שיחה:ספקטרום השמש

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שאלות לגבי כתיבת הערך[עריכת קוד מקור]

יש לי כמה שאלות: 1.איך אני מוסיפה קישורים לערכים אחרים בוויקיפדיה בתוך הערך שכתבתי? 2. איפה לכתוב את המקורות ידע שהשתמשתי בהם? 3. האם מה שכתבתי עד כה (לא סיימתי) הוא ארוך מידיי או לא מדעי מספיק? זה בסדר? להמשיך או לשנות? 4.מאיפה להשיג תמונות בלי לעבור על חוקי זכוויות יוצרים? :(

בעיקרון אני רק בכיתה יב אז זה פשוט רק ניסיון ראשוני שלי פה בוויקי :X Little fighter - שיחה 15:54, 29 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

קודם כל ברוכה הבאה לויקיפדיה, ובהצלחה בכתיבה! הנה כמה תשובות:

  1. את יכולה להוסיף קישורים לערכים אחרים בויקיפדיה על ידי כתיבת שם הערך האחר בתוך סוגרים מרובעות כפולות. במידה ואת רוצה ששם הערך יהיה שונה ממה שכתוב בדף אז בתוך סוגרים מרובעות את כותבת קודם את שם הערך הרצוי, אח"כ | ובסוף את המילים שיופיעו בערך. זה מוסבר באופן יפה כאן.
  2. מקורות כדאי להוסיף בסוף הערך בפרק שנקרא "לקריאה נוספת", ובמידה והמקורות הם אתרי אינטרנט אז בפרק שניקרא "קישורים חיצוניים". מקורות להבהרת נקודה ספציפית מוספים בעזרת הערות שוליים.
  3. על הנקודה השלישית אני לא יכול לענות, רק להגיד (מכיוון שאני נמנה על מארגני התחרות) שמה שחשוב הוא האיכות ולא הכמות, בכל מקרה כדאי לך להמשיך - תקפדי לדייק (הנה אני לא מצליח להתאפק ואומר שספקרטום השמש איננו ספקטרום בליעה) ורצוי שתתיאצי בחברי הקהילה הפיזיקאים כמו משתמש:Shim'on, משתמש:ברק שושני או משתמש:odedee. אפשר גם להשאיר הודעה בלוח המודעות הפיזיקלי.
  4. את יכולה להשתמש בתמונות המופיעות בערכים אחרים בויקיפדיה, את יכולה להשתמש בכל תמונה המופיעה בויקישיתוף, ואת כמובן מוזמנת לצלם תמונות ולהעלות אותם תחת רשיון חופשי.
  5. לסיום שאלות נוספות את מוזמנת לשאול ב:ויקיפדיה:דלפק ייעוץ. טוקיוני 17:14, 29 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

טוב תודה על ההסברים. X: חשבתי שספקטרום השמש הוא בליעה כי הוא פליטה רציף עם קווי בליעה אבל כנראה שהתבלבלתי >: כנראה שאני צריכה לערוך מחדש, יש לי הודעה שהערך זקוק לשיפור רציני\:

עודדי שם את ההודעה, שמטרתה לומר שצריך לעשות ויקיזציה (כלומר להוסיף קישורים פנימיים), צריך לשפר את הניסוח, לתקן טעויות כתיב וכו'... הוא התחיל לעשות את זה בשבילך, אבל ההמשך תלוי בך, שיהיה בהצלחה! טוקיוני 10:47, 30 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

כתוב בכללי כתיבה בוויקיפדיה שבפתיח צריך לענות על חמשת הממים- מי מתי היכן מה ומדוע, הבעיה היא שהערך שלי עוסק בספקטרום השמש.. ואת המי והמתי כתבתי תחת ההיסטוריה (לא סיימתי), אז לכתוב על ניוטון גם בפתיח? בקשר למדוע- למה הכוונה מדוע? כדי לחקור את השמש נכון? Little fighter - שיחה 12:12, 30 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

כללי הכתיבה שציינת הם קוים מנחים כלליים לכל הערכים בויקיפדיה, ולא תמיד אפשר ליישם אותם כלשונם לכל ערך וערך. בערכים מדעיים הפתיח צריך להכיל הסבר פשוט של נושא הערך והסבר על חשיבותו, הסבר שיהיה כתוב בצורה ברורה שגם תנסה למשוך את הקוראים לקרוא את הפרקים הבאים. טוקיוני 18:19, 30 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

הערות לערך[עריכת קוד מקור]

  • בפיסקת הפתיחה משתמע שמנסרה היא הדרך היחידה למדוד ספקטרום, למרות שדרך מקובלת לא פחות ולדעתי אף יותר היא בעזרת שימוש בשריג.
  • אין בערך אזכור לקרינת גוף שחור ורצוי שתהיה.
  • הפרק היסטוריה לדעתי צריך להיות הפרק הראשון.
  • שם הפרק "עקרון מדעי לספקטרום השמש" איננו שם מוצלח, צריך לחשוב טוב מה בעצם מנסים לומר בפרק זה ולהתאים את שם הפרק בהתאם. לדעתי יש מקום לפרק את התוכן של הפרק למספר פרקים ולהרחיב עליהם.
  • גילוי היסוד הליום שווה הרחבה לדעתי.

זהו בנתיים, בהצלחה! טוקיוני 18:31, 9 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]


  • אתה מתכוון לסריג, ממש מוזר שלא נתקלתי בסריג בכל המקורות שקראתי מהם :) (טוב האמת שבאחד השיעורים בגלים היה סריג..אבל זה היה בשביל לתאר התאבכות של אור מונוכרומטי..וגם אור לבן האמת. נזכרתי)
  • רציתי להזכיר קרינת גוף שחור אבל לא הבנתי במה מדובר רק שהשמש היא גוף שחור.. אבל..מהי קרינת גוף שחור, פשוט הקרינה האלקטרומגנטית שנפלטת מהשמש?לא מובן, בכל מקרה אני אנסה להבין לפני שאזכיר אותה.
  • ...טוב
  • אולי עקרונות יסוד?
  • בדיוק התכוונתי להרחיב על גילוי הליום.. אבל זה כתוב בתוך הערך הליום בהיסטוריה, אז לא ידעתי אם זה הכרחי\כדאי.

תודה על ההערות Little fighter - שיחה 19:25, 12 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

קרינת גוף שחור מתארת גם גופים צהובים אדומים וכו'. לגבי ההליום זה שמידע מופיע בערך אחד בויקיפדיה זה לא אומר שהוא לא יכול וצריך להופיע גם בערכים אחרים. טוקיוני 20:31, 12 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

כיצד מוסיפים נוסחא[עריכת קוד מקור]

נגיד ואני רוצה להוסיף את הנוסחא המקשרת בין אורך גל לאנרגיה..איך עושים זאת?

ראי עזרה:נוסחאות. בברכה, דניאל ב. 07:34, 21 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

דו"ח שופט המשנה בתחרות הפיזיוויקי[עריכת קוד מקור]

להלן דוח שופט המשנה לערך:

  • ראשית חסר הסבר מקיף על קרינת גוף שחור הכולל נוסחאות וגרפים. לאחר מכן חשוב מאוד להציג גרף המתאר את הספקטרום של השמש (עוצמה כתלות באורך גל) ולהראות כיצד ניתן למצוא מהגרף את הטמפרטורה על פני השמש.

(עדיף לכתוב גוף שחור במקום גוף לוהט)

  • לפני ההסבר על קווי הבליעה בספקטרום השמש כדאי להרחיב את ההסבר הכללי על קווי בליעה בספקטרום רציף. כדאי להוסיף איור ממחיש (למשל: אלומת אור העוברת דרך מיכל גז ולאחר מכן פוגעת במנסרה).
  • ההסבר ההיסטורי מעניין.
  • באופן כללי הניסוח טעון שיפור.
  • הערות נקודתיות:
    • בפסקה על הבליעה של האור התלמיד כתב הסבר קצר על מודל האטום של בוהר אך לא כותב שזהו שם המודל. כדאי מאוד לקרוא למודל בשמו במיוחד משום שקיים ערך כזה בויקיפדיה וכך ייוצר קישור לערך.
    • נכתב שהשמש היא גוף שחור – אפשר (אבל לא חובה) לומר מספר מילים על התהליך הגרעיני שהוא המקור לאנרגיה של השמש.
    • הטמפרטורה שמופיעה בערך היא הטמפרטורה שעל פני השמש ולא הטמפרטורה של השמש.

ראוי לקריאה[עריכת קוד מקור]

מחכים מאד להדיוטות כמוני. למרות הקיצור הבנתי הרבה עקרונות. 31.44.135.86 00:20, 22 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]

דיווח שאורכב ב-10 בספטמבר 2020[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

הקטע הבא מתוך הערך שגוי לחלוטין: "קרינת הגוף השחור מגיעה מן השמש מכיוון שבטמפרטורה גבוהה כל כך האטומים של היסודות השונים בשמש מצויים במצב המעורער (כלומר מעל מצב היסוד n=1), ולכן מתרחשת תופעת פליטה של פוטונים בכל אורכי הגל. ואלה נפלטים בקרינה באופן רציף, מה שאמור ליצור לכאורה ספקטרום רציף המכיל את כל הצבעים הנראים" קרינת גוף שחור איננה כלל תוצר של מעבר בין מצבים קושרים כפי שמשתמע מהניסוח כאן אלא מקרינת בלימה (ברמשרטלונג... ע'ע).