שיחה:פיתגורס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפסקה הבאה הורדה מהערך:

"כך או כך, הוא תרם תרומה חשובה להבנת היחסים בין צלילים ולקביעת סולמות מוזיקליים. דרך עיסוקה בגיאומטריה, גם גילתה האסכולה הפיתגוראית את קיומם של מספרים לא רציונליים. ואולם, היות שגילוי זה סתר את אמונתם שאפשר להציג את העולם במספרים טבעיים, הסתירו הפיתגוראים את הגילוי."

אבקש לנמק את ההורדה. גדי אלכסנדרוביץ' 08:58, 4 יוני 2005 (UTC)

ראשית כל, אני מתנצל על המחיקה הלא מנומקת.

הסיבה שהורדתי את הפסקה- החלק הראשון של הפיסקה, המדבר על תרומתו של פיתגורס לפיתוח הסולם המוזיקלי, מוזכר בניסוח אחר במאמר. החלק השני, הטוען כי הפיתגוראים המוקדים ידעו על קיומם של מספרים אי-ראציונלים והסתירו את הידיעה, הוא לא מבוסס- אם הם אכן הסתירו את הידיעה הזו, הרי שאנחנו לא יכולים לדעת על כך, מכיוון שהדבר הוסתר מפנינו.

האזכור ההיסטורי הראשון למספרים אי-ראציונלים מופיע אצל אפלטון, יותר ממאה שנים לאחר מותו של פיתגורס. אם מישהו ידע לפני אפלטון על קיומם של מספרים אי-ראציונלים ושמר את הידיעה לעצמו- הרי שאנחנו לא יכולים לדעת על כך.

אגדה מאוחרת יותר מיחסת את גילוי המספרים האי-ראציונלים להיפאסוס, חבר האסכולה הפיתגוראית שהושעה ממנה בנסיבות לא ידועות. אבל אין כל ראיות לכך, והמקורות העתיקים המתייסים להיפאסוס (יאמבליכוס ודיוגנס לארטס) לא מסבירים מדוע הושעה היפאסוס.

כמו כן, מקורות שמיחסים להיפאסוס את גילוי המספרים האי-ראציונלים גם מספרים שהפיתגוראים החליטו להטביע אותו בו במקום, ולשמור את הדבר בסוד. ושוב נשאלת השאלה- איך אנחנו יודעים שהוא גילה מה שהוא גילה, והוטבע, אם כל הפרשה נשמרה בסוד?

הסיפור סותר גם את מה שידוע לנו על היפאסוס מהמקורות העתיקים יותר- שעזב את הקהילה הפיתגוראית והמשיך לחיות זמן מה לאחר כן, עד שטבע כשספינתו נטרפה בים. יאמבליכוס, שמיחס לפיתגורס מעשי נסים, מיחס את טביעת הספינה לעונש אלוהי שקיבל היפאסוס על פגיעתו בעקרונות הפיתגוראים, וכנראה מכך התפתח הסיפור על כך שהיפאסוס הוטבע כנקמה על גילוי רעיון שסותר את ההנחות של פיתגורס.

כל המידע הזה מעניין למדי, ומקומו הראוי הוא בערך עצמו, לא בדף השיחה שלו. האגדות על הסתרת המספרים האי רציונליים ועל הטבעת היפאסוס אינן משהו שצריך להסתיר מתחת לשטיח - צריך לספר עליהם ולנסות להסביר מדוע הן כנראה אינן נכונות. (אגב, השמועות שאני שמעתי הן שהיפאסוס הוטבע לאחר שגילה לעולם הרחב על קיום המספרים האי רציונליים, מה שיכול להסביר מדוע אנו יודעים שהפיתגוראים גילו וניסו להסתיר אותו, אבל אני לא בקיא בפרטים) גדי אלכסנדרוביץ' 12:37, 4 יוני 2005 (UTC)

הוספתי פסקה שמתיחסת לנושא.

ניתן להלן קטע המסכם את תורת המוסר של פיתגורס: "שלווה באה לנשמה באמצעות החוכמה, שהיא הבנה שקטה של האמת לאמיתה, שאדם חייב למצוא בתוך נפשו את מקורות הנאתו, כי אין זה ביכולתו לברוח מעצמו." (תרגמתי מאנגלית) דרור דורי 03:35, 27 דצמבר 2005 (UTC)


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 02:36, 16 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 16:49, 25 בספטמבר 2013 (IDT)[תגובה]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 06:56, 9 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]