שיחת תבנית:הידעת? 2 ביוני - סדרה 2

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נבדק, מקשר לערך הראשי ותואם לו. דירוג (לדעתי): 3/5. עופר קדם 12:08, 16 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]

שימוש צבאי אצל הסינים[עריכת קוד מקור]

אני חושב שכדאי לברר האם באמת המיתוס הזה נכון. זאת אומרת הרבה פעמים יצא לי לשמוע את האמירה הזאת שאמנם הסינים המציאו את אבק השרפה (עובדה היסטורית שקשה לחלוק עליה), אבל הם השתמשו בזה בעיקר כאמצעי לשעשועים.

העניין הוא שיצא לי לקרוא פעם בספר היסטוריה כלשהו (מצטער, לא זוכר כרגע איפה בדיוק) שבניגוד למיתוס הזה הסינים דווקא עשו שימוש צבאי לא מבוטל באבק שרפה. לא במימדים הגדולים כמו בעולם המערבי כמה מאות שנים אחר כך, אבל עדיין הם הבינו היטב את הפוטנציאל הצבאי שטמון באבק שרפה.

כדאי גם לבדוק כאן: Gunpowder#China

משום מה בגרסה העברית של המאמר הזה אין אזכור לכך.

אני לא רוצה להשמע פוסט-קולוניאליסטי, אבל איכשהו תמיד היה נראה לי שהמיתוס הרווח הזה הוא חלק ממיתוסים רבים שמטרתם להציג את הסינים (ואת בני המזרח הרחוק בכלל) כפרמיטיבים ילדותיים ("טוב הם אמנם גילו את אבק השרפה לפנינו, אבל כמו ילדים קטנים הם השתמשו בזה בשביל זיקוקי דינור ולא הבינו את הפוטנציאל *אמיתי* שגלום בזה"). כך למשל לגבי זה שהרבה אנשים חושבים בטעות שהדפוס הומצא במאה ה15 בגרמניה, למרות שהסינים המציאו אותו מאות שנים לפני.

אתה צודק בהחלט, הם השתמשו בו גם לצרכים צבאיים. אם כי רוב השימוש היה לצורכי שעשוע. ודרך אגב לא נראה לי שהתכוונו להמעיט הערכם, הפוך השימוש המופחת באמצעי הריגה נראה לי מעלה יתירה שיש בהם. אוראלשיחה 18:09, 6 ביוני 2007 (IDT)[תגובה]