שיחה:אלפרד סטיגליץ

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערות לכתיבת הערך במסגרת הקורס "היסטוריה של הצילום"[עריכת קוד מקור]

הערך ארוך ומפורט מאוד, כולל תמונות רבות ומידע רב על האיש, כראוי לדמות בעלת משקל רב בהיסטוריה של הצילום. ואולם דווקא המידע הרב פוגם באיכות ורצינות הערך, משום שרובו אינו רלוונטי, ואף גולש לא פעם לזוטות שהן על גבול הרכילות (למשל: "ב-1927 אישה צעירה בשם דורותי נורמן נכנסה לגלריה וסטיגליץ מצא את עצמו מוקסם שוב מאישה הצעירה ממנו בשנים רבות. נורמן החלה להתנדב למשימות שגרתיות בגלריה ובמהרה הבינה שהיא מושכת את תשומת לבו של סטיגליץ. שנה לאחר מכן כשסטיגליץ היה בן 64 והיא בת 22 הם הכריזו על אהבתם זה לזו. לסטיגליץ לא הפריעה העובדה שנורמן הייתה נשואה ואם לילד, היא הגיעה כמעט כל יום לגלריה ומילאה אחר בקשותיו של סטיגליץ". לדעתי, המידע אינו נחוץ כלל, אבל אם בכל זאת רוצים לציין את העובדה שאישה חדשה נכנסה לחייו, ניתן לסכם זאת במשפט לקוני קצר: "בשנת 1927, בגיל 64, החל לנהל רומן עם דורותי נורמן, בת ה-22, שעבדה עימו בגלריה").

זו רק דוגמה אחת לאין-ספור פרטים מחייו האישיים שזוכים לטיפול מפורט ומיותר, בעוד שאירועים חשובים ומכוננים בקריירה האמנותית שלו (וקריירה זו היא הסיבה שהוא ראוי לערך אנציקלופדי, לא הרומנים של האיש) מוזכרים בדרך אגב. כך, למשל, הגלריה הכל כך חשובה שניהל בניו יורק, גלריה "291", אינה מוזכרת כלל בשמה, לא מצויין מתי נפתחה, מי הציג בה (תערוכות ראשונות בארה"ב לפיקסו, ברנקושי...), ומה הייתה חשיבותה לקידום מעמדו של הצילום בפרט, ושל האמנות המודרנית האירופית בארה"ב בכלל. כל מה שאנחנו יודעים מהערך על הגלריה הוא ש"בדצמבר 1906 פגש סטיגליץ אמנית בשם פמלה קולמן סמית כשנכנסה לגלריה וביקשה מסטיגליץ להסתכל על כמה מהציורים שלה. כשנפגשו היא הייתה בת 28 והוא בן 42. הוא בהחלט הושפע מגילה הצעיר, מהמראה האקזוטי שלה ומהאמנות המיוחדת שלה. הוא החליט להציג את עבודותיה כי הוא חשב שהשוואה בין צילום לציור נחוצה מאוד על מנת לשפוט את האפשרויות והמגבלות הטמונות בצילום".

גלרייה אחרת מופיעה בתת הכותרת, גלריית "החדר" וגלריית "המקום", אבל כל מה שנאמר עליה הוא שדנקן פיליפס אחד (שלא מצויין כלל מיהו ולמה הוא חשוב) רכש מספר עבודות מגלריית "החדר".

אין התייחסות לתמונות מפתח בקריירה של סטיגליץ, כגון "המחלקה הרביעית", ואין התייחסות למעבר שלו מפיקטוריאליזם למודרניזם מופשט, שהגיע לשיאו ב"שווי ערך" שלו (תצלומי העננים).

ריבוי הפרטים הביוגרפיים מחייו האישיים מוביל לא פעם לנסיונות לערוך ניתוח פסיכולוגי לאישיותו של סטיגליץ ("סטיגליץ נטר טינה [לרעייתו הראשונה] על כך שלא הפכה לתאומתו"). ניתוחים אלו אינם משכנעים, אינם מגובים במקורות מוסמכים, אינם אנציקלופדיים, ולכן מיותרים.

הדבר מפריע במיוחד לאור העובדה שנושאים אלו נידונו בפירוט בשיעור שבמסגרתו נכתב ערך זה, ולכן אי אפשר לטעון שהמידע הרלוונטי לא היה מוכר.

פגם משמעותי נוסף הוא העדר הערות שוליים והפניות למקורות.

רועי בושי - שיחה 14:17, 28 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

משוב מ-27 במאי 2012[עריכת קוד מקור]

הערך כתוב ברמה מאד נמוכה ומלא בשוביניזם ופרשנות מטופשת לאירועים, כותב הערך לא נמנע מלצבוע את הערך בדעתו. ראוי שמישהו ירים הכפפה ויערוך מחדש את הערך. 77.127.209.37 19:26, 27 במאי 2012 (IDT)[תגובה]

סטיגליץ או שטיגליץ?[עריכת קוד מקור]

למה ג'וזף שטיגליץ אבל אלפרד סטיגליץ?