שיחה:Yes דוקו

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גילוי נאות, עריכה בתשלום: עריכה זו נעשתה תמורת תשלום ! יש לספק את זהות מזמין העריכה בפרמטר |מ=. (מדיניות | הבהרות)

קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 12:35, 3 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 12:35, 3 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

עדכון הערך[עריכת קוד מקור]

עדכנתי את הקישוריות הרלוונטיות. בקטגוריות סרטי מקור בולטים, סדרות מקור בולטות, וסרטים בינ״ל בולטים - הבולטות מתייחסת לצפייה בפלטפורמה, לפרסים, ולחשיפה תקשורתית. תודה Guy3737 - שיחה 16:50, 5 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

Guy3737, תודה על ההתייחסות. לא בדיוק הבנתי - על בסיס איזה מידע זה? האם אתה עובד ביס וחשוף לנתונים כלשהם שאולי אני לא? (זה בסדר אם כן, רק מנסה להבין) איש השום (Theshumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 23:25, 5 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

הי בוקר טוב, כן, אני מנהל הערוץ מאז 2008. בתקופה האחרונה נכנסתי לעדכן את הערך שהיה נכון לשנים מוקדמות יותר של פעילות הערוץ. מתנצל מראש, חדש בעריכה בוויקי, מנסה ללמוד תוך כדי תנועה. המון תודה על תשומת הלב, גיא Guy3737 - שיחה 10:27, 6 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

היי Guy3737, חשדתי שזה אולי אתה (על פי בעלי התפקידים בערך ), מעריך את הכנות שגם עוזרת פה. בגדול הדבר היחיד שעוד אשמח לדעת בהקשר זה הוא האם הסרטים/סדרות ה"בולטים" הם מתקופה מסוימת בעיקר או מטווח זמנים רחב של הערוץ.
בנוסף, מאחר שאתה עורך שעובד בחברה הנ"ל, אתה נחשב עורך בתשלום, שזה בהחלט יותר רק מצריך מספר דברים, כשמה שרלוונטי לגביך זה בעיקר שאתה צריך לכתוב בדף המשתמש שלך גילוי נאות ברור, למשל, את השם שלך ושאתה עובד בחברה - ואתה גם צריך לציין שם את הערכים שערכת במסגרת זו, שבינתיים זה הערך הזה. לדעתי זה יכול לסייע בעריכות עתידיות שתעשה, במיוחד כל זמן כשאתה בגישת הראש-הפתוח והנכונות-ללמוד שאתה מביע כאן (וככל שראיתי בינתיים נראה שאתה בהחלט משתדל לא רע להימנע מעריכות שנראות כמו יח"צ, שזה בעיקר הדבר שאנחנו רגישים לגביו פה. זה ופירוט יתר מוגזם).
בנוסף, אם אתה מתכוון לתרום לוויקיפדיה עוד בהמשך, כדאי שתדע - בדפי שיחה נהוג להזיח תגובה באמצעות סימן נקודתיים (:) בתחילת התגובה. אם כבר יש נקודתיים בתגובה שאליה מתייחסים (כלומר נכתבה כבר שורת תגובה מעל לזאת שמתווספת כעת), נהוג להוסיף זוג נוסף של נקודתיים. באופן זה, נשמר הסדר בדיון ויודעים אילו דברים נכתבו כתגובה לדברים שהופיעו קודם.
בהצלחה, ותרגיש חופשי לפנות אלי לשאלות - ניתן גם לשלוח לי מייל דרך דף השיחה שלי. איש השום (Theshumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 15:20, 6 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]
Guy3737, אשמח לדעת - מה טווח השנים של הסרטים שסימנת כבולטים? תודה איש השום (Theshumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 10:21, 7 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]
הי האגדה מספרת שבויקיפדיה האנגלית אין "ספירת אצבעות" בדפי שיחה, אלא מתקבלות החלטות בחתירה להסכמה וקונצנזוס. המשמעות החשובה שעשויה להיות לכך, שייתכן שעשוי להיות פתרון לחלק מהדיונים בהם נוצרים 2 מחנות כאשר כל צד מתבצר בעמדתו והדיון תקוע ויכול להפתר רק בהצבעה שתבזבז את זמנם של ויקיפדים רבים, ועל הדרך לא פעם תעכיר את האווירה.

כאשר 2 צדדים במחלוקת מתבצרים בעמדתם ולא עוסקים בניסוח פשרה - בדרך כלל התוצאה תהייה הכרעה בין שתי חלופות ששתיהן מוטות. הדבר הרצוי בוויקיפדיה אמור להיות מציאת הגרסה המשולבת שתכיל יחד את טיעוני כל הצדדים בצורה הטובה ביותר (ובראש ובראשונה בהתאם למקורות). דף זה עוסק בשיטות שמטרתן לעודד עורכים לחפש יחד את אותה הסכמה משותפת, במקום השיטה הנוכחית שלנו שמעודדת במקרים שונים התבצרות טקטית סביב גרסה מסוימת.

הנושא סקרן אותי והתחלתי להתעניין בדרכי פתרון המחלוקות בויקיפדיה האנגלית, וקראתי בין היתר את הדפים בנוגע לקונצנזוס ולסגירת דיונים. בהשראת דפים אלו, לצד דיונים בביצה המקומית אצלנו - פתחתי דף זה, שמטרתו להרהר באופן פומבי במספר פעולות שביכולתנו לנסות כדי לשפר את השיטה הבעייתית הקיימת לקבלת החלטות בדפי שיחה.

  1. זו לא הכמות, זו האיכות - עוד לפני הפעולות, אני רוצה להתעכב על שינוי גישה, או יותר נכון, שינוי בדגשים של הגישה, בה פחות משנה כמה תומכים באפשרות מסוימת, לעומת כמה היא מגובה במקורות האיכותיים ביותר, וכמה היא משקפת את מדיניות ויקיפדיה, למשל, בנושא מחקר מקורי או נקודת מבט נייטרלית. בגישה זו, אין משמעות רבה אם יש טיעון חלש ולו 10 תומכים, לעומת תמיכה של 2 עורכים בעמדה שהיא בבירור יותר נייטרלית ומתוקפת במקורות. איך קובעים ומיישמים? על כך בהמשך.
  2. המטרה: הסכמה רחבה בדף השיחה - גם פה מדובר בשינוי גישה, מבחינת ה"טקטיקה" שאנחנו מנסים לעודד במחלוקות בדפי השיחה: במקום לנסות להשיג רוב, לנסות להציג את הגרסה של הערך שתקבל מקסימום תמיכה, אבל כאן אני כבר רוצה להתקדם לפעולות. מאחר שהמטרה היא חתירה לקונצנזוס, ניתן לעודד/לדכא פעולות שמסייעות/מדכאות הסכמה בהתאמה. ניתן לתת למפעילים סכמות לנסות ולקדם קונצנזוס על ידי "הטלת סנקציות על עורכים המפריעים לתהליך הקונצנזוס" (זהו ציטוט מהויקיפדיה האנגלית שאהבתי). כמו שאני מפרש את זה, זה אומר שאם פלוני מוסיף תוספת XYZ לערך, ואלמוני שמתנגד רק ל-X ומשחזר את הכל, זה לא בסדר והוא צריך להיות מוזהר, כי הדבר הראוי היה לשחזר רק את X באופן מנומק, ולהתקדם לקונצנזוס. כנ"ל התעקשות רק על פתרון אחד, והתנגדות למספר אפשרויות תוך הימנעות מהצעת חלופה נוספת. גם שחזורים חסרי נימוק רציני, שלא מאפשרים התקדמות לקונצנזוס, הם בעייתים ומפריעים לדעתי לתהליך הקונצנזוס, ויש להנחות עורכים לנמק ולייחס 0 חשיבות ל"דעה" בלתי מנומקת. במקביל יש לעודד עורכים לבצע בשלבים המוקדמים של מחלוקת מספר פעולות בניסיון להגיע לכיוון קונצנזוס, כמו להזמין עורכים נוספים מלוח המודעות, לכתוב מה מדברי הצד השני כן מקבלים, או משוב בונה אחר בסגנון של "המקור שלך לא בדיוק אומר את זה. אם היית מוצא מקור יותר מדויק היה על מה לדבר" או "זה ארוך מדי ומלא בפרטים שוליים. אם אתה יכול לזקק מזה רק משפט מרכזי יכול להיות כן רלוונטי לערך").
  3. מיון נימוקים - גישה מעניינת שיכולה לעזור למיקוד הדיון היא פיצול החוצה מהדיון (נניח, לתת-פרק) תגובות שלא תורמות לדיון, למשל, כשמשתמש חוזר על טענותיו, או כשמשתמש כותב תגובה כללית ולא מנומקת כמו "תומך בדעתו של X" (כי הרי עלינו להדגיש את האיכות ולא את הכמות) או אפילו תגובות לא נייטרליות, למשל, כאלו שמציגות דעות כעובדות. פעולה כזו, שעלולה להיתפס כאגרסיבית, חייבת להיות מלווה בהסבר כלשהו, נניח, תבנית אוטומטית שתפתח כל תת-פרק כזה שתבהיר מהן התגובות שמועברות ואילו תגובות כן יישארו בדיון הראשי.
  4. מאגר סוגרי דיונים - כלי שעשוי להיות אפקטיבי לחיזוק הגישה של סעיף 1, הוא יצירת מאגר של עורכים שתפקידם "לסגור דיונים" (פירוט בסעיף הבא). בעיני רוחי דמיינתי רשימה בדף מיזם ייעודי, שבה יש אנשים שקיבלו את אמון הקהילה לסגירת דיונים: מפעילים שכבר קיבלו אמון די דומה מהקהילה, לצד עורכים נוספים שהציעו מועמדותם לתפקיד הספציפי הזה וקיבלו את אמון הקהילה. גם העורכים השותפים לדיון, יכולים בעצמם להסכים על "סוגר/ת דיונים" שמקובל/ת על כל הצדדים, גם אם הוא או היא אינם במאגר זה.
  5. תפקידם של סוגרי הדיונים - האנשים שבסמכותם לסגור דיון - כאשר לא הושגה הסכמה, לא קובעים מבחינת תוכן, ומנועים מלהציע רעיונות תוכן משלהם כאשר הם "בתפקיד" של סוגרי-הדיון. לתפקידם שני חלקים - מיון הנימוקים, וקביעת הניסוח הסופי. בשביל החלק הראשון - מיון הנימוקים - שהתייחסתי אליו גם בסעיף 3, עליהם להכיר היטב את כללי המיזם ולברור את המוץ מהתבן מבחינת הטיעונים שעלו בדיון. זה אומר שבסגירת הדיון הם קוראים את הנימוקים של כל הצד, מתעלמים מטיעונים שאינם מתאימים למיזם (למשל, כאלו שלא נשענים על מקורות, נשענים מדי על דעות, מפרים את אחד מהעקרונות שבדף ויקיפדיה:נקודת מבט נייטרלית וכדומה), או מייחסים משקל שונה לטיעונים על פי חוזקם וחוזק המקור שעומד מאחוריהם. אפשר להחליט כחלק מההליך, כדי לחסוך זמן לסוגרים, שאת שלב האימות של המקורות העורכים שיצרו את המחלוקת צריכים לעשות בעצמם, כלומר, אם עורך אחד מצטט מקור מסוים, באחריות העורכים האחרים שבמחלוקת לוודא שהציטוט נכון, ועל "סוגרי הדיון" להבהיר זאת לצדדים, ולפעול מתוך נקודת הנחה שהמקורות עצמם כבר נבדקו. בשלב השני, עליהם לקבוע מהו הניסוח הסופי, מבין האפשרויות שהוצעו (או שילוב/פשרה שלהן). בשלב זה מטרתם לספק גרסה שלוקחת בחשבון את כל הטיעונים שהם כן רלוונטיים (גם אם נניח יש 2 מקורות איכותיים שטוענים טענות הפוכות, פתרון טריוויאלי הוא לציין בערך - "על פי X זה ככה, ועל פי Y זה אחרת"). אם יש טיעונים שבהכרח באים אחד על חשבון השני (למשל - האם לכתוב את הניסוח בהרחבה או בצמצום), והם באיכות שווה או דומה, סוגרי הדיונים ילכו תמיד על פי הרוב בדיון. כרגיל, אם היה שוויון, תהייה עדיפות למצב שכבר היה בערך טרם המחלוקת.
  6. מבנה דיון - ייתכן שכדי לאפשר סגירה קלה של הדיון במידת הצורך, כדאי גם לאמץ מבנה-דיון ברור יותר, בו ישנם bulletים שמפרידים בין ההצעות השונות לפתרון אותה המחלוקת. כדי לחסוך זמן לסוגרי הדיונים, חלק מהפרוצדורה של תחילת הליך הסגירה יכולה להיות שבאחריות הצדדים השונים לחדד באופן ברור מהן ההצעות השונות שעלו, ומהם הנימוקים מאחוריהם (והכי טוב אם יעשו זאת כבר תוך כדי הדיון, כדי לחסוך לעצמם את העבודה לאחר מכן. כלומר, הצדדים במחלוקת מתומרצים במידת-מה לשמור על דיון יחסית מסודר). התמרוץ מוכפל מאחר שהאינטרס של כל הצדדים הוא שבבוא העת לסגירת הדיון תהייה הצעתם ברורה ותילקח בחשבון, ולא תבלע בין הררי המלל ואולי לא תילקח בחשבון.
  7. כלי עזר - ניתן להשלים את המהלך עם סיוע של מספר כלים טכניים, למשל, לוח מודעות מיוחד עבור "סוגרי הדיונים" בו ניתן "לדווח" על דיון "תקוע", תבנית מסוימת של "דיון לא פתור" שמושכת אליה כל מי שרוצה לסייע בקידום דיונים, ואולי אפילו - רעיון מהויקיאינגליש שאי אפשר להישאר אדישים אליו - בוט שסוגר את האפשרות לתגובות ב"דיונים לא פתורים" (כלומר, דיונים עם התבנית הנ"ל) שנמשכים למעלה מ-30 יום, כדי למנוע היגררות של אותן הטענות שוב ושוב, כשבמקביל מדווח הבוט לסוגרי-הדיונים שהגיע הזמן לסגור את הדיון.
  8. ערעור על ההחלטה - נושא שכדאי לתת עליו את הדעת הוא נושא הערעור על החלטות סוגר הדיונים. חוזקה של ההחלטה של סוגר הדיונים אמור להיות שווה להחלטה שהתקבלה בדיון בדף השיחה ברוב די ברור, כך שאפשר לקיים הצבעת מחלוקת ש"תגבור" על החלטת סוגר הדיונים. בנוסף, תמיד ניתן להעלות זוויות חדשות או הצעות חדשות בדיון חדש. לגבי פתיחת דיון נוסף על טענות ישנות שנדחו - לדחיות אלו אמורות להיות סיבה, בין אם הטענות לא היו מבוססות דיין, ובין אם אכן היה רוב שהתנגד אליהן - ולכן פתיחת מיידית של דיון חדש בניסיון נוסף לקדם את אותן הטענות שנדחו, אמורה להיות בלתי מקובלת. אני תוהה אם כדאי שתהייה אפשרות לבקש "חוות דעת נוספת" אחת ויחידה של סוגר-דיונים נוסף, ואם כן האם צריך להגביל אפשרות זו בדרך כלשהי כדי שעורכים שדעתם לא התקבלה לא ינסו ב"שיטת מצליח" אלא רק במקרים נדירים יותר בהם יש חשש שהייתה בעיה בפרוצדורות או כל בעיה חריגה אחרת.
  9. תקופת מעבר - אם יום אחד נלך בדרך שכזו, סביר להניח שיהיו "חבלי לידה", פרק זמן שייקח להתרגל לשינויים. כדי להקל ניתן להגדיר מראש "תקופת מעבר" של מספר שבועות בה לא יהיו אזהרות/חסימות אלא הסברים והדגמת-מדיניות בדפי שיחה.
  10. תמרוץ לחתור לקונצנזוס - כל האפשרויות הללו אמורות ליצור מצב בו "פחות משתלם" להתבצר בעמדה ולקוות להשגת רוב, אלא "יותר משתלם" לנסות לחתור להסכמה לפחות על חלק מהדברים, ולהשתמש כמה שאפשר בכלים כמו הבאת מקורות איכותיים נוספים לדיון כדי להעלות את עוצמת הטענות, או בהתאם חידוד הצעות כך שיהיו נייטרליות ביותר, על חשבון פילבסטרים וטחינת מים. פעולות אלו, והידיעה שדיונים שלא ייפתרו באופן אורגני יגיעו להליך הסגירה על כל המשתמע מכך, צפויים, יש לקוות, להביא יותר דיונים לפתרונות "אורגניים". רק כאשר אלו לא יתרחשו לאחר זמן ממושך, יש טעם בסגירה של הדיון על ידי עורך חיצוני.

אם קראתם את זה ועלו בכם הארות, רעיונות, אם יש דברים שלדעתכם כדאי לחדד, או אף לסייג - אשמח שתשתפו זאת בדף השיחה של הטיוטה.

נספח – תרגילים לדיונים אפקטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר "לא משחק ילדים" שכתבה בינה שכטר, שעוסק בהפעלות שונות לתנועות נוער, יש פרק שעוסק במשחקים לפיתוח מיומנויות דיון. כאשר עיינתי בספר הופתעתי למצוא בו כמה רעיונות מעניינים לקיום דיונים אפקטיביים. בהשראת הפרק מרכז פה כמה גישות "מחוץ לקופסה", שאני יכול לדמיין את האפקטיביות שלהן בדיונים שעולים על שרטון:

  • קבוצות חשיבה קטנות – אם למשל יש דיון סוער ומבולגן עם 15 עורכים, ובמוקד הדיון מספר נקודות מחלוקת באותו ערך, אפשר לחלק את העורכים ל-3 קבוצות של 5 עורכים כ"א (עם ייצוג, ככל האפשר, לצדדים השונים בכל קבוצה), כאשר כל קבוצת חשיבה מתכנסת יחד בדיון צידי במטרה לגבש אפשרויות דרכי פתרון אפשריים למחלוקת, ואז להציג את מסקנתם בדף השיחה של הערך.
  • משחק תפקידים – שני עורכים ניצים במחלוקת שביקשו סעד ממפעילים/בירוקרטים צריכים להסביר כל אחד את הצד של העורך המתנגד להם, בניסיון להציגם באור ההוגן ביותר שיצליחו.
  • תרגיל בסיעור מוחות – למשל, סיעור מוחות כללי בו כל משתתפי הדיון המקוריים מעלים אפשרויות שונות לפתרון המחלוקת, ולבסוף שני משתתפים – שניהם מצדדים מנוגדים במחלוקת, אולם רצוי מהצד המתון יחסית – יוצרים יחד סיכום קצר של הכיוונים השונים שעלו, ומה דרכי הפעולה האפשריות.
  • רעיון משודרג לשיטת שולצה – להכין טבלה ובה כל מי שמצביע מוסיף שורה וחותם בעמודה הכי ימנית, וכל שאר העמודות הן האופציות. כך, כל אחד שמצביע, מדרג בשורה שלו ניקוד בטווח של 5-0 לכל אחת מהאפשרויות, על פי מידת התמיכה. תאורטית אני מניח שלא יהיה מסובך ליצור מנגנון של סיכום אוטומטי של סכום כל עמודה. שיטה זו משקפת טוב יותר את העמדות של המצביעים (יש הבדל גדול בין להצביע 5,1,0, או 5,4,0) ומפחיתה את הסיכוי לתיקו.

, טווח השנים של סדרות וסרטי המקור שסימנתי כבולטים גם בקטגוריית הפרסים הוא משנת הקמת הערוץ 2006 (סובנירים) ועד תחילת 2021 (אהבה זאת לא היתה). הם אינם מסודרים לפי סדר כרונולוגי. תודה, גיא Guy3737

בעיה בקישורי ארכיון בערך (ספטמבר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום. בתהליך הארכוב, החזיר הארכיון שגיאות לאחד או יותר מהאתרים ששלחתי לארכיון. להלן קישורים שהחזירו שגיאה והשגיאה המתאימה.

בכל מקרה זו תהיה ההודעה היחידה לגבי קישורים אלו, ולא יעשה ניסיון נוסף לארכוב קישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 16:40, 16 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]