שירות הבריאות לאינדיאנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שירות הבריאות לאינדיאנים
Indian Health Service
מידע כללי
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
סוכנות אם מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הקמה 1955 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוכנות קודמת הלשכה לענייני אינדיאנים
תקציב 5.9 מיליארד דולרים
אתר האינטרנט של שירותי הבריאות לאינדיאנים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שירות הבריאות לאינדיאניםאנגלית: Indian Health Service) הוא גוף במחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית, האמון על מתן שירותי בריאות רפואיים וציבורים לאינדיאנים בארצות הברית ולעמים ילידיים באלסקה המוכרים על ידי הרשויות. הגוף הוא ספק שירותי הבריאות הפדרלי העיקרי של אינדיאנים המתגוררים בארצות הברית[1].

הגוף מספק שירותי בריאות בכ-36 ממדינות ארצות הברית ולכ-2.2 מיליון מתוך 3 מיליון אינדיאנים וילידי אלסקה[2]. נכון לאפריל 2017, שירות הבריאות לאינדיאנים מפעיל כ-26 בתי חולים, כ-59 מרכזי בריאות וכ-32 תחנות בריאות. כמה שבטים אף מעורבים באופן פעיל ביישום המיזמים של שירות הבריאות לאינדיאנים[3]. על אף הפעילות רחבת ההיקף של שירות הבריאות לאינדיאנים, שבטים רבים מפעילים מערכות בריאות עצמיות ללא תלות ברשויות הפדרליות.

אנשי שירות הבריאות לאינדיאנים הם בדרך כלל רופאים, עוזרי רופאים, אחיות, רוקחים ודיאטנים[4]. כמו כן, שירות הבריאות לאינדיאנים מגייס גם מתחמים אינדיאנים וגם כאלו שאינם בהכרח אמריקאים והם מקבלים שכר על פי הסטנדרטים בענף ועל פי רמת הניסיון והכשרה האקדמית שהם עברו במהלך השנים[5].

מערך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתן שירותי הבריאות לחברי השבטים האינדיאנים המוכרים פדרלית על ידי הרשויות הפדרליות האמריקאיות, צמחו בעיקר מתוך מערכת היחסים של הממשלה הפדרלית לבין השבטים האינדיאנים, שהחלה כבר בצווי בתי משפט אמריקאים, והמשיכו בחוזים רבים ועד חקיקות בנושאי האינדיאנים.

בהתחלה, בטרם הקמת הגוף הייעודי לשירותי בריאות אינדיאנים מתן השירותים לאינדיאנים ולילידי אלסקה ניתן דרך מחלקת המלחמה האמריקאית מראשית המאה ה-19, לאחר מכן הלשכה לענייני אינדיאנים החלה להתעסק בנושא, אך גם הפעם הועברה האחריות על בריאות השבטים למחלקת הבריאות ושירותי האנוש ובסופו של דבר ב-1955 הוקם שירות הבריאות לאינדיאנים כמחלקה בתוך הלשכה לענייני אינדיאנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Quick Look". Newsroom (באנגלית). נבדק ב-2017-11-01.
  2. ^ "About IHS". www.ihs.gov (באנגלית). נבדק ב-2017-11-01.
  3. ^ Champagne, Duane (2001). The Native North American ALmanac. Farmingtom Hills, MI: Gale Group. pp. 943–945. ISBN 0787616559.
  4. ^ "The Indian Health Service Fact Sheets". info.ihs.gov. אורכב מ-המקור ב-23 באפריל 2008. נבדק ב-2017-11-01. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "IHS Extern Program". IHS Scholarship Program (באנגלית). נבדק ב-2019-10-21.