שיחת פורטל:ספרות

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פורטל זה סומן כפורטל הראוי לשדרוג במסגרת מיזם קידום הפורטלים בוויקיפדיה העברית. מטרת המיזם היא לדאוג לכך שכל הפורטלים, ובראשם אלו הראשיים, ישאפו לסטנדרטים גבוהים, יהיו שימושיים, יעילים ויפים, ויתוחזקו בהתאם.
לפי הערכת המשתמש השמח בחלקו, שהציב תבנית זו:
רמת האיכות של הפורטל "פורטל טוב מאוד"
חשיבות הפורטל "חשוב ביותר"

הערות נוספות ניתן למצוא בדף המרכזי של הפרויקט ובמדריך לעיצוב פורטלים. אנא עזרו לנו להביא את הפורטל לרמת איכות טובה.


הערות ראשוניות[עריכת קוד מקור]

מספר הערות ראשוניות על הפורטל:
א. בקטגוריה "ספרות לפי תקופות ואזורים גאוגרפיים" צריך לערוך תיקון ב"ספרות של המאה העשרים". לא עשיתי זאת בשל הבקשה בראש הדף, שלא לערוך אותו.
ב. ניתן לעדכן את הערך "חוקרי ספרות" בחוקרים הנמצאים בערך תורת הספרות.
ג. לדעתי, מן הראוי לחלק את הפורטל כולו לשלושה חלקים:

  • סופרים ויצירות
  • סוגות (כאן יחולקו יצירות לפי ז'אנרים, תקופות או מרחב גאוגרפי)
  • אמצעים ספרותיים וחקר הספרות

כך או כך, אשמח לעזור (בין העבודה לאוניברסיטה).
איתמר שאלתיאל

מה הכוונה ב"אמצעים ספרותיים"? גילגמש שיחה 16:00, 3 פבר' 2005 (UTC)
היי,
הכוונה למכלול התחבולות הספרותיות העומדות לרשות הכותב, מלשון פיגורטיבית ועד שימוש באינטרטקסטואליות, אנלוגיה, איפיוני דמויות וכו'.
איתמר שאלתיאל
כמה תחבולות כאלה יש? כמובן שאין צורך לנקוב במספר מדויק, מספר משוער יספיק. אני צריך את המידע הזה על מנת לדעת אם לפתוח קטגוריה לתחבולות אלו. גילגמש שיחה 16:06, 3 פבר' 2005 (UTC)
אלוהים יודע. אינסוף, מן הסתם. כמה סוגים של תחבולות יש? זה גם לא ברור במיוחד. ספרי רטוריקה שונים מסווגים כמה מאות, אולם ניתן להכליל חלק מהם תחת קטגוריות על שונות. חיפוש בויקי האנגלית, עם זאת, מעלה חמישה "Story elements":
  • Dramatic structure
  • Elements of plot
  • Figurative language
  • Inclusio (אין לי מושג מה זה אומר)
  • Setting tone

אבל תן לי לחשוב קצת על העניין, אולי אני אוכל להציע קטגוריה יותר מסודרת. בכל מקרה, נראה לי שפורטל בנושא ללא הפניה לערכים על תחבולות ספרותיות מסוגים שונים, ילקה בחסר.
איתמר שאלתיאל

הצעתך טובה, אך אני צריך קטגוריות מסודרות כי אי אפשר להכניס לפורטל 100 קישורים פנימיים. גילגמש שיחה 16:22, 3 פבר' 2005 (UTC)
צודק לגמרי. כאמור, תן לי לחשוב על זה קצת. איתמר שאלתיאל

אה, אגב. שמתי עכשיו לב שהערך ספרות של המאה העשרים מפנה לערך קטגוריה.
איתמר שאלתיאל

כן, כל הערכים מפנים לקטגוריות, זה כל הרעיון. ככה לא צריך לעדכן את הפורטל כי הוא מתעדכן באופן אוטומטי ע"י הקטגוריות. גילגמש שיחה 16:36, 3 פבר' 2005 (UTC)

סוגות ספרותיות[עריכת קוד מקור]

אגב, ניתן לצמצם את כל הערך "סוגות ספרותיות" להפניה לכאן. איתמר שאלתיאל

זה לא טוב כל כך כי ברור לי שבסופו של דבר הרומן, הפנטסיה וכל יתר הסוגות יתפתחו לכדי קטגוריה עצמאית ומלאה. על מנת לא לבנות את הפורטל מחדש אחרי 3 חודשים, אני מעדיף כבר עכשיו לבנות אותו תוך התחשבות בהתפתחות העתידית. גילגמש שיחה 08:16, 4 פבר' 2005 (UTC)
הבעיה היא שישנם אינספור סוגות ספרותיות שונות, ולא בטוח שכדאי להכניס את כולם לדף הקטגוריה, מחשש שזה יהפוך עמוס מדי. אולי כדאי להוסיף את הקישור לז'אנר ספרותי תחת ההפניה "סוגות נוספות"?
נ.ב.
צר לי אם אני מתפרץ לדלת פתוחה. כל רעיון הפורטל והקטגוריות די חדש לי. הרבה נעשה בזמן שלא הייתי כאן, מסתבר.
איתמר שאלתיאל
כן, ככה זה הכל השתנה. לגופו של ענין, אני אכניס רק את הסוגות העיקריות. כמובן שלא אפצל את הרומן לתת סוגות בפורטל. בשביל זה יש את רשימת הקטגוריות המלאה.
סבבה וסחתיין. :) איתמר שאלתיאל
יש לך עוד הצעות? אולי שכחתי איזה ז'נר חשוב או עוד משהו. תרגיש חופשי לערוך את הפורטל ולהוסיף לו קטגוריות. גילגמש שיחה 08:26, 4 פבר' 2005 (UTC)
אני צריך לזוז לעשות קניות, ומשם לעבודה. אבל בערב אני אראה מה אוכל לעשות.
אגב כך, הצצתי בפורטל:מוסיקה, והוא נראה מעולה. כאמור, אני מאמין שראוי שגם בפורטל הספרות יהיה חלק המוקדש לתיאוריה, בדומה לפורטל המוסיקה. איתמר שאלתיאל
בהצלחה בסופר. הבעיה שלי עם הספרות היא העדר השכלה בנושא. אמנם קראתי אי אלו ספרים, אבל אינני מבין דבר בתיאוריה. אשמח אם תרחיב את החלק הזה. גילגמש שיחה 08:32, 4 פבר' 2005 (UTC)

פשטות, פשטות ופעם שלישית, פשטות[עריכת קוד מקור]

אני חושב שיועיל אם נתייחס לפורטל כסוג של "מוצר" - כלומר, דבר שאתה מציע לציבור של אנשים כדי שישתמשו בו.

ישנם שני דברים חשובים שאנשים צריכים לקבל בפעם הראשונה שבה הם נכנסים לפורטל: סביבה נעימה, ויכולת למצוא את מה שהם צריכים בצורה מהירה ויעילה.

סביבה נעימה בהקשר זה (דף באינטרנט) היא סוג מסויים של נקיון גרפי ומעט צבע. לשם כך נועד האתר המומלץ. כל שאר האפשרויות (ערכים מבוקשים וכיו"ב) צריכים על כן לעוף למקום אחר או בכלל.

יכולתם של אנשים למצוא את מה שהם צריכים בצורה מהירה ויעילה קשורה בשני דברים: מזעור מספר הסחות הדעת; וצפיה נכונה מראש מה הם יחפשו.

מזעור מספר הסחות הדעת קשור בעיקר בצמצום דרמטי של מספר הקישורים. פורטלים רבים בויקי נראים כמו "חוות קישורים" (link farms) בגלל ההתעלמות מהעובדה הנראית אבסורדית, אך הגיונית ביותר ביחס לבני אדם: ככל שאתה מגדיל את ההיצע, אתה מקטין את ההיצע. ככל שישנו מספר גדול יותר של קישורים זמינים, כך הרלוונטיות של כל אחד מהם והסיכוי שהוא אכן יוקלק קטן, משום שהיצע מבלבל. לכן, צריכים להיות רק שניים או שלושה קישורים עיקריים וכל ה"נמלים" צריכות להיעלם.

אשר לצפייה נכונה: אני מעריך שאנשים נכנסים לפורטל זה משתי סיבות: כי הם זקוקים למידע על סופר או כי הם זקוקים למידע כללי על תקופה או ז'אנר ספרותי. אפשר גם להניח כי יחס 50-50 מתקיים כאן. כלומר, כל הקלקה נוספת תביא לקיזוז חצי מהאנשים. במובן זה, מה שנמצא במרחק של יותר מ-3 הקלקות ייחשב לבלתי קיים.

מכל זה נובע לדעתי מבנה כזה:

א. הסבר קצרצר מה אפשר למצוא כאן בנוסח: "הגעתם לפורטל הספרות של ויקיפדיה העברית. כאן תוכלו למצוא מידע על ספרות, סופרים ומשוררים, וז'אנרים בספרות. למידע מלא, הקליקו על אחד הקישורים למטה" (מטרת ההסבר הזה היא לענות על השאלות: לאן הגעתי? מה אמצא כאן? מה עושים עכשיו?)

ב. לצד ההסבר, "הערך המומלץ" - תמונה, שם הערך ו"ערך קריאתי" לדוגמה, תמונה של טולסטוי ומתחתיה: "אנה קרנינה" של לב טולסטוי הוא מסיפורי האהבה הגדולים ביותר (או משהו כזה)

ג. כותרת הניתנת להקלקה: רשימה אלפביתית מתחת לכותרת, הסבר בלתי קליק: רשימה אלפביתית של סופרים, משוררים, מתרגמים, חוקרי ספרות, ז'אנרים ספרותיים (וכו'). (מטרת ההסבר היא להבהיר לאן מגיעים כשמקליקים על הקישור). הקלקה תוביל לרשימה מלאה של כל הערכים המקושרים בסידור אלפביתי.

ד. כותרת הניתנת להקלקה: רשימה כרונולוגית מתחת לכותרת, הסבר בלתי קליק: רשימה מסודרת לפי זמנים של סופרים, משוררים, מתרגמים, חוקרי ספרות, ז'אנרים ספרותיים (וכו'). (מטרת ההסבר היא להבהיר לאן מגיעים כשמקליקים על הקישור). הקלקה תוביל לרשימה מלאה של כל הערכים המקושרים בסידור לפי זמנים. אם יש ערך של ז'אנר או מושג ספרותי, הוא יופיע במקום בו הומצא/התגלה. למשל conceits במאה ה-17, טרגדיות עם היוונים, וכו'.

לדעתי, כל קישורי המשנה מבלבלים ומסיחים את הדעת ועל כן, מיותרים. הדבר יאפשר לכל מי שנכנס לאתר למצוא את הערך המבוקש בתוך הקלקה אחת. אורי 18:07, 3 פבר' 2005 (UTC)

מרב קישורים הניתנים להקלקה וכאלה שלא, אני מצטער לומר שלא הבנתי דבר. אפשר לסכם בקצרה מה אתה מציע בדיוק? גילגמש שיחה 08:24, 4 פבר' 2005 (UTC)
א. הסבר.
ב. הערך המומלץ.
ג. קישור לרשימה אלפביתית של כל הערכים.
ד. קישור לרשימה כרונולוגית של כל הערכים.

""אורי 12:28, 4 פבר' 2005 (UTC)

עיצוב מחדש[עריכת קוד מקור]

הפורטל עבר עיצוב מחדש. Yonidebest Ω Talk 16:52, 2 מרץ 2006 (UTC)

צבע הכותרות בעמוד הראשי של פורטל הספרות[עריכת קוד מקור]

הצעה לשינוי צבע הכותרות ללאחד מהצבעים הללו: לבן, צהוב, כחול או סגול.

תודה על צומת הלב,

גל

הספרות בויקי במשבר![עריכת קוד מקור]

חברים, יש בעיה רצינית מאד ברבים מהערכים בקטגוריה של ספרות. הגדרת המושגים "מספר" ו"דובר" (שהם מושגים די מרכזיים בספרות) היא לחלוטין שגויה! אם תלכו לדובר תמצאו הגדרה שלא מבדילה בין שני המושגים. והרי שדובר הוא לשירה ומספר הוא לפרוזה. עכשיו אילו זו הייתה הבעיה זה לא היה נורא. אך כמעט בכל הערכים הקשורים לספרות יש הפניות שגויות, או לדובר כשזה צריך להיות מספר או למספר, (כלומר ערך מתמטי שלא קשור). צריך לטפל בבעיה הזאת בצורה מקיפה וכללית לדעתי, אני אישית לא יכול לעשות את כל התיקונים הללו. סליחה על הדרמה.... נינצ'ה 17:25, 26 ביוני 2007 (IDT)[תגובה]

גמני לא יכולה לעזורסליחה 147.235.211.46 10:27, 29 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]

קישורים לעיצוב הפורטל[עריכת קוד מקור]

הפורטל הזה השתפר פלאים וכל הכבוד ליאיר! אני חושב שכדאי מאוד להוסיף מסגרת תוכן ובה מונחים בתחום הספרות השירה. יש הרבה מאוד, ואפשר להיעזר במונחון טכניקות ספרותיות (שבלי קשר ראוי להרחיבו ולטפחו). השמח בחלקו (-: הצטרפו למיזם הפורטלים! 23:18, 4 באוקטובר 2007 (IST)[תגובה]

לילה טוב לך. אתה מגיע מחר? talmoryair 23:30, 4 באוקטובר 2007 (IST)[תגובה]
לא, ד"ש לכולם! השמח בחלקו (-: הצטרפו למיזם הפורטלים! 23:47, 4 באוקטובר 2007 (IST)[תגובה]
שים לב להצעה שלי בשיחת פורטל:פורטלים. talmoryair 23:49, 4 באוקטובר 2007 (IST)[תגובה]

המקום המוקצה לתמונה קטן מהמקובל[עריכת קוד מקור]

האם יש סיבה לכך? דב ט. 21:54, 5 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]

הערך ספרות עברית[עריכת קוד מקור]

האם מישהו שם לב לכך שהערך ספרות עברית כלל לא קיים?! זה לא קצת מביך? --Yinonc - שיחה 12:52, 8 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]

מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד מביך. שמתי פעם בתבנית "לטיפול דחוף". גם ספרות אנגלית, אגב. נוי - שיחה 12:54, 8 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]
אם הייתי מסוגל לכתוב כזה ערך הייתי משקיע את היומיים, אבל אני לא. אי אפשר לתת את זה לאיזה פרופסור מבין עניין? מי אחראי על פורטל הספרות? צריך לטפל בזה ברצינות ויפה שעה אחת קודם... --Yinonc - שיחה 12:58, 8 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]
אם היה לנו מומחה הערך היה נכתב כבר... זה באמת הערך הכי חסר בוויקיפדיה הזאת (דוברת העברית, בכל זאת). יש פה עוד ערכים שאתה אומר "מה?! איך אין את זה?!", למשל ארכיאולוגיה מקראית וגינה]. נוי - שיחה 13:03, 8 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]
מישהו יכול להסביר לי מה אמור להיות בערך שכזה? הוא לא נראה לי כזה לוחץ ודחוף. אני אישית לא מכיר הגדרה אחידה של ספרות עברית, יש על כך אי הסכמה כללית. אולי כשאתפנה מפורטל:ג'אז ומאייקידו אנסה את כחי. נינצ'ה - שיחה 14:14, 8 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]
הספרות שכתובה בעברית, לדורותיה. ערך חובה לכל אנצ' בשפה העברית. יש באנגלית ערך כזה לדעתי (היברו ליטרצ'ור). נוי - שיחה 14:32, 8 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]
מה זאת אומרת מה אמור להיות שם? סקירה של הספרות העברית לדורותיה, החל מהתנ"ך דרך חז"ל, יהדות ספרד (רמב"ם, יהודה הלוי ושות'), תקופת ההשכלה והעברית בעת החדשה. לי לפחות זה נשמע כמו MUST...--Yinonc - שיחה 15:39, 8 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]
אפשר להיעזר בערך באנציקלופדיה העברית, כרך כו' עמ' 669-719 (כן זה באמת 50 עמודים). נוי - שיחה 16:26, 8 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]
ובטוח שעוד התעדכן מאז לא מעט :) --Yinonc - שיחה 22:32, 9 בנובמבר 2008 (IST)[תגובה]

רגע, בתחתית העמוד כתוב שלשם שיפור הפורטל נוצרה מסגרת עם 'ערכים דורשי שיפור'. אבל אין כזו! כך נראה לי... אולי אני לא רואה? אז אולי צריך להסיר את השורה?... שלומגר - שיחה 11:08, 13 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

יהכול טוב תירגע נא 147.235.211.46 10:26, 29 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]