ענבי יין (ענבים כהים).

הזיהוי של ענבי "שורק" התנ"כי עם ענבי יין הוא למשל לפי משל הכרם המפורסם של הנביא ישעיהו (פרק ה): " ... כרם היה לידידי בקרן בן שמן, ויעזקהו ויסקלהו ויטעהו שורק ...". או משל של הנביא ירמיהו (פרק כ): "... ואנוכי נטעתיך שורק כולו זרע אמת ואיך נהפכת לי סורי הגפן נכריה ...".

אינדיגו ניכנס לשימוש במסופטמיה רק במאה השביעית לפני הספירה, בשימושים הרגילים שלו צביעת בדים ואיפור. זו אולי הסיבה שצמח זה ואיפור הכחל לא מוזכרים כמעט בתנ"ך. האינדיגו (וכן החינה) היו בשימוש בהודו מזה אלפי שנים ומשם הופצו בעולם הישן, מקור השם אינדיגו הוא מילים ביוונית ורומית שפירושן "חומר הודי".

מובאות ואסמכתאות יובאו אחר כך.


הדברים מעניינים, אבל כדי לשפר את הערך אנו זקוקים לאסמכתות. התוכל להביא כאן מקורות לדברים? ‏odedee שיחה 16:22, 27 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
כדאי לקרוא לא רק את en:Indigo אלא גם את en:Indican ,en:Hexaplex_trunculus ו-en:Indigo dye, בכולם יש אסמכתות שעשויות להועיל כאן. ‏odedee שיחה 21:08, 27 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

האסמכתאות העיקריות שלי הן שלושת אתרי אינטרנט וחוברות PDF שערכה קתרין קרטרייט-ג'ונס www.indigopage.com, www.hennapage.com, www.hennaforhair.com וכן האתר www.tapdancinglizard.com ממנו ניתן להוריד חלק מהחוברות הנ"ל.


חוברות בפורמט PDF שהיא כתבה חופשיות להורדה מהאתרים הנ"ל. קתרין קרטרייט היא אמנית יותר מ- 40 שנה וחקרה את נושא החינה והאינדיגו ב- 20 השנים האחרונות. היא כתבה עבודת דוקטורט על שימושי חינה ולאחר מכן, כנראה, המשיכה בחקירה על שימושי האינדיגו. להערכתי היא מסתמכת על כימאים בתחום האינדיגו לפחות. עושה רושם שהיא אמינה למדי בתחום וחקרה באופן יסודי את הנושא מבחינת השימושים. חינה ואינדיגו הם שני חומרי הצביעה העיקריים של העולם הישן וכדאי לא להפריד ביניהם לצורך הבנת השימוש בהם.

את מה שכתבה קתרין קרטרייט בעניין האינדיגו הצלבתי עם ערכי וויקיפדיה באנגלית על אידיגו ו- INDIGO DYE . ערך INDICAN בויקיפדיה לא מוסיף משהו מהותי. גם השתמשתי באופן אישי בצבען שיש בו מרכיב עיקרי אינדיגו, כך שאני יודע מנסיון איך זה פועל, זו הצלבה נוספת.

הפקת צבע מצדפות שהזכרת -- לא ררלוונטית כמעט להבנת הערך אינדיגו, כי הצבען המופק מצדפות הוא חומר נדיר, האינדיגו הוא חומר מצוי וזול. עם זאת, האתר WWW.INDIGOPAGE.COM מתייחס בקצרה לחומר המופק מהצדפות כאשר הוא מאזכר את הצבע TYRIAN PURPLE. הצבע הנ"ל, סגול טיריאני, רלוונטי כנראה למה שמוגדר במיקרא ובתלמוד בשם "תכלת".

יש מחלוקת תורנית בלתי פתירה בנוגע לזיהוי בטוח של צבע "תכלת" (שהשימוש בו מוזכר בתורה, למשל בצביעת ציצית וצביעת בגדי כוהנים טקסיים). כנראה בגלל המחלוקת הזו לא נהוג היום כלל לצבוע ציצית.

ועוד לגבי צבעי האינדיגו. בערך INDIGO DYE באנגלית מראים את שני הצבעים זה ליד זה. במיכל בתחתית העמוד רואים את האינדיגו המחוזר בתמיסה (הסתכלות על כף הבחישה שם מראה שמדובר בצבע סגול). לעומת זאת, בשתי התמונות העליונות מראים לבנה של אינדיגו מחוזר ששהשיכבה העליונה שלה מחומצנת חלקית (לכן שינתה חלקית את צבעה לכחול). החלקים המנומרים בצבע סגול על גבי המשטח החיצוני של הלבנה --- הם חלקים שחומצנו רק מעט לכן הסגול דומיננטי שם. כאשר טוחנים את הלבנה הזו, השכבות העמוקות של הלבנה רובן במצב מחוזר ולכן צבען סגול. הצבע הכחול של הלבנים כנראה אינו צבע אינדיגו כחול נקי, כי בהפקה של אינדיגו לצביעה בעולם הישן היו מעורבים צבעים נוספים שאי אפשר היה לסלקם.

השימוש בלבנים של אינדיגו מחוזר נידרש כנראה במיסחר בינלאומי בעולם הישן, כי זוהי אריזה נוחה לשינוע ולאיכסון ממושך. אינדיגו מחוזר יבש וטחון בעולם הישן --- היה מתחמצן כנראה באיכסון ממושך. שינוע אינדיגו מחוזר בתמיסה הוא עניין מסורבל ביותר, לכן לא בא בחשבון.

היום אינדיגו לצביעה מופק באופן סינטטי בעיקר, לכן הצבע בצביעה נקי (אלא אם כן רוצים להוסיף לו צבענים נוספים כדי לקבל גיוון בצביעה). כמו כן, ככל הניראה, החומרים המשמרים היום יעילים יותר מאילו של העולם הישן (יעילות במניעת חימצון), לכן ניתן היום לשנע ולארוז את האינדיגו במצב טחון. אינדיגו מחוזר טחון נוח כמובן לשימוש מיידי, התהליך פשוט: מוהלים במים, טובלים את הבד ותולים אותו ליבוש.

אני מעריך את החיפוש, אבל עדיפים מקורות שהם בני-סמכא יותר מאשר http://www.tapdancinglizard.com/ ודומיו. אתרים מתאימים יהיו ספרי כימיה או הנדסה כימית, מאגרי מידע תורניים, ספרי אמנות וכו'. בעייתי להסתמך על אתר כמו indigopage.com שיוצרו הוא אלמוני. ‏odedee שיחה 13:37, 6 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

כמו כן יש שבעה צ'אקרות בשבעה צבעים. 79.180.194.49 13:49, 29 באוקטובר 2011 (IST)[תגובה]

הצ'קרה של העין השלישית[עריכת קוד מקור]

היא בצבע אינדיגו. והיא מסמנת גם את ראיית הנסתר. זה פרט מעניין לדעתי, כי עכשיו ראיתי שהעין האנושית הרבה פעמים לא מבחינה בצבע הזה.

עלוב תרחיבו עוד על הצבע[עריכת קוד מקור]

עלוב 94.230.83.44 19:25, 11 במרץ 2013 (IST)[תגובה]

תודה על המשוב! לידיעתך, ויקיפדיה נכתבת בהתנדבות על ידי אנשים פרטיים כמוני וכמוך. כל אחד יכול לערוך דף בוויקיפדיה על ידי לחיצה על הלשונית לשונית עריכה או על לשונית לשונית עריכת קוד מקור שבראש הדף בצד שמאל, אך רצוי להירשם לפני כן על מנת להגן על פרטיותך ולהקל על הדו-שיח עמך. אנו מזמינים אותך להצטרף לוויקיפדיה, להרחיב ולתקן את הערכים הקיימים וליצור ערכים חדשים. ויקיפדיה צריכה אותך!. • ♀♂קלאושיחה19:42, 11 במרץ 2013 (IST)[תגובה]

הערך באויקיפדיה האנגלית יותר מושקע[עריכת קוד מקור]

מאור ש. - שיחה 20:16, 30 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]