שיחנית גמדית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשיחנית גמדית
שיחנית גמדית, הודו
שיחנית גמדית, הודו
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
משפחה: קניות
סוג: Iduna
מין: שיחנית גמדית
שם מדעי
Iduna caligata
ליכטנשטיין, 1823
תחום תפוצה

תחום התפוצה של שיחנית גמדית

  מקייצת
  חורפת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שִׂיחָנִית גַּמָּדִית (שם מדעי: Iduna caligata) היא ציפור שיר קטנה, לשעבר בסוג שיחנית אך כיום בסוג הנפרד Iduna. בעבר היא נחשבה למין אחד יחד עם השיחנית האסייתית, אך השתיים מקבלות כיום בדרך כלל מעמד של מינים נפרדים.[2]

בישראל היא מזדמנת נדירה ביותר, עם חמש תצפיות עד היום, מרביתן של פרטים שנתפסו במהלך פעילות טיבוע ציפורים בפארק הצפרות אילת. רוב התצפיות משנות השמונים, אך באוקטובר 2019 נתפס פרט נוסף באילת,[3] וב-24 באוגוסט 2023 נצפה וצולם פרט נוסף בבריכות הדגים של קיבוץ מעגן מיכאל.[4]

טקסונומיה ואטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיחנית גמדית סווגה בעבר במשפחת הסבכיים של העולם הישן כאשר אלו היו טקסון פסולת פרפילטי (קבוצה שמוגדרת לא בשל קשר ביולוגי בין חבריה, אלא בשל אי-התאמתם לקבוצות אחרות; אך לרוב עדיין עם דמיון חיצוני ביניהם). כיום היא נחשבת לחברה במשפחת הקניות (Acrocephalidae).

עד לאחרונה סווגו כל מיני השיחניות תחת סוג אחד, Hippolais, אך כיום השיחנית הגמדית מצויה בסוג נפרד, Iduna, לצד מיני שיחניות נוספים.

קייסרלינג ובלסיוס, שהגדירו את הסוג, לא נתנו הסבר לשם הסוג Iduna, אם כי במיתולוגיה הנורדית אידון (Iðunn) היא אלת האביב והפוריות ששונתה לדרור (או אגוז) כדי לאפשר את הצלתה על ידי לוקי. הסבר אחר הוא שמקורו מהמילה Idoneus - "מתאים" או "הולם".שם המין הספציפי הוא מלטינית, מהמילה caliga, "מגף".[5]

זהו מין מונוטיפי, כלומר לא תוארו תחתיו תת-מינים נפרדים.[6]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלו הן שיחניות קטנות בגודלן, במיוחד בהשוואה לאחרות בסוגן. הן בצבע חום חיוור מלמעלה ולבנבן יותר מלמטה עם צדדים בהירים. לנוצות הזנב החיצוניות יש קצוות בהירים. יש להן פס-גבה קצר ובהיר, והמקור חזק ומחודד. השיחנית האסייתית גדולה יותר ואפורה יותר משיחנית גמדית, והכי דומה לשיחנית קטנה. כמו רוב קרוביה היא אוכלת חרקים.

תפוצה ובית גידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא מתרבה ממרכז רוסיה עד למערב סין, ונודדת לחורף בתת-היבשת ההודית דרומה עד סרי לנקה. השיחנית הגמדית הרחיבה את טווח הקינון שלה מערבה בעשורים האחרונים ומקננת כעת מערבה וצפונה יותר עד פינלנד. מין זה נמצא בערבות עם שיחים נמוכים של ספיריאה (Spiraea), מיני אפונה ומינים דומים. באזור הממוזג היא מצויה בשטחי מרעה חקלאיים וכרי דשא עם שיחים ועשבים צפופים. בדרום התפוצה היא חופפת עם שיחנית אסייתית.

קינון[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונת הקינון נמשכת ממאי עד תחילת יולי. הקן בצורת גביע ובנוי היטב מזרדים, שורשים, גבעולים ועלים; ומרופד בחומרים עדינים יותר כולל נוצות, שיער ופלומת צמחים. הוא ממוקם על הקרקע או בסמוך אליה, או עד מטר מעליה בסבך צפוף. התטולה מכילה שלוש או ארבע ביצים.

סטטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

למין זה טווח נרחב למדי, ומגמת האוכלוסייה מצויה בעלייה, ומכאן שהמין אינו מתקרב לסף פגיעות. מסיבות אלו המין מוערך ברמת סיכון של "ללא חשש" על-ידי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN).

מעריכים כי באירופה האוכלוסייה המקננת מונה 71,000–150,000 זוגות, מה שמתרגם לכ-140,000–301,000 פרטים בוגרים. אירופה מהווה כ-25% מטווח התפוצה העולמי, כך שהערכה גסה של גודל האוכלוסייה העולמית היא 560,000–1,200,000 פרטים בוגרים, אם כי זו הערכה כללית למדי.[7]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שיחנית גמדית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שיחנית גמדית באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Silke Fregin; Martin Haase; Urban Olsson; Per Alström (2009). "Multi-locus phylogeny of the family Acrocephalidae (Aves: Passeriformes) – The traditional taxonomy overthrown". Molecular Phylogenetics and Evolution. 52 (3): 866–878. doi:10.1016/j.ympev.2009.04.006. PMID 19393746.
  3. ^ שיחנית גמדית, באתר הצפרות הישראלי
  4. ^ יגאל סימן-טוב, eBird תצפית - 24 באוגוסט 2023 - מעגן מיכאל בריכות וחוף (כללי) - 77 מינים, באתר eBird, ‏2023-08-24
  5. ^ Jobling, James A (2010). The Helm Dictionary of Scientific Bird Names. London: Christopher Helm. pp. 84, 202. ISBN 978-1-4081-2501-4.
  6. ^ Booted Warbler, Iduna caligata, The Cornell Lab of ornithology
  7. ^ Booted Warbler, Iduna caligata, Bird life Datazone