שיחה:יום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערך נחוץ ומצויין. ברצינות. בלי טיפת ציניות. רק שיש לי הצעת שיפור: חשוב להזכיר בערך את שתי הסיבות המרכזית האחרות לעזיבת היהודים מרבות מארצות האיסלם, בסוף המאה התשע עשרה ובמהלך כל המאה העשרים - כריית תעלת סואץ ואהבת ארץ ישראל. ראשית, כריית התעלה המחישה ליהודי תימן את קרבתה של ישראל לתימן ואלו ויתרו על הרבה מרכושם מבחירתם והחלו להגר לישראל על חמורים עוד בשנות השמונים של המאה התשע עשרה. שנית, כריית תעלת סואץ הפחיתה מאוד את חשיבותן הכלכלית של ערים רבות בסוריה, עירק, טורקיה ואולי גם אירן וגרמה לסוחרים היהודים להגר מארצות אלו. שלישית, השיפורים בטכנולוגיית העיתונות הביאו תעמולה ציונית מאשכנז ומהיישוב העברי לארצות האסלאם.

אז, זה נכון מאוד, שהרבה מיהודי ארצות האסלאם אולצו לעזוב או גורשו ממש. אולי אפילו רוב יהודי ארצות האסלאם עשו כך. אבל היו בהחלט הרבה יהודים, שעזבו את ארצות האסלאם מבחירה חופשית.

המחשה לשני התהליכים ניתן למצוא בספרו החצי אוטוביוגרפי של אמנון שמוש, "מישל עזרא ספרה ובניו". בשליש הראשון של הספר מתוארת משפחת הסוחרים היהודית סורית, שמתחילה להתפתות להגר למדינות נוצריות, למרות שעוד נוח לה, יחסית, בסוריה. בשליש השני מתוארים הלחצים של הערבים לעזיבת היהודים עד לכדי פוגרום של ממש. בשליש השלישי מתוארת קליטתה של המשפחה בארצות מגוונות, לרבות מדינת ישראל הצעירה ולקראת סוף השליש השלישי מתוארת תחילת התכנסות של המשפחה המורחבת מהעולם הנוצרי לישראל לבדה.

תודה רבה. אני מציע שההרחבה תתבצע בערך הראשי: פליטים יהודים ממדינות ערב, ולא כאן. ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 10:10, 6 באוקטובר 2014 (IDT)[תגובה]