שיחה:אנרכיזם וחברה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המאמר מלא בהתייחסויות לדוגמאות לחברות כמו-אנרכיסטיות במכסיקו (זאפאטיסטה) ו[ארגנטינה]]. מעולם לא שמעתי על קהילות אלה, והטענות שמועלות לגביהן נשמעות די מיופות. כדאי להפוך את המושג ל [[ ]] ולתת רפרנסים (קישורים אמינים) להוכחת הטענות שהם מעלים. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 21:28, 11 אוקטובר 2005 (UTC)

העלתי את הקישורים, אחד בגוף המאמר על הקהילות של הזאפאטיסטה מ"וואלה", וכמה בקישורים החיצוניים על ארגנטינה (אחד מה"הארץ" ו2 מאתרים שלדעתי אמינים אבל אולי תגיד שהם לא אובייקטיבים ביותם שמאלניים). מקווה שזה מספק אותך. בברכה Odonian 21:57, 11 אוקטובר 2005 (UTC)


כלכלה[עריכת קוד מקור]

  • - אם אתה זקוק לדוגמאת PM בבולו בולו, לדוגמא מציע שחלק מהכלכלה תנוהל על ידי כלכלת מתנות.
  • PM גם מציע עוד רעיונות שאפשר למצוא גם במקומות אחרים - לדוגמא ב"תפיסת העבודה באנריכזם" של הוצאתצרופמקרים. העיקרי - שהדברים הבסיסיים בחיים יסופקו על ידי הקהילה (ללא תנאים) - זה גם מוצג במנושל.
  • דברים אחרים שהם יותר מותרות - כמו אופניים או צעצועים - יכולים להיות מוחלפים בין קהילות. (בולובולו)
  • מאמר מעולה לדעתי של בוב בלאק על לודיזם באנאנ המודעון. ומדוע חשוב להפוך את העבודה למשחק.
  • אחרים (עקיבא אור?), וגם יש אזכור של זה בספר של ביכלר וניצן, שהקהילות והאנשים יחליטו כמה לייצר ואיך. (לדוגמא בשנה הבאה נייצר 4000 גרביים , 30 ספרים וכו') - ההצעה היא שמחשב יאפשר לכל אחד לבחור מה הוא רוצה בתקציב שלו לייצר, ולשקלל יחד את ההצעות.


  • פשע- היות ואין כסף בכלכלה אנרכיסית , אין אנונימיות אותה מספק הכסף. ניתן לגנוב סחורה (אבל כל הקהילות יודעות שנגנבה סחורה, והמסחר הוא בין יצרנים) אבל סחורה קשה לשמור ולנייד. כסף משמש את רוב סוגי הפשע - כמו זנות, סחיטה באיומים, גניבה , שוד , רקע לרצח וכו'. בחברה ללא כסף קשה הרבה יותר לגנוב.
  • מונופול אלימות אצל המדינה היא השקפה מקובלת לא רק בקרב אנרכיסטים. האחרים פשוט רואים בזה דבר טוב.
  • המודל הקהילתי אמור להקטין פשיעה היות וכל פושע מוקף בקהילה שתומכת בו כנגד החברה בכללה. באופן כללי הרעיון הוא שהשכנה היא גם הגננת וגם השוטרת - לדגומא אפשר לראות מצגת ב"ערים ללא מכוניות".
  • וזה גם באופן כללי רעיון שחוזר בעוד מקומות - שעיצוב פיסי משפיע גם על התנהגות חברתית - לדוגמא העדר מכוניות - מחייה את הרחוב (סטריט ריקליימינג), או שתזונה צמחונית יותר מפחיתה אלימות (מוצג יפה בסרט לאכול בגדול), והקשר מומחש גם בספר החדגש שיצא על בתי מטבחיים והרג סיטוני של בני אדם.

זהו בינתייםהאזרח דרור 22:39, 9 פברואר 2006 (UTC)


עוד דוגמא לחברה הפועלת ברוח האנרכיזם היא חברת וו.ל גור האמריקאית. חברת גור שוללות מנהלי עבודה, הגדרות תפקיד ומספקת זמן בלתי מוגבל לעובדיה לפיתוח רעיונות ופרויקטים חדשים. התועלת מכך היא יצירת דפוסי עבודה המושתתים על רצון חופשי, עזרה הדדית והקדשת זמן ומשאבים ליצירתיות. כתוצאה מכך, זכתה החברה בהגדלת התפוקה והתגברות על מתחריהם. כמו-כן, זכתה החברה בתואר: "החברה עם רשימת הפטנטים המגוונת בעולם" ([וו.ל גור]), בהמשך לכתבה מה- 29.12.2005 "החומר שממנו עשוייה", "פאסט קומפני").אורי דטינקה 19:07, 22 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]

יש לי שאלה[עריכת קוד מקור]

מה לגבי מצב שבו בנאדם נולד עם בעיה שכלית כלשהי שגורמת לו לאלימות? ונגיד יהיה צורך לאשפז אותו? האם במקרה כזה יהיה מותר להכריח אותו להתאשפז? במקרה שהוא לא יכול להחליט בעצמו? ואם כן, אז מי מחליט אם בנאדם לא יכול להחליט בעצמו?

או מה לגבי מקרה שבנאדם תחת השפעה של משהו כמו אלכוהול או סמים? גם במצב כזה אתה לא כשיר להחליט בעצמך ואתה עלול לפגוע במישהו... ושוב השאלות מלמעלה, מי יכול להחליט שהוא תחת השפעה ולא כשיר להחליט דברים כאלה בעצמו?

המקרים של רוצחים פסיכופטים, שנובעים מתוך בעיה שכלית, הם סופר נדירים, והאמת שאני אשמח אם מישהו יספק לי לינק לתיעוד של מקרה שכזה, שבו אדם שגדל בסביבה הכי חופשית ומטפחת שיש, גדל להיות רוצח פסיכופט רק בגלל בעיה שכלית. לדעתי המקרים האלה תמיד תלויים גם בסביבה שדיכאה או גרמה למחלה הנפשית הזאת להתפרץ.
ועכשיו לשאלה שלך. התשובה היא כן. המקרה היחידי בו תהיה כפייה בחברה אנרכיסטית, הוא מקרה של אלימות קיצונית שלא ניתנת לפתרון על ידי שום פתרון אחר מאשר שליחה מוסד מרפא/משקם סגור. ואני מדגיש כאן, שזה לא יהיה בית כלא כמו שאנחנו מכירים היום, ולא יהיה כלל למטרת ענישה, אלא למטרה הבלעדית של ריפוי ושיקום. האנרכיסטים רואים כל פושע, כמישהו שעשה את מה שעשה, כי היה חסר לו משהו, כי לא מולאו צרכיו, כמישהו חולה - ולכן הם לא רוצים להעניש אותו בצורה כזאת שרק תחמיר את מצבו, כמו שעושים היום (לגזול את כל זכויותיו למשך 25 שנה או יותר, ולכלוא אותו עם עוד "פושעים" שרק ילמדו אותו להיות פושע עוד יותר מסוכן). הם רוצים לברר מה גרם לו לעשות את מה שעשה, ולבדוק איך אפשר לשפר את מצבו, כדי שהוא לא ירגיש צורך לעשות זאת שוב.
מי יחליט אם בן אדם לא כשיר להחליט בעצמו? רופא/פסיכיאטר. לגבי אדם שיכור שנהג באלימות. אני מניח שה"עונש" שלו יהיה בטיפול פסיכולוגי וגמילה. הכפייה תעשה רק במקרים קיצוניים. Odonian 11:57, 25 אפריל 2006 (IDT)


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 18:24, 3 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 02:51, 14 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 02:51, 14 במאי 2013 (IDT)[תגובה]