שיחה:מראה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 7 בינואר - סדרה 2
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 7 בינואר - סדרה 2
אני חושבת, שבתמונה רואים דווקא את הכד עומד מול המראה ונהנה מבבואתו, בידיים על המותניים. כד אנושי מאד...--שלומית קדם 19:47, 15 ינואר 2006 (UTC)


"תכונה נוספת של המראה היא ריכוז קרני האור" - מראה שטוחה אינה מרכזת את קרני האור, רק מראה קעורה עושה זאת. ראוי להבהיר זאת. למעשה הערך עוסק בכל מה שאפשר לומר על מראה, תוך התעלמות מכך שמדובר בתופעה פיזיקלית, עם שלל תכונות. דוד שי 18:52, 15 ינואר 2006 (UTC)

סיבות לשכתוב[עריכת קוד מקור]

העברה משיחת משתמש:ladypine

שלום אורנה,
הוספת תבנית עריכה בערך מראה - אכן יש פנייה אישית לקורא, והפנייה היא בלשון זכר, אך האם זה כל כך נורא? האלטרנטיבה לכך תהיה שימוש בגוף שלישי, באופו מלאכותי ומסורבל. וממילא, כאשר פונים לקורא באיזושהי דרך, חייבים להשתמש באחד במגדרים, שהרי לא נכתוב זוועות כמו "את/ה"... בכל מקרה, אני מצאתי פנייה כזו רק בחלק אחד, על מבוך המראות, ומקום אחד לא מצדיק תבנית עריכה, לדעתי. עופר קדם 10:29, 25 פברואר 2006 (UTC)

שלום עופר, מגדר ופנייה הם שתי בעיות שונות. על מגדר לא הייתי מכניסה תבנית. על קטעים שלמים שמדריכים את הקוראים ו"מספרים להם", כן. הדבר נדון במזנון לפני כמה שבועות, והוסכם שזה יחס מתנשא כלפי הקוראים. על כך התבנית.ladypine 10:37, 25 פברואר 2006 (UTC)

"את/ה" אנו משתדלים לא לכתוב, אבל זאת משום שאנו פונים לקוראים, ולא לקורא. או לקוראת. לכן "ראו גם" ולא "ראה/י גם".ladypine 10:44, 25 פברואר 2006 (UTC)

אשמח אם תוכלי להפנות אותי לאותם קטעים, עליהם את מלינה, ולהציע דרך טובה יותר לכתוב אותם. עופר קדם 11:01, 25 פברואר 2006 (UTC)
כל מקום בו אתה מנסח "קחו" "דמיינו". לשנות לניסוח נייטרלי או, אם ממש חייבים, ללשון "אם לוקחים". הניסוח של "דמיינו בעיני רוחכם עיפרון הנעוץ בדף" הוא ניסוח של ספרי לימוד שנכתבו על ידי מבוגרים לשימושם של ילדים. אין להניח שמי שקוראים את הערך הם בהכרח ילדים, או נחותים בהשכלתם ממי שכותבים את הערך. גם אחרי החלק עם העיפרון (שאגב, לא ברור לחלוטין - לא מובן מן הקטע באיזו זווית ביחס לדף אתה רוצה לשים את העיפרון) יש חלק נוסף כזה. לא קראתי את כל הערך.ladypine 11:05, 25 פברואר 2006 (UTC)
אינני רואה את הזלזול באינטיליגנציה בניסוח כזה. בסה"כ מטרתו להבהיר נקודה מסוימת בדרך הברורה ביותר. לא צריך להיות יותר מדי פוליטקלי קורקט. בסופו של דבר, הויקיפדיה מלמדת אנשים מה שלא ידעו קודם לכן, ולכן שפתה תהיה שפה לימודית משהו. אגב, גם אני לא כל כך מבין את הקטע עם העיפרון, הוא לא כתוב היטב. עופר קדם 11:18, 25 פברואר 2006 (UTC)
אני חולקת על דעתך לחלוטין. מדוע אתה מניח שויקיפדיה מלמדת את קוראיה דבר מה? זו בדיוק הנקודה. אסור לך להניח שום דבר על הקוראים, פרט לכך שהם שולטים בשפה העברית במידה זו או אחרת. אולי כל מי שנכנסים לערך הזה הם מורים לפיזיקה בתיכון? ספציפית, בקטע הקצר שקראתי היו שגיאות חמורות (להחליף עיגול בכדור למשל זו שגיאה חמורה כשעוסקים בגאומטריה). אז מי נותן לכותבי הערך את הזכות להניח שהם יודעים יותר מן הקוראים???ladypine 11:22, 25 פברואר 2006 (UTC)
אם ויקיפדיה לא מלמדת את קוראיה דבר מה, אפשר לכבות את האורות וללכת הביתה. כל מטרת קיומה של ויקיפדיה היא ללמד את הקוראים, אחרת - בשביל אנחנו טורחים?
איפה הוחלף עיגול בכדור? כל האיזכורים לכדור, בקטע שאני קראתי, היו נכונים, אך יתכן שלא שמתי לב. עופר קדם 11:32, 25 פברואר 2006 (UTC)
אני תיקנתי את העיגול להיות כדור, כפי שצריך להיות. וגם את המושג המוזר "שטחיות", המציין בדרך כלל את ההפך מעומק, למושג המקובל "עקמומיות". האמת שכככל שאני חושבת על כך, הערך נראה יותר כמצריך שכתוב מעריכה.
מטרת ויקיפדיה אינה ללמד, אלא לספק אינפורמציה. יש הבדל. מטרתו של ויקיספר, לעומתה, ללמד.ladypine 11:37, 25 פברואר 2006 (UTC)



אני מקווה, שהשינויים בפסקה על גן הקרחונים בלוצרן עונים על הדרישה. לעניות דעתי, הנוסח הקודם היה נוח ורהוט יותר, אבל לא אתווכח עם תקינות פוליטית לגוניה.--שלומית קדם 11:11, 25 פברואר 2006 (UTC)

צר לי לשים תבנית שכתוב על ערך כה מפורט ומעניין, אבל כשאת סיפור שלגיה מסיימים ב"...וההמשך ידוע...", צריך שכתוב. כמובן שזה לא רק זה, וחלקים רבים בערך אינן כתובים בסגנון אנציקלופדי. יוסאריאןשיחה 23:26, 7 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

לאור הדיון פה אני מסיר את התבנית. אני עדיין חושב שהערך ראוי לה, אך אתן עוד זמן לדיון. הבעיות לדעתי -
א. הפסקה הפותחת מפוזרת בין שלל השימושים
ב. החלק בסוף הוא מאוד אנקדוטלי, והסגנון בו לקוי. אני יודע שהנושא בעייתי, אבל זה מפריע לי.
ג. החלק הפיזיקלי - הוא לא ברור דיו לטעמי, אבל אני לא ממש יודע איך כן כדאי להציג את הנושא.
בברכה, יוסאריאןשיחה 23:36, 7 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

האם מותר להעתיק תוכן מויקיפדיה לאתר אינטרנט פרטי/עסקי[עריכת קוד מקור]

שלום רב לכל יוצרי הערך.

אני מוצא ערך זה כמעניין מאוד וחושב שהוא יכול לתרום לי ולגולשים באתרי הרבה מאוד.

שאלותי הן:

האם אני ראשי להעתיק אותו לאתרי בשלמותו ?

אם כן מהי הדרך הנכונה והחוקית לעשות זאת? מקריאה שביצעתי מצאתי מסמך המדבר על GNU אבל לא בדיוק הבנתי למה הכוונה.

אודה לכם על תשובה מהירה בנושא

בתודה.

בן גור.

מותר להעתיק, בתנאי שניתן קרדיט לוויקיפדיה וקישור לרשימת התורמים לערך. ‏pacmanשיחה 16:36, 28 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

תודה רבה

הוספה לערך[עריכת קוד מקור]

מוזכר בתלמוד הבבלי שיש מראות המשמשות גם כתער גילוח. נראה משם כי מראה זו היתה כה נפוצה עד ששם סתם מראה היא כזו.

חידה למעוניינים: "פרדוקס המראה"[עריכת קוד מקור]

למה כשאנו מסתכלים במראה, "ימין" הופך ל"שמאל", אבל "למעלה" לא הופך ל"למטה"?


(-;) נלביא - שיחה 01:01, 17 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]
אינני בקיאה בנושא, אבל ככל הידוע לי, מראה קעורה הופכת את הבבואה מלמעלה למטה, בניגוד למראה שטוחה. עניין של ריכוז הקרניים בנקודה מסוימת לפני המראה וקליטתן בעיני המתבונן. עד כאן סך ידיעותי בפיזיקה.שלומית קדם - שיחה 08:32, 17 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]
אני מדבר על מראה "רגילה"... והשאלה לטעמי גובלת בפילוסופיה, או בלשון... נלביא - שיחה 08:40, 17 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]
ימין ושמאל הם פנימיים לחפץ , והמראה מחליפה בינהם. ההבחנה בין למעלה ולמטה נוגעת למיקומו של החפץ בחדר\עולם ואותם המראה לא מחליפה. יוסאריאןשיחה 12:14, 17 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]
כן נכון. קל להסביר שהמראה לא מחליפה בין מזרח ומערב, כמו למעלה ולמטה (עולם). עדיין שאלה לא פשוטה לתפיסה. נלביא - שיחה 14:00, 17 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]
אם נשכיב מראה על הרצפה או על השולחן היא הופכת מעלה/מטה ועוד איך. התשובה לשאלה הרבה יותר פשוטה - המראה בכלל לא הופכת. יד שמאל שלנו בנמצאת במראה בצד שמאל. Zyakov - שיחה 09:50, 14 בנובמבר 2020 (IST)[תגובה]

תבנית עריכה[עריכת קוד מקור]

לדעתי, הערך עבר שינויים, הוספות ותיקונים ועכשיו הוא עונה על כל דרישות הוויקיפדיה, הן בתוכן והן בצורה. לגבי פרק השימוש במראות בתרבות, אם יש ניסוח מסוים המפריע למישהו, הוא יכול לשנותו כך שיהיה אנציקלופדי יותר, אבל עצם הנושא חשוב ויש לו מקום בערך. במה הוא אנקדוטלי? אינני חושבת, שהדרך היחידה להזכיר משהו בערך ויקיפדי היא באמצעות מחקרים מלומדים והפניות למקורות. (עם זאת, כמובן, אם מישהו מכיר מחקר או מאמר ביקורת על ספר זה או אחר שיש לו שייכות לנושא המראות, אדרבא.) לסיכום, דעתי היא שאפשר להסיר את תבנית העריכה המתנוססת על הערך זה יובלות.שלומית קדם - שיחה 09:18, 10 בדצמבר 2010 (IST)[תגובה]

יקירי, הנוסחא המוצגת בדף זה מתייחסת לעדשה, ולא למראה. בבקשה מכם, אין נוסחא לדמות במראה, היא פשוט אמורה להיות במרחק תיאורטי שווה מהראי כמו מרחק העצם מהראי. 109.64.113.40 17:26, 5 במאי 2016 (IDT)[תגובה]

@109.64.113.40: הנוסחה הנ"ל מופיעה עם סימונים אחרים גם בויקיפדיה האנגלית בערך en:w:Curved mirror#Analysis. אם המראה ישרה, לוקחים f=∞ ואכן יוצא שוויון (עד כדי מוסכמות של סימן). כדי להיות בטוח אתייג את MathKnight ואת Corvus. ‏--Amitayzl - שיחה 17:51, 5 במאי 2016 (IDT)[תגובה]

קישור חיצוני[עריכת קוד מקור]

אם אין התנגדות אוסיף לפרק הקישורים החיצוניים את יורם שורק, ‏דברים שיורמים יודעים: למה כלבים לא מזהים את עצמם במראה?, באתר "הידען". גילוי נאות: אני המחבר. יורם שורק - שיחה 23:35, 4 במאי 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במראה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 16:53, 11 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במראה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:52, 19 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]