שיחה:רחוב

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרוייקט משמעות שמות רחובות בישראל[עריכת קוד מקור]

יש פרוייקט שאני משתעשע ברעיון איתו כבר כמה זמן, אבל אני לא יודע איך הדרך הנכונה להתחיל אותו. יש בארץ עשרות, אם לא מאות, רחובות שקרויים על שם אנשים. לא כולם יודעים מי היו כל האנשים, ולפעמים בכלל לא ברור. רציתי שיהיה מקום מסודר שבו אפשר יהיה לרכז את כל אותם הרחובות, עם הפניות לערכים בוויקיפידיה שמתארים את פועלם.

יש לי כמה תהיות שגרמו לי לשאול פה את השאלה, במקום פשוט להתחיל:

  • הפניות צולבות
דף עם כל השמות שמכוסים ע"י "לכל רחוב יש שם", עם ציון הערים שבהן נמצא כל רחוב, דף עם החתך של כל עיר ורחובותיה, וכו' וכו'. כדאי שיהיה כלי אוטומטי שמנהל את הקישורים האלו.
  • דמויות בעלות חשיבות מקומית בלבד
ישראל טייבר היה המוכתר הראשון של גבעת רמב"ם בגבעתיים (כך לפחות טוען נציג של דובר העירייה שששאלתי אותו). האם העובדה שקרוי בישראל רחוב על שמו מקנה לו את הזכות לערך אנציקלופדי?
  • רחובות שלא קרויים על שם אנשים
בתל אביב יש את סמטה פלונית (ריב פוליטי סביב האם לקרוא לשכונה על שם האדריכל שלה, מאיר געצל שפירא, גרם לשם להיות רחוק מהשם "שפירא" עד כמה שניתן, ובאופן זמני ייקרה "פלוני"). האם מגיע לה ערך?

האם לדברים שהם לא מספיק חשובים כדי להצדיק ערך לא מגיע ערך פשוט כדי לספק את סקרנותם של אנשים שרוצים לדעת מדוע רחובות נקראים כפי שנקראים?

  • ידע חלקי ועזרת הקהילה
כרגיל במקרים כאלו, ככל שקשה יותר להשיג את הידע, כך הערך שלו גבוה יותר. אם כל הרחובות היו נקראים "הרצל", "בגין" ו-"רבין", לא היה צריך את הפרוייקט הזה כלל. היקף הידע שאני, באופן אישי, יכול להתחיל איתו אינו רחב במיוחד. זהו פרוייקט שתהיה לו חשיבות רק אם קהילת הכותבים בוויקיפידיה תעמוד מאחוריו. מצד שני, אם הדף שבו כותבים את ההפניות לא יהיה קיים, אין סיכוי שהקהילה תעמוד מאחוריו. האם יש צורה שבה מסמנים ערך כערך שידוע שאינו מלא?
  • הפניות מהערך לפרוייקט
האם צריך קטגוריה "קראו על שמו רחוב"? אין לי מושג איך, טכנית, לעשות דבר כזה.

בקיצור, רציתי את הערותיהם של העורכים הוותיקים יותר מאשר ערך אחד לפני שאני מתחיל.

Shachar 08:56, 21 ספטמבר 2005 (UTC)

כל הכבוד על הרעיון!!. לי לדוגמא אין מושג מי זה יהודה רוזן שעל שמו קרוי רחוב ליד הבית שלי, ואין עליו בכלל מידע באינטרנט... Jobnikon 09:01, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
אנשים שעל שיש על שמם רחובות ראויים לערך בוויקי. לא ברור כל כך איך אתה רוצה לשלב בין זה לבין הרחובות. אם ניקח לדוגמה את פלוני אלמוני, האם תכתוב על שמו של פלוני אלמוני יש רחוב בחדרה? או שמא, תפתח ערך לרחוב "פלוני אלמוני" תכתוב בו כמה בתים נמצאים על הרחוב ותוסיף גם שהשם הוא על שמו של אותו פלוני שבשנת X עשה Y? לדעתי, די בכך שיהיה ערך על האישיות ומי שיתעניין במקור השם של הרחוב יגש פשוט לערך על האישיות ויקבל את מבוקשו. אם הרחוב קרוי על שמו של גיבור מקומי, ניתן אולי לפתוח ערך "רחובות על שמות של אנשים אלמונים" או משהו בסגנון ולספר בקצרה מי הוא האיש. גילגמש שיחה 09:21, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
אם אדם כלשהו זכה לרחוב בישראל הרי הוא ראוי גם לערך בויקיפדיה. חשיבותו הציבורית מספקת שגם אם הוא לא עומד במבחן גוגל הוא ראוי לערך על שמו. לגבי ערכים על רחובות - רחובות בעלות חשיבות ארכיטקטונית או כלכלית ראויים לערך לדוגמא השדרה החמישית בניו יורק]] או רחוב פליט ורחוב דאונינג בלונדון - ובהתאם גם בישראל: רחוב בן יהודה בירושלים שאירעו בו אירועים היסטוריים חשובים רבים, רחוב אבן גבירול בתל אביב ורחוב דיזנגוף - היו בהם פיגועים, צעדות, מחאות (רבין נרצח ברחוב אבן גבירול) והם ראויים לערך. רחובות בעלי סיפור ייחודי מעניין כמו סמטאות פלונית ואלמונית בתל אביב ראויות לערך ולו בשל הקוריוז שבשמם המיוחד. שאר הרחובות - יסתפקו בשם האיש עצמו. לדעתי הפרוייקט ראוי - וכדי אולי לעשות ערך "רחובות תל אביב" כאשר שם הרחוב מפנה לאיש על שמו הוא נקרא - מהיותו חיפאי אתן דוגמא - רבים לא יודעים בחיפה כי שדרות הנשיא הם על שם חיים ויצמן, כמו גם רחוב חיים. רחוב הגידם הוא על שם טרומפלדור - וערך על רחובות חיפה יכול לעשות קישור זה. דרור 09:50, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
מסכן טרומפלדור, לא רק שהוא גידם, עשית אותו גם גיבן. רחמים יהודים, רחמים. (אגב, נדמה לי ששם הרחוב "יוסף הגידם" בירושלים שונה לאחרונה). אבינעם 06:06, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
התפרסם לפני כמה זמן (שנה?) ספר שמציג את שמות כל הרחובות בתל אביב והסבר קצר על מקור השם: מדריך הרחובות תל-אביב-יפו, מאת יחיעם פדן אחד. פכידרם 09:55, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
מדריך דומה יצא גם על ידי עיריית ראשון לציון. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 10:03, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
גם על ירושלים יש כמה עידן ד 10:14, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
סליחה, רבותיי, קצת כבוד לחוקרים: יחיעם פדן הוא לא סתם אחד! מר יחיעם פדן (עורך ותיק, מתרגם וכותב), הוא ידען עצום, אנציקלופדיסט, ומומחה גדול בתחומו. ואפילו אם שם הרחוב שלך לא מוצא חן בעיניך, אין לכנותו "יחיעם פדן אחד"....Alosha38 03:50, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
הרעיון נשמע מאוד נחמד, בדיוק מסוג הדברים שטוב שיהיו בויקיפדיה. אני חושב שמה שכדאי לעשות הוא ליצור ערכים לפחות עבור היישובים הגדולים ולכתוב בהם את שמות כל הרחובות, עם קישור לרחובות שנקראים על שם מישהו שיש (או צריך להיות) ערך על שמו, וזה לא חייב להיות בן אדם, למשל עיתון הצפירה, ולרחובות שאין להם ערך וגם כנראה לא יהיה ("רחוב הזית") לכתוב שורה אחת אם יש משהו ספציפי על אותו רחוב באותה עיר ולמה נקרא כך. אני מוכן לסייע בהכנסה לויקיפדיה של חלק משמות הרחובות שבתל אביב (צריך בשביל זה בעיקר דפי זהב). גדי אלכסנדרוביץ' 05:31, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
מותר להעתיק רשימת רחובות מדפי זהב? נראה לי שיש להם זכויות כלשהם על הסידור והסדר של הערכים... בכל אופן, זה נשמע כמו מלאכה רבה ושחורה. Yonidebest Ω Talk 07:27, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
זכויות יוצרים על סדר של רשימה אלפבתית? אני מניח שאתה מתלוצץ. זו אכן עבודה שחורה, אבל גם לפתור אינטגרלים זה לרוב ככה. אפשר להקים אסם של הפרוייקט הזה. אם כל אחד יתרום עשרים רחובות, אפשר להגיע בקלות לארבע מאות. גדי אלכסנדרוביץ' 07:56, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
מעולה - זה עיר אחד. 400 טו גו. ונראה לי שיש זכויות יוצרים, לאו דווקא על הסדר, אלא על ה"איסוף" של כל שמות הרחובות... Yonidebest Ω Talk 09:15, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
בסדר. אם מישהו יחקור, אני אדווח שכתושב תל אביב אני מכיר את שמות כל הרחובות בה וכתבתי את הכל מהראש. אני רק מקווה שזה שהמציא את השמות לרחובות לא יבוא לדרוש זכויות יוצרים גם כן. גדי אלכסנדרוביץ' 10:30, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
מאוחר מידי P-: אם מישהו יחקור, הוא יראה את ההערה שלך כאן.... Yonidebest Ω Talk 10:49, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
אני לא מתכוון להרגיז אף אחד, אבל אפשר, לפי הבדיחה הידועה, להתחיל מהרחובות שאינם נגמרים מחדרה עד גדרה: ז'בוטינסקי, רבין, בן גוריון, הנשיא, ארלוזורוב, כצנלסון, שדרות העצמאות, וכן הלאה. ואז אפשר יהיה לחסוך בערכים. לדוגמה: רחוב ז'בוטינסקי, ראה רמת גן פתח תקוה הוד השרון תל אביב חיפה ירושלים רבת עמון וגומר.Alosha38 13:10, 22 ספטמבר 2005 (UTC)

רעיון מצויין. למען האמת, הגעתי לויקיפדיה העברית כאשר ביצעתי עבודה על שמות רחובות בחיפה, וזה היה המקום היחיד באינטרנט בו מצאתי מידע על אנשים ממקימי היישוב. אני הייתי מרגישה הכי נוח אם הייתה פשוט קטגוריה של שמות רחובות, אליה היינו משייכים ערכים של אנשים או גופים שיש רחובות על שמם (כוונתי לערכים שקיימים ממילא), וגם ערכים ייעודיים (כגון סמטה אלמונית וסמטה פלונית) (ערכים שלא היו קמים אלמלא קיום רחוב היה הצדקה לערך). אני חושבת שמיותר להפריד בין שמות רחובות בערים שונות, ומיותר לציין בערך של אישיות באילו ערים יש רחובות על שמה. עם זאת, כאשר שם הרחוב לא קרוי על שם שם משפחה של אדם (למשל, רחוב גדליהו בחיפה), אני חושבת שיש מקום להפנות מרחוב גדליהו לאדם על שמו קרוי הרחוב.ladypine 14:54, 22 ספטמבר 2005 (UTC)

אני מעדיף שלא לתת משקל גבוה מדי לרעיון זה. אישים שיש רחובות על שמם זכו (או ייזכו) לערך בויקיפדיה, וכך גם שמות נוספים כמו הצפירה שהוזכר כאן. אין הצדקה לקטגוריה של שמות רחובות, שאליה נשייך את הערך הרצל, למשל, אבל אם מישהו יתעקש, יוכל לפתוח רשימה רחובות תל אביב ובה קישורים לערכים המספקים מידע על רחובות תל אביב (תהיה גם רשימה שתיקרא רחובות רחובות :-) ). דרך אגב, שם הרחוב החביב עלי ביותר הוא רחוב מעגל ברמת גן, שאינו קרוי על שם הצורה הידועה, אלא הוא ראשי תיבות של "משקי עופות, גנים לכל" - חזונם של מייסדי העיר. דוד שי 15:32, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
שכחת את רחוב "לב הזהב". האם יש באמת אזרח רמת גני אחד ויחיד - שיש לו לב זהב?Alosha38 15:57, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
עם כל הכבוד לאנשים שקרויים על שמם רחובות (ויש כמה עלומים במיוחד כמו אהרון מרדכי פריימן, ממייסדי ראשל"צ, פלוטיצקי (כנראה כנ"ל) או מרזוק ועזר, מנידוני קהיר), ישנם כמה אנשים שעם כל הצער, פועלם העיקרי למען קריאת רחוב על שמם היה נפילתם באחת ממלחמות ישראל. אליבאבא 19:45, 26 ספטמבר 2005 (UTC)

השאלה היא האם מישהו מוכן להרים את הפרויקט הזה? אם לא אפשר לארכב את הדיון ולזרוק אותו לפח האשפה של ההיסטוריה. טרול רפאים 17:29, 29 ספטמבר 2005 (UTC)

אני מרים את הפרוייקט הזה. ייקח עוד כמה ימים, ואני לא במאה אחוז בטוח איך בדיוק. בדיוק בגלל זה פתחתי פה את הדיון. חשבתי לפתוח קטגוריה שתקרא "שמות רחובות בישראל", ולפתוח לה תת-קטגוריות בסגנון "שמות רחובות בתל אביב". הערך "הרצל" יהיה מקושר לקטגוריה "שמות רחובות בישראל", בעוד שם כמו "ישראל טייבר" יהיה מקושר לקטגוריה "שמות רחובות בגבעתיים". אני צריך עוד טיפה זמן כדי להתחיל, אבל אני בפירוש מתכוון להרים את הפרוייקט. Shachar 12:07, 6 אוקטובר 2005 (UTC)

כעבור 3 שנים...[עריכת קוד מקור]

נחנך הערך רחובות תל אביב-יפו המרכז חלק מהדברים שהוזכרו בשיחה זו. השמח בחלקו (-: 18:25, 1 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

אישים, אנשים, כינויים ושאר גידמים[עריכת קוד מקור]

לדעתי, הסיפור יותר פשוט מכל הבלאגן.

  • שם רחוב שהוא שמו המלא של אדם, עצם או אירוע יזכה (אם יכתב עליו) לערך עצמו בויקי. (לדוג' חיים ויצמן).
  • שם רחוב שהינו כינוי לאדם יזכה להפניה לערך האדם ובערך עצמו יופיע כי ישנו רחוב על שמו במקום פלוני שנקרא בכינוי (לדוג' חיים ויצמן זכה לשני רחובות בעיר רחובות רחוב "ויצמן" ורחוב "הנשיא הראשון").
  • שמות רחובות שלהם כמה אפשרויות למקור שמם יזכו לפירושון. (לדוג' רחוב הרצוג יכול להיקרא על שם הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, חיים הרצוג או יעקב הרצוג. לפירושון יזכה גם שם שיכול להיות שייך לערך אחר (לדוג'
  • חללי ישראל שזכו לשם רחוב אף הם ראויים, לדעתי, לערך ויקיפדי, וישנם מקורות רבים למידע עליהם.
  • לדעתי הרחובות שלהם חשוב שיהיה ערך הם דווקא שמות רחובות יחודיים לערים מסוימות, ערכים כאלו יועילו להטמעתה של ויקיפדיה כמקור מידע ישראלי יחודי.

כמובן שאין צורך בשמות ערכים "רחוב ???"
--רפי 11:12, 30 ספטמבר 2005 (UTC)

זוגיים ואי-זוגיים[עריכת קוד מקור]

הכתוב בערך: "בצד אחד של הרחוב מספרי הבתים הם זוגיים, ובאחר - אי-זוגיים." נכון לישראל, אבל לא בהכרח למדינות אחרות. ערןב - שיחה 14:02, 30 במאי 2008 (IDT)[תגובה]

רחובות ללא כותרת[עריכת קוד מקור]

ישנם ישובים רבים ללא שמות רחובות ומספרי בתים. ערך זה נראה מקום הולם לסיפור זה. הראש - שיחה 16:19, 1 בפברואר 2017 (IST)[תגובה]

שדרות וכיכרות[עריכת קוד מקור]

באנגלית וצרפתית המונח: שדרה מתחלק ל-2 חלקים שונים: Boulevard שזה רחוב עם עצים ויש מונח נוסף שנקרא: Avenue שזה רחוב משולב עם פארק. כנ"ל לגבי כיכרות - בשפות דרום-אירופאיות זה מתחלק לכמה מושגים שונים. פארוק - שיחה 21:15, 30 במרץ 2020 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ברחוב שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 06:11, 28 בנובמבר 2023 (IST)[תגובה]