שיחה:רובה FN FAL

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
דיון

אני מתחיל לתרגם את הערך מאנגלית. את הפרק על השירות בצה"ל כתבתי במקור שם וגם אותו אני אתרגם :) בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 10:34, 14 פברואר 2006 (UTC)

אולי כדאי לשנות את שם הערך ל"FAL"? הרי לא מציינים את שם החברה המייצרת ברובי M-16. גילגמש שיחה 19:30, 27 אפריל 2006 (IDT)

הרובה מוכר יותר בארץ בשמו המלא FN FAL ולא נהוג לקרוא לו FAL בלבד. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 20:04, 27 אפריל 2006 (IDT)

אמינות הרובה[עריכת קוד מקור]

ל-Felixis, שמעתי סיפורים רעים מאוד על הרובה ועל האמינות שלו בתנאי מדבר. הטיפולים הרבים שהוא הצריך גרמו לחיילים רבים לשנוא אותו. מנגד, אתה טוען שהוא רובה אמין, כיצד שני הדברים מסתדרים זה עם זה? בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 15:07, 1 יוני 2006 (IDT)


בין השנים 1967 עד 1970 שירתתי בשירות סדיר כלוחם חי"ר בחטיבת הנח"ל, ורובה הFN (או הרומ"ט) היה אז הנשק האישי שלי, כמו של כל לוחמי החי"ר באותה עת.

רובה זה היה רובה אמין מאד "בידיים הנכונות" - כאשר טופל כהלכה (באופן המתואר בכתבה...). לאורך כל שירותי בצבא, במלחמת ההתשה, בתקופת המרדפים והמארבים בבקעת הירדן, ובהתקלויות רבות שחוויתי עם כוחות סדירים ושאינם סדירים, לא זכורים לי מקרי מעצורים בנשק, שנבעו מתיפקוד לקוי. במידה והיו תקלות או מעצורים, היו אלו דווקא בנושא התחמושת, שהיתה מיושנת מאד, וכתוצאה מכך היו מקרים של כדורים עקרים, וכרכובי תרמילים שנתלשו בעת חליצת הסדן לאחור. בעיה אחרת בשימוש ברובה, נבעה דווקא מהיותו ספוג בשמן, עקב נטייתו להחליד. בפועל, לא היה הרובה מוכן לירי, ללא ניקוי מוקדם של כל השמן העודף.

באותה תקופה, היה חובה על חיילי צה"ל לשאת את נשקם האישי בצמוד אליהם בכל עת, והרובה הנוטף שמן רובים, ליכלך את המדים, ואת החפצים האישיים. הגיעו הדברים לידי כך, שכשעצרנו טרמפים בדרכנו לחופשה בבית, ביקשו הנהגים מאיתנו להניח את הרובה בתא המטען של המכונית, כדי שלא נלכלך את הריפוד.

כל חייל שואף מאז ומתמיד להיות בעל כלי הנשק הקטן, הקל, והחדיש ביותר. מאחר ובמשך הזמן הרובה החל לשמש את כל חיילי צה"ל, הרי מטבע הדברים, הנשק הפך עם השנים פחות ופחות ל"סקסי" בעיני החיילים, מה גם שהצבא איפשר אז ללוחמים שתפסו בתקריות נשק שלל (קלצ'ניקוב), להמשיך ולהשתמש בהם כתחליף לרובה ה-FN.

הרובה לא נקרא מעולם בישראל בשם FAL, והגירסה המקומית שיוצרה ע"י התע"ש נקראה בצה"ל "רובה FN". לכן, נראה לי שיש להמשיך לקרוא לו בשם זה ולא באחר.

תודה על התשובה. שים לב שאתה יכול לחתום על ידי הקשת ~~~~ או ע"י הקשה על הצלמית בצורת חתימה בסרגל הכלים שמעל חלון העריכה.
שנית, לא ברור כמה חיילים אכן תחזקו את ה-FN שלהם כראוי ואולי זו הסיבה כנראה למ סיפרו לי על בעיות האמינות שלו. אני מניח שהחיילים גם לא אהבו לגרז את הרובה שלהם כל היום ואז לנגב. יתכן שזו הסיבה למה הוא סבל מחוסר פופולריות? בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 16:46, 1 יוני 2006 (IDT)


חוסר פופולריות זו לא בדיוק בעיה שמטרידה את ראשי הצבא.

הנשק האישי חולק לחיילים על ידי המפקדים, על בסיס תפקידם הצבאי. במחלקת חי"ר היו בשנים אלו מספר מצומצם של אפשרויות לבחירת נשק אישי:-

1. רובה FN.

2. 3 מקלעוני FN (מתחלפים עם בעלי תמ"ק העוזי).

3. תמ"ק עוזי - למפקדים, 3 לחולית חוד (מתחלפים עם בעלי המקלעונים), רגמים, ולחולית מק"כ.

(ואם כבר שוחחנו על בחירת נשק אישי, גם כאן צריכה להיות אבחנה בין המקצועות הצבאיים השונים, וישנם הבדלים ביכולת המבצעית של רובה באורך מלא, רובה מקוצר, קרבין, ותת מקלע. בקרב חי"ר קלאסי יעדיף כל לוחם (ובצדק) להיות מצוייד ברובה רגיל באורך מלא (מה שאין הדבר כך בחופשותיו...).

בכל מקרה, שגיאות בנושא נשק אישי נעשות מידי יום בכל צבא שבעולם. נשק ייעודי המתאים ללוחם חי"ר אשר צריך להיות צמוד ללוחם, ולאפשר לו לתקוף את האויב ולהגן על עצמו ועל חבריו, יהיה תמיד מתוחזק יותר מאשר אותו נשק בדיוק שמשמש חייל תומך לחימה. חיילים תומכי לחימה אוהבים להתהדר בסממני החייל הלוחם, ובין השאר להשתמש באותו סוג נשק אישי, מדים, נעליים וכד', גם אם נשק זה מחייב תחזוקה ותשומת לב יותר מכלי נשק אחר.-זו כנראה הסיבה לטענות בדבר אמינותו הלקויה כביכול של רובה ה-FN (אם תטרח ותכנס לאתרים המתמחים ברובה ה-FAL תגלה כי גם כיום, לאחר כמעט 60 שנה מיום תחילת הייצור שלו, זהו נשק פופולרי המיוצר במגוון גדול מאד של גירסאות אזרחיות וצבאיות).

סביר להניח כי אמנם חוסר הפופולריות של הרובה נבע מהצורך לשמן אותו, ולהתלכלך, וממשקלו הגבוה וגודלו הפיזי יחסית לתמ"ק העוזי.

גם רובה ה M16 סבל עם קליטתו בצה"ל מאמינות נמוכה, מרגישות גבוהה לחול, לחות, אבק, וסבל מהרבה (מאד) מעצורים, שנבעו בעיקרם מתפקוד ותחזוקה לקויים. הדברים הגיעו לכך שיחידות החי"ר סירבו להשתמש בו, והעדיפו עליו את רובה הגליל (הנחות ממנו בהרבה), וכך הפך ה M16 לנשק מסוג ב' שאומץ כנשקם האישי של דרגים תומכי לחימה.

אבל כנראה שגם בצה"ל הבינו שהשימוש במתכות מושחרות, נתכים שאינם מחלידים, ואביזרים העשויים פלסטיק ופיברגלס אינם מחייבים עוד "הטבעת" הרובים בשמן כבעבר, ועם הפסקת השימוש בשיטות אלו, הוכרו תכונותיהם של כל כלי הנשק ממשפחת ה- M16, והם הפכו לנשק המועדף של לוחמי החי"ר.

--Felixis 17:13, 1 יוני 2006 (IDT)

Need help with Hebrew to English translations of historical Israeli FAL nomenclature and information Please email: scottgs@bellsouth.net Thank you

אני לא חושב שהשימוש הרב בפועל זה לכשעצמו מהווה סיבה להתנוססות הערת עריכה על הערך הזה. כמו שמטוס מזווד בציוד מסויים, כך גם רובה יכול להיות מדוגם בסתרשף או אביזר אחר. אליבאבא - שיחה 20:46, 18 בדצמבר 2008 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יולי 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ברובה FN FAL שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 02:35, 19 ביולי 2023 (IDT)[תגובה]