שיחת פורטל:מתמטיקה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה מיועד בעיקר לדיונים אודות מבנה הפורטל

שפתם של ערכי המתמטיקה[עריכת קוד מקור]

ראו דיון נרחב בויקיפדיה:מזנון/ערכי המתמטיקה. דוד שי - שיחה 14:23, 7 ביוני 2008 (IDT)[תגובה]

נפחים ושטחים של צורות גיאומטריות[עריכת קוד מקור]

שמתי לב שאין כמעט נוסחאות של צורות גיאומטריות לנפחים ושטחים (והיקפים), אין לי בעיה להוסיף אותם בעצמי, רק שיש לי תהיה - האם כדאי להוסיף לכל ערך את הנוסחאות הרלוונטיות, או עדיף לעשות את זה בצורה מרוכזת, למשל בערך כמו שטח או נפח? מה דעתכם? GNU 20:14, 5 אוג' 2004 (UTC)

גם וגם. דוד שי 00:35, 6 אוג' 2004 (UTC)
לדעתי - להוסיף בצורה מרוכזת בערכים שטח ונפח, וכמו כן להוסיף לערכים של הצורות עצמן את השטח/נפח הספציפי שלהן, אבל כמובן שלא לפתוח ערך בפני עצמו שייקרא נפח של מקבילון, למשל. אני מניח שזה מה שדוד שי התכוון אליו, אני סתם מחדד. גדי אלכסנדרוביץ' 06:07, 6 אוג' 2004 (UTC)

חידה מתמטית בעקבות הראב"ע מאת ד"ר אברהם בן עזרא: http://www.benezra.co.il/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=168720&depart_id=19289 לקריאה נוספת: "אמר אברהם המחבר" מאת ד"ר א' בן עזרא בהוצאת "אקדמון" "שיעור חופשי" מאת א' בן עזרא בהוצאת "קרטוב" "מחשבתחילה" מאת א' בן עזרא בהוצאת "קרטוב".

הויקיפדיה כמונחון מתמטי[עריכת קוד מקור]

ושוב אני ארשה לעצמי להעיר פה הערה, על אף החוסר המשווע שלי בוותק. מסיבות שלא זה המקום לנתחן (אף שהניתוח צריך להיות מרתק כלשעצמו), רבים מהויקיפדים עוסקים בחייהם השניים במתמטיקה באקדמיה. עיון קל בדף המשתמש שלי יגלה לכם שגם אני. באמת שחלילה לי להיחשד בפוביה ממתמטיקה או מהעוסקים בה.

כפועל יוצא מהפרופיל הדמוגרפי דלעיל, הויקיפדיה שופעת "ערכים" בתחומי המתמטיקה. מכיוון שהתמזל מזלי לא להיות הדיוט בתחום הזה, אני סבור שרבים מהערכים האלה הם לא ערכים אנציקלופדיים בהגדתרם, אלא לקסיקוניים/מילוניים. תורת המשחקים, משפט אי השלמות של גדל, השערת רימן, מכונת טיורינג, פולינום וכו' הם ערכים ראויים לאנציקלופדיה, לדעתי, כי יש להם חשיבות או מרכזיות טרנס-מתמטית, וניתן לכתוב בהם יותר תוכן מהגדרה מתמטית קצרה וקולעת, לתת רקע היסטורי, קשר למדעים האחרים וכו'.

מאידך, ישנם ערכים שאין להם חשיבות טרנס-מתמטית עצמאית, ומקומם (הראוי מאוד!!) הוא במילון מתמטי (ישנם כמה מילונים מתמטיים מצויינים באנגלית, גם ברשת, הם בוודאי מוכרים לכם), ולא באנציקלופדיה. אני אתן דוגמאות, בלי כוונה לפגוע באיש: סגור (טופולוגיה), משלים (בתורת הקבוצות), כמעט כל (במתמטיקה). אלו הן פשוט הגדרות (אלמנטריות למדי), ולא ערכים אנציקלופדיים. לא כל הגדרה (או למה, או משפט) שנלמדים בקורס באוניברסיטה שווים ערך באנציקלופדיה. זה שהויקיפדיה מתאימה מאוד לבנייתו של מילון מתמטי כזה פשוט אומר שצריך להקים מילון מתמטי (בתוך הויקימילון?), אבל כמו שכולכם יודעים "הויקיפדיה איננה מילון", וזה נכון גם למתמטיקה, אותה כולנו אוהבים. --Harel 17:40, 12 ספט' 2004 (UTC)

בתור היוצא מן הכלל של הכלל שלך ('ואותה כולנו אוהבים'), כפי שתוכל לראות בדף המשתמש שלי, אני לא רואה פסול בהגדרות המתמטיות. הויקיפדיה היא מה שאנחנו רוצים - כל עוד זה לא ממש זבל. כמה אנשים פה יהרגו אותי על ההשוואות, אבל מאותה הסיבה שאני תומך בערכי הארי פוטר, סילביה סיינט הגדרות טקסונומיות אני תומך גם במונחון מתמטי. נדב 17:49, 12 ספט' 2004 (UTC)
נדב - אל תדאג, אני לא אהרוג אותך :) אבל אני כן מציע לך לחשוב ברצינות אם ההשוואה הזו היא במקום, והאם היא נכונה.--[[משתמש:Roybb95|רועי | (שיחה) |]] 18:11, 12 ספט' 2004 (UTC)
ההשוואה לא באה להגיד שערכו של סגור בטופולוגיה (whatever that might be) זהה לערכה של סילביה סיינט או של סיריוס בלק. היא רק אומרת שויקיפדיה היא אנציקלופדיה שניתן למתוח להרבה כיוונים - ומונחון מתנטי הוא אחד הפחות גרועים שבהם. את הניסוח הזה אתה מעדיף? נדב 18:34, 12 ספט' 2004 (UTC)
לא. :-) אני מתנצל. מונחון מתמטי הוא דבר נהדר, ולא "אחד הפחות גרועים". לעומת זאת, ערך על הלורד וולדמורט ראוי שיזרקו אותו לים, כך לדעתי. אתה כבר יודע מה דעתי בכל העניין, ושאני מסרב לראות בחופשיות של ויקיפדיה ערך עליון שאין לעבור עליו. מבחינתי, כיסוי רחב הוא משני לעומת איכות. לפי תפישתי, ויקיפדיה תצבור עוצמה ומוניטין ע"י ערכים חשובים, ראויים (על-אף הקושי בהגדרה של דבר "ראוי") ואיכותיים, ולא בזכות זה שהיא חופשית ושכל אחד יכול לכתוב בה מה שמתחשק לו, וזה שיש בה ערכים רבים גם על דברים משניים (ע"ע מבחן גוגל ההפוך). את דעותי הצגתי אין-ספור פעמים, ואיני רואה טעם בהשחתת המזנון בויכוחים חסרי טעם שכאלה. בוא נשמור את כוחותינו לויכוחים ספיציפיים, אם יתעוררו, ולא לויכוחים על נושאים היפוטתיים.--[[משתמש:Roybb95|רועי | (שיחה) |]] 18:52, 12 ספט' 2004 (UTC)
אין שום פסול במילון מתמטי כל עוד הערכים הכלולים בו אינם קצרים מדי. כפי שאני רואה בדוגמאות שהבאת, הכותבים אינם מסתפקים בהגדרה אלא מדגימים ומרחיבים בדבר השימוש במושגים. שן שש זעם 18:14, 12 ספט' 2004 (UTC)
כשקראתי את דבריו של Harel נטיתי להסכים אתו, שהרי המושגים שהביא כדוגמה הם חלק מרעיון רחב יותר, כגון תורת הקבוצות או טופולוגיה, אך לאחר שנכנסתי לערכים ראיתי שכל אחד מהם גדול למדי (בוודאי אינו הגדרה מילונית), ולכן אין טעם לצופף אותם יחדיו בערך גדול. קשירת כל הערכים הללו לתמונה הכוללת נעשית בויקיפדיה בשתי דרכים:
בשני המקרים יוכל הקורא החפץ בכך לעבור אל הערך המפורט. דוד שי 18:43, 12 ספט' 2004 (UTC)
ברמה העקרונית אני מסכים איתך - ישנם מספיק ערכים שלא צריכים להיות שייכים לערך משל עצמם. אני בפירוש לא מסכים עם הגישה שאומרת שאין להם כלל מקום בויקיפדיה - גישתי באשר לויקיפדיה היא שרצוי שתכיל כמה שיותר מידע, ואני בטוח שתסכים איתי שהערכים הללו לא מזיקים לויקיפדיה בעצם קיומם. יתרה מזאת, בתור סטודנט מתחיל למתמטיקה, כבר נתקלתי בכמה וכמה מושגים בלימודי שלא היו באותן אינציקלופדיות (נהדרות) שיש ברשת, או שלטעמי לא נכתב בהן מספיק מידע.
הדוגמאות שהבאת של סגור (טופולוגיה) ומשלים (תורת הקבוצות) הן לטעמי בעייתיות לנקודה שרצית להעביר, כי אלו ערכים שמכילים עוד מידע מעבר להגדרה מילונית - למשל זה של הסגור מכיל ריכוז של תכונות שלו, דבר חיובי ומועיל לדעתי (ואשמח אם אנשים יעזרו ויוסיפו שם עוד מידע). הערך של כמעט כל (במתמטיקה) לעומת זאת הוא דוגמא טובה לנקודה שלך - ואכן, לטעמי רצוי לרכז את כל הערכים של "השפה המתמטית" (כמעט כל, אם ורק אם וכו') לערך אחד מרוכז. מישהו מתנדב לעשות זאת?
כמו כן, לויקי העברית יש את הייחוד שהיא, אה, עברית, בניגוד לאינציקלופדיות האנגליות. אמנם, אנגלית זו השפה השלטת בלימודי המתמטיקה גם בארץ (כולנו לומדים מספרים באנגלית), ועדיין אני חושב שיש מקום למאגר מידע גדול במתמטיקה בעברית.
כמו כן, אני סבור שאין כל רע בהכללת ערכים שאין להם "היסטוריה" או "קשר למדעים האחרים" בויקיפדיה. עם כל הכבוד להיסטוריה ולשימושים של המתמטיקה, העיקר בה היה ונשאר המתמטיקה עצמה. כל היתר הוא בגדר תוספת נחמדה (ובכמה מקרים, חשובה מאוד) - אבל זה לא הבשר, וזה לא מה שמצדיק קיום של ערך.
לסיום, אבקש להזכיר לך שויקיפדיה שונה מעט בסגנונה מאינציקלופדיות אחרות בריבוי הגדול שלה של ערכים ודברים עליהם היא כותבת. אני חושב שזה דבר מבורך.
בברכה, ותודה על הביקורת שלך. גדי אלכסנדרוביץ' 19:21, 12 ספט' 2004 (UTC)
תודה על תגובתך. הרעיון לקבץ ביחד הגדרות ב"רשימת הגדרות בתורת ה...." נראה לי מוצלח. למעשה, כנראה שהתחבטו כבר במקומות אחרים. אחרי שסקרתי את המאמר הגרמני על טופולוגיה (אי"ה, ארחיב בעזרתו את שלנו), גיליתי את

Topologie-Glossar, שזה מונחון הגדרות בטופולוגיה (לא צריך להבין גרמנית כדי להתרשם מהקונצפט. מציע שזו תהיה המדיניות שלנו גם. (קל לדבר וקשה לעשות....). --Harel 21:18, 12 ספט' 2004 (UTC)

מסכים, אם כי שים לב שוב: אני חושב שלערך כמו סגור (טופולוגיה) יש זכות קיום גם כערך עצמאי, אם כי ודאי שהוא חייב להופיע במונחון כזה, לכן קרוב לודאי שהוא יופיע שם עם קישור, והערכים ה"קטנים" פשוט יופיעו ללא קישור. כלומר, להרחיב הרבה על מה שיש להרחיב גם אם הוא מושג שבהגדרתו הוא פשוט, ואחרת רק להביא את ההגדרה שלו. מונחים בתורת המשחקים הוא דוגמא לא רעה (אם כי חוששני שקצרה למדי) למה שאנחנו רוצים לנסות להשיג. גדי אלכסנדרוביץ' 06:10, 13 ספט' 2004 (UTC)

אני אישית חושב שכל ערך שיש עליו מידע של יותר מפסקה אחת, ראוי להכנס לויקיפדיה (בתנאי שהוא כתוב נכון וכו').. לחלק לא קטן של הערכים המתמטיים יש ערך מוסף בתור פרטים היסטוריים, או שימושים מעניינים. כמו כן שזורות פה ושם הוכחות, שיכולות להוות ידע כללי לא רע בכלל למתעניינים בתחום. בקשר לרשימת הגדרות - אני בעד ונגד. בעד - כי זה מרכז את כל המושגים של נושא מסוים במקום יחיד. נגד - כי אז אנחנו מוגבלים למעט מאד מקום לכל מושג, ואם נאריך - הערך יצמח לגדלים מזוויעים. לכן, אפשר לתפוס שני ציפורים במכה ולעשות את שני הדברים במקביל (כפי שזה , בערך, גם כיום) - רשימה וערכים עצמאים. GNU 06:53, 13 ספט' 2004 (UTC)

שלום, אני מבין שאני מצטרף קצת באיחור לדיון (ולקהילה) אבל אם אני מנסה להבין את עקרונות הכתיבה בויקיפדיה ובפרט הכתיבה המתמטית. מהתרשמות שלי משיחות שונות על מגוון ערכים רווחת הדעה שבה בויקיפדיה אין לכתוב כל ערך אפשרי על כל "זבל" שקיים אלא רק כתיבה של ערכים הראויים להיכתב באנציקלופדיה. בהינתן דעה זו קשה לי לראות איך מגוון ההגדרות והוכחות למשפטים במתמטיקה מתיישב עם צורך זה. דעתי האישית היא שיש מקום לכל המתמטיקה המצוינת שנמצאת בויקיפדיה אף על שהיא במפורש לא עונה על ההגדרה האנציקלופדית לערכים. רציתי לשמוע את דעתכם בנושא לפני שאני מחליט להשקיע מזמני בפיתוח המיזם. תודה. אריק פוזננסקי 23:46, 28 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]
ברוך הבא. כמובן, יש מקום לכל המתמטיקה המצוינת. חשוב לשמור על משקל נכון בכתיבת ערכי מתמטיקה. לדעתי הוכחת משפטים, למשל, איננה נחוצה, זה מתאים לוויקיספר. צריך לכתוב מה המשפט אומר, מה ההיסטוריה שלו (אם רלוונטית), באיזה תחומים המשפט שימושי, וכדומה. תוכל לקבל מושג מקריאת הערכים שכבר קיימים: קיומם, וניסוחם, מייצגים בערך את הדעה בוויקיפדיה לגבי מה ראוי ונחוץ. ‏odedee שיחה 23:49, 28 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]

יש בויקיפדיה בעיה מעצבנת למדי: הסרגלים בצד אינם מאפשרים לקרוא את כל הכתוב ואני לא יודעת מה לעשות! (רק באנדרואיד)

הגנה על הדף[עריכת קוד מקור]

למה פורטל מתמטיקה מוגן? משחיתים מאזור המרחבים של בנך? Erwin138 18:04, 9 אוגוסט 2005 (UTC)

הורדתי את ההגנה. גילגמש שיחה 19:18, 9 אוגוסט 2005 (UTC)

עיצוב מחדש[עריכת קוד מקור]

הפורטל עובר עיצוב מחדש. מה דעתכם עליו? אני לא אוהב כל כך את מסגרות התחתונות... זה לא אסתטי כל כך כשהם אחד ליד השני וכשיש כל כך הרבה מהם. Yonidebest Ω Talk 05:48, 28 פברואר 2006 (UTC)

הרבה יותר טוב מקודם, כל הכבוד. גדי אלכסנדרוביץ' 06:51, 28 פברואר 2006 (UTC)

אולי כדאי להוסיף גם תיבה של "ערכים חדשים"[עריכת קוד מקור]

אולי כדאי להוסיף לפורטל תיבה של "ערכים חדשים" , כמו שהיה בפורטל הקודם ? White-dragon 08:22, 9 מרץ 2006 (UTC)

בעיית תאימות חמורה של דף הפורטל עם פיירפוקס. ה"מאמר הנבחר" על פאי גולש לימין בהרבה...

וואו - יש בעיה גם אצלי ב-IE... אתקן את הדף. Yonidebest Ω Talk 00:21, 22 מאי 2006 (IDT)
טוב, זה סתם הייתה השחתה... Yonidebest Ω Talk 00:24, 22 מאי 2006 (IDT)

למה תחת הכותרת נוסחאות וטבלאות שימושיות מופיע קטגוריה?[עריכת קוד מקור]

טרול חשמלי 21:46, 21 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

יש ערך בויקיפדיה על מכון קלי והבעיות שלהם? אפשר להוסיף אותו? עידן סיפרו 16:29, 22 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

יש ערך: בעיות המילניום של מכון קליי. גדי אלכסנדרוביץ' 16:39, 22 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

רצוי לשדרג פורטל זה על ידי מספר פעולות שיביאו אותו לסטנדרטים החדשים המקובלים בפורטלים כיום. מומלץ לבצע בו את השינויים הבאים:

  1. יש לעדכן את סמל הפורטל על פי רשימת הסמלים האחידים.
  2. יש למחוק את תבנית האקטואליה אם היא אינה מתעדכנת באופן שוטף.
  3. במסגרות "ערכים מומלצים" ו"ערך נבחר" יש לשים ערכים מומלצים בלבד. ערכים טובים נוספים ניתן להגדיר כמומלצי הפורטל. סתירות בנושא יוצרות בלבול.
  4. יש למחוק את תבניות "ערכים הדורשים שיפור" ו"ערכים מבוקשים - מקוצר" ואת הערכים המבוקשים להחביא בתחתית הדף על פי הפורמט הקיים בפורטל:בסיס/קדימה, לעבודה!. אל דף הערכים המבוקשים יש לקשר מתוך ויקיפדיה: בקשת ערך בליווי סמל הפורטל.
  5. המשימה המורכבת אך החשובה ביותר: לערוך את מסגרות התוכן כך שתתאימנה לעקרונות הרשומים במדריך המלא לבניית פורטלים.
  6. רצוי מאוד ליצור תחלופה אוטומטית של תמונה נבחרת, מאמר נבחר, "הידעת?" או פינות אחרות בפורטל. התחלופה מתבצעת על ידי {{בחר מידע}} ובעזרת מאגר מידע שיש ליצור יחד עם גלריה יפה המרכזת אותו. למידע נוסף בנושא זה עיינו במדריך ובפורטלים המומלצים כדי ללמוד כיצד הם בנויים. חשוב לזכור כי גלריות אלה ותחלופות אוטומטיות מוסיפות לפורטל אך אינן מחפות על בעיות בתוכן הפורטל עצמו.

זוהי הודעה קבועה וייתכן מאוד שחלק מהדברים כבר מיושמים היטב.

השמח בחלקו (-: אמצו פורטל! 19:31, 31 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]

ערכים דורשי שיפור[עריכת קוד מקור]

יחס שקילות, לטעמי, כבר בסדר גמור. אם אין התנגדויות אסיר אותו מהרשימה. בנוסף, מישהו יודע איך לעשות דף שיחה נפרד לכל מסגרת, ובפרט למסגרת "ערכים דורשי שיפור"?. נראה לי עדיף.--יוחאישיחה 18:43, 13 בספטמבר 2007 (IDT)[תגובה]

כל "מסגרת" כזו היא דף נפרד במרחב הפורטל. הדרך המהירה ביותר להגיע לדף השיחה המתאים היא ללחוץ על "עריכה" ואז "שיחה". ‏odedee שיחה 22:21, 13 בספטמבר 2007 (IDT)[תגובה]
בפורטל ישנה הפניה למסגרת "ערכים דורשי שיפור". היא לא קיימת. אשמח לרשימה כזו, מחפשת תעסוקה :) Leia 23:44, 8 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
הוספתי קישור לכלי שסורק את קט' מתמטיקה ומאתר ערכים עם תבניות שכתוב, עריכה וכו'. בהצלחה! ‏odedee שיחה 00:05, 9 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
בדיוק כזה רציתי, כמו שיש בפורטל פיזיקה. תודה :) Leia 20:43, 9 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]

חידה שבועית[עריכת קוד מקור]

לא יהיה נחמד אם בפורטל תהיה חידה יומית מתחלפת? טוקיוני 08:47, 22 באוקטובר 2007 (IST)[תגובה]

רעיון יפה. יומית זה קצת שאפתני - אפשר להתחיל בדו-שנתית. דב ט. 16:22, 4 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
בהחלט יכול להיות נחמד מאוד. לפני שזה מתחיל לרוץ, תנסה לבנות "פיילוט" שכולל תשובה נסתרת באישהו אופן שלפיו אפשר יהיה אחר כך לבנות עוד תבניות. השמח בחלקו (-: איזה יופי... 21:09, 4 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
אני לא יודע איך טכנית עושים את זה, חידות לא חסר לי, ואני בטוח שרבים אחרים יהיו שמחים לתרום חידות. טוקיוני 21:21, 4 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
הכנתי לך תשתית. ראה בפורטל מתחת להידעת וגם את פורטל:מתמטיקה/חידה/אוסף. לפני שתתחיל לרוץ עם זה, אחרי שתיצור חידה אחת או שתיים, נסה להתייעץ עם המומחים הטכנים שלנו לגבי הפונקציה של ההסתרה. בהצלחה! השמח בחלקו (-: איזה יופי... 21:30, 4 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
תודה רבה! טוקיוני 21:45, 4 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
טוקיוני, תן עדיפות לחידות שמפנות לערכים בוויקיפדיה, כמו חידה 2. דב ט. 13:13, 7 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
רשמתי לפני. חידה 3 מפנה לערכים שחסרים מאוד בויקפדיה (חידות חיתוכים, הנרי ארנסט דודני). טוקיוני 13:24, 7 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]
כמו-כן הוספתי את הפתרונות, בתוך תבנית של הסתרה, אבל התוצאה די מכוערת, איך ניתן לעשות את זה יפה יותר? טוקיוני 15:48, 7 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]

מאחר ולא קיבלתי תגובה לשאלות כאן, אולי אם אעלה את הנושא פה הוא יקבל יותר יחס. חוץ מהשאלות הנקודתיות האלו, אשמח אם מישהו יעבור על הערך ויתן חוו"ד. תודה :) Leia 20:48, 9 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]

כמה הערות על הפורטל[עריכת קוד מקור]

  1. כל הכבוד על הרעיון של "חידת השבוע" ועל יישומו. תשבוחות למשתמש:טוקיוני! כה לחי!
  2. ואגב, למה הצבע של הפורטל וורוד? זה נראה לי די מזעזע (שלא לומר פקצי).
  3. האם לא כדאי לארגן את כל הרשימות הארוכות בצורת טבלה או לבטל חלק מהן?

שמעוןאתנחתה קומית קלה 19:20, 11 בדצמבר 2007 (IST)[תגובה]

כל הכבוד![עריכת קוד מקור]

כל הכבוד על העיצוב המחודש של הפורטל! הוא נראה הרבה יותר טוב!

שאלה קטנה: למה לא כל הערכים המומלצים נמצאים ברשימת ה'ערך הנבחר'? הרי התיאור שלהם בטח כבר נמצא ברשימה של הערכים המומלצים של העמוד הראשי? כמו-כן האם 'ערך נבחר' חייב להיות ערך מומלץ? (או בניסוח מתמטי האם הקשר בין ערכים מומלצים ולערכים נבחרים הוא חד חד ערכי ועל?) טוקיוני 15:36, 19 בינואר 2008 (IST)[תגובה]

תודה רבה. :-) לשאלתך הראשונה: כי המבחן בחדו"א מתקרב ונקיפות המצפון שלי אומרות לי לחזור לפתור תגילים. הם יוספו בהמשך (על ידי, או על ידי מתנדב שיקדים אותי). לשאלתך השניה: כאשר הערכים עונים על הכותרת "ערך נבחר", עדיף בהחלט שתהיה התאמה על וחח"ע.
ככלל, המגמה היא להציג רק ערכים מומלצים, אך אפשר להוסיף עוד ערכים, דבר שהוא בהחלט אפשרי אם יש בסביבה אדם בעל ידע במתמטיקה שיוכל לשפוט במקצועיות ערכים ולהחליט שהם ראויים להופיע. אם כן, צריך להחליף את הכותרת כך שקוראים שאינם בקיאים ברזי הטרמינולוגיה הוויקיפדית לא יבינו בטעות שכל הערכים שבמסגרת הם מומלצים. אפשר, למשל, לתת כותרת כמו "נבחרי הפורטל" או "ערך מעניין". שמעוןאתנחתה קומית קלה 16:11, 19 בינואר 2008 (IST)[תגובה]
ערך נבחר נשמע לי שם מספיק טוב. שוב ח"ח על המראה החדש. בהצלחה במבחן! טוקיוני 18:27, 19 בינואר 2008 (IST)[תגובה]

שינוי התמונה[עריכת קוד מקור]

התמונה של פאי יפה מאד. וגם די הולמת. אבל יש כאן במיקרה עוד מישהו כמוני שחושב שאולי כדאי להחליף אותה לאיזו תמונה עם סיגמא? אולי גם עם גבול אינסוף, כדי שזה יכלול שני סימנים מאפיינים?

הסימנים של ושל אינם כל כך אינטואטיבים עבור מי שאין לו ידע מתמטי, אך פי מוכר לרב הציבור. שמעוןאתנחתה קומית קלה 20:36, 30 בינואר 2008 (IST)[תגובה]

אני לא בטוח לגבי LIM, אבל אני די בטוח שסימן כמו סיגמא או אינסוף, מתקשרים באופן תת-הכרתי לרוב האנשים למתמטיקה, גם אם אין להם שמץ של מושג מזה אומר... אם אני רוצה להכין איזה משהו לדגומה כדי להראות לכם, מישהו יודע מאיפה אני משיג את הרקע של הפורטלים?

אני לא חושב שיש איזשהו תו, אות או סימן שניתן למצוא שמתאים יותר כסמל לפורטל המתמטיקה מאשר . יש כאן מה שתצטרך אבל לדעתי חבל על המאמץ, עדיף להשקיע את האנרגיה החיובית במשהו חשוב יותר. השמח בחלקו (-: 22:41, 30 בינואר 2008 (IST)[תגובה]

השבועות האחרונים של הכתיבה לתחרות היו מהנים במיוחד, גם מכיוון שמספר משתמשים עזרו לי עם הערך שכתבתי, וגם מכיון שבזכות התחרות הייתי מודע לערכים שכותבים אחרים כתבו בנושאי מתמטיקה, ויכולתי לעקוב ולהתעניין. השאלה היא האם אפשר לשמר את ההרגשה הזאת גם לשאר ימות השנה?

רעיון שאני משחק איתו הוא להוסיף לפורטל דף בשם 'מה חדש?' שבו משתמשים הכותבים ערכים יוכלו לספר על מה הם עובדים, ומה הסטטוס של העבודה, בדומה לטבלה שיש בדף של התחרות. בפורטל עצמו אולי יכולה להופיע משבצת קטנה ובה סיכום קצר למה שכתוב בדף (בדומה לפרסומת לטילדה הרביעית המכילה תמצות קצר של הנושאים שיש בטילדה) בתוספת הפנייה אליו. טוקיוני 18:01, 7 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]

זה רעיון טוב. אולי אפשר להוסיף לפורטל מסגרת "בעבודה" ולהציג בה ערכים שמקוטלגים בקטגוריות המשנה של הפורטל ומכילים את תב' בעבודה. זה יאפשר עדכון אוטומטי מבלי שיצטרכו להוסיף ערכים שהעבודה עליהם מתחילה, ולהוריד ידנית את אלו שהסתיימו. תהליך ידני נידון לאי-עדכניות. ‏odedee שיחה 18:39, 7 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]
תלוי ברמת המסירות של המתחזקים. בפורטל:גאולוגיה זה עובד מצוין. דניאל צבישיחה 18:31, ז' באב ה'תשס"ח (8.08.08)
איפוא בפורטל? חוץ מזה מה אני מדבר עם אחד שנרשם לטיול היום והבריז! טוקיוני 18:38, 8 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]

מושגים במתמטיקה עבור לא מתמטיקאים.[עריכת קוד מקור]

כאדם לא מתמטקאי יש לי בקשה. מבלי לפגוע בערכים הקיימים ב"פורטל:מתמטיקה" שמיועדים לבעלי ידע במתמטיקה, הרי עבור אוכלסיה רחבה יש רצון לקרוא ערכים ביתר קלות. אולי כדאי להוסיף ישומים של המושגים המוסברים . הערכים יכולים להתרכז בקטגוריה מתמטיקה לכלדכפין. יוסי ישראלי - שיחה 13:27, 25 במרץ 2009 (IST)[תגובה]

שלום יוסי. אולי יעניין אותך לקרוא על שעשועי מתמטיקה, ולראות את הדף שלי המרכז את הערכים בויקיפידה העברית בנושא זה. טוקיוני 00:30, 26 במרץ 2009 (IST)[תגובה]

מעונין להתחיל מילון עברי אנגלי בנושא מתמטיקה[עריכת קוד מקור]

שלום רב. הייתי מעונין להתחיל מילון עברי אנגלי בנושא מתמטיקה.

המטרה אינה לבאר את את המושגים, אלא רק לשייך את המילים העבריות עם המילים האנגליות המקבילות.

1) האם קיים כזה כבר?

2) מהו המיקום הטוב ביותר לדבר כזה? (הסתכלתי על ויקימילון אבל הוא מילון עברי-עברי, וגם לטעמי עדיף קשר עם פורטל מתמטיקה, שהציבור שלו עשוי להיות הציבור גם למילון כנ"ל)

תודה. Blingo (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

שלום לך. למיטב ידיעתי לא קיים פרויקט שכזה במסגרת מיזמי ויקימדיה. אני מציע שתשאל בויקימילון מה דעתם, כיוון שהפורטל הוא בעיני לא המקום המתאים מבחינת אופי. בכל אופן, אם אכן תפעל בכיוון, פורטל המתמטיקה בהחלט יכול לתת חשיפה לפרויקט שכזה וחלק מתורמיו יוכלו, אולי, לעזור במאמץ. כדרך אגב, בסוף קטע שנכתב בדפי שיחה, נהוג "לחתום" באמצעות הקלדת ~~~~ (ארבעה סימני טילדה), שהופכים ל"חתימה" עם שמירת הדף. לחלופין, ניתן להשתמש בכפתור חתימה: חתימה. הוספת החתימה נדרשת כדי שנבין בקלות מיהו הכותב של כל קטע בדף, ולכן חשוב להקפיד עליה. שמעון - השאירו הודעה 21:50, 30 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]

תודה, אבדוק שם. Blingo - שיחה 23:25, 30 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]

אפשר להכנס לערך העברי וללחוץ על קישור הבינוויקי לאנגלית. אמיר - שיחה 23:57, 30 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]
פרופ' משה ירדן כתב מילון אנגלי-עברי למונחי אלגברה, ראו [1]. אבינעם - שיחה 00:52, 1 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

צבע הפורטל[עריכת קוד מקור]

הועבר מהדף שיחת משתמש:Amirki
שים לב שהצבעים שבחרת אינם טובים. בחרת צבע רקע כהה מידי ובגלל זה לא ניתן לראות קישורי הצג/הסתר וקישורים אחרים בכותרות. יש לבחור צבע רקע בהיר יותר. אני משחזר לצבע הבהיר כך שיהיה אפשר לראות את הקישורים ומבקש שתשים לב לזה בעתיד בבואך לבחור צבעי רקע. ‏Yonidebest Ω Talk00:02, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

אני לא אמרתי שאין אמת בדבריך. כל מה שטענתי זה שמן ההגינות לפנות לשמעון שמתחזק את הפורטל לפני שאתה מבצע שינויים. זה הכל. אני באופן אישי חושב שהצבע הירוק מכוער. אפשר אולי גוון אחר של סגול. מה שמחזיר אותי שוב לטענתי העיקרית - דבר עם שמעון קודם. לא יקרה כלום אם תמתין יום או יומיים לתגובתו. אמיר. כבר ביקרת היום בפורטל להט"ב ?! 00:06, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]
אם לא שמת לב, לא יקרה כלום אם נשנה בינתיים לצבע שאינו בעייתי, ואחר כך אתם יכולים לדון בצבע המועדף עליכם. בכל מקרה, אין שום סיבה לגרוע מעיצובו של הפורטל ובטח שאין מקום לשחזר את השינוי שלי שמאפשר לראות את הקישורים הכהים. ‏Yonidebest Ω Talk00:09, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]
בקשר לפורטל המתמטיקה - אני חושב שעוד יום-יומיים בעיצוב ששרד כמה חודשים לא ישנה לאף אחד. הבעיה היא בעייה של יחסי אנוש, אבל אני את הדיון על פורטל המתמטיקה סיימתי כרגע. כששמעון ישוב הוא יביע את דעתו. עד אז אני לא אשחזר שוב. זה מיותר וסזיפי. אמיר. כבר ביקרת היום בפורטל להט"ב ?! 00:14, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]
בנוגע לפורטל המתמטיקה: זהו שינוי מהותי בצורת הפורטל ולמיטב זכרוני נהוג לדון בדף השיחה קודם שמבצעים אחד כזה, בפרט כאשר יש אחראי פורטל המתחזק אותו. על מה הדחיפות לפתוח במלחמת חורמה? עזוב אותך נהלים ונוהגים – זה מעצבן. ולגופו של עניין – אחשוב על נושא העיצוב בשעה סבירה יותר, כשאהיה מרוכז. שמעון - השאירו הודעה 00:17, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]
אין כאן מלחמת חומרה. בסך הכל ביצעתי שינוי שיאפשר לקוראים להבין איפה צריך ללחוץ כדי לראות את התשובות לחידות. פשוט מאוד. בזמן שאתה חושב על העיצוב, הקוראים לא מבינים איך להגיע לפתרון ולמה הוא לא מוצג. אז בינתיים, הם רואים, וכשתמצא לנכון לבחור צבע אחר, לך על זה, אני לא מפריע בכלל. אבל צבעים כהים זה no no. ‏Yonidebest Ω Talk00:25, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]
על שינויים כאלה ראוי לדון ולא להתפרץ בכח הזרוע ולהכנס למלחמות עריכה. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 06:34, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]
יוני, דפי שיחה נועדו בדיוק בשביל שאם ה"בסך הכל שינוי שלך" עלול להתקל בהתנגדות, קל וחומר נתקל ומשוחזר, יהיה ניתן לדון בו. אם הדרדר העניין למלחמת שיחזורים, אזי זו אינדיקציה טובה לכך שהיה עדיף לדון קודם לכן. שמעון - השאירו הודעה 09:21, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]
לא, זה אינדיקציה לכך שמשתמשים לא מעוניינים להבין למה שונה הצבע, ומעדיפים להיכנס למלחמת עריכה תוך קלקול הפורטל והחזרת חוסר התקינות. גילגמש, אל תשחזר את התיקון. אם אתה רוצה לבחור צבע אחר, בהיר, אני מן הסתם לא מתנגד. ‏Yonidebest Ω Talk13:35, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

כל הדיון הזה הוא בעיקר אינדיקציה לכך שאתה לא יודע להתנהג. גם אם אתה צודק, זו לא הדרך. ויקיפדיה היא לא שלך פרטית ואתה לא יכול לעשות כל העולה על רוחך רק כי "אתה צודק". אתה יודע כמה פעמים אני "צדקתי" ובאף אחת מהפעמים לא הבעתי כזה זלזול באנשים ש"צדקו" אחרת ממני. אמיר. כבר ביקרת היום בפורטל להט"ב ?! 13:41, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

לא, אני יודע כיצד להתנהג. אך כאן יש משתמשים שמחפשים בעיות. הדיון הזו היא אינדיקציה לכך שאתם לא יודעים לנהל דיונים. במקום לקבל את התיקון שלי (כן, כעת הקוראים יכוליים לראות את הקישורים) ולדון בצבעים אפשריים עדיפים יותר, אתם מעדיפים לשחזר ולהרע את מצבו של הפורטל. אני לא מביע זלזול, אני מצפה שתבינו שהשינוי שלי מוצדק - תיקנתי את הפורטל - וכי מן הראוי שתדנו עניינית בצבע המועדף ולא במצב הנוכחי של הפורטל (שהינו טוב יותר משהיה לפני השינוי שלי). חבל שחושדים מייד בשינויים שלי במקום להבין שהשינוי היטב עם הפורטל. אני מפנה אותך לדיון #לעניין למטה, שהיה צריך להתקיים מייד לאחר השינוי שלי, בלי שחזורים ובלי חשדות ותלונות מיותרות. ‏Yonidebest Ω Talk13:47, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

תיקון קטן: הוא היה צריך להתקיים מייד לפני השינוי שלך. אמיר. כבר ביקרת היום בפורטל להט"ב ?! 13:48, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

לא סברתי כך אז, ואני עדיין לא סובר כך. ביצעתי שינוי שתיקן בעיה קיימת. מה שאתם רוצים לעשות אחר כך, זה עניין שלכם, ועל ענייני עיצוב אתם יכולים לדון גם שבועיים. התיקון הזה היה צריך להיעשות, וכעת נותרה השאלה איזה צבע בהיר אתם מעדיפים. זו השאלה שפתוחה ושהייתה צריכה להישאל, אם בכלל.
אני אכניס אותך לנעליים שלי ואולי כך תבין מדוע אני חושב שאין בעיה עם התיקון שלי: ראית תבנית שבה כתוב "טרכייה", ותבנית זו פרוסה בעשרות או מאות ערכים. "טרכייה" צריכה להיכתב "טורכיה" או "טורקיה" או "תורכיה", אבל בשום אופן לא "טרכייה". בפניך שתי אפשרויות ריאליות: (1) לתקן את "טרכייה" בתבנית לאחד הניסוחים הנכונים ולאחר מכן לפתוח דיון בשאלה איזה ניסוח עדיף. (2) לפתוח קודם דיון כדי לברר איזה מונח עדיף, ולאחר שלושה ימים של דיונים מתקן בתבנית "טרכייה" לנוסח שנבחר. אני בחרתי בראשונה. אתה רוצה לבחור בשנייה? לך על זה. אבל אל תתלונן שבחרתי קודם לתקן את הערכים ולאחר מכן לדון באיזה נוסח עדיף, כי מבחינתי תמיד עדיף ניסוח שהוא תקין על פני שגיאת כתיב. ‏Yonidebest Ω Talk15:32, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

לעניין[עריכת קוד מקור]

לגופו של עניין – מהי הבעייתיות שאתה רואה בעיצוב הנוכחי? האם הבעיה היחידה היא כפתורי ה"הצגה" ו"הסתרה"? שמעון - השאירו הודעה 09:21, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

לא. גם קישורים מוצגים בצבע כחול ואינם נראים ברקע הסגול כהה. כמות שאמרתי, פשוט תבחר צבע בהיר. ‏Yonidebest Ω Talk13:35, 28 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]
שיניתי את העיצוב. יפה פחות מהקודם, לדעתי, אך כנראה פותר את הבעיה. שמעון - השאירו הודעה 09:28, 1 בספטמבר 2009 (IDT)[תגובה]

פורטל מומלץ[עריכת קוד מקור]

לדעתי כדאי שהפורטל יהיה פורטל מומלץ, מה לעשות? אני ויקיגמד ואני גאה בזה! - שיחה 21:16, 14 ביוני 2010 (IDT)[תגובה]

תשובה באיחור רב: עליך להציע אותו להצבעה בדף הרגיל. עם זאת, אני בספק האם הפורטל יעבוור הצבעה, למרות שגם לדעתי (המשוחדת בעליל ) הוא ראוי לתואר. שמעון ~ שיחה ~ העם דורש פיזיקה! 14:10, 16 באוגוסט 2010 (IDT) ובלא גריפין.[תגובה]

policy question: addition of new pages to the lists[עריכת קוד מקור]

I'd like to add 2 "did you know" articals, see

and may be also a picture from

Can I just do it (accepting the fact that it might be chainged or removed), or should we have a discution first?

Thank you

Rami - שיחה 01:37, 3 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

Can I add the following header to this page?

דף זה מיועד בעיקר לדיונים אודות מבנה הפורטל


See more details in

שיחת_ויקיפדיה:מועדונים#מספר מחשבות

Rami - שיחה 15:00, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

השערות ומשפטים[עריכת קוד מקור]

משפט ארבעת הצבעים הוא... משפט, למה הוא ברשימה של ההשערות? 84.94.168.162 15:23, 16 ביולי 2014 (IDT)[תגובה]

multiscript collaboration[עריכת קוד מקור]

१२ १४
१३ ११
१६ १०
१५
7 12 1 14
2 13 8 11
16 3 10 5
9 6 15 4
transcription of
the indian numerals
most-perfect magic square from
the Parshvanath Jain temple in Khajuraho

Hi! Some years ago (in 2008) I received a picture about a most-perfect magic square from the Parshvanath Jain temple in Khajuraho named Chautisa Yantra. According to magic square#India Magic Squares and Cubes By William Symes Andrews, 1908, Open court publish company the square is more then thousand years old / from the 10th-century. There is an additional text above the square. I hope to receive a translation and/or additional details about this text from contributors on languages from India.
BTW: Sriramachakra (found today) is another of the 384 mutually indistinguishable most-perfect magic squares.
https://test.wikipedia.org/wiki/Most-perfect_magic_square provides transliterations for a dozen of ISO 15924 scripts as Latn including Roman numerals and binary, Deva, Arab, Armn, Beng, Grek, Gujr, Hans · Hant · Jpan, Hebr, Knda, Kore, Mlym, Taml, Telu, Tibt and maybe some more. The wiki source code can be used for articles / stubs in languages using these scripts. Fonts are not optimized and all comments are welcome at the test subdomain page [2]. Thanks for all your efforts in advance! lɛʁi ʁɑjnhɑʁt (Leri Reinhart)
‫·‏לערי ריינהארט‏·‏T‏·‏m‏:‏Th‏·‏T‏·‏email me‏·‏‬ 05:46, 18 באוגוסט 2015 (IDT)[תגובה]

PAGEID: 59949 · https://he.wikipedia.org/?pageid=59949
links here: https://he.wikipedia.org/?curid=59949#multiscript_collaboration
REVISIONID: 29261614



שכלול מהויקיפדיה האנגלית[עריכת קוד מקור]

בויקיפדיה האנגלית בתוך פורטל המתמטיקה יש פינה ובה כתוב כמה ערכים בנושאי מתמטיקה יש בויקפדיה נכון לאותו רגע. אני חושב שזה די נחמד, וכדאי לעשות את זה גם בויקיפדיה העברית. אבל אין לי מושג איך עושים את זה. מישהו יודע? ינון גלעדי - שיחה 23:22, 22 באוגוסט 2019 (IDT)[תגובה]