שיחה:יקותיאל הכהן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מידע נוסף[עריכת קוד מקור]

מידע מתוך דברי סבו של עמיחיהביא מדבריו) ומתוך אתר כתר ארם-צובה:

יקותיאל הנקדן בן יהודה (או בר יהודה; או יקותיאל בן יהודה הכהן; בר"ת: יהב"י), מדקדק עברי מקדמוני המנקדים, שחי במחצית השנייה של המאה ה-12 (ולפי סבא של עמיחי: חי בפראג בסביבות 1400). חיבר את "עין הקורא", שבו מבוא דקדוקי והערות לכל התורה ולמקצת המגילות, הנחשב ע"י ר' וולף היידנהיים (רוו"ה) כקובע בעניני גרסה וקובע לפיו נגד כל האחרים. הוא עשה הרבה עבודה על חוקי קביעת מתגים, ונראה שהוא החליט להוסיף מתגים בכל מקום שהחוקים דרשו אותם והיו חסרים. ר' מנחם די לונזאנו, בעל אור תורה, האיר שהספרים האשכנזים מרבים בגעיות עד שאין לו כח להוציא אותם. הוא מוסיף: הם קוראים להם מתג ואני קורא להם מתג לחמור.

בספר השו"ת של ר' יהוסף שוורץ "תשובות מירושלים" (ירושלים ה'תרכ"ב), בשאלה הברת האשכנזים קמץ רחב (וע"ע הגייה אשכנזית), נכתב:

וכן מצאתי בהקדמות בעל יהבי הנקדן (הביאו המדקדק ר"ו היידנהים נ"ע בחומש מאור עינים) שהי' אשכנזי בעיר פראג (כאשר כתב עליו בעל שברי לוחות המדקדק הגדול ר"א בחור וז"ל וקבלתי שהוא היה בק"ק פראג שבמדינ' פיהם) ומוקדם בזמן לרד"ק. בדברו לדקדק בלשון לקורא בחוקותיהם ובמוצאיה' בלשון אוב. עוף. גד. גת. אד. עד. את. עת. תמיד. תמית. שמוכח שבזמנו היתה הברת ת´ רפויה כמו דגושה, דומה. לדלית, כהברת הספרדים לא לס' או ז' כאשכנזים בזמנינו.

  • יודאיקה לקסיקון

אביעדוס • כ"א באלול ה'תש"ע, 11:15, 31 באוגוסט 2010 (IDT)[תגובה]

אני מציע להחליף שם הערך ליקותיאל הנקדן, כי פשוט לא מצאתי כל כך סמך לקריאת שמו בראשי תיבותיו... The soft voice of Judaism (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]