שיחה:חמש התכונות הגדולות

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נדמה לי שהערך לא כתוב במידה הנכונה של הסתייגות מתיאוריה פסיכולוגית שמתבססת על מושגים שאינם מוגדרים היטב. יוסאריאןשיחה 09:42, 10 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]

אם הייתי כותב את המשפט: "תיאוריה שבאה מהמזרח", הייתם מגדירים את הבבל"ט הזה כניו-אייג'.

מחיקת קטע מפסקת הביקורת[עריכת קוד מקור]

מחקתי את המשפט: "המודל מתעלם משלל תכונות חשובות: חוש הומור, גבריות/נשיות, מידת הדתיות ועוד. בעיקר הוא מתעלם מהזהות ומתפיסת העצמי שחשיבותן בהגדרת האישיות רבה".

המודל איננו 'מתעלם', הוא פשוט לא נועד למדוד דברים אלו. זה כמו להגיד שמבחן IQ מתעלם משלל תכונות חשובות, כמו חוש הומור וכו'... המודל לא נובע מתיאוריה, אלא נובע מניתוח גורמים. בניתוח גורמים לא נמצא שחוש הומור, גבריות נשיות , מידת דתיות וכו' הם מאפיינים אישיותיים שאפשר למדוד אותם באופן אחיד לאורך זמן ואצל מנבדקים שונים. זהות עצמית היא גם לא נמדדת במודל משום שזהות עצמית זה איך שהאדם תופס את עצמו- למשל, מבחינה מטרות וערכים, ולא מבחינת התנהגות בפועל. בקצרה, זה כמו לטעון שהמודל בעייתי בגלל שהוא לא מודד גם גובה וצבע עיניים. הוא באמת לא מודד דברים אלו, אבל זה לא הופך אותו לבעייתי.

יציבות רגשית-נוירוטיציזם (Neuroticism)[עריכת קוד מקור]

היי @Morefirezon, אמשיך את הדיון כאן למען הסדר הטוב.

היי אסף,
נוירוטיות היא אבחנה פרוידיאנית, נוירוטיציזם הוא הכינוי שבחרו קוסטה ומק'קרי לתכונת אישיות. ראה פירוט פה https://www.medicalnewstoday.com/articles/246608 Morefirezon - שיחה 06:12, 22 בינואר 2024 (UTC+2)
היי מור,
בערך נוירוטיות מופיע המושג כתרגום של Neuroticism, האם טעות?
בנוסף הורדת את הביטוי "היבט קוגנטיבי של האינטלגנציה" אשמח להסבר גם לעניין זה, תודה רבה. Asaf M - שיחה - הצטרפו למיזם האבולוציה 07:16, 22 בינואר 2024 (UTC+2)
היי, כן. נירוטיות היא תרגום של neurosis, מונח שונה במשמעותו. נירוטיציזם הוא התרגום המקובל ל Neuroticism, המונח של קוסטה ומק'קרי.
אינטיליגנציה היא יכולת קוגניטיבית: אינטיליגנציה קריסטלית/גבישית ואינטיליגנציה פלואידית/זורמת- שתיהן קוגניטיביות. Morefirezon - שיחה 15:12, 22 בינואר 2024 (UTC+2)
האם יש לעדכן את הערך נוירוטיות? Asaf M - שיחה - הצטרפו למיזם האבולוציה 16:22, 22 בינואר 2024 (UTC+2)

Asaf M - שיחה - הצטרפו למיזם האבולוציה 16:26, 22 בינואר 2024 (IST)[תגובה]