שיחה:דב בר מייזלש

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ראו שיחת משתמש:עמוס לידרור להערות של צאצא של מושא הערך. עוזי ו. - שיחה 16:40, 19 בפברואר 2012 (IST)[תגובה]

מעתיק לכאן:

הועבר מהדף שיחת משתמש:עמוס לידרור
‏י"ט שבט, תשע"ב ‏12 פברואר, 2012 לכבוד ויקיפידיה, האנציקלופדיה החופשית נשלח בדואר אלקטרוני:v

שלום רב, הנדון: הערך "דוב בער מיזלס"

1. נודע לי באקראי על הערך החדש בשם שבנדון, שהופנה אלי על ידי הבת שלי ושמחתי על כך. הרב הנ"ל הוא סבא של סבא של אמא שלי עליה השלום, שגם סיפרה לי בנעורי עליו ועל פעלו. לידיעתכם, יש כמה מקורות טובים על הערך בעברית ובידיש שפורסמו בספרים ומאמרים, שביניהם:

• משה קמלמר "רבי דב בער מייזלשׂ" בהוצאת מוסד הרב קוק בירושלים, תש"ל (1970) עם הוספות מאת יצחק רפאל. • הרב ד"ר יצחק לוין "לתולדות הרב דוב בר מייזלשׂ" בהוצאת מוסד הרב קוק בירושלים, בספר "דמויות ואירועים היסטוריים" עמוד 73 ואילך, תשמ"ח (1958). • מאיר וונדר "מאורי גליציה - אנציקלופדיה לחכמי גליציה" חלק ג, דב ברוש מייזלשׂ, עמודים 791-787. • אפרים קופפער (בידיש) "בער מייזעלש, זיַין אנטיל אין די קאפמן פאר דער פרייהייט פון פולישן פאלק און דער גלייכבארעכטיקונג פון די יידן", בהוצאת פארלאג יידיש בוך, 1952 (יצא גם בפולנית על-ידי המכון ההיסטורי היהודי בוורשה, 1953). • מאיר וונדר, "ר' דב בר (דוברוש) ב"ר יצחק מייזלשׂ" ב"אנציקלופדיה לחכמי גליציה", כרך ג' עמודים 791-787. • פייבל שיפער "מהלכים עם אנשים", בקטע "יד דרך" הערת שוליים בעמוד 170 על "הרב הגאון דובעריש מייזלשׂ אב"ד בעירנו ווארשא" תרכ"ו (1866). • ועוד מכתבים רבים ומאמרים...

2. אמא שלי העידה ששם משפחתו (כמו גם שם משפחתה) הוא מייזלשׂ (ולא מייזלס!) ואני מבקש לתקן את שם משפחתו בויקיפדיה. הוא נולד בעיירה שטוקצ'ין במחוז ראדום בפולין ב- 1798 (כפי שכתוב אצלכם) ונפטר לאחר ששוחרר ממאסר ב- 1870 ממחלה. אמא הקפידה על כתיבת שם משפחתה "מייזלשׂ" וגם שמו של אביה (סבי) היה דב בער מייזלשׂ כשגר בפולין ונפטר בשואה. הרב נהג לחתום במכתביו בדרך כלל בשמו דוב בעריש מייזלשׂ או בקיצור דובעריש מייזלשׂ.

3. הרב מייזלש ערך והדפיס את "חוסן ישועות" כרך ב (מסכת חולין ונדה), בהמשך לכרך א (יבמות ובבא בתרא) שנכתב על-ידי אביו יצחק. לאחר פטירת הרב של קרקוב (קרקא) צבי דוד הלוי ב- 1832, נבחר על-ידי הקהל הרב לתפקיד אב בית דין, ששימש בו 24 שנים, ובמקביל הוקם במחלוקת בית דין קטן יותר שבראשו הרב שאול לנדא. לעמדתו היה עליו לעסוק בפוליטיקה הפולנית לטובת היהודים ותמך במרד הפולני בגליציה ב- 1846, ואף חבש מדי פעם את הכובע הלאומי. בדצמבר נבחר כציר במנדאת של קאז'ימיר לפרלמנט האוסטרי כנציג יהודי של המפלגה הפולנית לאומית דמוקרטית. עד היום יש רחוב קטן מייזלש, על שמו במרכז קרקוב.

ב- 1856 נבחר לתפקיד הרב של וורשה ושימש בו 15 שנים. השתתף בהכנות למרד הפולני ב- 1861 דבר שגרם למאסרו. ב- 1862 שוחרר מהמאסר ואחרי מנוחה בקטוביץ חזר לוורשה. בתקופת המרד הפולני גורש ל- 3 חודשים. בכבוד רב, עמוס לידרור מהנדס תעשיה וניהול (אינג') vengamos@agri.gov.il . ````

סוף העברה