שיחה:ראש השנה לאילן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

החזרת הערך: ראש השנה לאילן(הלכה)[עריכת קוד מקור]

הצורך את הסיבה לקביעת הערך ראש השנה לאילן (הלכה) כערך נפרד, ולא במסגרת אחרת (כמו ט"ו בשבט (מועד) או ראשי שנים ביהדות

הנקודה המרכזית היא שבמקור, "חג"/"מועד"/"יום מיוחד" ט"ו בשבט, כלל לא היה חג, לא מועד, לא צויין לא בנטיעות, לא באכילת פירות, לא בשירת 'כך הולכים השותלים', ולא בתפילות על אתרוג מהודר. ט"ו בשבט במקור הוא ראש השנה לאילן. ראש השנה לאילן הוא מושג הלכתי מורכב, שמתייחס לרבות ממצוות התלויות בארץ, ורבים, גם מיודעי התורה ומלומדיה, וגם מאוהבי החכמה שלא חבשו את ספסלי בית המדרש אינם מכירים את פרטיו, את משמעותו, ואת מורכבותו.

במשך השנים התפתחו מסורות - חלקן בעלות אופי דתי-מיסטי (כמו מנהגי המקובלים של סדר ט"ו בשבט ועוד), חלקן בעלות אופי ציוני-לאומי (כמו מנהגי הנטיעות ועוד), וחלקן בעלות אופי תרבותי-פולקלוריסטי. הערך ט"ו בשבט (מועד) מטפל בעיקר במסורות וברבדים שהצטברו על גבי ט"ו בשבט, ובמובן מסויים העיקר חסר מהספר (או מהקובץ).

כשביקשתי לבאר בפני שוחרי הדעת את המושג "ראש השנה לאילן(הלכה)" עמדו בפני שתי אפשרויות:

1. להכניס את ההסבר לתוך הערך הקיים ט"ו בשבט (מועד)

2. לייחד ערך נפרד לנושא

אני בחרתי באפשרות השנייה. הסיבה היא שנראה היה לי שקורא שמעוניין לקבל סקירה תמציתית על ט"ו בשבט כפי שהוא נתפס בימינו, איננו מעוניין לצלול לעומקן של הלכות שביעית/תרומות/מעשר שני וכן הלאה, אלא מעוניין לקבל מושג כללי על התחומים שקשורים לט"ו בשבט. לשם כך די היה באזכור תמציתי של המושג ראש השנה לאילן, תוך הפנייה לערך מיוחד שמבאר את המושג לעומקו.

הערך ראשי שנים ביהדות יכול להיות סקירה של ראשי השנים, אך לא להחליף את הערך המרכזי של ראשי השנה החשובים (כמו א' תשרי, ט"ו בשבט)

--Avreymaleh - שיחה 08:29, 15 במרץ 2012 (IST)[תגובה]

קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 21:26, 17 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]

האם יש תומכים בשמירת הערך הזה בנפרד מהערך ט"ו בשבט (מועד)? --Joalbertine - שיחה 23:07, 18 בפברואר 2020 (IST)[תגובה]

אוחד. --Joalbertine - שיחה 13:32, 28 בפברואר 2020 (IST)[תגובה]