שיחה:יהדות פולין

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
דיון


שלום אבירם[עריכת קוד מקור]

שלום אבירם

מדוע לא נראה לך המשפט שהוספתי אודות הטבח בקיילצ'ה?

אתה משתמש במלה "נמשך" המרמזת כאילו מדובר בסדרה של מעשי טבח של פולנים ביהודים כדוגמת ידוובנה וקיילצ'ה במהלך המלחמה ולאחריה ולא זו המציאות ולא לזה היתה כוונתי.
לא ברור לאן "ראו להלן" מפנה.

האנציקלופדיסט 06:55, 1 אוקטובר 2005 (UTC)

זה מפנה לפרק הבא בערך, "לאחר מלחמת העולם השנייה", שם כתבתי כי פולנים ערכו מספר פוגרומים ביהודים והמיתו בשנה שלאחר מלה"ע כ-350 איש. אם אתה מעוניין לפרט על טבח ספציפי לאחר המלחמה- הוסף את זה שם. לגבי המילה "נמשך" - אתה צודק וזה תוקן אבירם 07:31, 1 אוקטובר 2005 (UTC)

הועבר משיחת משתמש:Magister

היי, הרחבת בצורה יפה את הערך על יהדות פולין (שתרמתי לו קצת בעבר). נראה לי שצריך להוסיף גם על הכתוב בפרק בין מלחמות העולם. הוספתי שתי תמונות, אחת מהן מויקי האנגלית, וצריך לדעתי עוד כמה, אם תוכל להשיג. אבירם 08:31, 1 אוקטובר 2005 (UTC)

דווקא את הפרק של בין מלחמות העולם, שהוא הארוך ביותר והיה קודם להרחבה למעשה כמעט כל הערך, שקלתי לתמצת לפיסקה קצרה יותר ולהעביר את תוכנו ל"ערך ראשי", שם יוכל להתפתח. מה דעתך? לגבי תמונות, יש לי מספר תמונות עדכניות שצילמתי בפולין לאחרונה (אין בהם הרבה יהודים, אבל יש הרבה "יידישקייט"). Magister‏ 08:38, 1 אוקטובר 2005 (UTC)

- לדעתי לא צריך לעשות מהפרק הזה ערך ראשי, כי בפרק על השואה כבר הפנתי להפניות ראשיות, והערך עלול להפוך לפורטל שרובו הפניות במקום ערך אחיד. תראה איזה יופי עשו בויקי האנגלית. צריך לדעתי לשכתב קצת את "בין מלחמות העולם", הוא מתמקד לדעתי יותר מדי בתנועה הציונית שהיתה, מה לעשות, מיעוט בפולין ופחות מדי בזרמים אחרים. אבירם 08:55, 1 אוקטובר 2005 (UTC)

מקובלת עלי דעתך, אך אשאיר לך לעסוק בשכתוב והרחבת הפרק. זהו החלק היחיד בערך שלא כתבתי, אלא שיכתבתי אותו מבנית - סדר הפיסקאות וסעיפי המשנה, איחוד כפילויות, העברה מכתיבה ב"נקודות" לרצף קולח וכו'. האמת שנכנסתי לנושא זה כי הפריעו לי שני דברים - צורת הכתיבה ב"נקודות", והעובדה שההיסטוריה של יהדות פולין התחילה ב-1918 לכאורה, כאילו לא היה כלום 900 שנה קודם. Magister‏ 09:15, 1 אוקטובר 2005 (UTC)
אוסיף קצת בפרק זה מבלי לעשותו ארוך מדי. אתה מוזמן להוסיף תמונה-שתיים ממה שצילמת. אבירם 09:25, 1 אוקטובר 2005 (UTC)

העליתי לוויקיפדיה פולנית צילום של ספר לימוד יידיש לבתי ספר יהודיים, שיצא לאור בפולין בשנת 1958. לדעתי, כדאי להשתמש בו בערך זה (יהדות פולין). השאלה - האם אפשר לעשות זאת ישירות, או חייבים להעתיק קובץ גם לפה? - שאול 06:15, 1 פברואר 2006 (UTC)

אפשר להעלותו לפה (זה קובץ ברשות הכלל, וניתן לעשות עמו מה שרוצים), אבל עדיף להעלותו לויקישיתוף. נדב 06:47, 1 פברואר 2006 (UTC)
תודה. זה מה שעשיתי. - שאול 08:56, 1 פברואר 2006 (UTC)
שאול, אולי תתן כיתוב עברי לתמונה, שיבינו מה זה? מגיסטר 11:40, 1 פברואר 2006 (UTC)
עכשיו בסדר? - שאול 06:11, 2 פברואר 2006 (UTC)

הערך מועתק מספר היסטוריה כלשהו[עריכת קוד מקור]

על פי ידיעה שהגיעה לדלפק הייעוץ קטעים מתוך הערך מועתקים מילה במילה מספר היסטוריה כלשהו. מבדיקת הגרסאות הקודמות, חלק גדול מהערך נתרם בפעם אחת על ידי תורם אנונימי. לצערי הייתה זו הגרסה הראשונה. בכל מקרה, אודה אם למי מחובבי ההיסטוריה ישווה את הגרסה הראשונה של הערך לספרי היסטוריה (כנראה ספר בית ספר או בגרות) כדי שנוכל לאמוד מה עלינו לעשות - למחוק את הערך או לשכתבו מהיסוד. Yonidebest Ω Talk 15:34, 2 יוני 2006 (IDT)

אגב, זה מזכיר לי את מה שהייתי נוהג לעשות בעבר: מוחק ערכים גדולים ומלאים, כאלו שנוצרו בעריכה יחידה, כיוון שסביר מאוד להניח שהועתקו מאיזה שהוא מקום. העדפתי למחוק דבר שאינו מוגן בזכויות יוצרים מאשר להשאיר דבר שכן מוגן בזכויות יוצרים. מפעילי מערכת אחרים ראו את מעשי וביקשו שאפסיק. והנה לכם, אם המידע הזה אכן מוגן בזכויות יוצרים והוא יושב פה כבר שלוש שנים (!) אזי ברור שיש לנו בעיה גדולה עם מדיניות המחיקה הקיימת, כנראה שעלינו להחמיר יותר. Yonidebest Ω Talk 15:45, 2 יוני 2006 (IDT)
גם אני אומר כבר שנים: אל תשתמשו במכונית, היא הורגת אנשים. אנשים לא שומעים לי, והנה שלשום עוד תאונת דרכים עם הרוגים. יש לנו בעיה גדולה עם המכונית, כנראה שעלינו להחמיר יותר, ולאפשר נסיעה בה רק במקרי חירום. דוד שי 16:41, 2 יוני 2006 (IDT)
ההשוואה שלך אינה מתאימה כיוון שאתה מניח שהתועלת המופקת משימוש במכונית שווה ערך לתועלת המופקת מהוספת ערך-גלם לוויקיפדיה. Yonidebest Ω Talk 15:43, 3 יוני 2006 (IDT)

יש לציין שהחשד הוא רק לגבי הפרק "בין מלחמות העולם - פולין העצמאית". לאחר מכן מגיסטר, אני ואחרים הרחבנו את הערך ע"פ הויקי האנגלית, מערכים אחרים בויקי העברית ותוספות מקוריות. אם יאלצו להוריד את הפרק, בערך האנגלי יש פירוט מקיף. אבירם 15:49, 2 יוני 2006 (IDT)

המקור להעתקה הוא חלק ב' של הספר "העולם והיהודים בדורות האחרונים", שנערך על ידי אליעזר דומקה ויצא בהוצאת מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל. (ספר הלימוד המרכזי המשמש להכנה לבגרות בהיסטוריה בכיתה יא')

עם זאת, לא מדובר בהעתקת קטעים שלמים מילה-במילה, אלה בעיקר ליקוט משפטים, וסידורם אחד אחרי השני תוך שינוי מינימלי של ניסוחם. לדעתי, מדובר בתלמיד שבנה לעצמו סיכום בנקודות של חומר הלימוד, והעתיק אותו לאחר מכן לוויקיפדיה.

אתן כמה דוגמאות:

  • מקור:
    • "במהלך ועידת ורסאי התווכחו ראשי הציבור היהודי לא על שאלת שיווי הזכויות אלא על השאלה: איזו צורת אוטונומיה יש לדרוש מהפולנים, זאת על רקע המאמץ לכפות על פולין את הסכם המיעוטים ..." (התקלדה במילה שיוויון במקור) - עמ' 39 בספר הלימוד (פרק 5)
  • בערך שלנו:
  • "במהלך ועידת ורסאי התווכחו ראשי הציבור היהודי על השאלה: איזו צורת אוטונומיה יש לדרוש מהפולנים. ויכוח זה בא לאור המאמץ שהיה בועידת ורסאי לכפות על פולין את הסכם המיעוטים"


  • מקור:
    • "בעקבות הדמוקרטיזציה בחברה הפולנית חשו רבים מהיהודים, כי בניגוד לעבר, שבו ראו עצמם כפופים למסורת אבותיהם והיו רשאים לבחור רק במערכת החינוך המסורתית, הרי שמאז שקיבלה פולין את עצמאותה הם יכלו לבחור בסוג בית הספר המתאים לילדיהם, גם אם זה לא היה כפוף למערכת החינוך המסורתית" - עמ' 43 בספר הלימוד (פרק 5)
  • בערך שלנו:
    • "מאז קיבלה פולין את עצמאותה, ובעקבות הדמוקרטיזציה בחברה הפולנית ותהליך החילון שעבר על היהודים, יכלו היהודים לבחור בסוג בית הספר המתאים לילדיהם, ולא רק במערכת החינוך המסורתית כבעבר."

יובל מדר 21:17, 2 יוני 2006 (IDT)

צריך למחוק את המלל המועתק. גילגמש שיחה 21:20, 2 יוני 2006 (IDT)
הסרתי את כל החומר שנותר דומה מאד לזה שנכתב על ידי המשתמש האנונימי בשנת 2003. הסרה זו הותירה בערך מספר חורים פעורים. יובל מדר
מה צריך לעשות בנוגע לגרסאות הקודמות של הערך? (המכילות חומר המוגן בזכויות יוצרים) יובל מדר 21:43, 2 יוני 2006 (IDT)
לדעתי, או למחוק את הגרסאות שמפרות זכויות יוצרים, או להשאיר את הגרסאות ולהוסיף תבנית שכתוב ומישהו ישכתב את הערך ואולי המידע יעזור לו. סקרלט 21:50, 2 יוני 2006 (IDT)
אם כן, אמחק את הגרסאות הקודמות ואצור את הערך מחדש תוך ציון כותבי הערך המקוריים בתיאור העריכה. זה לא מושלם, אבל אני לא יכול לחשוב על פתרון טוב יותר. יובל מדר 22:28, 2 יוני 2006 (IDT)
לשם הפרוטוקול, הפרק נכתב מחדש. אבירם 15:05, 6 יוני 2006 (IDT)

להוסיף אודות הרבנים[עריכת קוד מקור]

מי שיש לו ידע וזמן, הערך צריך השלמה אודות התפשטות התורה בארץ זו - שהיתה מדבר שממה רוחנית בימי הביניים, ופריחתה התורנית החלה על ידי רבי יעקב פולק, ממשיכו רבי העשל מקרקא, ואח"כ רבי משה איסרליש וכו'

מרשימת ההמתנה[עריכת קוד מקור]

ערך מקיף, מרתק וממצה. מאז הדיון הקודם הערך גדל, גם ע"פ ההערות שהוערו בו. אשמח לשמוע את דעתכם. ‏עמיחי 12:50, 25 ביוני 2008 (IDT)[תגובה]

עדיין קיימת דיס פרופורציה חריפה בין החלק שמוקדש למאה ה-20 ליתר התקופות. לדוגמה: משום פה הפרק "יחס השלטון והחברה" מתייחס רק למאה זו. אין ספק שקשה לכתוב ערך על נושא מקיף כל כך, אבל זאת לא סיבה להמליץ על ערך שלא מגיע לרמה הנאותה. גילגמש שיחה 06:52, 27 ביוני 2008 (IDT)[תגובה]
עוד דעות? ‏עמיחי 17:00, 4 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]
הערה: מגיסטר הרחיב את הפרקים הראשונים, אני כתבתי את הפרק "בין מלחמות העולם-פולין העצמאית" על סמך מקורות חיצוניים, אך את פרק השואה צריך לדעתי לבדוק, כי העתקתי אותו משני ערכים אחרים בויקיפדיה: "היסטוריה של פולין: מלחמת העולם השנייה" ו"היהודים בפולין הכבושה". אבירם - שיחה 17:10, 5 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]
אכן תרמתי רבות לערך, אך איני סבור שהוא ברמה הנדרשת למומלצים. נדרשים: עיבוי באי-אלו פרקי היסטוריה, האחדה סגנונית ומבנית, ליטוש לשוני ועוד. מגיסטרשיחה 20:04, 5 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]
אני בהחלט חושב שהוא ראוי להמלצה. YHYH - שיחה 21:13, 9 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]
בפולין חי הקיבוץ היהודי הגדול ביותר על אדמת אירופה, הוא חי שם זמן רב ויצר תרבות יהודית שלא משתקפת מספיק בערך. איפה אזכור של כל אלופי השחמט היהודים שנולדו בפולין והתפזרו על פני כל העולם? איפה אזכור של אלופי פולין היהודים בשחמט? האם ידעתם שהאלוף הראשון היה יהודי? לדעתי הערך לא בשל למעמד של מומלץ. בברכה. ליש - שיחה 21:44, 16 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]
ערך שרק בחודש הקודם הוסיפו לו 1700 בתים כנראה עדיין לא מגובש מספיק. יש מספר תורמים שתרמו לו תרומות משמעותיות (האנציקלופדיסט למשל) ואולי אפשר לפנות אליהם בבקשה לעבור על הערך פעם נוספת. סופר מריו - שיחה 09:56, 20 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]
חסר ניתוח חברתי-כלכלי של מאבק היהודים בגילדות. יחד עם ההגירה הגרמנית ועם ההשפעות שהגיעו ממערב הגיעו גם הגילדות שהצרו את צעדי היהודים ולא קיבלו יהודים לשורותיהם. לא מצאתי מקורות כתובים מספיקים והנושא זכור לי רק במעורפל. מלכת אסתר - שיחה 19:03, 20 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

המאות ה-13 עד ה-16[עריכת קוד מקור]

ישנה קפיצה גדולה מבולסלב החמישי ששלט במאה ה-13, עד לתיאור של המאה ה-16. מה קרה בשלש מאות השנה הללו? כדאי להוסיף זאת אפילו בקצרה.

מדוע אין פרק על "מעמד האשה" ביהדות פולין?[עריכת קוד מקור]

הרי ידוע שמעמדה היה "מאוד מאוד" גבוה שם, כמעט כל מנהיגי יהדות פולין היו נשים, הם כיהנו בתפקידי ממשל מאוד בכירים. הגברים היו צייתנים ונשארו במטבח. זה לא הוגן שאין עליהן פרק רציני על מעמדן הנכבד. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

תשובה: את/ה צודק/ת. הפרק חסר. הויקיפדיה נכתבת בימים אלה ממש על ידי מתנדבים רבים מהמחשבים בביתם. במידה שיש ברשותך הידע - נשמח אם תסייע/י לנו בכתיבתה על ידי הרחבת הכתוב. ראו בקישור כאן כיצד להתחיל. תודה, דני. ‏Danny-w21:38, 3 בפברואר 2011 (IST)[תגובה]
הערה בעניין תוכן השאלה: הנחות השואל שגויות. אין זה נכון ש"כמעט כל מנהיגי יהדות פולין היו נשים". אין זה נכון ש"הגברים היו צייתנים ונשארו במטבח".
מדובר בסטראוטיפים ודעות קדומות, הניזונות מבדיחות עדתיות-עממיות, שאין להן קשר למציאות ההיסטורית. כמו בשאר העולם המערבי, גם בפולין וגם אצל יהודי פולין, לא היה שיוויון, ובמהלך ההיסטוריה היה מעמד הנשים נמוך, וההזדמנויות שניתנו להן בתחומים השונים היו פחותות. בברכה, דני. Danny-wשיחה 22:14, 23 בספטמבר 2013 (IDT)[תגובה]

התמונה של הילדים החסידיים[עריכת קוד מקור]

צולם במונקאטש ולא בלודז כפי שכתוב. --כיכר השבתשיחהשָׁמוֹר וְזָכוֹר 22:03, 19 בספטמבר 2011 (IDT) 19:48, 4 באוקטובר 2011 (IST)[תגובה]

כרגע משתמש:גר צדק הסיר את התמונה בטענה (המוצדקת) שמונקאץ' אינה בפולין. עם זאת, בתיאור הקובץ עצמו (קובץ:Hasidic boys in Poland.jpg) כתוב שזה בפולין, וזה שוחרר תחת רישיון של public domain על יצירות פולניות. מהיכן הקביעה כי זה צולם במונקאץ'? Botend - שיחה 14:06, 5 באוקטובר 2011 (IST)[תגובה]
נכון בוטנד, וכתוב בקובץ בצרפתית: לודז'. אני מחזירה. תודה רבה, יעל י 14:10, 5 באוקטובר 2011 (IST)[תגובה]
אם כך הדברים נכונים. עליי לתקן כמה ערכים. כיכר השבתשיחהשָׁמוֹר וְזָכוֹר 12:53, 11 באוקטובר 2011 (IST)[תגובה]
בהצלחה, יעל י 12:55, 11 באוקטובר 2011 (IST)[תגובה]
בוצע בוצע --כיכר השבתשיחהשָׁמוֹר וְזָכוֹר 12:56, 11 באוקטובר 2011 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:18, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:19, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

המשפט השני הוא לא נכון וצריך לשנות אותו[עריכת קוד מקור]

השמדת יהודי פולין לא הייתה כתוצאה של השיא אנטישמיות פולנית. מי שהשמיד אותם היו גרמנים.

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ב־יהדות פולין שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:40, 26 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ביהדות פולין שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 02:34, 15 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יולי 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ביהדות פולין שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 15:35, 12 ביולי 2023 (IDT)[תגובה]