שיח-אברהם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שיח אברהם)
קריאת טבלת מיוןשיח-אברהם
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים קדומים
סדרה: צינוראים
משפחה: שפתניים
סוג: שיח אברהם
שם מדעי
Vitex
ליניאוס, 1753

שִׂיחַ-אַבְרָהָם (שם מדעי: .Vitex L) הוא סוג צמחים ממשפחת השפתניים, הכולל 215 מינים, ומקיף עצים, שיחים ולעיתים רחוקות מטפסים מעוצים ירוקי עד או משירי עלים. סוג זה הועבר ממשפחת הוורבניים בשנת 2009 למשפחת השפתניים[1]. סוג זה מיוצג אך ורק על יד שיח-אברהם מצוי בצמחיית הבר של ארץ ישראל ובשני מינים מיובאים שמשמשים כצמחי נוי, שיח-אברהם משולש או תִּלְתָּנִי (Vitex trifolia)[2] ושיח-אברהם נגונדו או מַכְבְּדָנִי (Vitex negundo)[3]. הראשון נפוץ והשני נדיר. לפי שיטת המיון העכשווית שִׂיחַ-אַבְרָהָם קִפֵּחַ (Vitex pseudonegundo), שתואר בעבר כמין נפרד, נחשב כיום כשם נרדף לשִׂיחַ-אַבְרָהָם מָצוּי (Vitex agnus-castus)[4].

מרבית המינים נפוצים באזורים טרופיים וסובטרופיים, למשל, ביערות הגשם של אסיה הטרופית, באמריקה המרכזית, באמריקה הדרומית, באפריקה הטרופית, בגינאה החדשה ובאיי האוקיינוס השקט. מעטים מצויים באזורים הממוזגים של אירופה ואסיה.

מאפיינים מורפולוגיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקריב הפוך של פרח שיח-אברהם מצוי

העלים נגדיים, מורכבים ומאוצבעים (דמויי כף יד) עם 3 עד 7 עלעלים, לעיתים רחוקות עלעל אחד. על פי רוב העלים עם פטוטרת.

הפרחים ערוכים בתפרחת שיבולית בקצה הענף או במכבדים.

הפרחים דו-מיניים, בעלי עטיף כפול, מאוחה עלים ודו-שפתניים. הגביע פעמוני עם 5 שיניים ומשתייר. הכותרת לא נכונה, דו-שפתני ודמוית משפך או צינור, וגווניה נעים מלבן עד כחול או צהוב. צינור הכותרת קצר ולעיתים קרובות מעט מעוקל ואלכסוני. אוגן הכותרת דו-שפתני במקצת ופרוס (הדו-שפתיים אינן ניכרות ו-5 האונות פרוסות לצדדים). השפה העליונה מחולקת על ידי חריץ עמוק לשתי אונות. השפה התחתונה עם 3 אונות, כשהאמצעית על פי רוב גדולה יותר מהצדדיים וצבעה עז יותר. 4 מאבקים על פי רוב בולטים מחוץ לכותרת.

השחלה עילית, בעלת שני עלי שחלה, המתחלקים בשלב מוקדם על ידי מחיצה מדומה ל-4 מגורות בעלות ביצית אחת. עמוד עלי אחד שמחולק בראשו לשתי אונות (צלקות).

הפרי הוא בית גלעין קטן בשונה ממיני השפתניים שהפרי שלהם בדרך כלל מפרדת בעלת 4 פרודות חד-זרעיות.

מיני בר ונוי בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיח אברהם מין בר ונוי בישראל. שאר המינים הם מיני תרבות.

שיח אברהם מצוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שִׂיחַ-אַבְרָהָם מָצוּי - מין יחיד בסוגו בישראל (ראה ערך מורחב).

שיח-אברהם משולש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה כללי של שיח-אברהם משולש
שיח-אברהם משולש עלים נגדיים, פשוטים, תמימים

שִׂיחַ-אַבְרָהָם מְשֻׁלָּשׁ (Vitex trifolia) הוא שיח ירוק-עד, צופני, גובהו ורוחבו כדי 3.5 מ'. צורת הצימוח הטבעית של השיח שרועה. העלים נגדיים, מאוצבעים, בעלי 3 עלעלים, אך לפעמים בעל עלה אחד (גם על אותו שיח), ולא 5 או יותר כמו בשיח אברהם מצוי. העלים, שאורכם 5 עד 7.5 ס"מ, אליפטיים, מחודדים, קרחים בצידם העליון, שעירים אפורים בצידם התחתון. צבע העלים ירוק-אפור בצדו העליון וסגול-קטיפתי בצדו התחתון. העלים על פי רוב זקופים וצידם התחתון פונה החוצה, ולכן המופע הכללי הוא של שיח גדול עם עלווה אפורה סגולה. הפרחים ערוכים במכבדים אמיריים שאורכם כ-20 ס"מ (בשונה משיח-אברהם מצוי שתפרחותיו מסוג שיבולת חיקיות ואמיריות). כותרת הפרח, שקוטרה 1.2 מ"מ, דו-שפתנית במקצת, פרושה ובעל 5 אונות, צבעה כחול-סגול עם כתם שעיר לבן בבסיס השפה. האבקנים בולטים מצינור הכותרת. הפרי בית גלעין קטן בצבע צהוב בהיר. הפריחה חלה בקיץ ונמשכת בסתיו, למרות פרחיו הקטנים הוא מושך פרפרים ודבורים.

שיח-אברהם מכבדני[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיח-אברהם מכבדני (Vitex negundo) - הוא שיח או עץ קטן, נשיר, מהיר צימוח. באופן טבעי הוא גדל כשיח מאפיר, אך בתרבות גובהו 4 עד 8 מטר גובה ורוחבו 3 עד 4 מטר רוחב לעלוותו ירוקה רעננה. מצמיח ענפי מים מאזור בית השורשים. עלים נגדיים, מורכבים ומאוצבעים, נישאים על פטוטרת ארוכה של 4.5 ס"מ. העלה כפני, מחולק ל-3 עד 5 עלעלים שצורתם דמוית אליפסה או אזמל ואורכם 4 עד 10 ס"מ. צידם העליון חלק וירוק כהה וצידם התחתון על פי רוב מאפיר. התפרחת מכבד בעל ענפים מפושקים. הפרחים ערוכים על עמוד התפרחת בדלילות יחסית (בשונה משיח אברהם מצוי) הפרחים קטנים, אורכם 4 עד 6 מ"מ, וצופניים ערוכים במכבדים ולא בשיבולים שאורכן 25 ס"מ. הכותרת דו-שפתנית, שצבעה לילך-לבנדר. אורך צינור הכותרת 4 מ"מ. הפריחה בקיץ, בחודש יוני. צמח שמש מלאה או צל חלקי, בכל אזורי הארץ. עמיד לטמפרטורות החורף בארץ, לרוחות ולחום. נחשב לחסכן במים לאחר שהתבסס בגן, אולם תוספת השקיה בקיץ תתרום למופע אסתטי ורענן.

גלריה של שיח אברהם משולש[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ .Vitex L, WFO (2022): World Flora Online, Published on the Internet, ‏2022 (באנגלית)
  2. ^ סימה קגן, שיח-אברהם משולש, באתר צמח השדה
  3. ^ סימה קגן, שיח-אברהם נגונדו, באתר צמח השדה
  4. ^ Vitex pseudonegundo (Hausskn.), World Flora Online