שיחת משתמשת:Khelo42/טיוטה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביקורת עמיתים[עריכת קוד מקור]

לבקשתו של דרור אני כותב כאן ביקורת עמיתים לערך ואגיניטיס (שימו לב לכך שבמקומות אחרים בוויקיפדיה "וגינה" נכתבת בלי אל"ף, למשל וגיניזמוס). אני ממליץ גם להסתכל במדריך לכתיבת ערכי מחלות (גילוי נאות: אני ניסחתי אותו).

אפתח בכך שהמחלות הנכללות תחת המטרייה של דלקת הנרתיק (ואגיניטיס) שונות זו מזו כמעט בכל הפרמטרים: בסיבות, בהתייצגות הקלינית, בשיטות האבחון בטיפול וכו', ולכן רצוי מאוד לכתוב ערכים על כל אחת מן המחלות הללו: וגינוזיס חיידקי, דלקת הנרתיק מקנדידה, דלקת הנרתיק מטריכומונס, דלקת הנרתיק שמדלדול (וגיניטיס אטרופית), ושהערך הזה יהיה ערך אב לכל אלה.

הערך די מקיף ובאמת נוגע בנקודות העיקריות. יחד עם זאת, חסרים לי מספר נושאים שלא קיבלו התייחסות בערך. לא ראיתי מידע אפידמיולוגי – כמה זה שכיח (היארעות או הימצאות), האם יש הבדלים בגיל, בתפוצה העולמית וכו' (לא בהכרח קיימים). כמו כן, רצוי לפרט קצת יותר על מה רואים באמצעים האבחנתיים כמו נוכחות תאי רמז (clue cells) במשטח wet mount.

היו שני משפטים שהפריעו לי מאוד:

  • "הסימפטומים של ואגיניטיס אינם ספיציפים, ולכן, אבחון עצמי או אבחון ע"י רופא בד"כ אינם אמינים ללא אישור של בדיקות מעבדה" – עדיף לנסח זאת כך: התסמינים של דלקת הנרתיק/וגיניטיס (מה שתבחרו) אינם ספציפיים, ולכן לצורך אישוש האבחנה נדרשות פעמים רבות גם בדיקות מעבדה. אני יודע שזה מה שרשום במאמר המקורי ב-NEJM, אבל בכל זאת הניסוח צרם לי.
  • "ההנחה הבסיסית היא שדלקת בנרתיק איננה מסוכנת, ולכן הטיפול ההתחלתי הוא בד"כ אמפירי" – הלכתי למאמר שבסימוכין, כי באמת המשפט נראה לי מוזר, ולא ראיתי שם סיבתיות (לכן). טיפול אמפירי יכול להיות בחירה דווקא בזיהום מסכן חיים, שבו אין זמן לתרבת את החיידק. לחלופין, הבירור האטיולוגי הרבה פעמים אינו נחוץ משיקולי עלות-תועלת, ולכן ניתן טיפול אמפירי. הייתי מפריד בין שני חלקי המשפט בלי לתת סיבתיות.

עוד דבר לגבי ניסוח, בפרק האבחון כדאי להימנע ממילים כו "חייב ל-" שמתאימות לספר לימוד ולא לאנציקלופדיה. נמנעתם מזה יפה בפרקי הטיפול והמניעה.

אל תשכחו להוסיף את התבנית הפרמטרית {{מחלה}}, ואם אפשר, לקשט את הערך בתמונות מוויקישיתוף שיכולות להתאים.

לסיום, דרושה קצת הגהה וויקיזציה, אבל את זה אפשר לעשות אחרי שהערך יעבור למרחב הערכים. Kulystabשיחההערך גאוגרפיה של יפן רוצה להיפטר מהכתמים האדומים. עזרו לו. • כ"ח בחשוון ה'תשע"ו • 12:43, 10 בנובמבר 2015 (IST)[תגובה]