שיחה:שנות ה-80 של המאה ה-20

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לאיזו קטגוריה שייך?

לא שייך לשום קטגוריה. ביום שמישהו ייקח על עצמו ליצור ערכים לכל "שנות ה-X" (או יותר טוב, יכתוב בוט), נוכל לצרף את כולם לקטגוריה. כרגע, אין בדף הזה תועלת, משום שהוא יחיד במינו וטרם נוצרו ערכים אחרים העוסקים בעשורים. כרגע, נראה לי שיש למחוק אותו. [[משתמש:Roybb95|רועי | שיחה |]] 09:43, 3 דצמ' 2004 (UTC)

אבל... אבל...[עריכת קוד מקור]

לאט לאט, חביבי. הענינים יסתדרו - מתחילים מאיפהשהו, לא?

יש עניין הרבה יותר מורכב שצריך להסתדר. הערך כפי שהוא כתוב עכשיו כל כולו דימוי ריק של עיתונים מסוגם של "פנאי פלוס" ו"מעריב לנוער". אני חייתי כאן בשנות השמונים, ולא חשתי בדבר מכל המאפיינים שמופיעים בערך, שהם מאפיינים שוליים ביותר של עולם הבידור בלבד. שנות השמונים במדינת ישראל עמדו בצל מלחמת לבנון ואינפלציה מחרידה והכרעתה. דוד שי 15:57, 3 דצמ' 2004 (UTC)

אז אולי המושג צריך להיות "אייטיז" במובן הנוסטלגי, כפי שמתייחסים אליו כיום... 212.235.28.5 19:50, 3 דצמ' 2004 (UTC)

שאלה בעברית..[עריכת קוד מקור]

האם לדעתכם שנות האלפיים הוא מושג שמתייחס לעשור הנוכחי או לתקופה שבאה אחרי שנת אלפיים?

מדוע לא הוכנסו לרשימה זו "שנות ה-00 של המאה ה-20" או "שנות ה-10 של המאה ה-20" או "שנות ה-00 של המאה ה-21"..?

למה אין קישור מ"אייטיז"? נכון גם לגבי הסיקטיז, הניינטיז וכו'.

אופנה אופנה ו..אופנה[עריכת קוד מקור]

ומה עם האופנה? זהו היה ה"הפיצעון" של האופנה. התקופה הנוראית ביותר!

משהו חשוב על התקופה//אמיר שקד[עריכת קוד מקור]

כאשר מדברים על שנות ה-80 של המאה ה-20 מתכוונים לרוב לתקופה של 1980 ועד ל 1988. בין האירועים היו מלחמת אירן/עירק, שלטון וייטנם בקמבודיה, ייסודם של ה-MTV וה-CNN ושלטונו ללא עוררין של מייקל ג'קסון בפופ. סדרות הטלביזיה דאלאס ושושלת לא רק היו פופולריות אלא גם קבעו את האופנה של העשור ויש לזה סימוכין. רק שנת 1988 הביאה לשינוי שנמשך הלאה בשנות ה-90. המונח "שנות האלפיים" נוצר בגלל שאנחנו בני המאה ה-20 ולא התרגלנו לסוף המאה הזו - אז, שלא יגידו לי שיש לזה דעה שגויה. רק ב-2010 ראינו שאנו במאה חדשה עם הסיכום של 10 השנים האחרונות. לא הוזכר כאן זוהר ארגוב שהביא לשינוי מהותי בישראל מבחינת חברה והמוזיקה שלה ואילו מתיאס רוסט הטייס הגרמני שהצליח להביך את הסובייטים כאשר טס ממערב למזרח גרמניה. אגב זה הביא מייד לפיטורי שניי חברים בפוליטבירו במוסקבה, ברה"מ. אפרופו מוסקבה, היא אירחה את האולימפיאדה ב-1980 לאחר שפלשה לאפגניסטן. זה אגב הביא למתיחות גדולה בין הגושים העולמיים שלי זכור גם שהיה משבר טילים בגרמניה שהרוסים הציבו טילים במזרח גרמניה בערך ב-1984 והמערב הקפיץ מייד מטוסים לעבר רוסיה. לא זכור לי איך זה נגמר. האירועים הספורטיבים של התקופה היו מהולים בפוליטיזציה מיותרת רק שבסיאול, דר' קוריאה, הצליחו לאחד חזרה את העולם לספורט נטו ב-1988 ואפילו חובר שיר מאוד נחמד לזה, ואפרופו מוזיקה: גם בישראל ובעולם המוזיקה היתה דווקא עשירה ולא מונוטונית כמו בשנות ה-70 שהדיסקו שלט יותר באותו עשור. "הפרח בגני" בישראל משנה את החברה מהייסוד ב-1982 ואילו ג'ורג' האריסון, לשעבר מלהקת החיפושיות, מנסה להחזיר את הרוקנרול שמת ב-1970. הוא הקליט את SELL ON YOU. שיר ישן קיבל בשנות ה-80 עיבוד קצבי יותר וזה "הבית הזה" ע"י ג'ק הרועד. שנות ה-80 היה עשור מצוין לכל הדעות וכל הכבוד למי שהעלה את הערך הזה ועקב זה אני מתנגד למה שנאמר בערך שיחה על זה. אין להוריד אותו אלא לשפר אותו יותר ואני מצדיע לאלה שהעלו אותו בויקיפדיה. גם אני זוכר טוב את שנות ה-80 (חייתי בשם אחר) וחוויתי, הרגשתי ושמחתי על מה שקרה ועבר האדם בכלל. את נפילתו של הנווט רון ארד ב-16 לאוקטובר 1986 בשבי בלבנון אני זוכר; אני בעצמי נכנסתי ללבנון בזמן שירותי בצבא (תזמורת צה"ל) בשנים 1982-1985 שזו תקופת מלחמת לבנון המעצבנת מבחינת ישראל וגם זכור לי טוב משחק הגמר במונדיאל ספרד 1982 בין איטליה למערב גרמניה שהסתיים 1:3 לאיטלקים כאשר פאולו רוסי היה מלך השערים של אותו מונדיאל. זכור לי "יד האלוהים" של מרדונה במקסיכו 1986 במשחק של ארנטינה נגד אנגליה ועוד בשנות ה-80 בישראל היתה פרשת קו 300 בשנים 1983/1984, ועוד בישראל: חטיפתו ורציחתו של הילד אורון ירדן ז"ל ב-1981 וכן של הצעיר דני כץ ז"ל ע"י ערבים בערך ב-1987. באירוויזיון: ניצחון לגרמניה ב-1982, אבי טולדנו ועופרה חזה מביאים את ישראל למקום שני, יזהר כהן בא לתחרות עם "עולה, עולה" וכן אבי קושניר ונתן דטנר עם "שיר הבטלנים" וכן שיר עברי אחר שמוריד אותנו למקום האחרון: "יבוא יום".

טוב, יש סיכומים טובים יותר, אבל זה נותן קצת פתיחה לסיכום כולל ומפורט במהשך.

הערה על אינפלציה ומלחמת לבנון //אמיר שקד[עריכת קוד מקור]

מדינת ישראל נכנסה לתקופה לא טובה בשנים 1982 עד 1985. הסתבכה בלבנון, פרשת קו 300 ואינפלציה דוהרת. רק שמעון פרס הצליח ב-1985 כאשר נבחר לראשות הממשלה לייצב את המצב במדינה כאשר הוריד את חיילי צה"ל לקו ה-40 ק"מ בלבנון ועיסקת חבילה שגרמה להורדה ניכרת באינפלציה. שוב יש לי משהו לומר על מי שכתב את הביקורת פה: מה זה שנות ה-80 של מלחמת לבנון ואינפלציה? אתה אומר שאתה זוכר טוב את שנות ה-80; רק זה זכור לך הכי חזק ולא למשל "הפרח בגני", "מחכים למשיח", נפילת הבורסה, "איזו מדינה", החיבור בין גידי גוב ליהודה פוליקר (יודייקו), חזרת הלהקות הצבאיות בישראל וכל מה שנכתב בערך עצמו. איזה מין אייטיז אתה או שאתה קורא רק ביקורות ולא את העניין עצמו. תגיד לי אם אתה זוכר את "מכסחי השדים", "פולטרגייסט" ואת המנגינה של הסידרה "דאלאס". מה עם "זהו זה" שרצה במשך כל שנות ה-80 ושיר הפתיחה שכתב אהוד מנור ז"ל לתוכנית הנוער הזו. מה עם "עין הנמר" וסרטי רמבו עם סילבסטר סטאלונה. מה עם השירים "לחישה מעיזה" ו HELLOW. אז תתעורר ותביא גירסה מעודכנת משלך לגבי העשור. אשמח לקרוא זאת.

נזכרתי בעוד משהו // אמיר שקד[עריכת קוד מקור]

בשנות ה-80 באו גם היצירות של I LIKE CHOPIN וכן "המקצוען" מצרפת שהיצירה המוזיקלית "כימאי" היא אחת היצירות הגדולות של העשור. "כימאי" מתוך הסרט "המקצוען" . הסרט "אמדאוס" על המוזיקאי האגדי מוצרט זכור טוב מהעשור הזה. מלחמה בין ארמניה לאזארבייג'אן ב-1988, שתיים החברות בברה"מ, על חבל נגורנו קראבח גם היה. ייסוד ארגון החמאס ב-1987 ופריצת האינתיפאדה חודש כמעט לאחר מיכן (ינואר 1988). הלהקות של "בנזין" ו "תיסלם" בישראל ובעולם להקת "ניצול" שהביאו שיר ענק: "גדול ביפן". ג'ורג' מייקל מקים את הצמד "וואהם" ששיר שלהם היה להיט היסטרי (לא זכור לי שם השיר). בזמן שיצחק שניאור ויעקוב גרונדמן אמנו את הנבחרת הלאומית של ישראל (כדורגל) בקדם מונדיאל איטליה 1990 משחק מפורסם ביותר של הנבחרת כנגד אוסטרליה (ישראל הפסידה) הצעקה הגדולה של שדר הכדורגל יהורם ארבל ב-1989 "ככה לא בונים חומה" ואילו ב-1988 ספרד זוכה באליפות אירופה בכדורגל. גולת הכותרת של שנות ה-80: סיום מלחמת אפגניסטן ב-1988, נפילת הקומוניזם וביטול ברה"מ ב-1989/90 וכן איחוד הגרמניות ב-3 לאוקטובר 1990 שזה סיים רשמית את העשור הזה.

בעשור זה אירעה גם אולי אחת המלחמות הכי קצרות בהיסטוריה: בפוקלנד מסתבכת בריטניה עם פלישת צבא מארגנטינה בחודש יוני 1982. זה מסתיים תוך יום או פחות כנראה בגלל שהארגנטינאים שומעים על חיילי הגורקה הנאפלים הידועים באכזריותם. מייד לאחר מיכן התנקשות בחייו של שגריר ישראל בלונדון, אנגליה, ב-5 ליוני ויום לאחר מיכן פולשת ישראל ללבנון. לאחר מספר חודשים הטבח הידוע במחנות הפליטים סברה ושתילה הפלשתינאים ע"י הנוצרים מרונים, אך האשמה נופלת על ישראל. שר הביטחון שלה אריאל שרון מתפטר מתפקידו עקב מסקנות וועדת כהן בעקבות חקירת העניין ואילו בגלל הפגנה של ארגוני "שלום עכשיו" ו "גוש אמונים" נרצח מול מצלמות הטלביזיה פעיל השמאל אמיל גרינצווייג. עם הזמן מסתבכת ישראל בעשור זה בפרשה בינלאומית: עמירם ניר, שדואג לחיילי צה"ל חטופים בלבנון, עושה עיסקה מסוכנת מאוד עם אירן כאשר חבר סאנט אמריקאי עוזר לו וזה אוליבר נורת'. בערך ב-1987 זה מתגלה לעיתונות המערבית וזה ידוע כפרשת "אירן גייט" וכן "אירן/קונטראס".

קובץ מוויקישיתוף שנמצא בשימוש בדף מועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

קובץ מוויקישיתוף שבשימוש בדף זה הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 19:56, 17 באפריל 2020 (IDT)[תגובה]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 22:24, 6 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 22:27, 13 באפריל 2023 (IDT)[תגובה]