שיחה:משפט דיריכלה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איך לתרגם condactor[עריכת קוד מקור]

איך לתרגם condactor? האם כדאי לתרגם או לתעתק? רמי (Aizenr) - שיחה 06:43, 3 באוגוסט 2021 (IDT)[תגובה]

במילון למונחי האלגברה של משה ירדן, הוא מתרגם conductor כמנחה. אני בעד. עוזי ו. - שיחה 11:07, 3 באוגוסט 2021 (IDT)[תגובה]
בוצע. רמי (Aizenr) - שיחה 07:33, 5 באוגוסט 2021 (IDT)[תגובה]

סיום העבודה על הערך ובקשת משוב[עריכת קוד מקור]

אני חושב שסימתי לעבוד על הערך (לפחות לבנתיים; אני עובד על תרשם זרימה של ההוכחה, אבל זה עוד יכך זמן, אם בכלל יסתיים...). כרגיל אשמח למשוב/תיקונים/הרחבות. ספציפית אשמח להתיחסות לנקודות הבאות:

  1. נגישות. ההוכחה עצמה מאוד מסובכת ובהתאם יכולה להיות נגישה רק למי שיודע מספיק מתמטיקה, אבל יש לא מעט מידע נוסף שיכול להיות נגיש יותר. ניסיתי להפריד אותו מהמתמטיקה במידת האפשר. האם הצלחתי?
  2. סדר הפסקאות:
    • שמתי את פסקת ההיסטוריה לפני ההוכחה, כי היא נגישה יותר. מצד שני, על חלק מההיסטוריה קשה לדבר בלי פרטים על ההוכחה. לכן הוספתי את התת-פסקה "מספר הערות היסטוריות". האם זה פתר את הבעיה.
    • שקלתי להעביר את פסקת הסיכום שנמצאת לקראת סוף ההוכחה לתחילתה בתור סקירה של ההוכחה. אבל החלטתי שעדיף שתהיה בסוף, כי אחרת קשה לדבר על ההוכחה. מה דעתכם? אולי כדאי להוסיף פסקה פחות מפורטת בתחילת הוכחה שתסקור?
  3. סלברג: בויקיפדיה האנגלית מוצגת הוכחתו של סלברג בתור "הוכחה אלמנטריות", גם סלברג מציג את הוכחתו כאלמנטרית יותר מהקודמות. אני חושב שתאור זה חוטא לאמת. סלברג כותב שהוא לא משתמש בסכומים אינסופיים אלה רק בסכומים סופיים, אבל למעשה הוא מנתח את האסימפטוטיקה של סכומים אלו כשגודלם שואף לאינסוף, שזאת מהותה של האנליזה המתמטית. כמו כן, הוא משתמש בפונקציית הלוגריתם שהגדרתה דורשת את האנליזה המתמטית. הוא גם נמנע מלהשתמש במספרים מרוכבים, אבל גם הרבה מההוכחות הקודמות לא השתמשו באנליזה מרוכבת, ואת השימוש של מספרים מרוכבים בהם קל להחליף בשימוש בטריגונומטריה. מצד שני הוכחתו של סלברג שונה מהותית מההוכחות הקודמות, וזכתה לתשומת לב רבה (למשל התפרסמה באנלס; אם כי ייתכן שלזהות המוכיח היתה השפעה על תשומת לב זאת...) לכן לא נראה לי שנכון להתעלם ממנה. האם ההתייחסות שלי אל ההוכחה הזאת בערך, מתאימה?
  4. כמו ביתר הערכים שאני כתב, אשמח עם משהוא יכל לעבור על העיברית, הביבליוגרפיה והתעתיקים (ראו פרטים בשלושת הנקודות האחרונות כאן)

מכתב את עוזי ו., שרעטל, דוד שי, MathKnight.

תודה רבה. רמי (Aizenr) - שיחה רמי (Aizenr) - שיחה 13:49, 6 ביוני 2022 (IDT)[תגובה]

יש עוד שני נושאים שרציתי לשאול עליהם ושכחתי:

  1. תמונות: התמנה של אוקלידס היא בדיונית. אני מעריך שגם התמונה של ארטוסתנס, אבל לא מצאתי לכך סימוכין, (משהוא יכול לוודא את זה?). בהנחה שהן בידיוניות, האם כדאי להשאיר אותן, או להחליפם בתמונה של יצירה שלהם (למשל יסודות של אוקלידס או נפת ארטוסתנס)? התמונה של לז'נדר היא קריקטורה, היא מופיע בערך על לז'נדר כי אין תמונה אחרת, אני לא יכול לחשוב על תחליף טוב, ואני חושב שהיא עדיפה על לא-כלום. למישהו יש רעיון אחר?
  2. עימוד: העימוד של התמונות יצא לי לא כל-כך מוצלח. שרעטל טיפלה בזה בחלק מהתמונות. העימוד גם תלוי מאוד בתצוגה. אשמח אם משהו יכול לעבור במספר תצוגות שונות.

תודה רבה, רמי (Aizenr) - שיחה 14:21, 10 ביוני 2022 (IDT).[תגובה]

הערך הזה יכול להיות מבוא טוב מאד למתחילים לתורת המספרים האנליטית. אני מציע לסלק את הציון "p - ראשוני" בסכומים והמכפלות; אפשר לציין את זה בגוף הטקסט. בפרק ההיסטוריה אני לא חושב שמשוואת פל שייכת לכאן; גם אם מתמקדים בהתפלגות הראשוניים יש יותר מדי מה לומר. (ועדיין לא עברתי בעיון על רוב הערך). עוזי ו. - שיחה 00:25, 7 ביוני 2022 (IDT)[תגובה]
תודה רבה,
לגבי האזכור ש-p ראשוני, הסיבה שהוספתי אותו היא שאני מעדיף שהנוסחאות יהיו self contained. אני קורא את הטקסט בדרך כלל באופן לא ליניארי, אלה מנסה למצוא את החלק הרלבנטי בשבילי. הרבה פעמים אני מתמקד בנוסחאות, ואז מנסה להבין את הטקסט מסביב. אני לא ידע האם זה יחודי (למשל כי זה קשור לדסלקסיה) או שהרבה אנשים עושים כך. אם זה המצב, אז משהוא שקורא את הנוסחה יכול לקבל ממנה רושם שגוי, וזה לא ממש עוזר שאיפשהו בהתחלה כתוב ש-p ראשוני.  אפשר כמובן לציין זאת בסמוך לכל נוסחה, אבל אז זה נראה לי יותר מסורבל מאשר בתוך הנוסחה. זה אכן די מקובל בתורת המספרים ש-p מסמן ראשוני ובמאמרים לפעמים לא מצינים את זה, אבל זה לא תמיד כך, לפעמים p  מסמן עוד דברים, ובכל מקרה לא כל הקוראים מודעים לקונבנציה.
לגבי משוואת פל, אכן אם צריך לוותר על תת-פרק אחד בפרק ההיסטוריה אז זה יהיה עליה. מצד שני, היא בהחלט רכיב חשוב בפיתרון ולכן רציתי להזכיר אותה בפסקת ההיסטוריה. באופן כללי, פתרון של בעיה מתמטית תמיד מסתמך על פרמידה גדולה של תוצאות קודמות, אני חושב שכדאי להמחיש זאת בערכים על תוצאות מתמטיות בכך שסוקרים את התוצאות החשובות עליהן התבססה ההוכחה.
הדעה שלי בשתי הנקודות האלה לא מאוד מוצקה, בכל מקרה אשמח לשמוע עוד עמדות.
להתראות, רמי (Aizenr) - שיחה 12:50, 10 ביוני 2022 (IDT)[תגובה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

החזרתי את כותרת המשנה לקישורים החיצוניים (תוך שמירה על תיקונים שבוצעו בהם, כמובן). הן עוזרות לי (ואני מאמין שגם לקראים נוספים) לסדר את המידע. לכן אני מתנגד לשינוי שבוצע. עם זאת, אני מבין שזה עינין סוביקטיבי, כך שאם יהיה רוב בעד שינוי זה, אני אסיר את התנגדותי. רמי (Aizenr) - שיחה 10:29, 18 ביוני 2022 (IDT)[תגובה]