שיחה:מלאך

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אתם חושבים להסיר את ה "ערך זה הינו קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לויקיפדיה ולהרחיב אותו.", או שמא להמתין???

צריך להרחיב, הערך מדבר על יהדות בלבד ומתעלם מכל השאר (נצרות, אסלאם, פגאניות, פנטזיה ואולי עוד). טרול רפאים 14:42, 21 יולי 2005 (UTC)
השאלה היא האם צריך ערך אחד גדול על מלאך לפי התפיסות השונות, או לפצל למלאך (יהדות), מלאך (נצרות) וכו'. דוד שי 18:48, 21 יולי 2005 (UTC)
נראה לי שעדיף ערך אחד, ולמרות הכל זה כבר לא קצרמר ממש. דורית 18:53, 21 יולי 2005 (UTC)
על ערכים פחות מפורטים כבר הורדנו את תוית ה"קצרמר". גם אם יש מה להרחיב (וכמובן שיש), הערך כבר אינו "קצרמר". Danny-w 23:37, 3 ינואר 2006 (UTC)

יש צורך לערוך את הערך בצורה רצינית. הוא סובל מהשקפה יתרה של אותה עבודת-אלילים, שמשום-מה מחשיבים אותה לחלק מהיהדות.

אדון, הקבלה היא לא עבודת אלילים והיא חלק מוכרז ביהדות אז תחשוב לפני שאתה כותב, סבבה?

למה ניבול פה? השתמשתי בדיוק בטריק המלוכלך שלו אז אני לא מבין מה הסיפור

בפסקה השנייה של הערך כתוב על מעשה חנוך שנעשה מלאך ואילו שעזא ועזאל ירדו מעולם היצירה לעולם העשייה בעקבות זה שלקחו להם נשים מבנות האדם.
אך בקטע הבא מצויין ש:
"על פי הנצרות, שני שליש מהמלאכים מרדו באלוהים בתחלת מציאותם על ידי הגאוה והקנאה וההתחרות שביניהם, ובעבור חטאם נהפכו למלאכי חבלה (עיינו החזיון ליוחנן יב, ז-יב), אך על פי הדת היהודית המלאכים אינם חוטאים, כי אין להם יצר הרע ואין להם בחירה חופשית, ונשלחים מאת ה' (עיינו בספרו של רבי חסדאי קרשקש ביטול עיקרי דת הנוצרים, אוצר ויכוחים - חלק ראשון)."
משהו מוכן להסביר לי מה נכון בכל העניין פה?? כי זה די סותר את עצמו הרי עזא ועזאל נפלו בפיתוי של העולם הגשמי. נועם לייכטנטריט

לנועם, כפי שמובא בערך אכן מלאכים אינם חוטאים בדרך כלל מכיון שאין להם זכות בחירה, אבל הם נענשים על טעויות דקות, כפי שמופיע בכמה אגדות חז"ל, ומוסבר כך בספר אור החיים הקדוש, בנוסף מלאכים שיורדים לארץ ומתגשמים לחומר וגוף, עלולים להיות מושפעים מאוירת החטאים ששורר בארץ כפי שהיה לפני המבול, שלכן נשלחו המלאכים שהזכרת, כפי שמופיע ברש"י סוף פרשת בראשית, אם זכרוני אינו מטעה אותי. הגדרה נכונה - שיחה 13:52, 29 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]

כמובן שהמלאכים חטאו ....[עריכת קוד מקור]

אין על זה ויכוח בכלל .... אפילו רש"י אומר שהמלאכים שבאו לבקר את אברהם חטאו כשנתן להם אברהם לאכול בשר ואחר כך חמאה וחלב ... כמובן שהמלאכים חוטאים כבני אדם ואפילו יותר כשהם לובשים גופות אדם - הם מושפעים בדיוק כמו האדם הרגיל ... ואפילו אעיז ואמר שהמלאכים חטאו עוד לפני הנחש ולפני חווה ואדם ... כי אדם וחוה היו טהורים ולא היו יכולים לחטוא אילו הנחש לא היה חוטא ומפתה את חוה - אך שימו לב מה קרה אדם אינו מבקש סליחה מיד אלא מאשים את חוה - חוה אינה מבקשת מיד סליחה אלא מאשימה את הנחש . ואילו לנחש לא נותרה אפילו הזדמנות לא לבקש סליחה ולא להאשים ... מיד ירד מלאך וקיצץ את לשונו לשניים .. דהיינו המלאך החוטא לא רצה להמשיך עד אליו את שרשרת ההאשמות בקיצור כל הסיפור הזה התחיל מטעות של מלאך אחד שבאפקט הדומינו גרם לשרשרת של טעויות שנמשכת עד היום . ומכאן ניסיונות לתקן את האפקט הזה על ידי הדתות כולן .... המלאך הזה צריך לתקן את הכל חזרה ויתחיל אפקט של תיקון חזרה ... כל הסיפור הזה מתרחש בין מלאכים בכלל ואנחנו נמצאים בתחתית הסיפור ... אנחנו לא הגיבורים הראשים בסיפור הזה .. המלאכים הינם הגיבורים הראשיים.. המלאכים הם שהביאו את הדמוקרטיה והשלטון לבני האדם ...הם הביאו אומנות שירה וזמרה ומהם למד האדם לנגן לצייר ולפסל ... צריך לציין שהמלאכים הינם דו מיניים ובעלי איבר זכרי ונקבי - דהיינו אנדרוגינוסים .... מפעם לפעם הם בחרו להם אדם כזה או אחר שייצג אותם עלי אדמות - מכאן סיפור חנוך ולאחר מכן נח .. אברהם ..יצחק ..יעקב .. יוסף .. ומשה ואליהו הנביא הוא פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן וכו .... היו מלאכים אשר בחרו בישמעל וכו .... והיו מלאכים אשר בחרו את עשו ... ואחר כך התערבבו במיתולוגיה היוונית .. ובין הרומאים ....וכן הלאה עד היום המלאכים עורכים בינהם מלחמת אמת עד לסיום בריאת העולם סוף האלף השישי וגוררים את בני האדם להלחם אחד בשני עד שהאמת תנצח ותצא לאור צריך לציין שארבעת המלאכים העליונים - גבריאל מיכאל רפאל ואוריאל אינם נלחמים בינהם ושלום שורר בינהם תמיד אלא מתווכחים על האמת בעולמות עליונים ואילו צבאות מלאכיהם נלחמים פיזית בעולמות תחתונים ואנחנו מושפעים מהם ונלחמים ביננו. אסכין ואומר שהם חיים היום גם כן ביננו .....הינם אוכלין כבני אדם שותין כבני אדם מתרבים כבני אדם ואינם בני אדם אולי בנק DNA עולמי יגלה אותם בקרוב ולא יוכלו הסתתר עוד ביננו ...

הקטע הזה משעשע, עקב הדמיונות והיצירתיות השזורים בו. הגדרה נכונה - שיחה 13:48, 29 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]

סוגי המלאכים[עריכת קוד מקור]

חוץ מאשר התייחסות קצרה לסוגי המלאכים כגון: מלאכי חבלה , לא מצאתי כל רשימה או הסבר נוסף עליהם.

שים לב שבתחתית הדף ישנן קטגוריות, בדוק את קטגוריה:מלאכים. ‏odedee שיחה 01:03, 4 בנובמבר 2007 (IST)[תגובה]

מלאכים אינם חוטאים ויש לפרש![עריכת קוד מקור]

"עזא" ו"עזאל", אותם מלאכים שקטרגו בשמיים על בריאת העולם והאדם, בשל חטאיו, והופלו מן השמיים ע"י הקב"ה לארץ, והתגשמו ככל הנראה, וחטאו עוד יותר מבני האדם (בתקופה שלפני המבול). בסופו של דבר הגיעו שני המלאכים המוגשמים הללו ל"הרי החושך", שנמצאים במזרח עפ"י דברי רבותינו, והפכו למקור של כוחות טומאה. ואלה דברי הזוהר הקדוש בפרשת בלק דפים רז-רח (מתורגם מארמית לשפת הקודש): "פתח רבי שמעון ואמר: "מה אנוש כי תזכרנו…". על המקרא הזה פירשו שנאמר ע"י המלאכים הממונים על העולם בזמן שעלה ברצונו של הקב"ה לברוא בני אדם. קרא לכתות כתות מלאכי עליון, והושיב אותם לפניו. אמר להם: "רצוני לברוא אדם". אמרו לפניו: "ואדם ביקר בל ילין…" (כלומר לא הסכימו), הושיט הקב"ה אצבע שלו, ושרף אותם. הושיב כתות אחרות לפניו, ואמר להם: "רצוני לברוא אדם". אמרו לפניו "מה אנוש כי תזכרנו", כלומר מה טיבו של אדם זה. אמר להם, בן אדם שיהיה בצלמנו תהיה החכמה שלו עליונה על חוכמתכם. כיוון שברא אדם, ולאחר מכן חטא האדם ויצא בעונשו מלפניו, באו "עזא" ו"עזאל" ואמרו לפניו: "פתחון פה יש לנו לפניך, הנה האדם שעשית חטא לפניך". אמר להם אם הייתם אתם יורדים למדרגתם בארץ, הייתם חוטאים יותר מהם. מה עשה הקב"ה? הפיל אותם מהמדרגה הקדושה שלהם מן השמים… אחרי שהפיל אותם הקב"ה מהמקום הקדוש שלהם, זנו אחרי נשות העולם, והיזנו את העולם. כעת יש להתבונן, הרי כתוב: "עושה מלאכיו רוחות…", והנה אלה המלאכים - כיצד היו יכולים להתקיים בארץ? אלא בוא וראה, כל אותם שלמעלה לא מתקיימים ולא יכול להתקיים אלא באמצעות אור עליון שמאיר להם ומקיים אותם, ואם נפסק מהם האור העליון ההוא, לא יכולים להתקיים. על אחת כמה וכמה, אלה שהפיל אותם הקב"ה, ונפסק מהם האור ההוא שלמעלה, מפני שהשתנתה צורתו, וכשירדו ושלט בהם אורי העולם, השתנו למדרגה אחרת. …מה עשה הקב"ה? ראה שהם מזנים את העולם, אז קשר אותם בשלשלאות ברזל בהרי החושך. ובאיזה מקום הם יושבים? בעומק ההרים הושיב הקב"ה את "עזא", והשליך חושך בפניו, מפני שבאותה השעה שקשר אותם הקב"ה, התגבר והכעיס כלפי מעלה, והקב"ה הפיל אותו בעומק עד עורפו, וזרק חושך בפניו. את "עזאל" שלא התגבר, הושיב לידו (ליד עזא), והאיר לו את החושך. ובני אדם שמכירים את מקומם באים אליהם, ומלמדים לבני אדם כשופים, קסמים וכיו"ב. ואותם הרי חושך נקראו גם "הררי קדם"…"


כלומר המלאכים ירדו לארץ לאחר שקיטרגו כנגד בריאת האדם, הקב"ה הוריד אותם לארץ כדי שייראו שהיצר הרע גדול מאוד בעולם והם בעצמם לא ייעמדו בו, שלח אותם לארץ, הם ניהיו גשמיים יותר ויותר, ואז חטאו יותר מבני האדם (הם ההורים של הנפילים הכתובים במקרא).

´מדרש רבה´ (בראשית פרשה ח´ פיסקה ה´) מובא סיפורו של דיון קדום בין בורא עולם לבין מלאכיו בעניין כדאיות בריאת העולם: "אמר רבי סימון: בשעה שבא הקדוש ברוך לברוא את אדם הראשון נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים וחבורות חבורות. מהם אומרים: "אל יברא" ומהם אומרים: "יברא", ההוא דכתיב (זהו שכתוב): "חסד ואמת נפגשו, צדק ושלום נשקו" (תהילים פ"ה ). חסד אומר: "יברא, שהוא גומל חסדים" ואמת אומר: "אל יברא, שכולו שקרים". צדק אומר: "יברא, שהוא עושה צדקות", שלום אומר: אל יברא, דכוליה קטטה (שכולו קטטה) . מה עשה הקדוש ברוך הוא? נטל אמת והשליכו לארץ, ההוא דכתיב "ותשלך אמת ארצה" (דניאל ח´). אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: מה אתה מבזה תכסיס אלטיכיסיה שלך? "תעלה אמת מן הארץ". הדא הוא דכתיב (וזהו שכתוב): "אמת מארץ תצמח" (תהילים פ"ה). רבי נתן, כדרכו בקודש, מבאר מדרש פליאה זה באופן מעמיק שממנו יוצאות השלכות רבות ומשמעותיות לחיינו, (הלכות ריבית ה´ ט"ז -ל"ו).


את הפירוש נתן --ברילוצ'ה - שיחה 16:20, 24 ביולי 2008 (IDT) מתוך ידע אישי וחיפוש קצר באינטרנט[תגובה]


המלאכים חטאו גם ביהדות, אם אתם מוכנים לקבל את האמת ....[עריכת קוד מקור]

המלאכים חטאו גם ביהדות, זה לא נכון מה שרשמתם.

מה קשור?! המדרש של רשב"י סכ"ס המלאכים חטאו, עצם החטא הוא הקטרוג.

  • בנוסף רש"י מפרש שהמלאכים חטאו בביאור מאיר עיניים בספר בראשית פ' וירא ובהמשך בקשר לסיבת העלמות המלאכים מהמקרא ואי גילויים ליצחק בהמשך וזאת בפרשת סולם יעקב.
  • ובלי אפילו להכנס לעומק הכתובים, אפילו רפי השכל שבנינו יבינו את הכתוב בפשטות בסוף פרשת נוח ספר בראשית,

ואעפ"י שהבאת את דברי רשב"י סוף כל סוף המלאכים חטאו בזה שקטרגו על האדם, ואין דרכו של זך וצח למצוא את הרע שבאחר ואם מוצא את הרע שבו הרי נדבק בו, כדברי הרהמ"ח "בלבבי משכן אבנה" על סיבת דברי בעל "חובת הלבבות" בביאור לעונש לו זוכים בעלי לשון הרע - שזכויותיהם מועברות לאדם עליו הם דיברו ועוונתיו נדבקים בהם, מדוע? משום שראו את הרע שבו ודיברו עליו נבדקו בו, כי רק את זה ראו בו ורק לזה התחברו בו ולהפך הטוב שבו בשלהם‏‏. ועוד דברי הגמרא מובאים שהדן לזכות דנים אותם לזכות שבת קכז.

  • ידידי, נכנסת לעומק ואתה לא חי בעולם ברור, כלל בידנו שכולם דברי אלקים חיים [וברור שיש מקומות של טעות אבל גם בזאת וגם באיך כל הדברים מתחברים ביחד] מטרתנו לעולם להבין את האמת ואת מקום החיבור שלכולם, "ישב בסתר עליון" סתר- מלשון סתירה.

בהצלחה בהמשך.


בנוסף התיאור של רפאל כ-הכי הטוב מבין המלאכים אינו מדויק כלל. וגם התיאור של אוריאל לא מדויק. אם תרצו לשנות ארחיב את הדיבור. [בנתיים תשנו את זה שהמלאכים חטאו] לסיום - יש המון מלאכים מעבר למה שרשמתם ופשוט יכלתם לתת כמה קישורים כמו לספר "רזיאל המלאך" ופשוט הרצאות בנושא באתרים השונים [בטח בהידברות יש] כדי שהנבון ישכיל.


‏[במיוחד כשידע ושתק, אבל גם אם לא ידע ולכן לא דיבר אפילו הכי מפני שודאי הכיר את האדם שדיבר עליו ובאותו רגע של נקודת חיבור לא חשב עליו לרעה ולא דיבר עליו אז נדבק בטובו והבן שיש יוצא מן הכלל וכל איסור תופס בכל לבושי הנפש מחשבה דיבור ומעשה.]


חז"ל אמרו לנו את כל התורה כולה על רגל אחת: "חכמה בגויים תאמין - תורה בגויים אל תאמין".

בריאת המלאכים[עריכת קוד מקור]

כתוב בערך שלפי המסורת היהודית המלאכים נבראו בכל אחת מששת ימי בראשית, זה טעות, ואין לזה שום מקור, הנכון הוא שלפי המסורת היהודית והובא במדרש המלאכים נבראו ביום השני, כדי שלא יגידו שהם עזרו לבורא עולם למתוח את הרקיע ולעזור ביצירה. הגדרה נכונה - שיחה 10:02, 1 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

משוב מ-9 ביוני 2014[עריכת קוד מקור]

לגבי שלושת "המלאכים" שבאו אל אברהם, המקרא לא קורא להם "מלאכים" אלא אנשים, לאחר מכן, אל לוט אכן באו שני מלאכים, ודייק 101.173.85.67 15:28, 9 ביוני 2014 (IDT)[תגובה]

עבודה ויקיאקדמית[עריכת קוד מקור]

הערך נמצא מזה שבועיים במצב של עבודה בקצב לא גבוה ונראה כרגע די רע הן מבחינת עיצוב והן מבחינת תוכן. המצב הזה צפוי להמשך עד עוד יותר מחודשיים. ברור לי שזה מצב של עבודה, אבל אף אחד לא מבטיח שהערך אכן יהיה טוב יותר בסוף התהליך.
משתמשת:Hanay, האם לא היה עדיף שהערך ייכתב בטיוטה, במקום שבמשך 3 חודשים הקוראים ייתקלו בפיגומים? בריאן - שיחה 11:45, 25 במאי 2016 (IDT)[תגובה]

בריאן, הערך הזה נערך במסגרת מיזם של מטלה אקדמית על ידי משתמשת:Saadit10. את מיזם מובילה שני. להבנתי העורכת הייתה צריכה לכתוב את הערך בטיוטה ולא במרחב הערכים. התבנית בעבודה אקדמית נמצאת על הערך תקופה קצרה, אבל כמובן אי אפשר להשאיר אותו במצב כזה גם עם תבנית עבודה, במרחב הערכים. תייגתי את שני ואני מקווה שתטפל בכך מידית, כי לא ניתן להשאירו כך. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 14:35, 25 במאי 2016 (IDT)[תגובה]
תודה, בריאן וחנה. אטפל עוד הלילה. הסטודנטית קיבלה הנחיות מפורשות לעבוד בטיוטה, לא במרחב הערכים. אכתוב אליה ואעביר את מה שעשתה לטיוטה. בברכה, Shani - שיחה 14:50, 25 במאי 2016 (IDT)[תגובה]
Shani תודה, אבל נראה לי שעדיף שתתני לה קישור ושהיא תעתיק, כך שהערך יירשם על שמה, לאחר מכן יש לשחזר את הערך למצבו לפני התוספות, עד שהיא תשלים את העובדה על הערך. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 15:01, 25 במאי 2016 (IDT)[תגובה]
Shani, לפי מה שאני רואה, ערכים נוספים מאותו מיזם נכתבים גם הם במרחב הערכים במקום בטיוטה: אחרית הימים, פיוט ואולי עוד. האם לא כולם שם אמורים לעבוד בטיוטה? יש מישהו שעוקב אחר הנעשה?
גם לא הבנתי מה ההגיון בהוראה בדף המיזם להניח תבנית בעבודה על הערך, כאשר העבודה נעשית בטיוטה. האם אין לשנות את הערך במשך חודשיים, בגלל שעובדים עליו בטיוטה? כל הרעיון בטיוטה הוא שכן יוכלו לשנות את הערך, ולא יהיה ערבוב בין שני הדפים. בריאן - שיחה 15:36, 25 במאי 2016 (IDT)[תגובה]
בריאן, הנושא הזה עלה בזמנו, כדי לסייע לסטודנטים, שלא יווצר מצב שבזמן שהם כותבים את הערך בטיוטה, הערך יורחב מאד במרחב הערכים, ותהיה בעיה לסטודנט. אבל עכשיו יש מיזמים רבים, ויותר ערכים נמצאים עם התבנית הזאת זמן רב, אז אולי צריך לעשות חשיבה מחודשת של הנושא זה. ראה למשל הערך יהדות עם תבנית בבעבודה מאז תחילת מאי. אני מתייגת את דני, לשמוע את דעתו. יכול להיות שיש להעלות את הנושא הזה לדיון מחודש. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 15:48, 25 במאי 2016 (IDT)[תגובה]
שלום, בריאן וחנה Hanay. ראשית, תודה לשניכם על הסבלנות והעזרה. כתבתי לסטודנטית ואני ממתינה שהיא תעתיק את החומר לטיוטה שלה. מייד כשתעשה זאת אשחזר את הערך למצבו לפני עריכתה. כך אעשה גם בערכים האחרים שבריאן מצא שהיתה בהם עריכה במרחב הערכים. למען הסר ספק, כל הסטודנטים התבקשו מספר פעמים שלא לעבוד במרחב הערכים, אלא בטיוטות. אם הם בכל זאת עבדו במרחב הערכים, הרי שהם מפרים את ההנחיות שקיבלו. אם אתם נתקלים במקרים כאלה, אשמח אם תתייגו אותי, או תכתבו הודעה ישירות בדף השיחה של הסטודנט. העבודה בקורס הזה אמורה להסתיים עד אמצע יולי לכל המאוחר, אך זה קורס מאתגר במיוחד ויכול להיות שיהיו ספיחים, לכן קבעתי את תאריך הסיום בסוף יולי. אשתדל לתת עדיפות בבדיקות הצוות לערכים כמו יהדות ופיוט, שיש להם עוקבים רבים. לגבי הנחת תבנית בעבודה על ערכים, הסיבה שחנה ציינה מדוייקת. אם סטודנט עובד על ערך לאורך הסמסטר (וזה המקרה פעמים רבות), אי אפשר שימשיכו לערוך אותו בו זמנית, כי זה ייצור בעיות רבות בסיום עבודת הסטודנט והעברת החומר למרחב הערכים. לכן מניחים תבנית בעבודה ומנחים אותם לעבוד בטיוטה, כך שלא יווצר בלאגן מיותר במרחב הערכים. מה גם שמעבירים למרחב הערכים רק עבודה ראויה. חנה, אני חושבת שראוי להשאיר זאת כך. אפשר לחדד הנחיות, כך שמי שמנחה סדנה כזו מתחייב להסיר תבניות בעבודה, והנחת תבנית לא תהיה ליותר משלושה חודשים. עוד אפשר להסכים עם הקהילה שאם יש ערך נצפה מאוד, ישתדלו לעשות את העבודה במהירות רבה יותר. כך או כך, אני מציעה שנעביר את החלק הזה של הדיון למקום אחר, כיוון שדף השיחה הזה אינו המקום לנהל אותו. תודה שוב לשניכם, Shani - שיחה 01:17, 26 במאי 2016 (IDT)[תגובה]
Shani, את יכולה להעביר את הדיון מכאן, אבל בנתיים אמשיך כאן. בנוסף לערכים שציינתי לעיל, נראה שגם הערך אחרית הימים נערך במרחב הערכים ע"י שני סטודנטים. שם גם היה מקרה של הז"י ששוחזר ע"י ערן, כדאי לבדוק מה קורה שם. תודה, בריאן - שיחה 08:21, 26 במאי 2016 (IDT)[תגובה]
תודה, בריאן. החומר הועבר לטיוטה עד סיום העבודה ושוחזרה הגרסה האחרונה לפני התערבות הסטודנטית. כך יעשה גם בערכים הנוספים שהזכרת. בברכה, Shani - שיחה 01:13, 27 במאי 2016 (IDT)[תגובה]
תודה! בריאן - שיחה 15:41, 27 במאי 2016 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (מאי 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במלאך שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:08, 24 במאי 2023 (IDT)[תגובה]