שיחה:נאוטניה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שתי הערות[עריכת קוד מקור]

  1. עד כמה שאני רואה, שמו של הערך צריך להיות נאוטניה ולא נאוטוניה.
  2. יש הבדל משמעותי בהגדרת המושג בין הערך לבין הערך המקביל באנגלית. מה הסיבה לכך? אביעד המקורישיחהבואו להתפעל 01:15, 28 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]
על איות, טעם וריח, אין מה להתווכח. מבחינתי אתה יכול לשנות את האיות של הכותרת. רק שים בבקשה נפניה אל האיות החדש מהאיות הישן.
לגבי הגדרת הערך, לא אמור להיות הבדל ולדעתי גם אין הבדל בהגדרה בין שתי השפות. ההבדח המהותי היחיד, לדעתי, בין שתי השפות, הוא שבגירסא האנגלית לא נוקבים במושג ההפוך לנאוטוניה - היפר מורפיזם.
מה שאולי גורם לרושם שיש הבדל מהותי בין הכתוב בשתי השפות הוא שלערך העברי יש שתי בעיות: 1. הפרדה לא טובה בין שני סוגי נאוטוניה: א' נאוטוניה של מין טקסונומי אחד בהשוואה למין טקסונומי אחר. ב' נאוטוניה של זכרים בהשוואה לנקבות. 2. תמצוט יתר.
מצידי, אתה יכול לשכתב את הערך העברי לפי הערך האנגלי. אשמח אם תשמיט מהשכתוב את המושג "היפרמורפיזם".

Eddau - שיחה 01:58, 28 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]

שתי שגיאות דיסלקטיות: 1. ההבדח המהותי היחיד = ההבדל המהותי היחיד. 2. אשמח אם תשמיט מהשכתוב = אשמח אם לא תשמיט מהשכתוב. Eddau - שיחה 14:32, 28 באפריל 2008 (IDT)[תגובה]


הערה הקשורה לתוכן והקשורה לערך באנגלית:

(מתנצל אם איני כותב כדבעי. חדש כאן).

מקנן בקרבי חשש כבד שכל נושא ה"היפרמורפיות" אינו שייך לעניין.

בשאלה שהצגתי באתר של ask a biologist לגבי הנושא הזה, קיבלתי את התשובה הבאה מפרופ' דייויד וויניק:

Hypermorphism in genetic terms is an activating mutation in a single gene that phenotypically is a gain-of-function ie the protein made by the gene is more active. As you can see that has nothing really to do with neoteny and is certainly not its opposite.

The wiki page on Neoteny is I think rather good!

http://www.askabiologist.org.uk/answers/viewtopic.php?id=5931

לפי דבריו, אין קשר בין היפרמורפיות לניאוטניה. Oqimta 10:41, 4 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

ראשית, אני מברך אותך על הצטרפותך לויקיפדיה. שנית, יש ספרי לימוד שנכתבו על ידי פרופסורים לביולוגיה שבהם העניין מוצג כפי שהוא בערך. שלישית, ההגדרה של הערך למושג היפרמורפיזם וההגדרה של הביולוג ששאלת, אינן סותרות זו את זו. מוזר לי שהוא הגיע למסקנה שההגדרה שלו כן סותרת את מה שכתוב פה. מיד אפתח את הנושא.
אבל הצרה הכי גדולה היא העניין הרביעי שאזכיר פה. לביולוגיה, בניגוד לכימיה, אין מוסד בלשני שקובע הגדרות אחידות. כל תת דיסיפליניה ותת-תת דיסיפלינה יכולה להשתמש באותה מילה בצורה מעט שונה או לגמרי שונה. בעיה. באמת בעיה.
אז למה אין סתירה בין ההגדרות? למעשה המומחה שלך רק הרחיב את ההגדרה הקיימת ויכול להיות שהסתירה לכאורה בין הדברים נובעת פשוט מזה שהערך לא מעודכן. היפרמורפיזם בהתפתחות חיצונית מושג הרבה פעמים בשפעול שוב ושוב של אותו גן או בהגברת השפעול של אותו גן. האם היפר מורפיזם בהתפתחות החיצונית חייב להיות מושג כך? אולי. האם כל היפרמורפיזם גנטי משיג היפרמורפיזם בהתפתחות חיצונית? כנראה שלא. האם נאוטוניה חייבת להעשות בהפסקה מוקדמת יותר של שפעול גן? כנראה שלא חייבת. האם היא יכולה להיעשות כך? כנראה שכן.
תודה. עִדּוֹ - שיחה 14:47, 4 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

מחקתי פסקה מאוד לא נכונה.[עריכת קוד מקור]

הפסקה המחוקה:

תאוריות המקושרות בניאוטניה הן אחת מהאפשרויות להסביר תופעות רבות תמוהות הקשורות בהתפתחותו הייחודית של האדם, כמו חוסר פרווה, מוח גדול, קרומים בין האצבעות, אף בולט ועוד, בלי להיזקק לתאוריית האדם הימי, הגורסת שהייתה תקופת מעבר של האדם הקדמון במים רדודים.

סיבת המחיקה: תאוריית הנואטוניה דנה באופן שינוי המסלול ההתפתחותי ותאוריית הקוף הימי בסיבת השינוי. תודה . עִדּוֹ - שיחה 19:44, 24 בינואר 2013 (IST)[תגובה]

אני לא רואה את הבעיה בפסקה. זו אכן דנה באופן השינוי וזו בסיבת השינוי. אולי ניסוח הפסקה לקוי, אך היא כן במקומה. GHA - שיחה - למען החלום, למען השלום, אמצו עוד היום ערך יתום! 10:03, 25 בינואר 2013 (IST)[תגובה]
הפסקה טוענת שהסבר על אופן שינוי יכול להחליף הסבר על סיבת שינוי. זה פשוט לא נכון. ההסבר על אופן צמיחת המוח או על אופן מניעת צמיחת השיער אינו יכול להחליף את ההסבר על הצורך בגידול המוח או על הצורך באי גידול השיער. זה פשוט לא קשור. תאוריית הנאוטוניה ותאוריית הקוף הימי יכולות להיות נכונות בו זמנית או שגויות בו זמנית. אם, במקרה, דווקא אחת מהן נכון והשנייה לא, זה לגמרי במקרה ולא בשל תלות או היפוך תלות. עִדּוֹ - שיחה 10:21, 25 בינואר 2013 (IST)[תגובה]

גנים רגולטיביים[עריכת קוד מקור]

גנים רגולטיביים או גנים רגולטורים?

Oqimta - שיחה 14:04, 12 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]

איך אילנית עם קול קונטרלטו דומה לקול גברי התחתנה?[עריכת קוד מקור]

"חוקר הטבע והוגה הדעות אשלי מונטגיו הצביע על תכונות הדומות במידה מסוימת לנאוטניה אצל נשים לעומת גברים: שלד עדין יותר, חיבורי הרצועות במפרקים קטנים יותר, פטמת עצם הרקה קטנה יותר, גשר הגבות מוקטן, קיימת יתר הטיה קדומנית של הראש, מפרקים צרים יותר, עור עדין יותר ושעיר פחות - בייחוד באזור הפנים, שמירה על שיער הפרווה העוברית, מבנה גוף קטן יותר, הטיה אחורית יותר של אגן הירכיים, אריכות ימים, קצב חילוף חומרים יומי נמוך יותר, דופק וקצב הלב נמוכים יותר, תקופות התפתחות ארוכות יותר, צליל קולי גבוה יותר, ובלוטות דמעה מורחבות." כלומר צליל גבוה אצל אישה הוא מושך? אז איך אילנית עם קול קונטרלטו דומה לקול לגברי התחתנה? האם הגברים הישראלים נמשכים לנשים עם קול גברי? מה הסיבה שהגברים הישראלים נמשכים לנשים עם קול גברי?

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בנאוטניה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 04:41, 12 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]