שיחה:טג'יקיסטן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לא ראיתי צורך במחיקת תרומת האלמוני, בעיקר כאשר ערכים מורחבים בנושא כלכלת המדינה והגאוגרפיה שלה עדיין לא נכתבו. החזרתי את התמונה וההפנייה לערך המורחב שהוא מחק. בברכה, ינבושד 07:49, 21 אפריל 2006 (IDT)

הערה בנוגע לערך,"טג'יקיסטן".[עריכת קוד מקור]

הערך,כמו שאני רואה,לא כל כך מושקע,ויש בו מידע לא ממש מדויק. ההיסטוריה,הפוליטיקה והדמוגראפיה חסרים.אולם לכתוב ערך זאת השקעה גדולה מאוד,אבל הערך מלא רק במחצית ממה שהוא צריך.

משוב מ-4 במרץ 2013[עריכת קוד מקור]

הערך כולל כמה טעויות. ראשית כל, נשיא טג'יקיסטן אמומאלי רחמון (לשעבר רחמונוב) עלה לשילטון בזמן מלחמת האזרחים ולא עם קבלת העצמאות. הנשיא הראשון היה נבייב שנבחר חודש וחצי אחרי הכרזת העצמאות. הוא לא הצליח לפייס את קבוצות אופוזיציה שונות ופרצה מלחמת אחים. נבייב אולץ להתפטר כאשר חמושים שבו אותו בנמל תעופה בדושנבה בקיץ 1992. הסיבה למלחמת אחים לא היתה טיהור אתני של קבוצות באוכלוסיה אלא עימות בין מפלגות שונות וחלוקת נשק בכיכר מרכזית של עיר הבירה לנאמניו של נבייב. טיהור (לא בדיוק אתני, פוליטי) התרחש אחרי בחירתו של רחמון למנהיג והשטלתות אנשיו על דושנבה. בבחירות לנשיאות שנערכו בזמן המלחמה, רחמון הפסיד, אך תוצאות זויפו. גם אחרי הזיוף הם הצליחו "לתת" לו רק 55 אחוז. בבחירות שנערכו אחרי זה איש לא עקב אחרי הזיופים וניתנה לרחמון יד חופשית לרשום מה שהוא רוצה. שנית: רופאים, מהנדסים ומורים מכל רחבי ברית המועצות החלו להגיע למקום עוד בשנות ה-30 של המאה ה-20 ולא בשנות ה-80, כפי שכתוב. משוחררים רבים מ"משפט הרופאים" של סטלין הוגלו לדושנבה. הפיגור של הרפובליקה לאומת חלקים אחרים בבריהמ לא נבע ממחסור במומחים, אלא מסיבות אחרות, כגון תנאיי שטח קשים, נקודת זינוק נחותה, מזה שסופחו לאוזבקיסטן שני ערים מרכזיות, מזה שאת עיר הבירה החליטו לבנות מאפס במקום שומם וכד'. טעות שלישית: 5 אחוז מתושבי טג'יקיסטן הם לא סתם שיעים, אלא איסמעילים-ניזרים, פלג שקיבל מרותו של אגא חאן. מדובר בפמירים המתגוררים במחוז אוטונומי באדאחשאן ההררי. בין שיעה לאיסמעיליה הבדל עצום. טעות רביעית: שמות של הפסגות הגבוהות שונו מהר קומוניזם להר איסמעיל סומוני ומהר לנין להר עיסתיקלאליאת (עצמאות בטג'יקית ובערבית). אני לא רוצה להיכנס לקטנות, אך יש לתקן את עיקרי הדברים. בברכה, איסקאנדאר, tevatdoar@mail.ru 84.228.26.17 20:16, 4 במרץ 2013 (IST)[תגובה]

קודם כל תודה על הערות.
  • בנוגע לשם הנשיא - בעקבות הערתך פתחתי דיון על כך בשיחה:אמומאלי רחמונוב, ולאחר שישונה שם הערך נעדכן את השם גם בערך זה.
  • בנוגע לתקופה שאחרי העצמאות - הסרתי טענות שאינן נכונות לפי דבריך, אך עדיין החלק ההיסטורי הזה נשאר חלקי וחסר. נשמח מאוד אם תוכל להרחיב את הערך בהתאם לידיעותיך.
  • שיעים ->איסמעילים - תוקן.
  • שמות ההרים -תוקן.
תודה, ערן - שיחה 23:07, 4 במרץ 2013 (IST)[תגובה]