שיחה:יהודי ההרים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תגידו ממתי צפון קווקז זה אסיה ? למה הכניסו את היהודים ההרים בתוך יהדות אסיה ? Debymat

העברה מהערך[עריכת קוד מקור]

אנשים מפורסמים[עריכת קוד מקור]

צריך לקצר משמעותית ולערוך את הרשימה לפני החזרתה לערך. ‏אלוןשיחה 10:33, 24 בנובמבר 2007 (IST)[תגובה]

אין צורך להחזיר לערך אפילו אדם אחד מרשימה מיותרת זו. ויקיפדיה היא אנציקלופדיה, ולא קטלוג. דוד שי - שיחה 14:43, 16 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]

חברים אולי אתם לא חזקים בהיסטוריה , אבל דאגסטן זהו צפון קווקז וצפון קווקז מבחינה גאוגרפית מזרח אירופה :) DEBYMAT

ערך מעניין ונחמד אבל...[עריכת קוד מקור]

יש הרבה שגיאות כתיב ואין בכלל סימוכין לכל מה שנאמר.."בשנת 1926 הוקם היישוב כפר-ברוך שליד נהלל בידי קבוצת משפחות מבולגריה, מכורדיסטן, מטורקיה ומהקווקז. בתחילה לא היו דרכי גישה אל היישוב, לא הייתה בו אספקת מים, והמתיישבים גרו באוהלים. כעבור שנתיים - למעלה ממחצית התושבים שנשארו במקום היו יוצאי הקווקז. שאול רבאיוב היה דמות בולטת בכפר, איש רב-פעלים, חקלאי מנוסה ועסקן מקובל על גול" ומי זה "גול" לעזאזל?

יהודי ההרים מוצאם מאירופה[עריכת קוד מקור]

כל האזורים שצויינו פה הם חלק מאירופה. למה אין פה יהדות אירופה ולמה בכלל יש יהדות אסיה זה לא נכון. צפון הקווקז חלק מאירופה Son1111 - שיחה 22:59, 4 בינואר 2015 (IST)[תגובה]

המלצה לעריכה מחודשת ומקיפה של הערך יהודי ההרים[עריכת קוד מקור]

העברה משיחת משתמש:Geagea#המלצה לעריכה מחודשת ומקיפה של הערך יהודי ההרים

שלום GeaGea,

בעניין הערך "יהודי ההרים" ראיתי שערכת אותו שוב פעם, למרות שנראה כי אינך בקיא בנושא. לפי מה שהבנתי מהתכתבות קודמת איתך (בדף המשתמש שלי) ומהמלצותיך בנושא, אתה מתבסס בעיקר על מחקרו של "שולר", וזאת למרות שקיימים מחקרים הרבה יותר מקיפים ומדויקים בנושא. אני מכיר את מחקרו והוא לוקה באי דיוקים רבים. כמה דוגמאות מיני רבות: תמונת המלמד מופיעה בספרו כדרבנט, למרות שמדובר ביישוב קרסניה סלובודה (כפי שרשמתי בתיאור התמונה). היישוב מיודג'י שעליו הוא כותב, כבר לא היה קיים בשנה שהוא מציין. וקיימות דוגמאות נוספות.

דע לך שהערך כפי שאתה ערכת אותו הוא שגוי, לא מעודכן ואינו נאמן לשם הערך (יהודי ההרים) אותו הוא מתיימר להציג. אם בכל זאת ברצונך להשאיר זאת כך - אתה רשאי לעשות זאת. במידה ואתה בכל זאת מעוניין שהערך יהיה מדויק, הנה כמה הצעות לתיקון:

1) עניין מלחמת העולם השנייה בפתיח לא רלוונטי, כי לפי הפתיח שלך: "הייתה זו קהילה גדולה עד מלה"ע השנייה". מהדברים משתמע שרוב הקהילה נספתה, מה שאינו נכון. לא מדובר כאן על יהדות פולין היכן שהפגיעה אכן הייתה משמעותית. בסה"כ, בצפון הקווקז נהרגו ע"י הנאצים 1040 אזרחים מקהילת יהודי ההרים, שמנתה בתחילת המלחמה 35,000 איש.

2) לגבי ה"דיאלקטים", ראוי לציין כי קיימת הבנה מלאה בין דוברי כל הדיאלקטים וכמעט ואין שוני ביניהם. למעט, מילים בודדות. כשהדיאלקטים הראשיים הם (בסדר יורד לפי מספר הדוברים): חובאי, דרבנדי, חיתוחי, ורטאשי (כתבתי את הדיאלקטים כפי שהם נהגים בשפתנו).

3) יש לציין כי הקהילה אינה ספרדית ואינה אשכנזית. כלומר, לא מדובר ביוצאי חצי האי האיברי ולא ביוצאי אזור גרמניה ונהר הריין.

4) אני מציע להחזיר את רשימת היישובים הקודמת כי היא הרבה יותר מעודכנת, מפורטת ומדויקת.

5) טענתך לפיה "קיים מיעוט/היעדר כוהנים ולויים" בעדה, גם כן אינו נכון וראוי למחוק שורה זאת.

בכל מקרה הערך "יהודי ההרים" זקוק לשיפוץ נרחב, גם בהקשר של תיאור ההיסטוריה, בכדי שהוא יציג נאמנה את הערך "יהודי ההרים", אותו אתה מתיימר להציג על אף כי נראה שאינך בקיא בנושא. ושוב GeaGea בהצלחה בכתיבה.

בכבוד רב,

Hebrew Mountain Man (Hebrew Mountain Man - שיחה 04:18, 23 בינואר 2016 (IST))[תגובה]

סוף העברה

לא אני כתבתי את הערך ואני לא מתיימר להיות בקיא בנושא. כמו רוב התורמים לוויקיפדיה. ויקיפדה לא נכתבת על ידי מומחים אלא על ידי אנשים שמגלים עניין בנושא וכתובים בהתאם למקורות המצויים בידם. כשאומרים מקורות מתכוונים למחקרים אקדמיים בעיקר ולא לכל מיני אתרים. אף על פי שאני לא מציג עצמי כבקיא בנושא קראתי בעניין את הפרק בעניין ההיסטוריה של יהודי ההרים בספרו של מרדכי אלטשולר, "יהודי מזרח קאווקאז: תולדות היהודים ההרריים מראשית המאה התשע-עשרה". בו מתוארת בקצרה גם ההיסטוריה הקדומה של יהודי ההרים. לא חושב שיש את הספר ברשת אבל הוא נמצא ברוב הספריות. אני מבטיח שתלמד דברים חדשים.
לגבי התמונה שציינת: לא הבנתי לאיזו תמונה את מתכוון. תקשר לתמונה ואסיף/אשנה את האמור.
סעיף 1: למיטב ידיעתי אין נתונים לגבי כמות היהודים שהושמדו. ראה כאן. אפשר יהיה לשנות את הפתיח בכפוף למקורות.
סעיף 2: יש כללי תעתיק משפות שונות. בדרך כלל שמות של ערים/דיאלקטים וכו' כפי שהן מופיעות במאמרים האקדמיים יכולות להתאים לנו. תציג מקורות ואפשר יהיה לשנות.
סעיף 3: קהילה היא ספרדית או אשכנזית לפי סוג התפילה ולא המוצא האתני. בהקשר הזה היהודים ההרריים המקומיים היו ספרדים ואילו יהודי רוסיה שהיגרו לקווקז היו אשכנזים. בהקשר הזה תוכל לקרוא את המאמר של מרדכי אלטשולר, יחס הנאצים ליהדותם של 'ההרריים' ושל עדות מזרחיות אחרות.
לגבי סעיפים 4 ו-5. נא לספק מקורות.
תוכל לעבוד על טיוטא במרחב האישי שלך כאן (טיוטא) או כאן (יהודי ההרים). אף אחד לא ימחק לך כלום. כשתסיים תוכל להציע את הערך שלך כחלופה. בכל מקרה ללא מקורות זה לא יעבוד. לחלופין תוכל לעדכן כאן בדף השיחה. בכל מקרה עריכות משמעותיות ללא מקורות לא ייכנסו. Geagea - שיחה 06:09, 23 בינואר 2016 (IST)[תגובה]
Hebrew Mountain Man, קרא בבקשה את דף השיחה שלך. התחל בטיוטא. אני ממליץ שתיעזר בחונך. לאחר בחינת החונך תוכל להעביר את החומר למרחב הערכים. --Assayas - שיחה 18:46, 14 באפריל 2016 (IDT)[תגובה]

החלק של התנועה הציונית[עריכת קוד מקור]

החלק הזה בערך הועתק מאתר עמותת קש"ב. הוא כתוב בצורה גרועה לחלוטין. מתעלם מהעובדה שמעל 95% (לכל הפחות) מבני העדה עלו בשנות ה70 וה90. שכונת בית ישראל לא נבנתה ב1850 ע"י יהודים הרריים, אלא בסוף המאה ה19 ע"י עסקנים חרדים. רוב הערך מתמקד בניסיונות עלייה כושלים בשנות ה20, מה זה רלוונטי בכלל? בשום ערך על שום עדה אחרת לא נתקלתי בכזה דיס-אינפורמציה. יש צורך לשכתב מחדש את הערך שיתמקד בעלייה בשנות ה70 וה90, ואולי בחלקו הקטן יתמקד בעלייה טרם הקמת המדינה. Danielirichston (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)ב-01:13, 26 באוקטובר 2017[תגובה]

דיווח שאורכב ב-08 באפריל 2020[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

אין סיבה להשאיר את הטקסט "בראשית המאה השביעית לספירה סיפחו הכוזרים את מזרח הקווקז ואת יהודיה ומאוחר יותר קיבלו על עצמם את הדת היהודית. הסיפוח של היהודים היא אולי אחת מהסיבות העיקריות להמרת דתם ליהדות."

מדובר על יהודי ההרים מהו ההקשר להסביר שהכוזרים סיפחו את האזור זה יותר נראה כמו אינטרס אישי של אחד הכותבים.

יש פרויקטים ומחקרי dna על יהדות ההרים לפי המחקרים יהודי ההרים הם פרסים וכורדים מצפון עיראק מעורבבים. רובם משתייכים לשושלת j1

לכאורה רלוונטי לומר שהיו יהודים במקום עוד קודם, גם אם אחרים. נרו יאירשיחה • י"ד בניסן ה'תש"ף • 11:23, 8 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ב־יהודי ההרים שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 04:48, 26 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ביהודי ההרים שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:41, 15 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

דיווח שאורכב ב-19 באפריל 2023[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

מצב טיפול: הצעה לשיפור

לא מסופר על רצח היהודים על ידי הלזגים לפני קצת יותר מ100 שנה

A total of 15,036 Mountain Jews lived in Guba before the genocide, 20% of them were murdered.