שיחנית גדולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשיחנית גדולה
שיחנית גדולה בשירה, ישראל
שיחנית גדולה בשירה, ישראל
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
משפחה: קניות
סוג: שיחנית
מין: שיחנית גדולה
שם מדעי
Hippolais languida
המפריך ואהרנברג, 1833
תחום תפוצה

תחום התפוצה של שיחנית גדולה

  מקייצת
  חורפת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
Hippolais languida

שִׂיחָנִית גְּדוֹלָה (שם מדעי: Hippolais languida) היא ציפור שיר קטנה בסוג שיחנית.

בישראל היא מקייצת ומקננת נדירה, וחולפת לא שכיחה.[2]

טקסונומיה ואטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיאור המקורי של אהרנברג של ציפור זו היה "די מעורפל" והיא תוארה מחדש על ידי הנרי בייקר טריסטרם ב-1864, שקרא לה Hippolais upcheri על שם חברו הנרי מוריס אפצ'ר. זהו גם מקור השם העממי באנגלית של הציפור. זהו מין מונוטיפי, כלומר לא הוגדרו תת-מינים שונים.[3]

שם הסוג Hippolais הוא מיוונית עתיקה hupolais, כפי שנכתב באופן שגוי על ידי ליניאוס. זה התייחס לציפור קטנה שהוזכרה על ידי אריסטו ואחרים, ועשויה להיות אונומטופאית או נגזרת מ-hupo,"מתחת" ו-laas, "אבן".[4] שם המין הספציפי languida הוא מלטינית languidus - חלש.

תפוצה ובית גידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא מקייצת ומקננת בטווח שמטורקיה, דרומה ומזרחה עד פקיסטן. היא נודדת, חורפת במזרח אפריקה, מאריתריאה וסומליה ודרומה לטנזניה.

מין זה מעדיף עצים ושיחים גבוהים במגוון בתי גידול: פרדסים, מטעים, חורשים על מדרונות ההרים, עצים פזורים בקצה המדבר (במיוחד אשל), ויערות בעמקים. לעיתים קרובות הוא קשור לקרקע מוגבהת, בהרים ובמדרונות סלעיים צחיחים עם צמחייה גבוהה מספיק ומקורות מים.[5]

קינון[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונת הקינון מתרחשת מאפריל עד יולי, ובתטולה שלוש עד חמש ביצים. הקן בצורת גביע חזק ומסודר של עשבים, גבעולים וזרדים רכים, לרוב מכוסה בקורי עכביש, מרופד בסיבים עדינים, פלומות צמחיות, פרווה וחומרים רכים דומים וממוקם במזלג של ענפים.[5]

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל היא דוגרת נדירה ומתמעטת בגריגה פתוחה בחרמון, בגולן ובגבעות לכיש. בשל הרס מקומות חיות שנבע מפיתוח, חקלאות ושריפות שנגרמות כתוצאה מפעילות צה"ל נהייתה ירידה גדולה באוכלוסיית השיחנית הגדולה בישראל. מין זה אינו מקנן עוד בגליל המזרחי ויהודה ושומרון, ובשל הירידה התלולה במספר הזוגות הדוגרים היא מוגדרת בארץ כמין ש"עתידו בסכנה".[2]

תיאור והתנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוהי שיחנית בינונית בגודלה, באורך של 14–15 ס"מ ובמשקל של 12–13 גרם; גדולה משיחנית קטנה וקטנה משיחנית זית. הניצוי שלה בגווני חום-אפור, יותר חום משיחניות אחרות. זנבה ארוך ורחב וכהה למדי. המקור ארוך וכבד, אך פחות מזה של שיחנית זית. חישוף האברות בולט. כתם הכנף שלה חלש או שאינו ניכר כלל.[2] היא בעלת ראש מעט ארוך יותר, כנפיים קצרות יותר וזנב ארוך יותר משל שיחנית צהובת-בטן הדומה לה בגודלה. תנועות הזנב התכופות שלה מזכירות סבכיים או דוחלים, ומבחינות אותה משיחנית זית. היא ניזונה מפרוקי-רגליים.

קולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השירה שלה דומה לזו של שאר השיחניות, אך מיוחדת ובלתי ניתן לטעות בה, ושונה לחלוטין מזו של שיחנית הזית.

סטטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

למין זה טווח גדול במיוחד, ומגמת האוכלוסייה נראית יציבה, ומכאן שהמין אינו מתקרב לסף פגיעות. מסיבות אלו המין מוערך כ"ללא חשש" על-ידי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN).

באירופה מעריכים שהאוכלוסייה המקננת מונה 13,500–36,600 זוגות, מה שמתרגם ל-27,000-73,200 פרטים בוגרים.[6] אירופה מהווה כ-15% מהטווח העולמי, כך שהערכה גסה של גודל האוכלוסייה העולמית היא 180,000–488,000 פרטים בוגרים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שיחנית גדולה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שיחנית גדולה באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ 1 2 3 ד"ר יואב פרלמן, שיחנית גדולה, באתר הצפרות הישראלי
  3. ^ Upcher's Warbler, Hippolais languida, The Cornell Lab of ornithology
  4. ^ Jobling, James A (2010). The Helm Dictionary of Scientific Bird Names. London: Christopher Helm. p. 192. ISBN 978-1-4081-2501-4.
  5. ^ 1 2 Upcher's warbler, Hippolais languida, Bird life Datazone
  6. ^ Hippolais languida pdf, Bird life Datazone