שיחת קטגוריה:אישים בתנ"ך

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אני מתנגד בחריפות בהכללת הקטגוריה הזאת בקטגוריית העל - היסטוריה של ארץ ישראל. דמוית תנכיות רבות נחשבות לדמויות מיתולוגיות, ואין שום הוכחה ארכיולוגית או אחרת לעצם קיומם. כך לא ניתן להוכיח את קיומו של משה, אברהם או לאה. לא יעלה על הדעת לצרף את זה לקטגוריית ההיסטוריה! (אני מתנגד בחריפות יתרה על מה שכתבת, עוכר ישראל! גילגמש 12:48, 24 אוג' 2004 (UTC)

נקודה טובה - לא חשבתי עליה. אז להשאיר רק בCategory:יהדות? נדב 12:53, 24 אוג' 2004 (UTC)
כן, רועי כבר עשה זאת. גילגמש 12:54, 24 אוג' 2004 (UTC)

דמויות שאין עליהם ערך[עריכת קוד מקור]

נראה לי שזה די מגוכח להתיימר שמי שלא נמצא ברשימה של ה15 האלה שכתובים נמצא בויקיפדיה, למשל: אני בדקתי אם יש ברשימה את שרח בת אשר והיא לא נמצאת ברשימה ואני מעריך שאם אני יחפש אני ימצא עוד רבים וטובים שלא מופיעים לא ברשימת שיש עליהם ולא ברשימת שאין עליהם -שי שי שי שיחה 22:22, 25 דצמבר 2005 (UTC)

דמויות תנ"כיות משניות להפליא[עריכת קוד מקור]

בשעות האחרונות נכתבו ערכים רבים על דמויות בתנ"ך שכל חשיבותם כשמות באילנות יוחסין תנ"כיים. (למשל: מתושלח, מהללאל‎, קינן, יקטן ושנים-עשר בניו ועוד)

אני מציע לאחד את הערכים העוסקים בכל אותן דמויות משניות להפליא תחת ערך אחד. מה דעתכם? יובל מדר

מסכים. רוב הדמויות באו מהפרק בספר בראשית שלפני סיפור אברהם. פרק זה הוא לא יותר מאשר אילן יוחסין ארוך. אני מציע את השם שושלת בני נוח לפי התורה או אילן היוחסין של אברהם אבינו. _MathKnight_ (שיחה) 10:55, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
לדעתי זה לא עד כדי כך מפריע שהערכים ישארו. --נריה הרואה 10:50, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
שישארו, אבל שתעשה גם עבודה רצינית. כרגע הבחור משתמש במקור אחד בלבד- התנך, בלי מפרשים (לא שמע על בית המדרש של שם ועבר), ובלי לשים שום ציון של קטגוריה. אפרת
אני בכלל לא הבנתי שזה קשור לתנך.. חשבתי שמישהו מכניס את כל אילן היוחסין של המשפחה שלו. Erwin138 10:55, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
לדעתי, עדיף לרכז את זה בטבלה. הרי אין שום דבר נוסף שאפשר לכתוב עליהם. גם הקורא יהנה מהשינוי הזה. גילגמש שיחה 10:57, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
זה אכן אילן יוחסין, של אברהם אבינו. _MathKnight_ (שיחה) 10:58, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
אילנות יוחסין צריך לרכז בערך אחד ולא לפזר על פני עשרות ערכים בני חצי שורה. גילגמש שיחה 11:01, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
עם כל הכבוד שיש לתת לתנ"ך, אין מקום לערך בן שורה אחת, שנוצר רק משום שזו דמות ששמה מופיעה בתנ"ך, ואין שמץ של מידע נוסף עליה. מובן שדמות שניתן לכתוב אודותיה שלוש פסקאות, ראויה לערך. דוד שי 11:16, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
מאחר שאנו תמימי דעים על ההחלטה, אנא התייחסו לשמות הערך שהצעתי למעלה. _MathKnight_ (שיחה) 11:22, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
זו אינה שושלת בני נח, עד כמה שאני מבינה אלא שושלת בני שם, לא? אפרת

עד כמה שאני זוכר מתושלח הוא סבא של נח כך, שמדובר על שושלת צאצאי האדם הראשון (לא שזה משנה הערכים כמו שהם עכשיו צריכים להיות בערך אחד או להימחק [אני מעדיף ערך אחד]) אב.פ 11:34, 5 אוגוסט 2005 (UTC)

אנציקלופדיה חופשית בעברית שרוצה "לכסות" כאן כל ערך ב"אנציקלופדיה עברית" ובאנציקלופדיות אחרות - ראוי ומכובד שיכסה גם כל ערך ב"אנציקלופדיה המקראית" המכובדת. שבת שלום. Dovi 12:01, 5 אוגוסט 2005 (UTC)

מסכים עם דובי. בכל מקרה, אפשר בנוסף לרכז את כל הנתונים בטבלא. --נריה הרואה 12:04, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
פשרה: לרכז את כל הדמויות בטבלה, ולהפוך את הדפים הקיימים לקישורים, ובא לציון גואל. גדי אלכסנדרוביץ' 12:08, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
מסכים. יובל מדר

כיצד בטבלת פשרה זו יהיה מקום להסבר הפרטים הקטנים שנודעים על דמויות כאלה כמו שמקובל לציין באנצ' מקראיות (בעיקר מה שנקרא במחקר "מדרש השם", והקבלות פנים-מקראיות)?

חוץ מזה, בקשתי שבכלל שאלות מדיניות (מחיקות-איחודים) לא ידונו בששי-שבת, לכבד את אלה שרוצים להשתתף אבל לא יכולים לפי אמונתם. (זה בכלל לא אומר שדתיים רוצים ערכים כאלה וחילונים לא, ולא ההיפך, אבל זה ממש לא הזמן להחליט.) להתראות ביום ראשון! Dovi 12:15, 5 אוגוסט 2005 (UTC)

ריכוז כל הדמויות המשניות בטבלה הוא רעיון טוב. אין כל צורך להפוך את הדפים הקיימים לקישורים, מותר במקרה זה להשאיר מעט עבודה למנוע החיפוש. גם אם האנציקלופדיה המקראית מצאה לנכון להקדיש ערך עצמאי לרעו, ובהנחה שגם בה כתוב רק "בנו של פלג ואביו של שרוג, חי 239 שנה", הרי לכבוד גדול ייחשב לנו שלא ללכת בדרכה של האנציקלופדיה המקראית, ואוי לנו אם דווקא בערכים מקראיים נחקה את האנציקלופדיה המקראית כקופים. כפי שאמרתי לעיל, אם ניתן לכתוב פסקאות אחדות של טעם על רעו, הרי הוא ראוי לערך, אך בערך של שורה אחת אין טעם. מובן שמתבקשת כעת הדגמה, והערך רעו נראה לי מתאים לכך. אמנם קצת חבל יהיה להשקיע מאמץ ברעו בזמן שערכי בני יעקב אצלנו דלים למדי, אבל זו ויקיפדיה. דוד שי 12:23, 5 אוגוסט 2005 (UTC)

לא מסכים כלל לגבי האנצילופדיה המקראית, והדוגמה שנתן דוד לא משקף נכונה את צורת רוב הערכים ה"משניים" שם. בכל זאת, נראה לי שיש כאן שני עניינים שונים:

  1. לגבי הערכים עצמם, למרות אי-ההסכמה העקרונית, נראה לי שאין הבדל גדול בינינו למעשה, כי גם דוד שי מסכים שאם יש מידע בשביל ערך קצר, יותר ממה שאפשר לשים בטבלה פשוטה, אז כותבים את הערך. (הסבר קצר: בגלל ריבוי המחקר בתחום המקרא, אפילו הדמות הכי "משניות" - תמיד יש מספיק מידע ותאוריות עליו, ושימוש בשמו במסורות שונות, כדי לכתוב לפחות ערך קצר. ואין יוצא מן הכלל הזה בכל המקרא כולו. לכן עצם השאלה לא כל כך רלוונטית.)
  2. לגבי מנוע החיפוש - לא מומלץ אף פעם "להשאיר לו קצת עבודה". הוא בעיקר בשביל הטקסט בתוך הערכים, והוא הרבה פחות יעיל מהפניות. לא צריך אליטיזם כאן, אלא יעילות. אין שום סיבה בעולם לא לכתוב הפניות יעילים לגבי דמויות מקראיות (או בכל נושא אחר).Dovi 16:59, 7 אוגוסט 2005 (UTC)
עכשיו, Dovi, עליך להרים את הכפפה. ערכים בני שורה אחת מאוד לא חביבים על כלל הויקיפדים. בהתאם לדבריך, ראוי שתעבור על ערכי הדמויות התנ"כיות ותרחיבם, לבל יישארו לנצח בגדר הבטחה לא ממומשת. דוד שי 19:17, 7 אוגוסט 2005 (UTC)

טוב, אנסה לעשות איזו דוגמה. אם בינתיים חלק מהם עוברים לטבלאות אין כך כך בעיה (חוץ מזה שזה חסר-תועלת) בתנאי שאין מניעה עקרונית להרחיב אותם אחר כך.

"ערכים בני שורה אחת מאוד לא חביבים על כלל הויקיפדים". אפשר לנסח גם אחרת: "בקבוצה השלטת בויקיפדיה עברית מעדיפים למחוק ערכים בני שורה אחת, במקום להשאיר אותם להרחבה בעתיד." גישה לא מתאימה ל"ויקי" בעיני.Dovi 06:20, 8 אוגוסט 2005 (UTC)

טוב שאתה אומר "הקבוצה השלטת" ולא "הכנופיה השלטת". אני אנסח זאת אחרת: בויקיפדיה מעדיפים לכנס ערכים בני שורה אחת, המכילים רסיסי מידע ולא נראית תקווה להרחבתם בקרוב, לערך גדול אחד שבו יינתן למידע זה המשקל הראוי. קל לומר "להשאיר אותם להרחבה בעתיד", השאלה היא מתי יגיע עתיד זה. אנחנו רוצים שלום עכשיו ומשיח עכשיו, וגם הרחבה עכשיו. האם אתה יכול להרחיב עכשיו לפחות את הערך רעו, כדי להראות שלתקווה שאתה נוטע בנו יש בסיס. בדקתי את האינדקס של האנציקלופדיה העברית, שהיא כידוע "כללית, יהודית וארצישראלית", וכלל לא מצאתי בו את רעו ואת פלג, אך מצאתי את יקטן (לא כערך עצמאי). כידוע, באות א' היתה האנציקלופדיה העברית נדיבה ביותר בהכנסת ערכים (יותר משישה כרכים מוקדשים לאות זו לבדה), ובכל זאת אלמודד אינו מופיע בה, ואף לא באידקס שלה. דוד שי 13:34, 8 אוגוסט 2005 (UTC)

זה כנראה עניין של אופי: אני באופן טבעי סולד כמעט מכל אידיאולוגיה של "עכשיו", בין אם זה פוליטיקה, דת, או ויקי. בויקי אם אתה רוצה לתרום אתה כמובן עושה את זה עכשיו, "ויקי" = מהר, אבל המהירות זה על פי הרצון, ולא שדורשים שכל הליקויים ייעלמו מיד סתם ככה. מתי שיהיה רצון - יהיה שיפור. וזה עובד.

לגבי אנציקלופדיות, מטרתה המפורשת של ויקיפדיה זה לא רק ליצור אנציקלודפיה כללית טובה, אלא אף לכלול בתוגו גם אנציקלופדיות מקצועיות לתחומים ספציפיים. זה לא נייר, ואין גבול לכמות הנושאים שאפשר לפתח כאן.

למעשה, אני מקבל את הצעתך דוד לקחת את רעו כדוגמה. ביום ששי בבוקר תהיה לי שוב גישה לספרייה רצינית ונראה מה אפשר לעשות בעניין.Dovi 18:14, 8 אוגוסט 2005 (UTC)

המשך[עריכת קוד מקור]

כהמשך להצעת דוד שי בדיון הקודם, הוספתי עבודה התחלתית לדוגמה על רעו. יש הרבה מה לשפר ולתקן, ויש גם חלק חסר ("רעו במסורת היהודית") שעוד לא היתה לי הזדמנות לטפל בו עם ספרי היסוד המתאימים (כגון "אגדות היהודים" של גינצבורג, ו"תורה שלמה" לרמ"מ כשר).

אני מדגיש שכל מה שעשיתי כאן זה להשתמש בחומרי עזר בסיסיים ביותר למקרא, כמו: אנציקלופידה מקראית, The Anchor Bible Dictionary, ו"דעת מקרא". כל מי שרק מתחיל ללמוד בתחום הזה מכיר היטב את הכלים האלו, ועוד לא הגענו למחקר הרציני שעומד מאחורי כלי העזר!

אולי זה יפליא חלק מהאנשים שיש די הרבה חומר ומחקר לגבי דמות משנית כמו "רעו". לכן חשוב תמיד לזכור: כל תחום שמקובל כמקצוע אקדמי תמיד יש בו הרבה שנות מחקר גם לגבי הפרטים ה"קטנים" ביותר. זה נכון במתמטיקה, זה נכון בכלכלה, וזה גם נכון בהסטוריה ובתנ"ך. לכן, במקום להציע דויני מחיקה, זה הרבה יותר חיובי לשאול: מה הם הכלים הבסיסיים כדי למצוא את המידע גם לגבי הפרטים הקטנים במקצועות חשובים.

ויקיפדיה היא הרבה יותר גדולה מאשר סתם חיקוי "פתוח" לאנציקלופדיה כללית. "כללית" - זה רק ההתחלה, וכבר הגענו לזה פחות או יותר הודות לתורמים הנפלאים. אבל בשביל זה יש כבר את YNET ואת ENCARTA. בויקיפדיה יש פוטנציאל ליצור מאגר מידע מדוייק ואיכותי ורב-מימדים בכל תחומי הענין הרציניים (ואולי גם הלא רציניים - אני דווקא אוהב את מלחמת הכוכבים).

אז בואו נמשיך לתקן את רעו בתור דוגמה ראשונה (ויש הרבה מה לתקן ולהוסיף, זה רק סיכום ראשוני של 10 דקות). נראה כי מעכשיו לא תהיה התנגדות לפתח מאמרים גם על דמויות "משניות" בתוך תחום אקדמי מובהק.Dovi 13:08, 12 אוגוסט 2005 (UTC)

אני לא זוכר שמישהו הציע למחוק את הערכים האלה. נדמה לי שכולם קיבלו את עמדתך כבר לפני ימים אחדים. גילגמש שיחה 13:16, 12 אוגוסט 2005 (UTC)
אני דווקא זוכר שמישהו הציע למחוק את הערכים האלה, אם כי לא היה נחוש בדעתו. בכל אופן, רעו במצבו הנוכחי הוא ניצחון בנוק אאוט בוויכוח ההוא, וכל תוספת לו תהיה בגדר וידוא הריגה. תודה לDovi שגרם לכך שגם היום למדתי משהו חדש בוויקיפדיה. מובן שיש לתת טיפול דומה גם לפלג, יקטן, מתושאל וכל שאר החבר'ה. דוד שי 13:20, 12 אוגוסט 2005 (UTC)
דובי - אכן יופי של מאמר. דרור 13:29, 12 אוגוסט 2005 (UTC)
קודם כל - יישר כוח לדובי על ערך מצויין. שנית, אני עדיין נגד פתיחת ערכים שכל תוכנם 5 מילים, בין אם מדובר בדמות משנית ובין אם מדובר בדמות מרכזית. גם ערך שתוכנו יהיה "שארל דה גול היה נשיא צרפת" לא ממש מקובל עלי. וגם די ברור שרעו הנוכחי אין לו ולא כלום עם רעו המקורי (וטוב שכך), והמשפט היחיד האורגינלי אפילו לא נכלל בטקסט, כך שמחיקתו בשעתו לא הייתה מעלה או מורידה דבר. Magister‏ 13:48, 12 אוגוסט 2005 (UTC)
אמעכמש"M (אני מסכים עם כל מילה של Magister) שש"ז 14:23, 12 אוגוסט 2005 (UTC)
ראשית, כל הכבוד לדובי על הערך. שנית, אל תהיה כל כך חסר סבלנות כלפי ערכים סופר קצרמרים. במקום למחוק ישר אפשר לנסות להרחיב קצת, או להפנות את הערך לויקיפד המבין בתחום (למשל: שכונת בית הכרם בירושלים. התחיל כמאמר בן שורה והורחב בצורה נאה ביותר על ידי נתנאל. [1] _MathKnight_ (שיחה) 15:15, 12 אוגוסט 2005 (UTC)
ההרחבה של נתנאל לבית הכרם, או של דובי לרעו, היא הנותנת שצריך להתייחס בחוסר סבלנות לערכים כאלה: הרי (כמעט) רק חרב המחיקה היא הממריצה אנשים להרחיבם ולשפרם. לולא דיון המחיקה, מי יודע כמה זמן היו נשארים במצבם העגום. הלוואי שכל מתנגד למחיקה, במקום סתם להצביע נגד, יקום ויעשה מעשה כדובי ונתנאל. Magister‏ 20:24, 13 אוגוסט 2005 (UTC)

כפילויות בין הקטגוריה לקטגוריות המשנֶה[עריכת קוד מקור]

לקטגוריה זו הרבה ערכים שמשוייכים גם לקטגוריות המשנה. יש להסיר את שמלכים והנביאים מקטגוריה זו ולדאוג שמופיעים בקטגוריה:מלכים בתנ"ך ובקטגוריה:נביאים בתנ"ך. בברכה, ינבושד.

צור רשימה של כל הערכים שיש להוריד מהקטגוריה - הבוט יעשה זאת. נדב 16:29, 8 אוגוסט 2006 (IDT)
הנה הרשימה של הערכים שאותם יש להסיר מן קטגוריה:אישים בתנ"ך (הם כבר משוייכים לקטגוריה:מלכים בתנ"ך): אבים, אחז, אחזיהו (מלך יהודה), אחזיהו (מלך ישראל), אחשורוש, איש בושת, אלה בן בעשא, אמציה, אסא, בעשא, הושע בן אלה, זכריהו בן ירבעם, יהוא, יהואחז (מלך יהודה), יהואש (מלך יהודה), יהואש (מלך ישראל), יהויכין המלך, יהויקים המלך, יהורם (מלך יהודה), יהושפט, יורם (מלך ישראל), יותם המלך, ירבעם בן נבט, ירבעם השני, מלכיצדק, מנשה (מלך יהודה), נבוכדנצר השני, נדב בן ירבעם, עתליה, פקח בן רמליהו, פקחיה, שאול המלך, שלום בן יבש. בברכה, ינבושד.
בוצע. עוד בקשות? (זכור שאם ברצונך ליצור תת-קטגוריה, הבוט יודע גם להחליף קטגוריה, לא רק להוריד). נדב 23:12, 8 אוגוסט 2006 (IDT)
שכוייח גדול! יש צורך לבדוק גם כפילויות עם קטגוריה:נביאים בתנ"ך, ולראות אם יש רשימה או שזה כ"כ מעט ואפשר לעשות זאת ידנית. בברכה, ינבושד.
המשכתי בצמצום האישים המשויכים ישירות לקטגוריה זו, והעברתי רבים לקטגוריות משנה שלה. דוד שי - שיחה 08:54, 28 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]

כיצד ייתכן שבאות מ' כתוב על מיכל בת שאול, ולא כתוב על מרב בת שאול???!!!

כעת יש, מרב בת שאול. Rex - שיחה 20:28, 13 במרץ 2010 (IST)[תגובה]