שיחת ויקיפדיה:ניקוד/ניקוד שמות הערכים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרויקט הניקוד הגדול[עריכת קוד מקור]

לדעתי מן הראוי שבכל ערך הפעם הראשונה שהוא מופיע (ככה בפונט מודגש) תהיה בניקוד. אם כותב הערך לא מתמצא בתחום אפשר להוסיף את זה אחר כך. יש דעות?

פכידרם 08:42, 3 אוגוסט 2005 (UTC)

הדיון הוא תיאורטי. התעסקות בניקוד אינה רלוונטית כל עוד הבאג בתוקף (ובאמת, מה קורה בנושא זה ?) שש"ז 09:13, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
לדעתי (ברמה התיאורטית ואם ייפתר באג הניקוד) יש צורך בניקוד רק כשהוא באמת נדרש לסיוע בהגייה. בכותרת מסוג מנחם בגין או האימפריה הרומית או מפלגת העבודה (ולמעשה, מרבית שמות הערכים) זה מיותר ובבחינת טרחנות לשמה. Magister‏ 09:29, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
כן, לזה התכוונתי, נו. פכידרם 10:16, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
אני סבור שניקוד כל הטקסט בערכים מבורך. גם אם לא ישים. --איש המרק 10:26, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
כרגע הנושא על שולחנו של Brion Vibber ומי שיש לו מה לומר בנושא, מוזמן לעשות זאת. ראו [1]. בברכה, מלח השמים 11:21, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
פכידרם, בעבר התנהלו כאן מספר דיונים בנושא זה. נדמה לי שהטענה העיקרית נגד היתה שרוב הכותבים כאן אינם בקיאים ברזי הניקוד. אני עצמי, שרמת העברית שלי די גבוהה (ונדמה לי שלא רבים כאן יחלקו על זאת), חוששת לנקד מילים מחשש לטעות. אף שיש לי את הידע הבסיסי בניקוד, אני עלולה לא פעם לשגות שגיאות גסות בכך. הקו המנחה להתנגדות היה שעדיף שלא יהיה ניקוד כלל מאשר שיהיה ניקוד שגוי, ואני מסכימה עם הקו הזה בכל פה. אין ספק שיהיה זה מבורך אם שֵם כל ערך יהיה מנוקד בהופעתו הראשונה בערך (אין צורך ביותר מכך), ושמילים בודדות יהיו מנוקדות או מנוקדות חלקית על מנת לבאר את הכתוב. אך כל מי שמתנדב לנקד שמות ערכים ומילים אחרות, מוטלת עליו האחריות לודא את נכונות הניקוד שהוא מוסיף. חשמלית 11:55, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
כמו שכתבתי, אני בטוח שיימצאו לנו אנשים שיודעים לנקד (והצעתי את עצמי). מה גם שברוב המקרים מדובר בשמות לועזיים שאין להם ניקוד "תקני", ואז כל אחד יכול לנקד. פכידרם 12:02, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
אם אתה יודע לנקד ובטוח מספיק ביכולותיך בנושא, יהיה זה מבורך אם תחל מסורת חדשה. מאידך, נראה לי שלא תזכה לעזרה רבה כאן. ייתכן שיהיה זה יעיל יותר לפרסם את עקרונות הניקוד בדפי העזרה בצורה שתאפשר לויקיפדים נוספים לנקד בעצמם. לגבי שמות לועזיים שאין להם ניקוד ידוע, אני חייבת לחלוק על דעתך. אין זה אומר ש"כל אחד יכול לנקד", ובודאי שאין זה אומר שכל אחד יכול לנקד כראות עיניו (זה מה שאני מבינה מדבריך). אני מאמינה שיש כללים ברורים לניקוד בשפה העברית, וכדי לנקד צריך להכירם, גם אם מדובר במילה לועזית שעדיין אין לה ניקוד ידוע בעברית. הדבר היחיד שיותר גרוע מויקיפדיה ללא ניקוד הוא ויקיפדיה בניקוד שגוי. עלינו להמנע מכך. חשמלית 12:28, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
אתה מוכן בתור התחלה לנקד את פָּכִידֶרְם? כאן באמת יש לי קשיי הגיה. Magister‏ 12:22, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
אני לא מבין מה הבעייה. פכידרם 12:30, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
אני מתנגד מטעמים עקרוניים - אני לא רואה צורך בניקוד כל זה פשוט לא מקובל. אף ספר למבוגרים איננו מנוקד. לדעתי, צריך לנקד במקרים ספורים, שבהם כמעט ואין סיכוי שהקורא הממוצע ידע להגות את שם הערך. גילגמש שיחה 15:45, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
גילגמש, תנוח דעתך - אף אחד לא מתכוון לנקד את כל ויקיפדיה מלמעלה עד למטה (השתגעת?). מדובר בניקוד של בערך מילה וחצי בכל הערך! הכוונה היא לנקד את נושא הערך ורק בהופעתו הראשונה. חשמלית 16:03, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
הבנתי את זה ואני עדיין נגד. זה מכוער לפי דעתי. גילגמש שיחה 16:05, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
גילגמש, בכל ספר שמכבד את עצמו, גם אם הוא למבוגרים, יש ניקוד בכל מילה שיכולה להתפרש בצורה דו משמעית, ובכל שם שאינו סטנדרטי - כלומר, אם קיים סיכוי שהקורא לא יוכל להבין מהי המילה, מנקדים. בכל מילון מנקדים (כמובן) את המילה. מי שקורא בויקיפדיה, ייתכן מאוד שלא ידע איך צריך לבטא את הערכים שהוא קורא עליהם (הרי ייתכן מאוד שהוא לא מכיר אותם). את כל השמות - הן של מקומות והן של אנשים - כמובן שצריך לנקד. כבר כיסינו המון ערכים. ערכים מתמטיים עם שמות מפחידים גם כן צריך לנקד, וגם ערכים עם שמות דו משמעיים (ערך במתמטיקה על קשירוּת עלול להישמע כקשור לתחום הסאדו מאזו). לכן, המון ערכים צריכים ניקוד, ואין סיבה שהשאר לא יהיו מנוקדים גם כן, אפילו אם רק לצרכי אחידות (וזה יותר מאחידות - אנחנו לא יודעים מתי מישהו יזדקק לניקוד הזה). אגב, אולי יש נפש טובה שתסביר לי איך לנקד בפיירפוקס בלינוקס? קאפס ואז שיפט ומקשי המספרים לא עובד לי. גדי אלכסנדרוביץ' 20:27, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
גדי, לגבי ניקוד בלינוקס: אתה צריך שפריסת המקשים שלך תכלול ניקוד (אני מעדיפה את הפריסה של lyx, אם כי שם זה לא שיפט+ קפס לוק). פרטים על פריסות מקשים עם ניקוד תמצא כאן: http://www.whatsup.co.il/forum/18255 . כדי שהשואש על לינוקס יציג את הניקוד כמו שצריך, אתה צריך את הגירסה שמקומפלת עם התמיכה ל-pango. או שתשתמש בדפדפן מבוסס khtml כמו קונקי לעניני ניקוד (אם כי יש לו בעיות אחרות). למידע נוסף תרגיש חופשי לשאול אותי :-) Xslf 03:44, 4 אוגוסט 2005 (UTC)
אם את כבר כאן (ואת מוזמנת להישאר), אולי תוכלי לעזור עם בעיה הרבה יותר אקוטית: תיבות העריכה בפיירפוקס. יש להן מנהג מגונה לקפוץ להתחלה או לסוף כשעולים או יורדים עם החצים, ובאופן כללי העריכה בהן לא נוחה (לא זוכר כרגע את הדברים הקטנים האחרים שמפריעים). האם מישהו מטפל בזה, או שצריך להוריד דפדפן אחר? גדי אלכסנדרוביץ' 07:17, 4 אוגוסט 2005 (UTC)
בדיוק בשבועות האחרונים יש די הרבה פעילות בבאגים הקשורים בניווט בתיבות טקסט באמצעות מקלדת בשואש. לפחות חלק מהתיקונים יכנסו לגירסה 1.5 שתצא בקרוב. בנתיים, יש לך כמה אפשרויות:
  • לעבוד עם העכבר ולא עם החיצים.
  • לעבוד עם עורך טקסט חיצוני, ואז להדביק לתיבה בשואש.
  • לעבוד עם קונקי (שאינו מבוסס גקו, אבל יש לו בעיות משלו).

Xslf 07:36, 4 אוגוסט 2005 (UTC)

(במקור זו היתה תגובה לגילגמש שהתלונן על הכיעור שבניקוד) בעיני השפה הערבית מכוערת נורא, ואילו השפה היפנית יפה מאד. אני מציעה לשנות את השפה העברית כך שתראה פחות כמו ערבית ויותר כמו יפנית. מה בדיוק חלף בראשך כשכתבת את זה ?!? חשמלית 16:11, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
אותך לבן יהודה. דרור 16:12, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
אני גם בעד. זה מוסיף.
אין צורך להתרגש ולצאת בהכרזות - מי שיודע כיצד מנקדים את הערך, שיוסיף. מי שלא, שלא יוסיף. זה כמו להחליט האם לציין את שנת הלידה של אישים - מי שלא יודע את שנת הלידה לא יוסיף אותה, ורק יפרט על האיש. יבוא מישהו לאחר מכן, שיודע את השנים - ויוסיף. זה הכול.
בחלק מהערכים אתם יכולים להיעזר במידע שנאגר כבר בויקימילון.
אריה ז. ויקימילונאי 16:38, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
נִקּוּד אינו נראה טוב על המסך בגודל אותיות נורמלי, והוא נראה ממש רע במילה מודגשת (השמנת האותיות מותירה עוד פחות מקום לניקוד) ובמילה שהיא קִשׁוּר (הקו של הקישור דורס את סימני הניקוד), ולכן יש להשתמש בניקוד בצמצום, ותוך התחשבות במגבלות שמניתי. דוד שי 17:23, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
אני מסכים עם מגיסטר, דוד, וגילגמש (!). הניקוד צריך להופיע רק במינימום ההכרחי. ולגבי האחידות - אני מאז ומתמיד הייתי נגד מגפת ההאחדה פה. בכל מקרה אנחנו צריכים לנהוג במורה שהכי טובה לו. eman‏ 22:35, 3 אוגוסט 2005 (UTC)
  • בעד זוהי ויקופדיה העברית והניקוד הוא חלק מהכתיבה העברית הקלאסית. אבל, רק בודדים (אם בכלל יש מישהו חוץ ממך) בויקופדיה יודעים את חוקי הדקדוק. כך, שזוהי יכולה להיות רק אפשרות מומלצת למבינים ולא מדיניות גורפת. אב.פ 18:02, 4 אוגוסט 2005 (UTC)
  • בעד Ramiy 20:04, 4 אוגוסט 2005 (UTC)
  • בעד. (אם הדיון עדיין תקף...) --משה אור לי"ז בכסליו התשס"ט Pashute - שיחה 00:09, 14 בדצמבר 2008 (IST)[תגובה]

ניקוד[עריכת קוד מקור]

העברתי לכאן דיון משיחת המשתמש של זעם, כי אני חושב שהנושא חשוב מכדי שידונו בו בשיחת משתמש.
אם הבנתי נכון, אז הדיון היה לאחר שהוסר הניקוד שפכידרם הוסיף לשמו של ארנסט קלטנברונר בערך עליו. ואריאול וזעם הסירו את הניקוד. --נריה הרואה 16:36, 4 אוגוסט 2005 (UTC)

"אין מדיניות של ניקוד", כתבת בארנסט קלטנברונר. בסדר, אין מדיניות כזאת, אבל האם יש מדיניות של מעבר על ערכים ומחיקת הניקוד בהם? פכידרם 10:59, 4 אוגוסט 2005 (UTC)

כן, כשהניקוד יוצא זוועה. במקום לנקד ערכים, מוטב שתשלח לבריון ויבר אימיילים עם סיפורים מימי הגן. בן הטבע טוען בדף המשתמש שלו כי בדרך זו הביא לפתרון בעיותיה הטכניות של ויקיפדיה במהירות. שש"ז 11:05, 4 אוגוסט 2005 (UTC)
יש היום הרבה מילים מנוקדות בויקי, מילה נוספת לא תגרע ממראֶהָ הנפלא. מה גם שכשהבאג יתוקן המלים יופיעו במלוא הדרן המנוקד, ואתה מוחק כאן מידע בשביל ערך אסתטי מפוקפק לתקופה קצרה.
שלא לדבר על העדות שראינו כאן לתכונות (הרווחות בויקי) של כוחניות וחוסר ההערכה לתרומה של אנשים אחרים. פכידרם 11:20, 4 אוגוסט 2005 (UTC)
    1. אני לא עד כדי כך מבין במחשבים, אבל מעיון בטקסט העריכה עצמו אני רואה שהבאג גרם לכך שניקוד יצא מחוץ לאותיות גם בטקסט ולא רק באופן ויזואלי, כלומר לפי הבנתי כל עריכה של טקסט עם ניקוד הורסת את טקסט המקור, וגם לאחר תיקון הבאג יהיה צורך לנקד מחדש (ולהכניס את הדגשים לאותיות), אלא אם כן ימציאו בוט לעשות זאת, ואני לא יודע אם זה אפשרי.
    2. אני חושב שיש חשיבות לניקוד, אפילו חלקי, במילים בהן יש ספק בנוגע לקריאה.
    3. בגלל הבאג בויקיפדיה אם יש משתמשים שרוצים לנקד מילים בהן יש ספק בנוגע לקריאה, אני ממליץ לנקד את המילה ללא הדגשים, כך הבאג לא ישפיע על התצוגה. --נריה הרואה 16:36, 4 אוגוסט 2005 (UTC)
חוסר האפשרות לנקד בוויקיפדיה מפריע לי מאוד, בייחוד כשמדובר בשמות לועזיים שקשה מאוד לקרוא אותם בלי ניקוד. הבעיה בולטת במיוחד בדגשים שתמיד בורחים מחוץ לאות, ודווקא הדגש הוא הניקוד הכי שימושי, בייחוד באות פ' (את ה-ב' עוד אפשר לפעמים להחליף ב-וו). אין שום סיבה לתת ניקוד מלא. לדעתי צריך להשתמש תמיד בכתיב מלא תקני, כמו שמקובל במילונים החדשים (מילון ההווה, ספיר, רב-מילים) ולנקד רק חולמים, שורוקים, דגשים, פתח/קמץ, סגול/צירה וכמובן ש' שמאלית, וגם זה רק במקומות שנוצר ספק. צריך לזכור עוד דבר - ניקוד מחבל בחיפוש. כשמנקדים מילה, אפילו רק בחולם או בדגש, היא כבר לא תימצא בחיפוש שגרתי כמו זה של גוגל. Dror_K 17:57, 5 אוגוסט 2005 (UTC)

ניקוד שם ערך[עריכת קוד מקור]

אני בעד לנקד בערך את החלק המובלט הערכים שמדגיש את שם הערך בפעם הראשונה כמו בערך מטבוליזם. H2O 20:22, 14 יוני 2006 (IDT)

זה לא מקובל באנציקלופדיות או בספרים שפונים לקהל יעד משכיל. מנקדים רק ערכים שיש סיכוי סביר שהאדם הממוצע לא יצליח לקרוא בצורה נכונה ללא ניקוד. גילגמש שיחה 20:24, 14 יוני 2006 (IDT)
ואולם מצד שני יש מגמה הולכת וגדלה באופן נמוך מאוד יחסית להוסיף לערך קובץ מדיה עם אופן ההגייה. Yonidebest Ω Talk 20:31, 14 יוני 2006 (IDT)
זה משהו אחר. הניקוד לא יכול להעביר בצורה מושלמת את ההגיה הנכונה של השם הלועזי. הרי אפילו שם כמו "ויליאם" אי אפשר להגות בצורה נכונה אם הולכים רק על הניקוד. כמו כן, יש הבדל בין הגיית השם בגרמניה ואנגליה. גילגמש שיחה 20:34, 14 יוני 2006 (IDT)

תעתוק נכון (בשמות לועזיים) והבנה נכונה של כללי הכתיבה וההגייה מונעים צורך רציני בניקוד. מי שחושב שאומרים מטבוּליזם ישרוד עד שמי מבני שיחתו יתקן אותו בעדינות. זהר דרוקמן 21:21, 14 יוני 2006 (IDT)

אני לא ממש מבין למה צריך לסמוך על זה שבן שיח יתקן אותך בעדינות כשאפשר להראות לך כאן ועכשיו מה צריך לומר. אולי בן השיח שלי טמבל כמוני כי גם הוא קרא בויקיפדיה וככה יצמח דור חדש ומאושר של בורים אינטיליגנטים (הפעם השגיאה בכוונה)? גדי אלכסנדרוביץ' 21:49, 14 יוני 2006 (IDT)
ביום בו ויקיפדיה תיצור טרנד שכזה נדבר. אני מאמין שבסופו של דבר אנשים מבינים את טעותם. טעויות אכן נוצרות, אך לא על ויקיפדיה לבדה. זהר דרוקמן 22:48, 14 יוני 2006 (IDT)
הניקוד בלאו הכי לא מעביר את ההגיה הנכונה. גילגמש שיחה 21:50, 14 יוני 2006 (IDT)
עכשיו הפתעת אותי. תוכל לתת דוגמאות? גדי אלכסנדרוביץ' 21:58, 14 יוני 2006 (IDT)
נתתי כבר - ויליאם. או דוגמה אחרת: וולגה. ההגיה הנכונה היא עם ל' קשה, שלא קיימת בעברית. גילגמש שיחה 22:07, 14 יוני 2006 (IDT)
אני מסכים, העליתי פעם הצעה ברוח זו. הטיעונים שהועלו נגדה היו בעיקר אסתטיים (יש איזה באג בניקוד) ולא מהותיים. ההתנגדות של גילגמש תמוהה בעיני - גם אם הניקוד יעזור לתקן רק 99% משגיאות ההגייה ולא את כולן, דיינו פכידרם 22:28, 14 יוני 2006 (IDT)
נכון, יש גם בעיה אסתטית. התנגודתי אינה עקרונית. אם יהיה ניקוד, זה לא יפריע לי. אני קר חושב שזה לא נחוץ. מילים שיודעים להגות לא צריך לנקד. מילים שלא יודעים, הניקוד בלאו הכי לא יעזור כי לרוב מדובר במילים לועזיות שהגייתן תלויה בשפת המקור. גילגמש שיחה 22:30, 14 יוני 2006 (IDT)
בנוסף, עבור מי בדיוק אנו מוסיפים את הניקוד הזה? בשנה האחרונה ראיתי מספר כתבות ומאמרים (מזעזעים, לטעמי) בעיתונים היומיים שקוראים לבטל את הניקוד בטענה שמעטים מבינים אותו. אז מיהו קהל היעד שלנו? אנשים שלא מבינים את תורת ההגה והתעתיק וכן מבינים את תורת הניקוד? לפי הכתבות, נראה שמדובר בזן נכחד. אל נא הבנו אותי לא נכון - לדעתי רוב הציבור יודע מספיק הן מהגייה והן מניקוד כדי להבין את שניהם במידת הצורך הסבירה, אבל זה לכשעצמו טיעון נגד הפיכת הוספת הניקוד למדיניות. אני מבקש להבהיר: אני לא נגד ניקוד המילים ככלל - מי שחושב שזה ממש עוזר שינקד; אני פשוט לא מבין את התועלת האמיתית בכך. אם מישהו רוצה לכלות את זמנו בעניין זה - לא אתנגד למעשיו (אם כי אצטער מעט, שכן ישנם דברים חשובים יותר). זהר דרוקמן 22:48, 14 יוני 2006 (IDT)
הדיון הזה מצטרף לשורה ארוכה של דיונים תמוהים שלא ממש קשורים לדרך העבודה הקיימת בויקיפדיה. נניח שיוחלט ממנו שלא צריך לנקד - מה יקרה, יעברו ערך ערך, יסירו את הניקוד מערכים שיש בהם ניקוד ויחסמו את אלו שמעיזים לנקד? ונניח שיוחלט שכן צריך לנקד - מה יקרה, יעברו ערך ערך, ינקדו כל ערך ויחסמו את מי שכתב את הערך אבל לא ניקד? ודאי שאף אחד מהדברים המטופשים הללו לא יקרה. מי שרוצה לנקד - שינקד, בבקשה. זה יכול רק לעזור. מי שחושב שזה רק מבזבז זמן - בבקשה, שלא יבזבז על זה את הזמן שלו. גדי אלכסנדרוביץ' 00:07, 15 יוני 2006 (IDT)
זה לא כל כך פשוט כמו שאתה מציג את זה. אם מישהו ינקד בצורה שגויה, צריך מישהו אחר לנקות אחריו. חוץ מזה, צריכים להיות כללים לכתיבה אחידה בוויקי אחרת זה לא רציני. גילגמש שיחה 00:57, 15 יוני 2006 (IDT)
גם באופן כללי אם מישהו כותב משהו לא נכון בויקי צריך לנקות אחריו... ולא נראה לי שעיקר הנפילות יהיו דווקא בתחום הניקוד. אם אתה רוצה שיהיו כללים לכתיבה אחידה אפשר לקיים מהומות על דברים חשובים בהרבה מניקוד, כמו למשל הצורה שבה יש לפתוח ערך (באמירה של התחום הרלוונטי ואז ציון שם הערך, בציון שם הערך, באנקדוטה משעשעת וכו'). גדי אלכסנדרוביץ' 07:34, 15 יוני 2006 (IDT)
לדעתי הרצוי ביותר הוא הוספת קובץ שמע שממנו ניתן לדעת את דרך הביטוי, לפחות בשפת המקור. הניקוד טוב פחות - הוא לא תמיד מוצג טוב, ואם מנקדים חייבים להקפיד שיהיה לפחות מופע נוסף אחד בערך ללא ניקוד, כי הניקוד מכשיל את מנגנון החיפוש. למיטב ידיעתי מה שנאמר פה לגבי ביטול הניקוד כלל אינו נכון - הדיונים בנושא אינם לגבי ביטול הניקוד אלא במטרה לפשט את הניקוד כך שיהיה סימן יחיד לכל תנועה, ולא צירה/סגול, קמץ/פתח, קובוץ/שורוק וכדומה. odedee שיחה‏ 01:06, 15 יוני 2006 (IDT)
אני לא חושב שקובץ שמע וניקוד סותרים זה את זה (אבל ברור מה מהם יותר פשוט ליצירה). הטעית מנועי חיפוש זו בעיה (כמו גם העובדה שכרגע הניקוד מוצג בצורה ממש מכוערת אצל חלק מהאנשים) - אבל בעיה טכנית, וחשבתי שכאן מדברים על הרעיון העקרוני. גדי אלכסנדרוביץ' 07:34, 15 יוני 2006 (IDT)
לא נראה לי שזה יטעה את מנועי החיפוש- הרי יש בכותרת הערך את שמו. ערן 07:53, 15 יוני 2006 (IDT)
יטעה ועוד איך - הרי השם המלא של אישים מוזכר פעם אחת בלבד ממש בתחילת הערך. אם הוא יהיה מנוקד, הבעיה קיימת. Yonidebest Ω Talk 20:10, 15 יוני 2006 (IDT)
השם המלא מופיע גם בסיווג לקטגוריה, ובדרך כלל גם פעם נוספת בגוף הערך. דוד שי 16:03, 16 יוני 2006 (IDT)
אין זה תמיד נכון. כך למשל, אם פיט מונדריאן יהיה מנוקד, מי שיחפש את השם המלא לא בהכרח ימצא אותו כי הסיווג לקטגוריה הוא לפי "מונדריאן, פיט". אם השם המלא מופיע פעם נוספת בגוף הערך, כפי שכתבתי קודם, הכל בסדר, אבל ברוב ערכי האישים הנטייה היא לכתוב בהמשך הערך רק את שם המשפחה ולא את השם המלא. בעיות דומות (במיוחד עם ה' הידיעה) קיימות גם בערכים שאינם על אישים. לפיכך יש להזהר מאוד עם הניקוד. odedee שיחה‏ 05:04, 17 יוני 2006 (IDT)

ניקוד הערכים[עריכת קוד מקור]

ברצוני להציע להנהיג נוהג חדש: ניקוד הערך בפעם הראשונה שהוא מופיע ומודגש. הניקוד העברי הולך ונעלם והתוצאה היא הגייה שגויה של מלים רבות. כמו כן, נראה לי בסיסי שנאפשר לגולשים בוויקיפדיה לדעת מה צורת ההגייה הנכונה של הערך. מי שאינו מכיר את כללי הניקוד יכול למצוא אותם במילונים או פשוט לראות כיצד מנוקד הערך במילון או במאגר המונחים באתר האקדמיה ללשון העברית (הרשמה בחינם). בילי 11:42, 24 יוני 2006 (IDT)

הנושא בעייתי ביותר וכבר היו דיונים רבים בנושא. קרא את שיחת ויקיפדיה:ניקוד#ניקוד שם ערך. odedee שיחה‏ 11:50, 24 יוני 2006 (IDT)


אמנם, ניקוד כותרת הערך הוא דבר בעייתי. אבל ניקוד הערך בעת הצגתו, בנוסף לכתיבת ההיגוי באנגלית/פורטוגזית/רוסית/יוונית ועוד, היא דבר הקיים בכל אנציקלופדיה שמכבדת את עצמה (כן, אפילו ב- ynet) ... :-) ואין סיבה שלא להכניס את הסגנון גם לכאן.
אך מכיוון שחלק מהויקיפדים אינו אמון על כללי ניקוד נכון - מוזמנים לעשות את זה אלה שיודעים את כללי הניקוד. עדיף שלא לכתוב מאשר לכתוב בשגיאות. אשתדל להבא (כשאזכור) להכניס גם ניקוד בהגדרת הערך. Danny-w 14:22, 24 יוני 2006 (IDT)

תודה לך דני.בילי 14:30, 24 יוני 2006 (IDT)

ניקוד שם הערך[עריכת קוד מקור]

מאחר ולא תמיד ניתן לדעת בעברית כיצד להגות את המילה, ובפרט כשמדובר במילים לועזיות, יש מקום לנקד את שם הערך כשהוא מופיע בתחילת פסקת ההסבר הראשונה שם, מיד אחר כך, הוא כתוב בסוגריים בשפת המקור שלו. כלנית (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

זה יכול להיות מאוד לא נעים לעין. במקרים קיצוניים כתוב בסוגריים בכתיב לועזי, או שניתן לשמוע את שם הערך (מעולם לא ניסיתי את זה, מסקרן). גלעד (ד"ר גילדה) 15:40, 10 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
רעיון טוב אני בעד, למרות שלדעתי מעטים יודעים לנקד. אני אישית לא יודע.--אוהד אסטון (שיחה)18:39, 10 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
משתמש:שילוני יודע לנקד (בדף שלו הוא כותב: מ"ז משתמש ודוגל בניקוד עזר חלקי). ויש עוד נקדן אחד שדרכו פה עדיין אינה ברורה לי. בברכה, דליה. וירצישיחה 20:30, 10 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
כידוע, ניקוד מוצג בצורה משובשת אצל מי שמערכת ההפעלה שלו מוקדמת מאשר Windows XP SP2, כך שלתקופה של עוד שנה או שתיים ראוי לצמצם בניקוד, ולהסתפק בניקוד עזר חלקי, באותיות שבהן הוא חיוני, ולא לשים שני סימני ניקוד באותה אות, כי אלה מוצגים בצורה משובשת. דוד שי 21:33, 10 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
וגם למי שגולש עם שועלים. עופר קדם 22:18, 10 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
יש בעיות מיוחדות רק אם הוא מסמן בהעדפות "ישר פסקאות", אחרת יש רק את הבעיות הרגילות. ‏– rotemlissשיחה 22:19, 10 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

ערך מנוקד[עריכת קוד מקור]

מאחר שהרבה מאד מושגים וערכים נלקחים משפות זרות, אני מציע שכל ערך כזה יופיע לצידו גם ערך מנוקד. הדבר ייקל ויסייע על הקוראים והמשתמשים להגות את שם הערך נכון.

מסיבה לא ברורה כאשר אני מוסיף ניקוד לערך מוחקים לי את התוספת המנוקדת. האם יש החלטה שלא לנקד את שם הערך ? אם יש החלטה כזו אני סבור שהיא שגויה. כאנציקלופדיה מן הראוי היה שלאחר שם הערך יופיע בסוגריים שם הערך כשהוא מנוקד. --Lanqner - שיחה 10:19, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

ויקיפדיה כתובה ללא ניקוד. ניקוד ניתן במקרים חריגים, שבהם עלול הקורא להתקשות בקריאת שם הערך. אין צורך לעבור לניקוד של שמות כל הערכים. דוד שי - שיחה 11:02, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
אני לא מסכים איתך. אם אנו עוסקים באנציקלופדיה מן הראוי להיות עקביים ולתת את הערך גם כשהוא מנוקד, ולא רק מתי כשהעורך של הערך סבור שיש קושי בקריאת הערך. יש צורך לזכור שלאנציקלופדיה ניגשים גם ילדים. ברור שהיה עדיף שכל האנציקלופדיה הייתה מנוקדת, היות שזה לא ישים, אני סבור, שמתן ניקוד לערכים שלקוחים משפות זרות שמות מקמות וכיו"ב, הוא ראוי ופשוט ליישום.--Lanqner - שיחה 11:47, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
זה לא פשוט כמו שזה נראה לך. תיווצר ערבוביה מגוכחת בין ערכים מנוקדים ולא מנוקדים. חוקי הניקוד אינם פשוטים כל כך והביצוע הטכני מסורבל מאוד. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 11:52, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
אני לא רואה ניקוד. ‏Ori‏ • PTTע, עכ, עכו 12:10, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
זה לא כזה מסובך בתור אחד שהתחיל בוויקיפדיה לפני מספר ימים הוספת ניקוד היא לא מסובכת כאשר משתמשים בסרגל הניקוד בתחתיתו של כל עמוד. אני מסכים איתך לגבי העובדה שכללי הניקוד אינם פשוטים אבל הכלי נועד לעזור בהגייה נכונה של הערך שאני חושב שהוא דבר חשוב לכשעצמו באנציקלופדיה, ואפשר "להתאמץ" ולנקד לפחות ערכים משפות זרות.--Lanqner - שיחה 12:32, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
כוונתך בוודאי לנקד שמות ערכים, בתחילת כל ערך, ולא ערכים שלמים. דוד שי - שיחה 12:51, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
נכון--Lanqner - שיחה 13:08, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
זאת כוונה גרועה ומזיקה שמייצגת את ויקיפדיה באור שלילי ומגוכח. אני מתנגד ליוזמה זו. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 15:16, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
קיים כבר נוהג לנקד את שם הערך הראשי בתחילת הערך, ואז אין צורך להוסיף לידו את שמו המנוקד. אביהושיחה 15:17, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
כמו גילגמש. המקום כותב לפי כללי הכתיב החסר. יש בעיה טכענית לכתוב ולקרוא ניקוד. ‏Ori‏ • PTTע, עכ, עכו 15:19, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
אני לא רואה שום סיבה להימנע מניקוד שמות או מושגים המתועתקים משפות זרות והגייתם עלולה להיות לא ברורה, לפחות בפעם הראשונה שהם מופיעים בערך (לא בשם, מסיבות טכניות). הדבר נהוג בספרים מאוד מכובדים. רונן א. קידר - שיחה 16:09, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
רונן, כבר כיום מקובל לנקד ערכים שהגייתם קשה. המציע מתכוון שיש לנקד את כל הערכים, גם קשים להגיה וגם קלים. 17:54, 9 במאי 2009 (IDT)

קודם כל נצטרך לנקד את כל הדפים ואז נצטרך שגם ליצור להם הפנייה מדפף בלתי מנוקד...

כמובן שבדפי פירושונים ניתן ואף מומלץ לנקד במידה ויש הצורך. Aghnonפורטל ספרד 17:04, 9 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

בד"כ כדאי לנקד שמות, אלא אם מדובר בשמות ממאאאש נפוצים כמו חיים או משה. שמות כמו שומפלבי או חוטובלי אף אחד לא ידע להגות נכון ללא ניקוד. יחסיות האמת • ט"ו באייר ה'תשס"ט 18:52:47

ניקוד שמו של ערך, אם נעשה על ידי אלו היודעים לנקד, הוא דבר חשוב, מי יודע לקרוא את "סנקט פטרבורג" בלי ידע מוקדם? האם זה sankat , senket או אולי sanket ? ונהר הנבה הסמוך, האם הוא nava? או neva? בברכה, --איש המרק - שיחה 11:09, 10 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

אני בעד ניקוד שמות ערכים בעייתיים במופע הראשון שלהם. ‏Yonidebest Ω Talk11:24, 10 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
בעת החיפוש הניקוד יכול לגרום לבעיות, הן בניווט הפנימי של ויקי והן בגוגל. הפתרון הפשוט הוא לקרוא לערך ללא ניקוד ולכתוב את הניקוד בשורת ההקדמה כמו למשל כאן. בברכה, יהודה מלאכיפניה אליויקיהדות • ט"ז באייר ה'תשס"ט • 12:03, 10 במאי 2009 (IDT)[תגובה]
כמובן, זו כוונתי. 20:01, 11 במאי 2009 (IDT)