שיחה:שעתוק (סוציולוגיה)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קפיטליזם נותן הזדמנות שווה לכל אדם- האומנם?![עריכת קוד מקור]

"באידיאולוגיה הקפיטליסטית מושם דגש רב מאוד על מוביליות - האפשרות של כל אדם, ללא קשר לרקע ממנו הגיע, להגיע לגדולה על-ידי הצלחה כלכלית. קיומו של שיעתוק נוגד תפיסה זו - שעתוק גורם להצלחתו של האדם להיות תלויה במצבם הכלכלי של הוריו."

הטענה כי הקפיטליזם עומד בניגוד לעיקרון הירושה היא בעייתית מאוד, שהרי בחברה קפיטליסטית, השוויון הוא רק למראית עין, על הנייר, אך למעשה, כל אדם נולד למשפחה בעלת רקע כלכלי מסוים, ורקע זה ישפיע מאוד על עתידו, כיוון שאדם שנולד למשפחה ענייה, גם אם הוא חרוץ ומוכשר, לא בהכרח יהיה לו כסף לממן לעצמו לימודים, ואז גם הוא יחיה חיי עוני ולא יכול לממן לימודים לילדיו, וכן הלאה. לעומת זאת, דווקא הגישה הסוציאליסטית, נותנת הזדמנות שווה לכל אדם, ללא קשר למוצאו, שהרי בחברה סוציאליסטית (ולא מושחתת) המדינה תממן את הלימודים.

מה שאני מנסה להגיד, זה שיש לשכתב בדחיפות את הפסקה הנ"ל, שהרי היא לא מדויקת בכלל.--Metal-wikiped 12:29, 10 דצמבר 2005 (UTC)

לא הבנתי את הבעיה. אתה טוען שבפועל, בחברה הקפיטליסטית אין מוביליות (או שהמוביליות נמוכה). הפסקה הזו מסכימה איתך, ומצביעה על כך שתיאורטית הקפיטליזם מטיף לשוויון הזדמנויות, אך בפועל הוא אינו מקיים זאת.
ובנימה טכנית יותר - מקובל קודם לשאול שאלה על הטקסט, ואז לשים תווית לשכתוב. כמו כן, תבנית "בבדיקה" מתאימה יותר במקרה הזה. נדב 13:40, 10 דצמבר 2005 (UTC)
הפסקה לא מסבירה כלל שהשווין לא מתקיים למעשה בחברה קפיטליסטית. להפך: מהפסקה משתמע שהחברה הקפיטליסטית היא חברה שוויונית: "האפשרות של כל אדם, ללא קשר לרקע ממנו הגיע, להגיע לגדולה על-ידי הצלחה כלכלית". השעתוק מוצג בפסקה כסותר את הקפיטליזם, בעוד שלמעשה, הוא תוצאה ישירה של הקפיטליזם.
בגלל שהטעות פה היא כ"כ מהותית, וכיוון שהערך קצר ופסקה זו מהווה חלק גדול מהערך, שמתי תבנית שכתוב. ומה זה בכלל תבנית "בבדיקה"?--Metal-wikiped 14:06, 10 דצמבר 2005 (UTC)
אני מצטער, אני רואה בפסקה ניגוד בין האידיאולוגיה הקפיטליסטית - החלק הראשון של הפסקה - לבין מה שקורה בפועל (קיומו של שעתוק נוגד תפיסה זו). מכיוון שאני כתבתי את הפסקה, יכול להיות שקשה לי לראות את זה. אולי מישהו יתן לנו עוד דיעה על הפסקה? נדב 14:08, 10 דצמבר 2005 (UTC)
אח, שיעתוק! ה-מילה של הסוציולוגים! הפיסקה היא בסדר גמור לעניות דעתי, כיוון שהיא מסבירה את הטענה של האידיאולוגיה הקפיטליסטית, אך טוענת ששיעתוק אינו תומך בזה ("קיומו של שיעתוק נוגד תפיסה זו"). הטענה בדבר "שוויון על הנייר" מקומה בערך קפיטליזם, ולא בערך זה. ומילה קטנה לגבי שיכתוב: שיכתוב, וודאי לויקיפדים ותיקים, זה די מעליב. שיכתוב נועד לערכים שיש בהם חשד להעתקה או שהם לא אנציקלופדים בעליל. כך, שתמיד כדאי לשאול במקרים מסוג זה. בברכה, דורית 15:36, 10 דצמבר 2005 (UTC)

אני מצטער על חוסר הטקט שלי בכך ששמתי את תבנית השכתוב, נחפזתי וזה היה מיותר. לגבי העניין עצמו- אני חושב שראוי לציין כי למעשה השעתוק מתקיים גם מתקיים בחברה קפיטליסטית (גם אם זה מנוגד לתיאוריה של הקפיטליזם). כמו כן, בעיקרון גם הסוציאליזם מתנגד לשעתוק, ואני חושב שגם את זה יש לציין.--Metal-wikiped 20:26, 10 דצמבר 2005 (UTC)

ראשית - לא נעלבתי.
שנית - אולי כדאי להוסיף 'קיומו של שעתוק בחברה הקפיטליסטית'? זה יהיה יותר ברור? לגבי סוציאליזם - אין בעיה להוסיף את זה, אני פשוט לא חושב שהעובדה הזו הייתה חסרה בערך. הציון של העובדה רלוונטי אולי בסוציאליזם, אבל שם אני מאמין שהוא מופיע, בניסוח אחר. האזכור של הקפיטליזם הכרחי רק בשביל ההנגדה למה שקורה בפועל. נדב 21:52, 10 דצמבר 2005 (UTC)
אם כך, אני חושב שבאמת כדאי להוסיף 'קיומו של שעתוק בחברה הקפיטליסטית', לשם אותה ההבהרה, שהשעתוק מנוגד רק לתיאוריה הקפיטליסטית, אך לא למה שקורה למעשה. כמו כן, אני חושב שבכל זאת כן כדאי להוסיף גם התייחסות קצרה לסוציאליזם, כיוון שמהפסקה נובע (לדעתי), כי השעתוק הוא כביכול מאפיין סוציאליסטי של חברה (שהרי השעתוק מנוגד לקפיטליזם), ואני חושב שיש לחדד את הנקודה, שהוא מנוגד לשתי התיאוריות. לשיקולך, בסופו של דבר.--Metal-wikiped 05:36, 11 דצמבר 2005 (UTC)

ערך באנגלית[עריכת קוד מקור]

צריך להיות מחובר לערך social reproduction ואולי גם ל-reprodutction (economics). לא הצלחתי לעשות זאת. ‫5.22.135.9516:50, 11 בפברואר 2024 (IST)[תגובה]