שיחה:חי"ש

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת תחרות הכתיבה
הערך השתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר"
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת תחרות הכתיבה
הערך השתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר"


לגבי אלכסנדרוני[עריכת קוד מקור]

כתוב: "שהיו מתקן הכרחי לאספקת המים לאזור תל אביב ולנגב והוחזקו עד אז בידי כוחות משמר בריטיים" בהקשר של מתקני שאיבת המים בראש העין. אך הדבר איננו נכון מכיוון שמפעל שאיבת המים (של מקורות) להעברת מי מקורות הירקון לת"א ולנגב החל לפעול רק בשנות ה-50. בתקופת המנדט עליה מדובר נשאבו המים לירושלים (מתקן שאיבה בריטי).

רנבר - אתה אכבר!!! הרחבה נאה ביותר. חגי אדלרשיחהתבניות מידע בערכים מחכות לך! • כ"ח בתמוז ה'תשס"ח • 23:31, 30 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

זכור לשנות את הפרמטר לביקורת (אני מבין שסיימת). אם אתה לא יודע איך אני אשמח לעשות זאת בשבילך. נוי - שיחה 19:54, 1 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]
תודה. לאיזה פרמרט הכוונה? Ranbar - שיחה 09:10, 3 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]
אני אעשה זאת, אתה יכול לשחזר אם אתה רוצה. נוי - שיחה 19:58, 3 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]
חי"ש זה ראשי תיבות של "חיל שדה", "חיל השדה" או "חילות השדה"? דניאל צבישיחה 15:09, ב' באלול ה'תשס"ח (2.09.08)
חיל שדה כמו חיל קשר (שמו המקורי של מה שהיה קרוי בתקופתי "חיל הקשר" ושסמלי-כומתה עם הכיתוב "חיק קשר" נחשבו כיקרי מציאות וסמל סטטוס) דומני שנגיפת דחיפת ה' הידיעה לשמות פרטיים היא המצאה של הזמן האחרון ושדור 48 היה הרבה יותר חסכוני בה' הידיעה (ראה גם בציטוטים מהתקופה). אבל בראש הערך ראיתי לנכון לכתוב "חיל השדה של ההגנה, כי אחרת זה נראה מוזר.Ranbar - שיחה 20:17, 20 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]

הערך כתוב יפה, אך יש בו בעיות: 1) פרק הרקע מפרט יותר מדי על הקמת הפו"ש, נושא שצריך להידון בערך על הפו"ש. גם הפנייה לערך מורחב על המרד הערבי הגדול אינו שייך לעניין הוא אינו מרחיב על ערך זה. פרק הרקע אמור לתאר מה היה מבנה ההגנה עובר להקמת החי"ש, מי החליט להקים את החי"ש וכיצד הוא קם. חסר מאוד השוואה למה שהיה קודם ולשם מה השינוי.

2) במיוחד יש להסביר לגבי רשימת המטרות מי עשה דברים אלו קודם ומדוע זה לא היה מספיק טוב. ואם לא זה העיקר, אז יש למחוק את הרשימה.

3) מלחמת העולם השנייה - הגיוס לצבא הבריטי לא היה גורם שולי עד 1944. הוא היה הרבה יותר משמעותי מהפלמ"ח וככל הנראה הוא זה שעיכב את התרחבות החי"ש. התיאור בפרק זה אינו מספיק ממוקד בחי"ש ובפעילותו בפועל.

4) שנות המאבק נגד הבריטים - הפרק עוסק רבות בארגון מחדש של המחוזות, ללא שיש לזה קשר משמעותי לחי"ש עצמו. מקומו של דיון זה כנראה בערך על ההגנה. פרק זה מספר לנו בסופו שכוחות חי"ש ופלמ"ח שולבו בפעולות נגד הבריטים (הפסקה הראשונה בפרק זה היא מיותרת). אבל השאלה המעניינת: כמה מטלות בוצעו על ידי כל ארגון? לא נענית. משפט כמו זה שמופיע צרך להיות בערך על ההגנה הכוללת את הפלמ"ח והחי"ש, לא כאן.

5)"קורס מ"כים של החי"ש נמשך 65 ימים, כמו בפלמ"ח ולעתים באותה מסגרת, כך שרמת הקורס הייתה גבוהה." - מי אומר זאת? הויקיפדיה? האם כתבינו לענייני מלחמה בדק את הקורס ואישר שהוא ברמה גבוהה?

6) הסתמכות על דבריו של מרגל כמקור לתיאור יכולותיו ותורתו הצבאית של ההגנה (שוב לא ברור האם מדבר דווקא על החי"ש, הפלמ"ח או משהו אחר) - די מביכה. במיוחדלאור העובדה שערך זה מציג את הכשלונות המביכים של החי"ש.

7) ציטוטים בתוך ערך אמורים להציג משהו מיוחד עם שאר רוח ולא פרטים יבשים על בעיות בגיוס אותם יש להציג בטקסט רגיל עם הערות לציון המקור.

8) לגבי החימוש, יש שוב גלישה לנושא ההגנה ואי התמקדות בחימוש החי"ש בניגוד לחימוש החי"מ והפלמ"ח.

9) יש שני פרקים המשווים בין החי"ש לפלמ"ח וכדי לאחדם. אולם קודם יש לברר על סמך מה הם נכתבו. המשפט: "לסיכום ניתן לומר שהחי"ש, כפול בגדלו מגודל הפלמ"ח בתש"ח, היה הבסיס האפור שאיפשר לפלמ"ח להתמקד בכיבוש ובמבצעים נועזים." אינו ראוי ואינו יכול להכלל בויקיפדיה. יש לברר מי טוען זאת ועל סמך מה הוא טוען זאת. דעתו של אורי מילשטיין כלל לא הובאה בערך ובכך נעשה עוול לחי"ש. לטענתו, לשם הדוגמא, החי"ש היו אלו אשר הכריעו את הקרב בקטמון (מנזר סן סימון) והצילו את הפלמ"ח מחרפה. המבנה של הפלמ"ח על יכולתו הרטורית אפשר לו לקטוף את התהילה שלא הגיעה לו. דברים אלו צריכים להשתקף בערך.

באם יש רצון, אוכל לנסות לתקן חלק מהדברים שציינתי. יעקב - שיחה 00:38, 24 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]

שלום לך. לפני שאני משיב לטענותיך אחת לאחת ברצוני לציין שהערך ניצב במשך כשבועיים בתקופת תחרות הכתיבה בסטטוס של "ביקורת עמיתים". חגל שאז לא מצאת זמן לעבור עליו ולשפרו, לדבריך. בכתיבת הערך הושקעו שעות רבות של מחקר וכתיבה, אולם לא כל השעות שהייתי רוצה ולא עם כל המקורות, לכן וודאי שיש מה להשלים ולשפר. נקודה אחרונה - נימת הסרקזם והציניות שבדבריך אינן עושות למשוב שלך שירות טוב.
1) ניסיתי רבות להתחקות על השאלה כיצד בדיוק הוקם החי"ש. לצערי עד מהרה טבעתי בפרוטוכולים מ"ספר ההגנה" ותשובה חד משמעית לא מצאתי. אם יש לך מקור מוסמך המפרט בסוגיה - מה טוב. ההשואה למה שהיה קודם היא לפו"ש אולם זה ערך בפני עצמו.
2) אפשר
3) ועל מה אתה מסתמך?? שוב, אם יש בידך מקור טוב לגבי הפעילות בפועל אשמח לכל הרחבה.
4) גם פסקה שאתה חושב למיותרת כנראה לא נראתה ככזו בעיני רבים אחרים שקראו את הערך, אז לא הייתי נחרץ כל כך. שנית, השמת קו מבדיל חד וברור בין ההגנה לחי"ש אינה משימה קלה. ברבים מהמקורות מוזכרים "לוחמי ההגנה" או "אנשי ההגנה" כשהכוונה לחי"ש. אפילו האבחנה בין החי"ם לחי"ש היא לא תמיד טריוויאלית.
5) ראה הערת שוליים מס' 19 הצמודה לנאמר: ‏ענף היסטוריה, תולדות מלחמת הקוממיות, תשכ"ח. עמוד 73‏. (ואמר את אחד, בן גוריון).
6) במו אזניי שמעתי את מרדכי בר-און ממליץ על שימוש בישראל בר כהיסטוריון צבאי. היותו "מרגל" אינה קשורה כלל לטיב היותו היסטוריון צבאי.
7) כנראה שדעותנו חלוקות. אני מאד אוהב ציטוטים.
8) ראה 4)
9) אני לא יודע על איזה שני פרקים, יש פרק אחד שזו מטרתו. הדברים נובעים מכל המכלול שהובא עד כאן. בעיקר נובעים הדברים מעיון בספרי החטיבות.
לגבי מר מילשטיין, האיש שהמילים "שנוי במחלוקת" קטנות עליו, אם בישראל בר אינך רוצה להתלות תתלה באורי מילשטיין? מצד שני, אולי צריך לציין את עמדתו, לא ראיתי טענה זו בהקשר לקרב סן סימון ולכן אינני יכול להכניסה לערך.
אם ברצונך לערוך בערך - תבורך ככל אחד אחר אך אנא שים לבך לאנשים רבים שקראו אותו כגלגמש, אלמוג ואביו שהם ברי סמכא ולא ראו מקום לתיקונים דרסטיים. Ranbar - שיחה 18:20, 24 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]
תודה על התייחסותך העיינית למרות שגנוני הסרקסטי. אני משתדל למתן אותו אך לא תמיד מצליח.
לגבי הזמן, זו אחת החסרונות בויקיפדיה, הערך נבחן תמיד כשיטת רבי יוסי "בכל יום העולם נידון", וגם אם עברת את המבחנים הקשים ביותר תמיד יכול לבוא מישהו ואם דבריו דברי טעם (ואיני דן עכשיו אם זה אכן המצב) הכ נפתח לדיון מחדש. עניין זה עומד בסתירת מה להגדרת ערך כמומלץ הנותן לו לעיתים סינות מה מפני שינוים נדרשים. לבעייה זו אין לי פתרון. לעניין:
1) לדעתי יש לשנות פרק זה להסבר על ארגונה של ההגנה עד 1939 (היו מפקדות מקומיות והיה פו"ש ופלוגות לילה) ואז הוחלט לשנות גישה להשאיר בידי המקומות את החי"מ ולקחת את הצעירים לחי"ש שיהיה תחת פיקוד אזורי. את הקטעים על הקמת הפוש יש להעביר לערך על הפו"ש. אשמח אם תעשה זאת אתה כי אין לי מקורות זמינים בפני לעניין זה.
2) טופל לעיל
3) עסקתי בזה לא מזמן בערך פלמ"ח. אטפל בזה.
4) מה אומרות המקורות לא חשוב לעניינינו אלא מה צריך ליות בערך. האם הקורא המתעניין בחי"ש צריך לקרואעל רהארגון של מחוזות ההגנה? אני בספק. אולם לאחר שסעיף (1) שהוא קריטי להבנת הערך יטופל, יהיה ניתן להחליט יותר טוב.
5) אם בן גוריון אמר זאת, יש לצטט ולכתוב שבן גוריון העיד שהכשרת החיש טובה ואפילו כשיטתך (לא כשיטתי) להשתמש בתבנית ציטוט. הויקידיה אינה יכולה לאמר דברים מעין אלו בשמה. אשמח אם תטפל בזה, כי הספר אינו בפני.
6) אביא ציטוט נגדי של מילשטיין לאיזון והבוחר יבחר.
7) דעותינו אכן חלוקות
8) אז במקרה שאיננו יודעים - לא כותבים. אין שום טעם לספר כאן על חימוש ההגנה - זה לא שייך. וכל המוסיף גורע כי זה בא על חשבון מידע על החי"ש.
) הפרק על הערכת החי"ש והפרק על ההשוואה לפלמ"ח סובלים מכפילות ביניהם. אם מדובר במחקר עצמי, אין לו מקום כאן. יעקב - שיחה 18:56, 24 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]

הקמת החי"ש[עריכת קוד מקור]

הערך מתייחס לנקודת זמן בה הוקם החי"ש, אך לא מציין מה הוא אותו זמן. באנציקלופדיה העברית (ערך הגנה) כתוב שב 1938 חולק כח האדם לשושה סוגים וחלק אחד היה אנשי החי"ש, אולם זה עדיין לא הקמה של החי"ש. הפו"ש פורק בשנת 1939, וספק אם החי"ש הוקם קודם לכן. אני מנסה להבין האם היה פיקוד ארצי על החי"ש ואם כן, מתי? לי נראה שעד 1945 לפחות לכל מחוז היה חי"ש משל עצמו, אולם לא ברור לי איך הם הופעלו כשיצאו מחוץ לגוש שלהם. ספרייתי בנושא זה דלה והערך מאוד לוקה בחסר בנקודה זאת. יעקב - שיחה 13:21, 5 באוקטובר 2008 (IST)[תגובה]

סמל החיש--טעות[עריכת קוד מקור]

מורי ורבותי

זה לא סמל החי"ש

נא לא להמציא עובדות

ונא לציין זאת בעמוד הראשי

דוד תגר

רמת השרון

גם אני שמעתי את הטענה הזו, מאדם שהיה בחי"ש באותה תקופה. לדבריו, הסמל המופיע בערך היה הצעה שלא התקבלה. מקור הסמל מוצג בויקיפדיה כאתר הצנחנים בעשור הראשון. חפשתי שם היום ולא מצאתי. האם יתכן שהסמל הוסר משם כי הם גילו שזו טעות?--א 158 - שיחה 17:56, 28 בנובמבר 2011 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 00:32, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בחי"ש שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 23:34, 6 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בחי"ש שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 10:37, 25 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (מרץ 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בחי"ש שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 10:25, 5 במרץ 2023 (IST)[תגובה]