שיחת משתמש:אסי אלקיים/ארכיון 2

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

נוסח ספרד, נוסח האר"י[עריכת קוד מקור]

ראיתי מה שהערת בערך נוסח האר"י, וגם את הערך נוסח ספרד שיש ללך בו חלק. לענ"ד יש לתקן בו. נטען שם כי המשתמשים בו טוענים כי זהו הנוסח בו התפלל האר"י, וזוהי, כפי שהערתי, טעות. אני, כחסיד חב"ד אינני משלה את עצמי שהאריז"ל התפלל בנוסח שאותו יצר רבי שניאור זלמן מלאדי. אלא שנוסח ספרד מבוסס על פי נוסח האר"י, כמו כן יש לחלק בין נוסח ספרד סתם, לבין נוסח האר"י הכולל נוסח חב"ד וסלונים (ואולי עוד כמה), ואינו רק שם נוסף לנוסח ספרד. להעיר גם כי הסידור של חב"ד הוא "על פי" נוסח האריז"ל, ולא נוסח האריז"ל, וודאי שלא הנוסח בו התפלל האר"י. אם אפשר לעדכן בערך, אשמח. בברכה--ויקפדן מלמד 21:39, 18 ביוני 2007 (IDT)

אדרבה, אשמח מאוד אם תתקן ערך זה או כל דבר אחר שכתבתי. אסי אלקיים 22:32, 18 ביוני 2007 (IDT)

לאדינו ושכנותיה[עריכת קוד מקור]

שלום. בזמנו השתתפת בדיון על לאדינו וחכיתיה. האם תוכל לבדוק את העריכה הזו בערך שפות יהודיות, ולתקן לפי הצורך? פניתי גם למשתמש:Avin. תודה, נתנאל 11:17, 1 באוגוסט 2007 (IDT)

ראיתי את התרומה הזו ומעודי לא שמעתי על הכינוי הזה לחכיתיה, אבל אין לא ראינו ראיה. הדבר הנכון לדעתי לעשות הוא לפנות לתורם שכתב זאת ולבקש ממנו מקור. באם לא תקבל תשובה תוך זמן סביר פשוט תשחזר את העריכה. אסי אלקיים 18:53, 1 באוגוסט 2007 (IDT)
גם אני ראיתי. העברתי את הדיון הזה לשיחה:שפות יהודיות ראו שם.--‏Avin שיחה22:43, 1 באוגוסט 2007 (IDT)

התוספות של בעניין הנוסחים הלא אורתודוקסיים מעניינות. נראה לי אבל שיש מקום - במקום להוסיף אותן לערך סידור, להשתמש בהן להקמת ערך מיוחד על נוסחים לא אורתודוקסיים שייתווסף לערכים האחרים על הנוסחים השונים. מה דעתך? Dardasavta 17:28, 2 בספטמבר 2007 (IDT)

לצערי אין לי הרבה מה להוסיף לערך בנושא אם יכתב מלבד מה שהוספתי לערך סידור. אם יש לך מה להוסיף לערך עצמאי אין לי התנגדות לכך ואף מן הראוי שיכתב. אסי אלקיים 17:32, 2 בספטמבר 2007 (IDT)
אוקיי, במהרה בימינו. Dardasavta 20:28, 2 בספטמבר 2007 (IDT)

שלום אסי ושנה טובה. אתה חושב שתוכל להרחיב על בת מצווה? אני עדיין שוקלת אם להפריד את הבת מהבר מצווה, יהיה קל יותר אם הפסקה תוכל לעמוד כערך בפני עצמו. בברכה, דורית 00:05, 10 בספטמבר 2007 (IDT)

שלום דורית, הרחבתי קצת. שנה טובה. אסי אלקיים 00:52, 10 בספטמבר 2007 (IDT)
תודה רבה, יצרתי ערך חדש ונתתי לך קרדיט בתקציר. שנה טובה וגמר חתימה טובה, דורית 19:41, 10 בספטמבר 2007 (IDT)

אני צודק? זכורני במעומעם קהילות ספרדיות בחו"ל בהן נעשות הקפות אף בשמע"צ. שבת שלום, דניאל צבישיחה 16:38, 28 בספטמבר 2007 (IST)

כן ראיתי מה שכתבת ובדיוק עלה אצלי גם זכרון מעומעם שכזה. לצערי אני לא בבית ולכן לא יכול לבדוק בספרות. אם יש לך את הספר של יערי תוכל לבדוק בעצמך, אם לא זה יצטרך לחכות לאחרי החג. שבת שלום ומבורך ומועדים לשמחה. אסי אלקיים 16:41, 28 בספטמבר 2007 (IST)

מהערך משמע כאילו כל בית ישראל אומרים את אותם הדברים. פעם אולי הייתי מתקן בעצמי, אך מאז שהגעת לוויקיםדיה גיליתי כמה אני לא יודע...

שמתי שם תבנית {{שכתוב}}. והכנסתי את הערך לרשמת המעקב שלי. אשמח אם תעבור על הערך בקצרה (אשמח עוד יותר אם זה יהיה בארוכה, אבל יש לך דברים אחרים לעשות), לאחר שתגמור, ארחיב קצת על ההתפתחות של מנהגי אשכנז (סידור "אזור אליהו" הוא נפלא לצורך זה). דניאל צבישיחה 02:50, 5 באוקטובר 2007 (IST)

לדעתי ישנה בעיה מהותית עם שני הערכים ברכות השחר והערך פרשת הקורבנות. שני ערכים אלו מתארים יחד את כלל הקטעים הנאמרים בתפילת שחרית לפני פסוקי דזמרא אך ורק לפי נוסח ספרד וחלק מאשכנז (אמנם מבנה דומה מאוד קיים גם אצל הספרדים) ומחלקים אותם ב"אמצע" כפי הקיים בנוסחים אלו. החלוקה שהיא מאוד שרירותית נעשתה באופן הבא: הערך ברכות השחר מכיל את החלק הראשון וכולל בנוסף את פרשת העקידה והקטע "לעולם יהא אדם ירא שמים" עד הקרבנות. שאר החלקים נמצאים בערך פרשת הקורבנות. חלוקה זו הינה שרירותית וכוללת את הבעיות המפורטות:
  • החלוקה מניחה כי קיימת חטיבה שלימה העוסקת בקרבנות, לפיכך גם ניתן לחלק השני של הקטעים המקדימים את פסוקי דזמרא השם פרשת הקורבנות. למעשה מי שיעיין בדברי רבותינו הראשונים ובנוסחי תפילה אחרים למשל איטליה או תימן יגלה שאין בכלל חטיבה שלימה העוסקת בפרשת הקרבנות. בנוסח הבלדי למשל אומרים ביום חול רק את פרשת התמיד. רק בשבת אומרים, בהשפעה ספרדית, את שאר הקטעים. בנוסח האיטלקי אומרים רק את פרשת התמיד ופרק איזהו מקומן. לעומת זאת הנוסח האיטלקי מכיל קטעים רבים נוספים שאינם בנוסחים האחרים בחלק שלפני פסוקי דזמרא. גם בנוסח הבלדי יש מעט קטעים שאינם בנוסחים אחרים שאינם עוסקים בקרבנות.
  • החלוקה הינה שרירותית אפילו ביחס לקיים בנוסחים בהם קיימת חטיבה שלימה העוסקת בקרבנות: הערך ברכות השחר מכיל את פרשת העקידה ו"לעולם יהא אדם" שאינם קשורים לברכות השחר, והערך על פרשת הקרבנות מכיל את ברייתא דר' ישמעאל שאינה קשורה לקרבנות (אנא בכח נשכח משום מה אבל גם הוא בעייתי).
אני עדיין מתלבט לגבי המבנה. בכל מקרה הערך ברכות השחר שהתחלתי לעבוד עליו יכיל רק את ברכות השחר ולא קטעים נוספים שאין עניינם לברכות השחר. בכל מקרה צריך ערך תחילת תפילת שחרית (עדיף שם יותר מוצלח) שיכיל הסבר על כל הקטעים (כולל קרבנות) שנאמרים לפני פסוקי דזמרא מלבד ברכות השחר.
נשאלת השאלה - מה נעשה עם הערך פרשת הקורבנות? כאן אני עדיין בספק. יש מספר אפשרויות - לבטל את הערך כליל - בין אם ע"י מחיקה (פתרון קיצוני) ובין אם ע"י הרחבתו שיכיל את כלל הקטעים הנאמרים בתפילת שחרית לפני פסוקי דזמרא ושינוי שמו. אפשרות אחרת - להשאיר ערך העוסק בכל הקשור לקרבנות בתפילה היהודית, בין אם אלו קטעים לפני תפילת שחרית, לאחריה, לפני מנחה או לאחריה, תפילת מוסף וכו'.
לדעתי רק אחרי שנלבן את הסוגיה האמורה לעיל נוכל להתחיל בכתיבת הערך או הערכים האמורים. אסי אלקיים 19:20, 6 באוקטובר 2007 (IST)
נ"ב - לבושתי אומר שאינני מכיר את הסידור "אזור אליהו" עליו כתבת - האם תוכל לפרט עליו? אסי אלקיים 19:21, 6 באוקטובר 2007 (IST)
עניין "חטיבת הקורבנות" הוא פחות מהותי לדעתי - אומרים "קורבנות" - יש ימים בהם אומרים יותר וימים בהם אומרים פחות, ובכל זאת הכל נכלל תחת "קורבנות". דומה הדבר לפסוקי דזמרא, שם כללנו את שבת וחול ביחד, אם כי קצת קשה לומר את זה לגבי "מזמור שיר חנוכת הבית" לנוסח אשכנז ולגבי מזמורי שבת לנוסח ספרד וע"מ.
עם זאת, אני מסכים אתך שהשם הוא אכן קצת בעייתי, ואם כי יש סידורים בהם כל הנ"ל נכלל תחת הכותרת "סדר/פרשיית הקורבנות", יש סידורים בהם אין חלוקת משנה כלל והכל נכלל תחת "תפילת השחר". לדעתי, ניתן פשוט לשנות את שם הערך פרשת הקורבנות לתחילת פרשת שחרית ולהרחיבו. וכאן נוכל לסמוך על התכונה הנפלאה ביותר של ויקיפדיה - אם יבוא מישהו עם רעין לשם/מבנה ערך יותר מוצלח, נוכל לשנות די בקלות.
כמובן שיש גם עניין בערך העוסק בקורבנות בתפילות (חבל שלא זכינו להשתתפותך ב[[ויקיפדיה:מתקפת איכות/בית המקדש|מתקפת האיכות בנושא המקדש), אך נראה לי שמקומו הנכון יהיה בתור פסקה בערך קורבן (יהדות), עם פיצול לערך נפרד כשיתרחב.
לגבי "אזור אליהו" - מדובר בסידור די חדש (מהדורה ראשונה בתשנ"ח) שהוא, כמו שכתוב על כריכתו "כמנהג אשכנז על פי דעת הגר"א". כלומר, הוא ע"פ מנהג הגר"א (יבוא יום ואני אכתוב את הערך הזה), אך להבדיל מסידורים אחרים שעסקו במנהג הגר"א, הוא אינו מנסה להחיל את דברי הגר"א על נוסח אשכנז שבימיו, אלא טרח לברר מה היה מנהג אשכנז בזמנו של הגר"א. לעניינו - כתוצאה מכך, כמעט בכל עמוד ישנם הערות שוליים שמוסרות מידע על מה היה מנהג האשכנז המקורי, ומדוע הוא השתנה (כמות ההשפעה שהייתה לרוו"ה היא פשוט מדהימה). החיסרון העיקרי הוא שככתוב שם "סידורים ישנים" הכוונה רק לסידורים לפני זמנו של הגר"א... שבוע טוב, דניאל צבישיחה 20:05, 6 באוקטובר 2007 (IST)

אני שמח שחזרת בימים האחרונים. על כל פנים, שתתחדש עלינו שנה טובה, מתוקה ופוריה.--‏Avin שיחה22:05, 22 בספטמבר 2008 (IDT)

גם אני מאוד שמח לראותך כאן שוב, בהחלט חסרת.
ומעניין לעניין - לפני שנה הבטחתי לך משהו, והיום, באיחור ניכר, התחלתי ביישום. ראה את commons:Category:Audio files of Yom Kippur prayes. כתיבה וחתימה טובה! דניאל צבישיחה 14:12, כ"ג באלול ה'תשס"ח (23.09.08)
תודה רבה ושנה טובה לשניכם! תזכו לשנים רבות נעימות וטובות! אסי אלקיים - שיחה 20:06, 23 בספטמבר 2008 (IDT)
בס"ד ברוך השב גם ממני. ליאתשיחה • (מישהי שאיכפת לה) 20:10, 23 בספטמבר 2008 (IDT)
תודה רבה! אסי אלקיים - שיחה 11:35, 24 בספטמבר 2008 (IDT)

סדר תפילות יום הכיפורים[עריכת קוד מקור]

בס"ד יישר כח על עבודתך בנושא יום הכיפורים. ליאתשיחה • (מישהי שאיכפת לה) שנה טובה חברים יקרים 10:55, 2 באוקטובר 2008 (IDT)
תודה רבה! מקווה לסיים עד יום הכיפורים הזה...אני כבר גורר את זה משנה שעברה. אסי אלקיים - שיחה 10:58, 2 באוקטובר 2008 (IDT)
בס"ד צריך עזרה במשהו? אם כן אשמח לעזור עד כמה שאוכל. ליאתשיחה • (מישהי שאיכפת לה) שנה טובה חברים יקרים 11:01, 2 באוקטובר 2008 (IDT)
אולי את יודעת אם יש אפשרות לעשות הפניה לתת פסקה של הערך? כרגע אני מנסה ליצור הפניה לפסקה בערך שנקראת "סליחות" שהיא תת פסקה של "עניינים הנוגעים לכלל התפילות"? הצלחתי ליצור רק הפניה לפסקה הראשית ולא לתת הפסקה. אני לא בטוח אם זה בכלל אפשרי. אסי אלקיים - שיחה 11:05, 2 באוקטובר 2008 (IDT)
בס"ד גם אני חושבת שזה בלתי אפשרי, ליתר ביטחון שאל בדלפק היעוץ. ליאתשיחה • (מישהי שאיכפת לה) שנה טובה חברים יקרים
מבחינת הקישורים, אין הבדל בין פיסקא ותת-פיסקא. הקישור הוא משתמש:אסי אלקיים/כיפור#סליחות (ובתוך הדף עצמו אפשר לוותר על הקידומת ופשוט לכתוב #סליחות). דניאל צבישיחה 12:52, ג' בתשרי ה'תשס"ט (2.10.08)
תודה רבה! אסי אלקיים - שיחה 12:56, 2 באוקטובר 2008 (IDT)
אגב, הפסקתי כגע עם ההקלטות, כי אני מנסה בכל כוחי למנוע מהכאב הקל בתוך גרוני להתפתח למשהו רציני לפני שאני עובר לפני התיבה. אמשיך, אי"ה, אחרי יום הכיפורים. דניאל צבישיחה 06:55, ח' בתשרי ה'תשס"ט (7.10.08)
אין למה למהר... ברור שהתפילות בבית הכנסת חשובות יותר. רפואה שלמה וגמר חתימה טובה! אסי אלקיים - שיחה 10:13, 7 באוקטובר 2008 (IST)
ישר כח על הערך סדר תפילות יום הכיפורים. אני מקווה שלא נפגעת מתבניות המקור, אבל פשוט החשיבות בהבאת מקורות בערכים שנכתבים במצבה הנוכחי של ויקיפדיתנו, שכבר יש 80K ערכים, היא גדולה. בברכת שנה טובה, נת- ה- - שיחה 23:33, 6 באוקטובר 2008 (IST)
תודה רבה! לא נפגעתי מתבנית המקור, אדרבא זה היה טוב מאוד - ככה יצא שהדברים נוסחו בצורה יותר זהירה ומדוייקת יותר וגם הובאו המקורות (שאני מקווה שמספקים). גמר חתימה טובה! אסי אלקיים - שיחה 00:43, 7 באוקטובר 2008 (IST)

מנהגים נדירים[עריכת קוד מקור]

מקצת המנהגים שהבאת הערב די נדירים (אגב, ל"הנני מוכן" של ספירת העומר יש גם פרקי חזנות). לטובת המעיינים, האם תוכל להפנות למקורות הרלוונטיים? ‏DGtal19:58, 23 באוקטובר 2008 (IST)

לאילו באופן ספציפי אתה רוצה? אסי אלקיים - שיחה 20:06, 23 באוקטובר 2008 (IST)
הוספתי למה שנראה בעיני נדיר - מנהג חלק מקהילות הרומניוטים לומר בהושענא רבא במוסף את אזכרות הימים הנוראים. אם יש עוד משהו רק תגיד. אסי אלקיים - שיחה 20:32, 23 באוקטובר 2008 (IST)
כתבתי לפני התנגשות עריכה: ספציפית התפלאתי בעיקר על ונתנה תוקף בהושע"ר, אבל זו רק דוגמה. כידוע, יש המון מנהגים. מקצתם מקובלים על כל הציבור, או על חלק כה גדול ממנו ש"כולם יודעים" שעדה פלונית נוהגת א' ועדה פלונית נוהגת ב', אך יש מנהגים של קהילות (החל ממנהגי פראג ועד מנהגי צנעא) שאינם מוכרים למרבית האנשים. אם אנו רוצים לתעד גם מנהגים "איזוטריים" כדאי "להוכיח שהם קיימים". לדעתי האישית, מנהג נדיר שיש עליו תיעוד מיוחד (התייחסות בפוסקים בעדו או נגדו, סיפור מיוחד על היווצרותו או היעלמותו וכד') שווה להזכיר, אבל לא על כל מנהג כזה שווה לכתוב (אנקדוטה: לא מזמן יצא ספר בן 5 או 6 כרכים על אמירת "תחנון", ואני מניח שהוא ליקט כל מנהג על כל ימות השנה, כשלעניינינו זה פירוט יתר). ‏DGtal20:44, 23 באוקטובר 2008 (IST)
אני מסכים איתך בהחלט לגבי מנהגים היסטוריים שאינם קיימים, ואם תראה אני מאוד ממעט לציין מנהגים שאינם קיימים אלא אם באמת יש בזה עניין וחשיבות לערך. לעומת זאת מנהג שקיים כיום - יש לציין בכל מקרה, ודווקא המנהג לומר ונתנה תוקף בהושענא רבא הוא כזה. המקור הוא (כמו מרבית העריכות על נוסח איטליה) המחזור האיטלקי שהוציא הרב מנחם עמנואל הרטום שמפרט את הנהוג בכל קהילות איטליה השונות, ומציין כי כך נהוג ברומא ומילאנו (שהן למעשה רוב מכריע של המתפללים בנוסח זה). אני אציין גם בערך. אסי אלקיים - שיחה 20:54, 23 באוקטובר 2008 (IST)
בבדיקה מעמיקה יותר במקרה הספציפי הזה כנראה שיש טעות במחזור של הרב הרטום, כי בקהילת רומא (לפחות בבית הכנסת הגדול) לא אומרים ונתנה תוקף בהו"ר, מה גם שזה לא נזכר במחזור קמחא דאבישונא ושאר המחזורים העתיקים יותר אז אני אמחק את האיזכור הספציפי הזה. אסי אלקיים - שיחה 21:25, 23 באוקטובר 2008 (IST)
עוד הערה: באופן עקרוני כל ערך בנושאי תפילה צריך להכיל לפחות את הנהוג בחמשת נוסחי התפילה הקיימים כיום: נוסח אשכנז, נוסח הספרדים, נוסח ספרד, תימן בלאדי ונוסח איטליה. אם ישנו הבדל בתוך הנוסח שהוא גורף לקהילות רבות של אותו נוסח (הכל יחסי כמובן) - יש לציינו, למשל מנהגי מערב אירופה שהם ייחודיים בין אצל האשכנזים ובין אצל הספרדים. אסי אלקיים - שיחה 21:39, 23 באוקטובר 2008 (IST)

כפתור תצוגה מקדימה[עריכת קוד מקור]

שלום אסי ! כשאתה עורך בוויקיפדיה יש משמאל לכפתור השמירה יש כפתור שנקרא "תצוגה מקדימה". ניתן להשתמש בו כדי לראות את השינויים שביצעת מבלי לשמור אותם. כרגע אתה מבצע שינויים כמה פעמים בדקה וזה מפריע לנטר את דף השינויים האחרונים. Shefshef : השיחה והחזון 11:01, 12 בנובמבר 2008 (IST)

אני מכיר הבעיה בזה הוא שאם עשיתי משהו שאני רוצה לשחזר זה לא נשמר לי. אני אשתדל להשתמש בו יותר. אסי אלקיים - שיחה 11:13, 12 בנובמבר 2008 (IST)
מה עם לחיצה על Ctrl + Z ? זה עושה "UNDO", משחזר את הדברים שרשמת בעורך הוויקי. תנסה לכתוב כמה דברים בעורך מבלי לשמור ואז ללחוץ Ctrl + Z, (כלומר ללחוץ על מקש ה-Ctrl, להחזיק אותו לחוץ ואז ללחוץ על מקש ה-Z‏). Shefshef : השיחה והחזון 11:17, 12 בנובמבר 2008 (IST)
אחרי שלוחצים על תצוגה מקדימה זה כבר לא עובד. אסי אלקיים - שיחה 11:19, 12 בנובמבר 2008 (IST)
מה שבאמת צריך לעשות זה שיהיה ניתן להתעלם בדף שינויים אחרונים מארגזי חול (אולי זה כבר קיים?). אסי אלקיים - שיחה 11:24, 12 בנובמבר 2008 (IST)
אני לא מכיר אפשרות כזאת. ובנוגע לזה שזה לא עובד אחרי שלוחצים תצוגה מקדימה - הנה עוד סיבה לעבור ל-FIREFOX. שם זה עובד גם אחרי שלוחצים על תצוגה מקדימה. Shefshef : השיחה והחזון 11:30, 12 בנובמבר 2008 (IST)
גם בFF לא עובד לי. יתכן שזה קשור למערכת ההפעלה. אסי אלקיים - שיחה 11:41, 12 בנובמבר 2008 (IST)