שיחה:סימון מתמטי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טוב, אז כתבתי את כל הדברים הבסיסיים[עריכת קוד מקור]

ומכאן אפשר בעיקר להרחיב, כי יש מה לברחיב. חשבתי לעשות את זה שיטתית ע"פ הסימונים בלאטך, אבל החלוקה שכבר כתבתי היא קצת שונה, ובכל מקרה לא צריכים את כולם. אולי, בעתיד. בכל מקרה הגיע הזמן שיהיה דף כזה, שכן המאמרים המתמטיים המעולים כאן בוודאי אינם נהירים לכל קורא מזדמן. ובהזדמנות זוז - יטיב מי שיוסיף את הערך לפורטל מתמטיקה, לי אין מושג איך לעשות את זה (טוב, יש לי רעיון, אני מעדיף --Pelegs 16:22, 23 אפריל 2006 (IDT)להשאיר את זה למבינים באמת :-D ) --Pelegs 03:15, 20 אפריל 2006 (IDT)

כבר הוספתי את הערך לפורטל:מתמטיקה. דוד שי 02:44, 20 אפריל 2006 (IDT)

נהדר :-) --Pelegs 03:14, 20 אפריל 2006 (IDT)

סימנים חסרים[עריכת קוד מקור]

לא יודע איך לעשות את זה טכנית, אבל בתורת הקבוצות הייתי מוסיף:

  1. LXR - קבוצת הזוגות הסדורים (a,b) כך שa שייך לL וb שייך לR
  2. L*R - קבוצת השירשורים a*b כך שa שייך לL וb שייך לR
  3. L^R - קבוצת כל הפונקציות מR לL
  4. P(L) - קבוצת כל תתי הקבוצות של L
  5. L^2=LXL


חיפשתי גם את הסימון X מעל Y שנכתב בתוך סוגריים (בעיקר בקומבינטוריקה אני מניח) ולא מצאתי. מתמטיקאים - לשיקולכם! מצאתי הסבר תחת הערך "קומבינטוריקה" אם בא לכם לשאוב משם... (אני לא מרגיש מומחה מספיק בשביל להתעסק בערכים במתמטיקה)

כמה הערות ושאלות[עריכת קוד מקור]

  1. מה ההבדל בין ובין ? למה אחד מהם הוא "אינדקס" והשני הוא "איבר בסדרה"?
  2. מתמטיקאים לא משתמשים בכובע לסימון וקטורי יחידה? אוי ואבוי, חייתי בשקר?
  3. הסימון מייצג מכפלה קרטזית של n עותקים של . זה שיש גם מבנה של מרחב וקטורי על המכפלה הזו, זה עניין אחר. אפשר לדבר גם על , למשל, וזה בוודאי לא מרחב וקטורי. אם אנחנו מגבילים את להיות שדה לא ברור על מי אנחנו עובדים.
  4. כדאי לזכור שבסכומים ומכפלות אין תמיד אינדקס "נחמד" שרץ ממשהו למטה אל משהו למעלה. הרבה פעמים פשוט כתוב תנאי למטה.
  5. הקו הניצב ש"אינו סימון" ובא להראות שמשהו אינו מתקיים אינו ניצב כי אם אלכסוני. קו ניצב בא לתאר יחס של "מחלק את".
  6. אחלה ערך! גדי אלכסנדרוביץ' 08:21, 20 אפריל 2006 (IDT)

1. זה בשביל להכניס את ההגדרה של אינדקס באופן כללי לערך. יש מקום לשיפור וביהורת גבוהה יותר, אני מניח
2. אה... מסתבר. אני אישית רק בתחילת לימודי, אז לא נתקלתי בזה במיוחד (בינתיים נתקלתי בסימון רק בקורס פיזיקה 1מ הידוע לשמצה... בכלל, מי לעזאזל קבע את שמות הקרוסים בטכניון?!)
3. כן, טוב, ניסוח רע ומטעה. באמת שצריך להחליף את זה. ההגיון היה לזרוק בינתיים כל מה שעולה לי לראש בצורה כמה שיותר מסודרת.
4. אפשר להוסיף את זה, בוודאי. אם כי, עד כמה שידוע לי (כאמור, אני רק מתחיל), לרוב השימוש הוא ביאנדקס "רץ", ולכן כדאי לדעתי להשאיר את הסימון הנוכחי ולהוסיף אחר, במקום לשנות את המקורי.
5. מישהו כבר שינה את זה :-P (אולי אתה?)
6. תודה בשמי ובשם כל התורמים לערך עד כה ;-)
--Pelegs 19:50, 20 אפריל 2006 (IDT)

חבל שערך על סימונים יהיה נגוע בלוקאל-פטריוטיזם כזה. בהרבה מקומות (ובפרט בכל מה שקשור לוקטורים), צריך להיות "מקובל לסמן" או "לפעמים מסמנים" ולא "מסמנים" חד משמעי. עוזי ו. 05:07, 21 אפריל 2006 (IDT)
אני מציע לך לזכור שהטכניון הוא לא מקדש התבונה הטהורה, ואפילו בתוכו אין מרצים שמסכימים בינם לבין עצמם על כל הסימונים. צריך להיות מאוד זהירים כשכותבים על סימונים (ומה "ידוע לשמצה" בפיזיקה 1 מ'? הוא דווקא נחמד. זה פיזיקה 2 מ' שמהווה אסון). גדי אלכסנדרוביץ' 08:02, 21 אפריל 2006 (IDT)
עוזי: כאן המידע מובא בצורה ההפוכה - נתון סימון, ומובא הפירוש לו. במקומות מסוימים בערך ישנם סימונים מקובלים, אך כתוב בפירוש שזה המנהג, ולא איזשהו חיוב.
גדי: כמובן, בינתיים הערך בסיסי ביותר. הרעיון הכללי שלי היה להביא כמה שיותר סימונים מתמטיים ופירושם, כך שבהחלט יכולים להיות כמה סימונים שיובא להם פירוש זהה. בכל מקרה, אתה צודק ובהחלט מומלץ להשתדל לא להכניס הערות כגון "בפיזיקה" או "נפוץ בפיזיקה" לערך.
לגבי פיזיקה 1מ - הוא ידוע לשמצה בקרב אלה שאינם לומדים פיזיקה לתואר (ז"א כמעט כל מי שלא לומד פיזיקה, הנדסת חשמל, הנדסת מכונות, הנדסת אווירונאוטיקה וחלל וכו'), ובעיקר אלה שלומדים מתמטיקה ומחשבים - שאינם מבינים (ואני איתם) מדוע עליהם לעשות את הקורס 1מ ולא את 1 או איזשהו קורס מבוא אחר. ידע כללי זה מעולה, לעשות קורס חובה של מקצוע אחר זה לא ;-) --Pelegs 13:50, 23 אפריל 2006 (IDT)
כסטודנט למתמטיקה ומדעי המחשב, אני מבטיח לך שעיקר הקצף בפקולטה למדעי המחשב יוצא על פיזיקה 2 מ'.... גדי אלכסנדרוביץ' 14:10, 23 אפריל 2006 (IDT)
כסטודנט למתמטיקה-פיזיקה אני אאמין לך... :-P Pelegs 16:22, 23 אפריל 2006 (IDT)

הסימן ה"פיזקאי"[עריכת קוד מקור]

האם הוא לא פשוט סימן כללי לנגזרת כאשר המשתנה הוא t (כלומר הזמן)? כי: 1) ככה אמרו לנו באוניברסיטה. 2) גם בקורס מטמתי שעשיתי נעשה שימוש בסימן הזה (שאצלנו קוראים לו דוט) כאשר הפוקנציות נגזרות ע"פ המשתנה t. טרול חשמלי 19:23, 20 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

אכן. אם איני טועה, זה הסימן שבו ניוטון השתמש במקור (בשיטת הסימון הידועה לשמצה שלו). בכלל, ההפרדה "פיזיקה/מתמטיקה" משונה. אני מציע לוותר עליה ופשוט לומר שמדובר בצורות סימון שונות לאותו הדבר (שאמנם, בחלקן הפיזיקאים משתמשים בתכיפות גדולה יותר מהמתמטיקאים). גדי אלכסנדרוביץ' 20:04, 20 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

הסבר על וקטור יחידה היה תמוהה ביותר.[עריכת קוד מקור]

כמה שידוע לי הדרישה היחידה מוקטור יחידה היא שערכו המוחלט יהיה שווה 1. המשפט: אשר מהווה איבר בבסיס למרחב וקטורי. תמוה ביותר: הרי כל וקטור שנמצא במרחב וקטורי (למעט וקטור אפס) יכול להיות איבר בבסיס של מרחב וקטורי ללא תלות בגודלו (נובע ישירות מההגדרה של בסיס למרחב וקטורי). לכן מחקתי את המשפט. טרול חשמלי 21:12, 21 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

תומר - שיחה 02:52, 31 במאי 2008 (IDT)[תגובה]

הוספתי. דוד שי - שיחה 18:31, 31 במאי 2008 (IDT)[תגובה]
יהיה נחמד גם להוסיף את העצרת הכפולה (שני סימני קריאה) שהיא כמו עצרת עם "דילוגים". גדי אלכסנדרוביץ' - שיחה 19:19, 31 במאי 2008 (IDT)[תגובה]
מה עוצר אותך? הוסף אותה!! דוד שי - שיחה 20:37, 31 במאי 2008 (IDT)[תגובה]
מה זאת אומרת עצרת כפולה? האם זה לא פשוט עצרת פעמיים? לדוגמה 720=!!3. דניאל ב. 16:58, 11 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]
לא, הכוונה למכפלת כל המספרים הזוגיים או האי-זוגיים עד למספר מסויים. למשל, . הפעלת פונקציית העצרת פעמיים תסומן . שמעון - שיחה - פיזיקה להמונים 18:29, 11 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

למה צריך מכפלה??? [פאי רישית] למה זה עוזר??? צריך לכתוב הסבר 89.138.100.85 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

אם אתה מתכוון לזה: אז הוא קיצור דרך שנועד לחסוך בכתיבה, או לרשום דברים שלא ניתן לרשום באופן מפורש (כגון מכפלות אינסופיות), בדיוק כמו סימן הסכום . ברק שושני - שיחה 15:39, 9 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

חסר הסימן לגבול. דניאל ב. 16:58, 11 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

לא חסר, חפש שנית. דוד שי - שיחה 18:25, 11 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

כתבתי לפני התנגשות עריכה: ::כבר לא. שמעון - שיחה - פיזיקה להמונים 18:29, 11 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

תודה לשמעון שהוסיף אותו. שמעון, אני חושב שנפלה טעות בדוגמה לאינסוף שאותה הוספת. האם הגבול לא אמור להיות אפס, ולא אינסוף? דניאל ב. 22:24, 11 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]
אולי הטעות המביכה בחיי. שמעון - שיחה - פיזיקה להמונים 23:44, 11 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

שתי הערות[עריכת קוד מקור]

  1. מה עושים הסימנים לקונבולוציה, נגזרת חלקית והקבוע הדמיוני תחת הכותרת "תורת הקבוצות"?
  2. האם לא כדאי לפצל את "סימונים נוספים" ולהוסיף פרק חדש שירכז את כל הסימונים מתחומי החדו"א? שמעון - השאירו הודעה 09:07, 23 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

תיקונים לשוניים בעיקרם (הועבר מ"ייעוץ לשוני")[עריכת קוד מקור]

אני רוצה לבצע שינויים רבים בערך סימון מתמטי והייתי מעוניין להתייעץ לפני ביצוע שינויים שכאלה. אני אפרט את איך שאני רואה את הדברים. דברים ספציפיים שאני לא יודע ותוהה לגביהם מסומנים ב-???


לגבי כל אחד מהסימנים, יש כמה אופנים בהם ניתן לקרוא פסוק עם הסימן. אפשר להדגים את אופני הקריאה השונים, בנפרד מהנתון של "שם".

תחת "תורת הקבוצות", במקום שמות היחסים מופיעים פירושיהם.
במקום "נמצא ב - \ שייך ל - " צריך להופיע "הימצאות \ שייכות". אפשר לקרוא: "a הוא איבר ב-B" ואפשר לקרוא "a שייך ל-B".
במקום "מוכל ב- " צריך להופיע "הכלה-ממש". אפשר לקרוא "A מוכלת ממש ב-B", "B מכילה-ממש את A", "A היא תת-קבוצה אמיתית של B".
במקום "מוכל ב- או שווה ל - " צריך להופיע "הכלה". (...)
אלו הם יחסים, וייתכן וראוי להפריד אותם מסימני הפעולות (איחוד, חיתוך, הפרש סימטרי, ופעולות שעוד יתווספו) ומסימני העוצמות (אלף-אפס ו-אלף, שעדיף בכלל שימוקמו יחד עם סימני הקבוצות).

תחת "לוגיקה פורמלית", במקום שמות הקשרים מופיעים פירושיהם.
במקום "גורר ש-" צריך להופיע "גרירה" או "נביעה". אפשר לקרוא "אם a אז b", וגם "a גורר את b", וגם "מ-a נובע b".
במקום "אם ורק אם \ שקילות" צריך להופיע "גרירה דו-כיוונית \ שקילות". צריך לקרוא "a אם ורק אם b" ובכתב ניתן לקצר "a אםם b".
במקום "לכל" צריך להופיע "כמת כולל". צריך לקרוא "לכל".
במקום "קיים" צריך להופיע "כמת קיומי". צריך לקרוא "קיים" או "ישנו".
במקום "מוגדר בתור \ שווה ערך ל-" צריך להופיע "זהות". צריך לקרוא "זהה ל-". אני לא בטוח לגבי "מוגדר בתור\הגדרה", לא מכיר את הפירוש הזה.
צריך להוסיף את ~ בתור "שלילה".

תחת "יחסים", במקום שמות היחסים מופיעים פירושיהם.
במקום "שווה" צריך להופיע "שוויון". צריך לקרוא "שווה ל-".
במקום "דומה ל-" צריך להופיע "דמיון" וצריך לקרוא "דומה ל-" (כמו כן התו עצמו נקרא "טילדה" ואולי שווה לציין זאת איפשהו).
במקום "שווה בקירוב ל-" צריך להופיע "אומדן" (???) וצריך לקרוא "שווה בקירוב ל-" או "שווה בערך".

לגבי "גדול מ-" ו"קטן מ-" ונגזרותיהם לא ברור לי מה הפתרון:
ברור שמדובר ביחסי גודל, אבל נראה מוזר לקרוא להם "גודל" ו"קוטן". "יתירות" ו"פחיתות" אינם מושגים מתאימים. לבסוף, "גדלות" ו"קטנות" אינם נשמעים מוצלחים.  ???

לגבי "סימנים אריתמטיים בסיסיים" יש לי כמה תהיות...
האם נכון לומר כי x הוא "סימן הכפל"? נראה שאנו מורגלים בכך, אבל לטעמי ראוי להפריד בין הפעולה (כפל) לבין הסימנים (מככפלה קרטזית ו-dot product שאינני בטוח כיצד קרוי בעברית ???).
באותו אופן לגבי "סימן החילוק" לעומת "סימן החלוקה". כמו כן, האם צריך לקרוא "לחלק ב-", או אולי "לחלק ל-" ? ומה לגבי התקינות של"a חלקיי b" ???
באותו אופן לגבי "סימן החיסור" לעומת "סימן ההפרש". יש לקרוא "פחות". ???
באותו אופן לגבי "סימן החיבור" לעומת "סימן הסכום", שצריך לקרוא "ועוד".???

1. ל"שווה בקירוב ל-" אפשר לקרוא "קירוב". "גדול מ-" ו"קטן מ-" הם יחסי סדר (אין צורך בשמות נפרדים). dot product מתורגם ל"מכפלה נקודתית". מחלקים ב- ולא ל- (אפשר לחלק ל-4 (חלקים שווים), אבל לא ל- 0.31).
2. נא להעביר לדף השיחה הרלוונטי. עוזי ו. - שיחה 19:43, 19 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]

סימונים אריתמטיים בסיסיים[עריכת קוד מקור]

מה עם הסימן : לחילוק? חזרתי - שיחה 22:30, 28 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

הוסף. שמעון - השאירו הודעה

סימונים מתמטיים בגאומטריה[עריכת קוד מקור]

מממ.... מה עם כל הסימנים של הנדסה? סימן לזוית, סימן לחופף, סימן לקטע, סימן לישר, וכו'. אני פשוט לא ממש מתמצא בכל הסימונים. משה.

צודק. נטפל בכך בקרוב. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 09:52, 11 באוגוסט 2010 (IDT)[תגובה]

פונקציות מקבוצה לקבוצה[עריכת קוד מקור]

אני חולק על קיומו של הסימון "" עבור אוסף הפונקציות מכאן לשם; ובוודאי על הפרשנות של הסימן כ"שייכות" של f לקבוצת הפונקציות. לא משתמשים בנקודותיים כתחליף לסימן השייכות בשום מקום (אחר). אם הסימון מופיע אי-שם, יתכן שיש לאזכר אותו בדף הרלוונטי. דווקא בדף סימונים יש לדבוק בסטנדרטי. עוזי ו. - שיחה 21:46, 6 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]

אם כך, מה המשמעות של הנקודתיים? תומר - שיחה 22:47, 6 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
ש-f היא פונקציה מ-A אל B. פונקציות הן אובייקט כל-כך יסודי, עד שמגיע להן סימון משלהן. עוזי ו. - שיחה 22:49, 6 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
בכל אופן, ההגדרות הללו היו אלה שהוגדרו כשלמדתי מתמטיקה בדידה עם עודד רגב, ומאחר שבדידה הוא קורס כה בסיסי, זה כבר טבוע בי ולא חשבתי שייתכן שזו לא ההגדרה הפורמלית. אני מניח שיש כאלה שמגדירים את ההגדרות האלו ויש כאלו שרואים את הסימונים האלה לפי ראותך. לא כל כך עקרוני לי איך זה יוגדר, אבל בכל אופן כדאי להבהיר בערך "סימון מתמטי" מהם אותם נקודתיים ומהו אותו חץ, כי זה גם חלק מאותו ג'יבריש עבור הקורא חסר הרקע, ואני זוכר שלפני שהתחלתי את הלימודים באוניברסיטה הם היו מאותם סימונים בערכי המתמטיקה שגרמו לי לחשוב שכבר אין סיכוי שאבין את הערך... תומר - שיחה 22:53, 6 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
אגב, ראה שימוש בעוצמה (מתמטיקה)#אריתמטיקה של עוצמות. תומר - שיחה 22:54, 6 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
הסימון אינו סטנדרטי ואינו מקובל. בערך על עוצמות כתוב "קבוצת הפונקציות ". אין הכוונה ל"קבוצת הפונקציות שסימונה ", אלא ל""קבוצת הפונקציות מ-B ל-A". לנקודותיים והחץ אין משמעות נבדלת, כפי שאין משמעות כזו לסוגר ימני וסוגר שמאלי, או לכל אות בביטוי . עוזי ו. - שיחה 12:09, 8 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
אז איך תסמן פונקציה שלוקחת פונקציה מ-A ל-B וממפה אותה ל-A?
בכל אופן, כדאי בכל זאת להוסיף הסבר על הסימונים האלה. תומר - שיחה 12:32, 8 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
. אבינעם - שיחה 12:37, 8 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
קצת מסורבל, לא? אבל שיהיה. תומר - שיחה 12:48, 8 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
ניסחתי מחדש. תומר - שיחה 12:57, 8 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]
. עוזי ו. - שיחה 18:10, 12 במאי 2016 (IDT)[תגובה]

בטבלה "תורת הקבוצות", לא מופיע הסימן , מה פירושו?

Nanoo - שיחה 18:54, 29 במרץ 2012 (IST)[תגובה]

איחוד זר, כלומר: איחוד של שתי קבוצות A ו-B כאשר . אוסיף סימן זה לערך. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 20:24, 29 במרץ 2012 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 23:00, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

על הסיכון שבשימוש בסימון מתמטי[עריכת קוד מקור]

ידיעה שהתפרסמה באתרי החדשות:

אוספי פונקציות[עריכת קוד מקור]

האם יש מקום בויקיפדיה העברית בו מפורטים סימונים של אוספי פונקציות, כגון GL_n, SL_n, Hom(R^k, R^m), Aut, Inn... וכן על זה הדרך? תודה מראש. דוגדוגוששיחה 19:05, 27 בפברואר 2024 (IST)[תגובה]

האוספים שאתה ציינת אופיינים בעיקר לאלגברה מופשטת, תורת החבורות, חבורות לי ותורת ההצגות. הם אמורים להיות פזורים שם ולא ידוע לי על דף שמרכז את הכל. אולי צריך להוסיף לדף הזה (למעט אולי השמות של חבורות לי כגון SL_n ו-O_n וכו'). – ד"ר MathKnight (שיחה) 19:21, 27 בפברואר 2024 (IST)[תגובה]