שיחה:יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הסמיכות ליום העצמאות[עריכת קוד מקור]

בפיסקה הפותחת של הערך כתוב (לא פחות ולא יותר): "יום הזיכרון חל יום לפני יום העצמאות, כסמל למחיר שמשלמת המדינה על הקמתה וקיומה." למה אין התייחסות לכתבה ששודרה לפני כמה ימים בערוץ 10 (ששם מובא הרב גורן בעדותו האישית + חיפוש בגנזך המדינה!) ושמפריכה לגמרי את התיאוריה הזאת? זאת ועוד - מדוע אין מראה מקום לקביעה השרירותית לחלוטין בתחילת הערך שציטטתי לעיל? אני לא מחובר לחשבון אז לא רציתי לערוך אנונימית, אבל הדבר הזה מחייב התייחסות רצינית. לינקים לתקציר הכתבה ולוידאו: http://pelephoneportal.invokemobile.com/nana/iarticle.aspx?ServiceID=126&ArticleID=970624

http://www.nana10.co.il/video/?videoid=170761&ssv=1

אין סימוכין לדברי הרב גורן. כמו כן יש הוכחה שעוד לפני כן ציינו יום זה בקיבוץ טירת צבי וזה היה הבסיס לועדה. אהרון - שיחה 15:52, 26 במרץ 2018 (IDT)[תגובה]

תאריך היום[עריכת קוד מקור]

יום הזכרון נקבע בד' אייר לא בגלל שהוא ערב יום העצמאות (כמו שמופיע בערך) אלא בגלל שביום זה נפל גוש עציון במלחמת השחרור. אבקש לתקן זאת בערך.


דרוש תיקון לערך: היום גם לחללי פעולות האיבה[עריכת קוד מקור]

חובה לעשות תיקון יסודי בערך. יום הזיכרון הוא גם לחללי פעולות האיבה מאז קום המדינה koby12345@walla.co.il 19:32, 4 אפר' 2005 (UTC)

שמו של החוק הוא "חוק יום הזכרון לחללי מערכות ישראל", ובסעיף הראשון בו נאמר: "ד' באייר הוא יום זכרון גבורה ללוחמי צבא-הגנה לישראל שנתנו נפשם על הבטחת קיומה של מדינת ישראל וללוחמי מערכות ישראל שנפלו למען תקומת ישראל, להתייחדות עם זכרם ולהעלאת מעשי גבורתם" - בשני המקרים אין אזכור של נפגעי פעולות איבה. האם התקבלה החלטה כלשהי להכללתם ביום הזיכרון ללא שינוי החוק? האם הנושא עודנו שנוי במחלוקת? דוד שי 23:33, 27 אפריל 2006 (IDT)
הסרתי את המילים "ונפגעי פעולות איבה" משמו של יום הזיכרון המופיע בתחילת הערך, משום שאין מילים אלה נכללות בשם הרשמי שמופיע בשם החוק. הוספתי התייחסות בגוף הערך לטקס האזכרה הנפרד לנפגעי פעולות איבה. זה עניין רגיש מאוד, ואני מקווה שאינני טועה - אני מנסה להיצמד לעובדות, אך אינני בטוח שכולן ידועות לי. דוד שי 23:52, 27 אפריל 2006 (IDT)
באתר של משרד ראש הממשלה מצאתי התייחסות ל"יום זיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה", ללא כל אסמכתא לשם זה. דוד שי 23:59, 27 אפריל 2006 (IDT)
מהערתו של דוד שי, ומריפרוף קל באתר משרד ראש הממשלה עולה כי יום הזיכרון לחללי פעולות האיבה נקבע בהחלטות של הרשות המבצעת, קרי הממשלה. מספר הצעות חוק בעניין זה הוגשו לכנסת. לדוגמה: בכנסת השבע עשרה הוגשו הצעות חוק פרטיות 241, 3751 ו-3752. גם בכנסות ה-15 וה-16 הוגשו הצעות חוק דומות. עד היום לא אושרו הצעות אלה, וכנראה לא עברו קריאה טרומית. לכן נראה שיפה עשו חכמי הויקי באשר לפער בין שם הערך לבין שמו של היום בתחילתו. חיים נר שושן - שיחה 13:11, 16 באפריל 2010 (IDT)[תגובה]

היכן נקבע שפרח דם-מכבים אדום הוא סמלו של יום הזכרון?[עריכת קוד מקור]

היכן נקבע שפרח דם-מכבים אדום הוא סמלו של יום הזכרון? היכן סמל זה בא לידי ביטוי? דוד שי 23:10, 27 אפריל 2006 (IDT)

מצאתי התייחסות לכך בחוזר מנכ"ל משרד החינוך. דוד שי 23:41, 27 אפריל 2006 (IDT)
לגבי השאלה השנייה, הסמל בא לידי ביטוי במדבקות ששמים על דש הבגד גם בטקסים ביישובים השונים ובכניסה לבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון. אבירם 00:12, 28 אפריל 2006 (IDT)

היכן אפשר לדעת את מספרם הרשמי של חללי מערכות ישראל?[עריכת קוד מקור]

היכן אפשר לדעת את מספרם הרשמי של חללי מערכות ישראל? לא הצלחתי למצוא זאת. Frankie 10:51, 12 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

הצעות, לא חפשתי: בערך? בויקיפדיה? באתר ההנצחה הרשמי? השאלה שלך גם לא ברורה. האם בחללי מערכות ישראל אתה כולל גם חילים שנפלו במהלך השירות, אך לא בפעולות איבה? אם כן, אז המספר גדל ככל שחולף הזמן. אם לא, אילו חללים אתה מנסה למנות? 10 במאי 2016.

הצפירה עם תום יום הזיכרון: מתי בוטלה?[עריכת קוד מקור]

זכור לי כי היה נהוג להשמיע צפירה עם תום יום הזיכרון להבדילו מיום העצמאות. הנוהג בוטל מתי שהוא בין סוף שנות ה-70 לתחילת ה-80. אולי מישהו זוכר מתי בדיוק כדי שאוכל לשלב המידע בערך? תודה. דודה סימה 14:06, 1 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

האם ציפו לתשובה יותר מדויקת מאשר ”בתחילת שנות ה-80” (יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל#מיום הזיכרון ליום העצמאות)? 10 במאי 2016.

התמונה של הנר[עריכת קוד מקור]

התמונה הזאת לא מוצאת חן בעיני. הנר שצולם בה אינו קשור כלל ליום הזכרון, ומגן הדוד שהוסיף יוצר התמונה מלאכותי. האם אפשר בבקשה לקבל תמונה חופשית של נר זכרון אמיתי בוער? קומולוסשיחה 22:41, 22 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

אין הענות. לא נורא. אולי בהמשך. הבקשה שלי עדיין בעינה. קומולוסשיחה 22:04, 27 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

מועד קביעת היום גם לזכר נפגעי פעולות האיבה[עריכת קוד מקור]

בחלק העוסק בסקירה ההיסטורית, פיסקה 3 רשום: "בערך בשנת 2000 החליטה הממשלה שגם נפגעי פעולות האיבה יוזכרו ביום זה". מה זה בערך? ממתי רושמים באנציקלופדיה בערך? --משתמש חסר חיים 15:45, 23 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

כשלא יודעים בדיוק, כותבים בערך. זה מה יש. דוד שי 22:08, 27 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

ההסטוריה של צירוף נפגעי פעולות האיבה ליום הזכרון[עריכת קוד מקור]

אז הנה התאריכים: (תולדות נפגעי פעולות הטרור קשור עם תולדות הטרור, אז בקצרה...)
את תולדות ההנצחה אפשר להתחיל עם הנצחת לוחמי ארגון ההגנה.
  • 1939 (ה'תרפ"ט) בקיבוץ געתון נהרגת אם ושלוש בניה במסגרת המרד הערבי. האם ובנה הגדול ששירתו בהגנה נרשמים רשמית ומונצחים על אנדרטאות. שני הבנים הקטנים לא.
אגב, בבית כנסת האצ"ל בירושלים, (שאחד הגבאים שלו הוא חבר הכנסת רובי ריבלין), מונצחים כל לוחמי האצ"ל כולל האזרחים ההרוגים. כך גם בבתי הכנסת הותיקים של ישובים כמו פתח תקווה ושבי ציון שם מונצחים נערה שניגנה בפסנתר בביתה ונהרגה מכדור צלף ערבי, יחד עם אחיה לוחם ההגנה שנהרג כמה שנים אחר כך בגוש עציון.
לאחר קום המדינה
  • שנות החמישים והשישים עד מלחמת ששת הימים: התקפות של פדאיון
  • 1970 - עם תום מלחמת ששת הימים מוקמים ארגוני טרור ומתחילה מתקפת טרור רחבת היקף נגד יהודים בארץ ובעולם.
  • 1977 - ממשלת בגין מחליטה להנציח את לוחמי המחתרות והאזרחים שנפגעו טרם קום המדינה.
  • 1982 - הנסיגה מסיני ומלחמת לבנון: הורים דורשים כיתוב אישי על מצבות בניהם
  • 1992 - בכניסה לרמלה מוקמת אנדרטת לוחמי האצ"ל (על פי החלטת ממשלת בגין הראשונה)
  • 1997 - ארגון נפגעי פעולות איבה מתחיל לדחוף למען הכרה והשוואה בהנצחת חללי טרור עם נופלי הצבא
  • 1998 - גילוי הלוט מעל אנדרטה לנפגעי פעולות האיבה, בהר הרצל בירושלים, ביום הזכרון של שנת היובל למדינה ובמסגרת ארועי שנת היובל.
להקמת המצבה הצטרפו ארבעה גורמים:
א. סיוע של נשיא המדינה דאז, עזר ויצמן, שהסכים לכך שמדובר למעשה באותה מלחמה בה נלחמים החיילים, ושהם נהרגו בידי אותו אויב
ב. הכנות לארועים מיוחדים לכבוד שנת היובל
ג. גל טרור גדול הקשור עם הסכם אוסלו שפגע בבטן הרכה של ישראל - בתל אביב ובערי החוף, מביא את "המלחמה" לפתחם של האזרחים.
ד. שינוי משמעותי בתפיסה המדינית והחברתית בעיני הציבור בארץ. הדגש על אתוס הגבורה הצבאית מופחת, ועל מסירות אזרחית מוגבר. יום השואה הוסב משמו "יום השואה והגבורה" - וראש הממשלה יצחק רבין, רק שלש שנים לפני כן התייחס לשינוי זה בטקס האחרון בו השתתף לפני הרצח.
אך עדיין הויכוח לא תם.
  • 1998 - אחרי הסרת הלוט: עצומה של הורים שקולים הקוראת לבניית חומה בין הקבר של בעלה לאנדרטה החדשה. ארגון אלמנות ויתומי צה"ל עותר לבית המשפט נגד הממשלה על ביזוי חלליה.
  • 1999 - הקמת ועדה ממשלתית - ועדת מָלץ, השוקלת את השוואת תנאי הביטוח למשפחות של נפגעי פעולות איבה, ואת השוואת הנצחת ההרוגים, עם חללי צה"ל.
  • 2000 - בהכרעה צמודה, 9 נגד 7, הוחלט להוסיף את נפגעי פעולות האיבה ליום הזיכרון לחללי צה"ל, ולהשוות את תנאי הביטוח של משפחותיהם. פשרה מושגת: טקס נפרד ייערך ביום הזכרון בשעה אחרת, לאחר הטקס הצבאי.
צדדי הויכוח:
א. לוחמי צה"ל במודע (ובמוצהר) מסתכנים למען המדינה. אזרחים הם נפגעים מקריים.
ב. האתוס של מסירות למען הציבור מוחלש - וזו אחת ממטרות היום, וממטרות הצבא.
מצד שני:
א. הנפגעים, בארץ ובעולם, נהרגו במסגרת אותה מלחמה של הערבים נגד היהודים, באותה מלחמה על הארץ, ובידי אותם אויבים.
ב. אין לדרג את רמת הגבורה של הלוחמים, שכן ביום הזיכרון מנציחים באותה מידה את הנהרגים בצה"ל מתאונות דרכים, וחיילים בחופשה.
ג. רוב נפגעי הטרור הם 'גיבורים' שלאחר מעשה. חלקם הגדול גם גיבורים לפני מעשה. (וד"ר גיליס ובתו הם הכלל ולא היוצא מן הכלל)


עזרו לי להגיע למקורות, חברי הטוב נפתלי מוזס, אבי אחד הנרצחים בהתקפת המחבל במרכז הרב, בראש חודש אדר לפני ארבע שנים.
אני מתרגם את ספרו: "אבילות מבעד לזכוכית" הספר כתוב בהומור רב, ובטרגיות רבה, מכיר את הצדדים היפים של הישראלי, ומעורר רצון לשמוח על כך שאנחנו פה. פרק אחד עוסק בהנצחת נפגעי טרור, ונסמך על עבודת דוקטורת של ההסטוריון והארכיבאי ד"ר נועם אבן מבר אילן בשנת 2007.
עבודה זו לא הודפסה עדיין.
נראה שהויכוח בישראל לא תם.
  • 2003 - בפיצוץ באוטובוס בחיפה נהרגים שני חיילים ושלושה צעירים. משרד הבטחון רושם את החיילים כ"חללי מלחמה". הביטוח הלאומי רושם את האחרים כ"נפגעי פעולות איבה". ביום הזיכרון באותו שנה הצעירים לא מוזכרים. הוריהם מביעים את מחאתם.
כשאגמור את התרגום (בימים הקרובים אני מקווה) אחזור (ברשותם של שני הכותבים) לערך בויקיפדיה ואשלים אותו אם מישהו מכם לא יעשה זאת קודם. יש כל כך הרבה מה לכתוב. הויכוח לא תם, וכפי שאפשר לקרוא באחת התגובות בהמשך: "...וזה שני טקסים שנערכים במקרה באותו היום".


-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • ז' בשבט ה'תשע"ב • 20:29, 30 בינואר 2012 (IST)[תגובה]

הסבר לעריכה[עריכת קוד מקור]

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נקבע בחוק יום הזכרון לחללי מערכות ישראל, התשכ"ג-1963. שמו של יום זה נגזר משמו של החוק, וכל זמן שהשם אינו מתוקן בחוק ל"יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה", לא נשנה אותו גם אנחנו. העובדה שהיום משמש גם כיום זיכרון לנפגעי פעולות האיבה מוזכרת בפסקה הראשונה של הערך. בעיה נוספת שגורם החוק: המילה "זיכרון" נכתבת בו "זכרון", ולכן בכל מקום שיש ציטוט של שם החוק או טקסט מתוכו, תיקנתי כך שיתאים למקור, והוספתי הגנה מפני הבוט. דוד שי 22:26, 27 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

האם ד' באייר בגלל יום נפילת גוש עציון?[עריכת קוד מקור]

נראה לי, שיום הזכרון נקבע בד' באייר לציון יום נפילת גוש עציון. יתכן והסמיכות ליום העצמאות גם היא משמעותית לקביעת יום הזיכרון באותו תאריך, אך יש להזכיר גם את הנ"ל. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

ייתכן ואתה צודק, אך יש למצוא לך מקור. אם תמצא מקור לכך שזה היה שיקול בבחירת התאריך, ניתן בהחלט לציין זאת. ‏DGtal12:31, 9 במאי 2008 (IDT)[תגובה]

הוסף מקור מהעלון של קיבוץ טירת צבי. אהרון - שיחה 15:53, 26 במרץ 2018 (IDT)[תגובה]

שאלה לגבי העלאת קובץ תמונה[עריכת קוד מקור]

אני רוצה להעלות תמונה של המדבקה של "יזכור" שמחלקים ביום הזיכרון. מותר? ואיזה רישיון זה? (¯`gal´¯)‎ - שיחה 19:36, 9 במאי 2008 (IDT)[תגובה]

תמונה של המדבקה תהיה ברשיון שימוש הוגן, ובעייתית בשל כך, אלא אם כן ידוע לך למי הזכויות על האייקון. זהר דרוקמן - I♥Wiki00:30, 9 במאי 2008 (IDT)[תגובה]
נראה לי של המדינה. יש למישהו מושג למי הזכויות על התמונה של מדבקת "יזכור" ? (¯`gal´¯)‎ - שיחה 19:36, 9 במאי 2008 (IDT)[תגובה]

אם באתר יזכור של משרד הביטחון לא מוזכרת סיבת נפילתו של חייל (אלא רק 'נפל בעת מילוי תפקידו ביום X'), פירוש הדבר שהחייל שם קץ לחייו? ‏eytanarשיחהתרומות12:27, 28 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]

לא. ‏ PRRP שו"ת 12:33, 28 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]

האם מניין החללים כולל גם קורבנות של פעולות איבה מחוץ לישראל? הכוונה היא לא לפיגועים בשגרירויות או המכוונים לפגוע במיוחד בישראלים,אלא לפיגועים כמו אסון התאומים או הפיגוע ברכבת התחתית במדריד,בהם נהרגו בעלי אזרחות ישראלית.אם כן,האם קורבנות פעולות טרור שלא קשורות לסכסוך הישראלי פלסטיני בשום צורה (למשל,אם בפיגוע של המחתרת האירית היה נהרג ישראלי שהיה במקרה בסביבה) נכללים בספירה זו? תודה למי שישיב,אלמוני.

האם לא כדאי להעביר את הערך ליום הזכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה שהוא כיום השם הרשמי? איתי פ - שיחה 00:33, 13 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

קודם כל לא - כי זה שם מסובך ולא נפוץ על הלשון. גם לארצות הברית קוראים "ארצות הברית של אמריקה", ולסין "הרפובליקה העממית של סין". מעבר לכך, אני לא בטח שזה אותו יום - כלומר, מדובר בשני אירועי זיכרון נפרדים (כולל טקסים נפרדים) שמתרחשים באותו יום במקביל. זהר דרוקמן - I♥Wiki12:10, 13 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

יום הזיכרון ב-1940[עריכת קוד מקור]

בערך צויין המשפט הבא:

לפי עדותו של ההיסטוריון מוקי צור, יום הזיכרון נקבע לראשונה בד' באייר בשנת 1940 לזכר הנופלים במאורעות 1933 ו-1936, ורק כתשע שנים לאחר מכן במלאת שנה להקמת המדינה, בתאריך ה' באייר 1949 נקבע יום העצמאות.

מכיוון שלא מצאתי לזה סימוכין ובגלל רגישות הערך, עד שימצא לכך סימוכין (מישהו בקשר עם מוקי צור?) הסרתי בינתיים את המשפט מהערך. אבירם - שיחה 11:32, 13 באפריל 2010 (IDT)[תגובה]

המשפט הוחזר לערך בעקבות שיחה שקיימה סקרלט עם מוקי צור שאישר את אמיתותו. אבירם - שיחה 21:56, 17 באפריל 2010 (IDT)[תגובה]

מסכת פסחים נ, א[עריכת קוד מקור]

האם אכן הקטע עוסק בהרוגים במלחמות? בד"כ שאומרים הרוגי המלכות הכוונה ליהודים שנהרגו על קידוש השם (ע"ע גזרות אדריאנוס).

מדוע מושמעות ביום הזכרון לשואה ולגבורה צפירה אחת וביום הזכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה שתי צפירות?[עריכת קוד מקור]

ומדוע הן אחת בבוקר ואחת בערב? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

מחיקת קישור לוידיאו של איזה שהוא רב באתר מכון מאיר מדוע ויקפדיה מקדמת בערך הממלכתי הזה תפיסה אלטרנטיבית על יום הזכרון של רב מפוקפק הקשור בחבורת רבנים הזויים שלגמרי במקרה(?) חתמו לאחרונה על מכתב הזדהות עם משה קצב? מחקתי את זה. לא מתאים לכם, ויקיפדים. יום הזכרון אינו עניין דתי והרב חגי משהו הרבה פחות מעניין (ואף מקומם כשמקשיבים לו) מהמידע שרציתי לקבל מהערך הזה - כמו למשל טקסים אלטרנטיביים שונים שמתקיימים כבר כעשור במדינה. אני לא אשוב לעקוב אחרי זה אבל אם מישהו ישיב את הקישור שמחקתי אני ממליצה לכם לבדוק את מניעיו וזהותו...

אנדרטת חללי הטרור - הר הרצל[עריכת קוד מקור]

ביום הזיכרון לחללי צה"ל של שנת 1998 נחנכה אנדרטת חללי הטרור בהר הרצל ומאז היום הזה נקרא: יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וניפגעי פעולות האיבה. אני חושב שצריך לשנות את שם הערך. פארוק 14:40, 4 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

שאלה שנשאלה למעלה ולא קיבלה תשובה[עריכת קוד מקור]

מדוע מושמעות ביום הזכרון לשואה ולגבורה צפירה אחת וביום הזכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה שתי צפירות?

ומדוע הן אחת בבוקר ואחת בערב? --NATANEL - שיחה 21:05, 8 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

נפילת גוש עציון[עריכת קוד מקור]

האם אין קביעת התאריך קשורה ליום נפילת גוש עציון?

לא נפגעי פעולות האיבה !!! - אלא חללי פעולות האיבה[עריכת קוד מקור]

הנצחת זכרם של חללי הטרור ונפגעי פעולות האיבה התקבלה לפי מאבקו של "דב קלמנוביץ" תושב הישוב בית אל שנפצע בפיגוע טרור בירושלים למען הנצחת זכרם של חללי הטרור והכרתם על ידי משרד הביטחון.

  • נקודה נוספת לציון :

באותו יום הזכרון של שנת 1998 החליטו לחבר את חללי הצבא יחד עם חללי האזרחות. פארוק - שיחה 12:44, 9 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

החלטת הממשלה בנוגע להוספת נפגעי פעולות האיבה ליום הזכרון[עריכת קוד מקור]

נאמר כאן ובעוד מקומות שבשנת 98 החליטה להוסיף הממשלה את הנצחת נפגעי פעולות האיבה ליום הזכרון. יש בכלל אסמכתאות להחלטה הזאת? מה משמעות ההחלטה הזאת שניתנה על ידי הממשלה? כי ברור שלא היה מדובר בשינוי חוק יום הזכרון.

צירוף מקרים[עריכת קוד מקור]

הערך מספר: "יום הזיכרון נקבע לראשונה בד' באייר בשנת 1940, לזכר הנופלים במאורעות תרצ"ו-תרצ"ט ורק כתשע שנים לאחר מכן, במלאת שנה להקמת המדינה, ביום ה' באייר 1949, נקבע יום העצמאות." זהו צירוף מקרים (מפתיע, כדרכם של צירופי מקרים). הרי יום העצמאות נקבע לה' באייר לא מפני שזה יום לאחר יום הזיכרון שנקבע תשע שנים קודם לכן, אלא מפני שזה יום הכרזת המדינה, שנקבע לפי מועד עזיבת הבריטים את הארץ. הקשר בין האירועים מקרי לחלוטין. הוספתי הסבר בעניין זה בגוף הערך. דוד שי - שיחה 07:30, 20 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

מספר ההרוגים[עריכת קוד מקור]

האם מספר ההרוגים ביום הזיכרון תשע"ב(2012) כולל את אלו שנרצחו החל משנת 1860 או אלו שמתו מיום הזיכרון של שנת תשע"א?!

אם כוונתך למספר האזרחים שנהרגו, זהו מספרם מ-1949 ואילך. יואב ר. - שיחה 17:15, 24 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

הוספת המילה "קיומה"[עריכת קוד מקור]

למשפט "יום הזיכרון חל יום לפני יום העצמאות, כסמל למחיר שמשלמת המדינה על הקמתה" צריך להוסיף את המילה "וקיומה" 80.74.110.142 17:13, 24 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

הוספתי. ההר אדרניק  •  שיחה. 17:20, 24 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

מדבקת דם־המכבים[עריכת קוד מקור]

הוספתי גרסה יותר מעודכנת ושנראית טוב יותר של מדבקת דם המכבים, וגם תמונה של גרסה ישנה משנותיה הראשונות של המדינה. למישהו קיימות סריקות של עוד גרסאות? הגרסה הקודמת שהופיעה במקום מה שהעליתי היא מעט שונה, ואי אפשר למצוא אותה באינטרנט – אפשר לראות ששם הגופן של המילה "יזכור" שונה והרקע כהה יותר. הנה גרסה נוספת שמצאתי. גם קיימים בולים ליום הזיכרון. (¯`gal´¯)‎ - שיחה 13:26, 25 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

נראה לי ממש לא טוב לשים 3 תמונות של דם המכבים, זה יוצר חזרה שוב ושוב על אותו אובייקט ופוגע בויזואליות של הערך , במיוחד כשיש עוד תמונות של סמלי יום הזיכרון שנדחקו כעת למטה. הוספתי בעבר שני בולי יום הזיכרון, אך לפני יומיים מישהו הוריד אותם בטענה שזה לא שימוש הוגן. לא הבנתי למה, הרי יש הרבה תמונות של בולי ישראל בויקיפדיה תחת שימוש הוגן. אבירם - שיחה 18:39, 26 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]
אני מסכים עם אבירם. גילגמש שיחה 18:40, 26 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]
למה לשים אותם כולם בתוך הערך הזה? אפשר לשים אותם בויקישיתוף ולשים את התבנית המתאימה בסוף הערך שיקשר לשם. (¯`gal´¯)‎ - שיחה 22:29, 26 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]
לא שמתי לב שכבר יש בוויקישיתוף ערך על יום הזיכרון, אבל אפשר ליצור ערך על הבולים וסמלים נוספים שקשורים ליום הזיכרון. (¯`gal´¯)‎ - שיחה 22:31, 26 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]
המדבקות הן יצירה מוגנת, שהזכויות עליה הן בידי מדינת ישראל, ולכן לא ניתן להעלות אופן לוויקישיתוף. בכל אופן, כיוון שפרח דם המכבים מופיע על המדבקות, הסרתי את תמונתו מהערך, כך שכרגע יש רק שתי תמונות, זו לצד זו, זה סביר. דוד שי - שיחה 22:38, 26 באפריל 2012 (IDT)[תגובה]

גוש עציון.[עריכת קוד מקור]

ראיתי שהתייחסו לנושא מספר פעמים בדף זה אך אוכל להוסיף מספר פרטים. לפי היודוע לי, כמו שצויין לעיל, אחת הסיבות לציון יום הזיכרון ביום זה היא נפילת הגוש בו. אין לי מקור מפורש להביא, אך מתוך שהייתי מספר שנים בטקס בכפר עציון ידועה לי העובדה הבאה: במהלך הצפירה יוצא מטס שעובר בתחילה מעל בית הקברות בכפר עציון (את זה אני אומר מידיעה כיוון שכל שנה מחדש לא ניתן לשמוע שם את תחילת הצפירה בגלל הרעש וכולם נושאים עיינים לשמיים...) ומגיע בסיום הצפירה להר הרצל, כדי לסמל את הקשר בין המקומות ביום זה. בנוסף ידוע לי על אמירה של בן גוריון שאיני זוכר את ציטוטה המדויק אך משהו בסגנון: על דמם של הנופלים בגוש עציון קמה מדינת ישראל. אשמח אם משהוא יוכל לברר יותר ולמצוא מקורות מוסמכים לדבר ולתקן את הערך. נ"משיחה • ד' באייר ה'תשע"ג • 10:47, 14 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

ציון יום הזיכרון ביום זה הוא מקרי לחלוטין. אין קשר בינו לבין אירוע כלשהו שקרה ביום זה בעבר. --NATANEL - שיחה 15:41, 15 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]
גם אם אתה צודק ואין קשר בין קביעת התאריך לבין נפילת הגוש התאריך החופף הביא לקישור ולכך שאחד האירועים ביום זה הוא המטס מכפר עציון להר הרצל במהלך הצפירה. נראה לי שיש לפחות לציין את העניין הזה.
בנוסף, למרות שאם אתה בטוח בקביעתך שאין קשר אז אין זה עניין לכאן אלא לערכים אחרים, אבל הציטוט המדוייק של בן גוריון הוא:"אם קיימת ירושלים עברית... אזי התודה הגדולה נתונה על כך בראש ובראשונה ללוחמי גוש עציון". ובגוגל ניתן למצוא אסמכתאות רבות. נ"משיחה • ו' באייר ה'תשע"ג • 23:35, 15 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

למה יש את יום הזיכרון[עריכת קוד מקור]

יום הזיכרון הוא יום חשוב מאד לעם ישראל 93.172.106.95 17:42, 14 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

מכבי אש ומגן דוד אדום[עריכת קוד מקור]

לאחר אסון הכרמל הוכרזו כבאי האש בתור ניפגעי פעולות איבה ביחד עם אנשי מגן דוד אדום. היום נערך בבית הספר הארצי לכבאות והצלה בראשון לציון - טקס הזיכרון הראשון של לוחמי האש. פארוק - שיחה 19:12, 15 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

חללי משטרת ישראל[עריכת קוד מקור]

בחלקת המשטרה בהר הרצל נערך טקס הזיכרון המרכזי לזכר חללי המשטרה. פארוק - שיחה 19:13, 15 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

משוב מ-15 באפריל 2013[עריכת קוד מקור]

מה עם האתר ארץ זוכרת יושביה שמוקדש כולו לזיכרון קורבנות הטרור? מדוע אינו מוזכר בקישוריםאו קישורים נוספים? 109.65.161.234 22:40, 15 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

הסמיכות בין יום הזיכרון לבין יום העצמאות[עריכת קוד מקור]

הכתבה: http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=970624 שופכת אור חדש על כל הנושא. כדאי לערוך את הערך בהתאם... אני לא ממש יודע איך. --NATANEL - שיחה 18:59, 16 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

החלל הראשון[עריכת קוד מקור]

בערך שלמה זלמן צורף כתוב כי הוא הנרצח הראשון (1851) ואילו כאן כתוב שזה אהרון הרשלר (1873). למישהו יש מקור מוסמך בנושא? W. C. Minorשיחה 16:15, 16 באוגוסט 2013 (IDT)[תגובה]

מדובר בשתי רשימות נפרדות: רשימת נפגעי פעולות איבה, ורשימת חללי מערכות ישראל. לכ רשימה ראשון משלה. דוד שי - שיחה 16:43, 16 באוגוסט 2013 (IDT)[תגובה]

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

סליחה שאני לא עורכת, אני לא יודעת את המקור המדויק. נכתב בדף שבתחילת שנות ה-80 בוטל מנהג הצפירה במעבר בין יום הזיכרון ליום העצמאות. ככל הידוע לי המנהג בוטל דווקא באמצע-סוף שנות ה-90. דווח על ידי: שרית 109.160.144.244 14:14, 30 באפריל 2014 (IDT)[תגובה]

אני לא חושב שזה נכון. אני זוכר את עצמי משנת 1995 (בערך) ואני לא זוכר צפירה בסיום יום הזכרון. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה 15:35, 30 באפריל 2014 (IDT)[תגובה]
ואני זוכר את עצמי משנת 1985 (בערך) ואני לא זוכר צפירה בסיום יום הזכרון. אז המידע שצוין בערך מדויק. אבירם - שיחה 15:53, 30 באפריל 2014 (IDT)[תגובה]
הוספתי דרישת מקור לכך. אני לא זוכר שום צפירה שלישית. Shannen - שיחה 21:07, 3 במאי 2014 (IDT)[תגובה]


משוב מ-6 במאי 2014[עריכת קוד מקור]

יש לכתוב גם השקפה התורתית אודות המושג יום הזכרון לחללי צה"ל!!! 80.178.160.24 17:40, 6 במאי 2014 (IDT)[תגובה]

ומהי? דוד שי - שיחה 18:23, 6 במאי 2014 (IDT)[תגובה]

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

אם חל ד' באייר ביום חמישי, מוקדם יום הזיכרון ביום אחד, ומתקיים ביום רביעי, ג' באייר. אם חל ד' באייר ביום שישי, מוקדם יום הזיכרון ביומיים, ומתקיים ביום רביעי, ב' באייר. אם חל ד' באייר ביום ראשון בשבוע, נדחה יום הזיכרון ביום אחד, ומתקיים ביום שני, ה' באייר (כלל זה חל החל משנת תשס"ד).

השנה ד' באייר יוצא ביום חמישי ויום הזיכרון מתחיל בשלישי בערב יום העצמאות ברביעי בערב.אני חושב שאתם צריכים לציין את הימים מהערב כי זה לא הכי מובן לפי הבוקר,וגם ביום הזיכרון יש צפירה,וביום העצמאות יש חגיגות בערב אז עדיף להדגיש את היום לפי הערב שבו מתחילים את הטקסים. דווח על ידי: 46.117.158.93 07:35, 5 במאי 2016 (IDT)[תגובה]

המשפט הזה מספיק מסובך בלי להתחיל להכניס ערבי ימים.אינג. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה 08:50, 5 במאי 2016 (IDT)[תגובה]


הצעה: להוסיף
תבנית {{חוק}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.
[עריכת קוד מקור]

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל#קישורים נוספים, מציע לשנות את הקישור של הטקסט המלא של חוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, על כל תיקוניו, באתר הכנסת ל:
הטקסט המלא של חוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל

תבנית {{חוק}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

.
כך, למשל, יהיה קל יותר לראות את התיקונים השונים. 10 במאי 2016. 188.120.151.153 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

עשיתי זאת. דוד שי - שיחה 07:10, 10 במאי 2016 (IDT)[תגובה]

מניין החללים[עריכת קוד מקור]

נכתב בערך:

מניין החללים

ערב יום הזיכרון ה'תשע"ח (2018), מניין חללי מערכות ישראל מאז שנת 1860 עומד על 23,646. מניין האזרחים שנרצחו בפעולות האיבה מאז הכרזת המדינה עומד על 3,134.[20]

החלל הראשון

מניין הנופלים מתחיל עם נפילתו של החלל הראשון, אהרון הרשלר, אשר נרצח על ידי כנופיית פורעים בירושלים, ב-1 בינואר שנת 1873

אז מאיזה שנה 1860 או 1873? יצויין שבערך חלל מערכות ישראל כתוב מאז 1873. --2A01:6500:A040:DD2D:E54E:8645:46EA:C2BD 21:10, 17 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]

תוקנו הערכים.
חלל מערכות ישראל הראשון שנמנה הוא מ1873 אך השנה שבה בחרו לציין את התחלת הספירה מבחינה היסטורית היא 1860 שנחשבת לנקודת מפנה בהיסטוריה של היישוב היהודי בארץ ישראל. אלא שעד 1873 לא נמנה חלל במסגרת לוחמה והגנה.
כאן המקום לציין שחללי נפגעי פעולות האיבה מונים כבר משנת 1851 עם החלל אברהם שלמה זלמן צורף (סבא של יואל משה סלומון). מי-נהר - שיחה 23:56, 17 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]
את המשפט הראשון המצוטט במניין החללים הבאתי מתוך הידיעה בעיתון הארץ. נדמה לי שעד הכרזת המדינה צורפו כולם כחללי מערכות ישראל, ואילו חללי האיבה נמנו בדיעבד בשנת 2000 מיום הכרזת המדינה והלאה, אבל צריך לבדוק את זה. אבירם - שיחה 18:37, 18 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]

הגדרת היום כ"יום אבל"[עריכת קוד מקור]

לפי איך שהבנתי מהכתוב בערך הזה, לא נקבע מעולם רשמית שיום זה הוא יום אבל. לא זו בלבד, אלא פובליציסטים שונים, בעיקר מהצד הימני של המפה הפוליטית, טוענים שיום זה הוא בכלל יום לזכור את גבורתם של החיילים, להתפאר בהם ובמורשתם, ובכלל לא יום אבל. גם מאשימים את זה שהוסיפו את חללי הטרור, שלא עשו שום פעולה הירואית, כך שבגללם שונתה המסורת של היום הזה ליום אבל. הואיל והדבר מצוי במחלוקת, אין ראוי לכתוב בגוף הערך שיום זה הוא "יום אבל לאומי" אלא שיום זה הוא יום זיכרון לאומי, ולציין את המחלוקת שנתגלעה בעניין קליפת נוגה - שיחה 12:12, 2 במאי 2019 (IDT)[תגובה]

ראה דיון בשיחה:יום אבל לאומי. דוד שי - שיחה 07:30, 28 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

קביעה מוקדמת[עריכת קוד מקור]

אשמח אם יהיה אפשר להשאיר את הציטוט המלא של המאמר של אברהם-יצחק מרחביה. יום שם פירוט רלוונטי. תודה. אהרון (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

אני לא רואה סיבה להשמיט את המידע. דגש חזק, מדוע שחזרת? מיכאל.צבאןשיחה • ב' באייר ה'תשע"ט • 09:47, 7 במאי 2019 (IDT)[תגובה]
שחזרתי למידע המלא. אהרון - שיחה 09:51, 7 במאי 2019 (IDT)[תגובה]

חללי פעולות האיבה או נפגעי פעולות האיבה[עריכת קוד מקור]

למיטב ידיעתי לא נקבע שם רשמי שכולל את חללי פעולות האיבה בשמו של יום זיכרון זה. בחוק יום הזכרון לחללי מערכות ישראל חללי פעולות האיבה אינם מוזכרים כלל. כיוון שכך, יש ללכת לפי כללי השפה העברית ולראות איך נוהגים גופים רשמיים בעניין זה. מבחינת השפה, המילה "נפגעי" כוללת גם מי שלא נהרגו, אלא נעשו נכים, ולכן יש להעדיף את "חללי" על פני "נפגעי". המוסדות הרשמיים מציעים לנו וריאציות שונות:

במצב זה נראה לי שיש להעדיף את "חללי" על "נפגעי". תודה לאלמוני שהסב את תשומת הלב לבעיה זו. דוד שי - שיחה 07:41, 28 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

יש לך הסבר מדוע מי שהשתמש במילה "נפגעי" בחר זאת (לא נראה לי שהם התכוונו גם לפצועים).בכל מקרה, ראיתי שכבר שינית ולא אריב על זה, אבל לדעתי גם המצב הקודם היה בסדר. (אף על פי שאין בעיה במצב הזה, אבל לדעתי המילה "נפגעי" נפוצה יותר בציבור (רוב הציבור מכיר את תאגיד השידור יותר מאת הכנסת).)david7031שיחה • ד' באייר ה'תש"ף • 08:03, 28 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]
להבנתי מי שהשתמש במילה "נפגעי" עשה זאת מתוך טעות. ביחס לצה"ל יש הבחנה ברורה בין חללי צה"ל לנכי צה"ל. משום מה לא נוצרה הבחנה ברורה כזו ביחס לנפגעי פעולות איבה. חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה מתייחס לשני סוגי הנפגעים: חללים ונכים. חלל מכונה בחוק "נפגע שנפטר". דוד שי - שיחה 08:18, 28 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (מאי 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 19:43, 16 במאי 2023 (IDT)[תגובה]