שירות הסירות המיוחד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שירות הסירות המיוחד
Special Boat Service
סמל ה-SBS עם מוטו היחידה
סמל ה-SBS עם מוטו היחידה
בכח ובערמה
פרטים
מדינה הממלכה המאוחדת
שיוך הצי המלכותי הבריטי
סוג כוחות מיוחדים
בסיס האם פול, אנגליה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1940–הווה (כ־84 שנים)
מקים היחידה רוג'ר קורטני
רוג'ר ג'ליקו
מלחמות מלחמת העולם השנייה
מלחמת קוריאה
מלחמת פוקלנד
מלחמת המפרץ
מלחמת אפגניסטן
מלחמת עיראק
פיקוד
יחידת אם הכוחות המיוחדים של הממלכה המאוחדת

שירות הסירות המיוחדאנגלית: Special Boat Service, בקיצור: SBS) הוא כוח מיוחד בצי הבריטי תחת פיקוד מנהלת הכוחות המיוחדים (UKSF), מרכיב בפיקוד האסטרטגי UKStratCom (אנ')[1] של משרד ההגנה הבריטי (MOD). הוא חלק ממערך הכוחות המיוחדים של בריטניה, הכולל גם את ה-SRR, SFSG, SAS ורגימנט הקשר 18 (UKSF).

מאז הקמתו במלחמת העולם השנייה, שירות הסירות המיוחד היה היחידה למלחמה בטרור ימי של הצי המלכותי.[2] תפקידיו העיקריים: לוחמה בטרור, מלחמה בסחר בסמים, חבלה בנמלי האויב, סיור מיוחד ומבצעים חשאיים אחרים [3]

אנשי ה-SBS הם בעיקר יוצאי חיל הנחתים המלכותי. היחידה ממלאת תפקידים הדומים לאלה של "שירות האוויר המיוחד", ה-SAS, עם דגש ייחודי על לוחמה אמפיבית.

ארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב- SBS משרתים כ-100–250 לוחמים. על היחידה מפקד קצין בדרגת לוטננט קולונל. היא מחולקת לפלגות (אסקדרון) בפיקוד קצינים בדרגת מייג'ור. הצוותים בפלגה בנויים בדומה ל- SAS, מ-16 לוחמים. הם מתחלקים לחוליות סיור של ארבעה לוחמים, חוליית קאנו של שני לוחמים או חוליה של 8 איש (סירה מלאה). על צוות כזה מפקד לוטננט. במבצעים האחרונים באפגניסטן, SBS פעל על פי הדיווחים במסגרות גדולות יותר, לפעמים במסגרת פלגתית.[4]

תמיכה אווירית

  • טייסת 7 מכנף תעופה לכוחות מיוחדים משולבים (JSFAW)[7] - מפעילה מסוקי סער CH-47 צ'ינוק
  • טייסת 47 של חיל האוויר - מפעילה מטוסי הרקולס C-130J
  • כוח המסוקים של הקומנדו הימי (CHF) - מפעיל מסוקי Sea King Commando. הכוח מורכב משלוש טייסות של חיל הים (845, 846, 847 NAS) ומספק תחת פיקוד אחד תמיכה במסוקים ל-SBS ולשאר יחידות UKSF.
  • טיסת הצי 815 NAS מפעילה מפעילה מסוקי AW159 Wildcat למלחמה בטרור ימי.
  • טייסת 771 NAS מפעילה מסוקי Sea King למשימות חיפוש והצלה (SAR) ומלחמה בטרור ימי.

גיוס והכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב לוחמי ה- SBS מגיעים מהקומנדו הימי של חיל הנחתים. תהליך המיון של היחידה היה עצמאי, אך שולב כעת בתהליך אחד המשותף לכל הכוחות המיוחדים של בריטניה. ישנם שני גיבושים ליחידות אלה, בקיץ ובחורף, והם מועברים על ידי אנשי סגל משורות ה-SAS.

השירות ביחידה פתוח לגברים בלבד. ניתן להתנדב ליחידה לאחר שירות סדיר בן 18 חודשים לפחות, כאשר למועמד יתרת שירות של שלש שנים לפחות. הגיבוש ליחידה נערך בדרום ווילס, מדרום לעיירה סניברידג' (Sennybridge).[8] ביומיים הראשונים נבחנים כישוריהם הבסיסיים של המועמדים בקריאת מפה ובשחייה, והם עוברים מבחן כושר גופני בסיסי ומבחן כושר קרבי לחיילי חי"ר.

לאחר יומיים אלה נפתח שלב בן ארבעה שבועות, הבוחן את כושר הסבל ויכולת העמידה של המועמדים. במהלך ארבעה שבועות אלה עושים המועמדים סדרה של מסעות שאורכם עולה מיום ליום, כאשר הם נושאים משא שמשקלו עולה גם הוא מיום ליום. עליהם לנווט דרך סדרה של נקודות ציון בשטח, תוך התמודדות עם קשיים פיזיים, שטח קשה להליכה ולניווט, ומזג אוויר קשה. אחד המסעות הקשים ביותר והמפורסמים ביותר נקרא "ריקוד פאן" (Fan dance), במהלכו נדרשים המועמדים לעבור מסלול באורך 23 קילומטרים, הכולל טיפוס על פסגת ההר פן ואי פאן (Pen-y-Fan),[9] שגובהו 886 מטרים. המועמדים אמורים לסיים את המסע תוך ארבע ורבע שעות, כשהם נושאים עליהם תרמיל גב שמשקלו 18 ק"ג ורובה שמשקלו 5 ק"ג נוספים. השלב השני מסתיים במסע באורך 64 קילומטרים, אותו עליהם לסיים תוך 20 שעות, כשהם נושאים תרמיל גב שמשקלו 25 ק"ג, לא כולל מים, מזון ונשק. בסיום השלב אמורים המועמדים לרוץ 4 מייל (6.43 ק"מ) בשלושים דקות, ולשחות 2 מייל (3.21 ק"מ) בתשעים דקות.

ההר פן ואי פאן, שעליו עוברים המועמדים במסע "ריקוד הפאן" (Fan Dance)

בשלב השלישי עוברים המועמדים (שהצליחו לסיים את השלב השני) הכשרה בסיסית במיומנויות של יחידות מיוחדות: תפעול כלי נשק, סיור וחבלה. לאחר שלב זה יוצאים המועמדים לאימון בלוחמת ג'ונגל, המתקיים בבליז, ברוניי או מלזיה. האימון כולל ניווט, סיור, לוחמה והישרדות בתנאים של ג'וגל סבוך וקשה לתנועה. האימון בסביבה כה תובענית מביא את המועמדים לקצה גבול היכולת שלהם, ובוחן שוב את כושר הסבל והעמידות שלהם, כמו גם את יכולתם ליישם את העקרונות שלמדו.

בשלב החמישי לומדים המועמדים טכניקות של בריחה והתחמקות מלכידה. הם עוברים אימון שבו הם צריכים להימלט מכוחות הרודפים אחריהם (בדרך כלל צנחנים או נחתים). לאחר לכידתם, הם עוברים הדמיה של שבי וחקירות ("סדרת שבי"), הכוללת מניעת מזון, מים ושינה, חקירות מדומות, וכדומה. עם סיום שלב זה נבחנים כישוריהם של המועמדים לשירות הסירות המיוחד בפעילות במים, והם מתחילים בקורס ייחודי המכשיר אותם לצלילה תנאים שונים, שיט בקנו למרחקים ארוכים, חבלה תת-מימית, סיור ואיסוף מודיעין על חופים, וכדומה. עם סיום שלב זה נחשבים המועמדים כלוחמים מן השורה ביחידה, אך הם עדיין בתקופת ניסיון.

לאחר סיום הכשרתם נקראים הלוחמים "שייטי קאנו"

משימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצעי ה- SBS הם מבצעים חשאיים וממשלת בריטניה או משרד ההגנה אינם מוסרים מידע בשל רגישות פעולותיהם .[10][11]

שניים מתוך ארבעת הגפים ביחידה, C ו-X, מיועדים לכלל הפעילויות של היחידה. גף S מתמחה בשימוש בצוללות ננסיות וסירות קטנות, וגף M מתמחה בלוחמה נגד טרור ימי. ה-SBS פועל גם ביבשה, ופעל באפגניסטן ובעיראק.

מלחמה בטרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות מאסקדרון M של שירות הסירות המיוחד, SBS, על סירה מתנפחת קשיחה, במהלך אימונים ללוחמה ימית נגד טרור

כיחידה למבצעים מיוחדים של חיל הים, ה- SBS אחראי להגיב לאירועי טרור נגד האינטרסים הימיים של בריטניה. במהלך השנים פיתח ה- SBS שיטות לחילוץ בני ערובה מאסדות נפט, ספינות נופש ומעבורות.

ה- SBS מתרגל באופן קבוע השתלטות על כלי שיט ומתקנים. פעולות אלה כוללות בדרך כלל השתלטות בו זמנית מהאוויר ומהים. הם נתמכים על ידי מסוקי CH-47 צ'ינוק מטייסת RAF 7 או מסוקי מרלין מכוח המסוקים של הקומנדו הימי (CHF). צלפים על גבי מסוקי AW159 Wildcat ישמשו לעיתים קרובות לחיפוי. מבחר סירות מתנפחות קשיחות (RIB) משמשות לתקיפת ספינות ואסדות נפט מהמים. הם נמצאים בכוננות לאירועי טרור רחבי היקף הכוללים השתלטות על תחנת כוח גרעינית או השתלטות בו זמנית על מספר אתרים.

מלחמה בסחר בסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היכולות והשיטות שפיתחו להשתלטות על כלי שיט משמשות גם למעצר ספינות החשודות בהברחת סמים. בכל המקרים המבריחים נכנעו ללא התנגדות.

תקיפת נמלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המומחיות של ה- SBS כוללת חבלה בספינות ובמתקני נמל. משימה כזו שבוטלה ממש ברגע האחרון, תוכננה נגד ספינת סוחר שעגנה בנמל זר במהלך מלחמת פוקלנד (1982) בחשד שהיא נושאת טילי אקסוצ'ט מתוצרת צרפת המיועדים לארגנטינה. יכולות אלה משמשות גם למלחמה בטרור על ידי התקנת אמצעי ציתות ומעקב על ספינות חשודות.

חבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה- SBS מאומנים להסתנן עמוק מאחורי קווי האויב ולבצע משימות חבלה נגד מתקני אויב חיוניים כמו מצבורי תחמושת, גשרים ומתקני תקשורת. תנועה לאזור היעד יכולה להיות באמצעות סירה, צוללת, מסוק או באמצעות בצניחה טקטית. המומחיות שלהם בחדירה דרך הים המתאימה ביותר לתקיפת מתקני חוף כמו נמלי אויב ותחנות מכ"ם.

מבצעים חשאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טייסת E היא יחידת כוחות מיוחדים מסווגת המשתתפת במבצעי שירות המודיעין החשאי (SIS). היחידה פועלת במסגרת כנף לוחמה מהפכנית ( Revolutionary Warfare Wing (RWW, ארגון מובחר המאויש בלוחמים מנוסים שנבחרו באופן אינדיבידואלי מה-SAS, SBS, ו-SRR לתמיכה במבצעי ה-SIS. הם נעזרים במסוקי CH-47 צ'ינוק של טייסת חיל האוויר 7 RAF מכנף התעופה לכוחות מיוחדים משולבים (JSFAW).[12] הם כוללים [13]:

סיורים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד התפקידים העיקריים של ה- SBS הוא לסקור את החופים ואת קו החוף לפני נחיתות אמפיביות של הכוחות העיקריים (בדרך כלל חיל הנחתים) כדי לוודא שהם מתאימים לנחיתה. הדוגמה האחרונה לכך הייתה כאשר צוותי SBS אבטחו את ראש החוף של חצי האי אל-פא בתחילת מלחמת המפרץ השנייה וסללו את הדרך לנחיתות האמפיביות הראשונות.[14]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה-SBS הוקמה במלחמת העולם השנייה ונקראה אז "יחידת הסירות המיוחדת". למשך זמן רב הם פעלו תחת ה-SAS 22 עד ש 'אומצו' על ידי הצי המלכותי. לאורך השנים שונו שמות היחידה, אך היא נשארה עם אותם ראשי תיבות - SBS. משנת 1940 עד 1977 הם כונו כ"מדור סירות מיוחד", בשנת 1977 שונה שמם ל"פלגת הסירות המיוחדת" ובשנת 1987 שונה שמם ל"שירות סירות מיוחד" והם הפכו לחלק ממערך הכוחות המיוחדים של בריטניה. [15]

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידת הסירות המיוחדת הוקמה ב-1940 על ידי קצין קומנדו בשם רוג'ר קורטני. קורטני גויס לכוחות המיוחדים באמצע אותה שנה, ונשלח למרכז האימונים המשולב בסקוטלנד. הוא ניסה לשכנע את אדמירל הצי, סר רוג'ר קיס ואת מפקד מרכז האימונים, אדמירל תיאודור האלט, בצורך להקים יחידה מיוחדת של הצי. הרעיון היה ליצור יחידת קומנדו שתסתייע בקיאקים מתקפלים למשימות מיוחדות, אך הוא לא הצליח לשכנע את הקצינים הבכירים. קורטני החליט להסתנן לנחתת שעגנה בנהר הקלייד, כדי להוכיח את הרעיון הוא חתר אל האונייה, טיפס עליה בלי שנתגלה, חתם את ראשי התיבות של שמו על דלת תאו של הקברניט, וגנב כיסוי של אחד מהתותחים. הוא חזר עם הכיסוי נוטף המים והציג אותו בפני ישיבה של קצינים בכירים שהייתה בסמוך. מעשה זה שכנע את הממונים על קורטני: הוא הועלה לדרגת קפטן וניתן לו פיקוד על שנים עשר איש, שהיוו את ראשית היחידה.

הצוות שהוקם נקרא תחילה "יחידת פולבוט" (Folboat Troop), על שם טיפוס הקנו המתקפל בו השתמשו בפשיטות. מאוחר יותר שונה השם ל"מחלקת הסירות המיוחדת מס' 1". היחידה צורפה ל"כוח ליי" (Layforce), יחידה אד הוק שנבנתה מיחידות קומנדו שונות. מאוחר יותר פעלה היחידה יחד עם שייטת הצוללות הראשונה, שבסיסה היה באלכסנדריה. מכאן פעלה היחידה בפשיטות ברודוס, פינוי חיילים בריטיים מכרתים, ועוד מבצעים שונים. בדצמבר 1941 שב קורטני לבריטניה, כדי לארגן את מחלקת הסירות המיוחדת מס' 2. יחידה מס' 1 צורפה ל-SAS, והוגדרה מחלקת פולבוט. ביוני 1942 השתתפה היחידה בפשיטה על שדות תעופה בכרתים, כדי למנוע ממטוסים גרמניים לסייע לקורפוס אפריקה. במהלך הפשיטה נהרסו 45 מטוסים גרמניים ו-29 מטוסים נוספים ניזוקו, ו-200 טון של דלק הושמדו. 12 חיילים גרמניים נהרגו. הכוחות הפושטים איבדו חייל אחד. בספטמבר 1942 השתתפה היחידה בפשיטה נוספת על שדה תעופה, הפעם ברודוס. בפשיטה הושמדו לפחות 33 מטוסים גרמניים, אך הפעם שילמה ה־SBS מחיר יקר, כאשר מתוך 12 הפושטים נלכדו 10. שני הנותרים חולצו בידי צוללת בריטית. בשל האבדות הכבדות אוחדו הנותרים עם הSAS.

היחידה נוצרה מחדש ב-1943, כאשר חלק מה-SAS פוצל, וצורף ליחידת קומנדו נוספת, יחידת הקומנדו 62 (שנקראה גם כוח פשיטות זעירות, Small Scale Raiding Force). היחידה החדשה נקראה "אסקדרון הסירות המיוחד", ומפקדה היה הרוזן ג'ורג' ג'ליקו (בנו של מפקד הצי המלכותי הבריטי במלחמת העולם הראשונה, אדמירל ג'ון ג'ליקו). בסיסה של היחידה החדשה היה בחיפה, ומשם פעלה בים האגאי עם יחידת הקומנדו היוונית הרגימנט הקדוש (יוונית: Ιερός Λόχος). היחידה לחמה באיים הדודקאנסיים והקיקלאדיים במהלךמערכת הדודקאנס, והשתתפה בקרבות באיים קוס ובלרוס. באוגוסט 1944 צורפה היחידה לקבוצת המדבר ארוכת הטווח, ופעלה עמה במבצעים בים האדריאטי, בפלופונסוס, באלבניה, ולבסוף באיסטריה. היחידה הייתה יעילה מאוד, ועל פי ההערכות במהלך 1944 הביאה לריתוקן של שש דיוויזיות גרמניות.

SBS‏2 נקראה "מחלקת הסירות המיוחדת" במהלך המלחמה, ולא "אסקדרון". היחידה סייעה למבצע לפיד, הנחיתה בצפון אפריקה בנובמבר 1942. מחלקה אחת של היחידה ביצעה סיורים מקדימים לקראת פלישת בעלות הברית לאיטליה ופשיטות בכרתים. מאוחר יותר עברה היחידה לציילון, שם פעלה עם כוחות מיוחדים אחרים. חלק אחר של היחידה פעל בדרום-מזרח אסיה, לאורך הנהרות צ'ינדווין (אנ') ואיראוואדי (אנ'), ובמהלך המערכה על בורמה.

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1946 פורק ה-SBS, גם היחידה שפוצלה מ-SAS וגם היחידה שהוקמה על ידי קורטני. השם "שירות הסירות המיוחד" נותר בחיל הנחתים המלכותי, והיה שמה של יחידה בבית הספר למבצעים ייחודיים, בפיקודו של הרברט האסלר ("בלונדי"), מן המפקדים הנועזים של הנחתים בזמן המלחמה. משימותיה הראשונות של יחידה זו היו בארץ ישראל המנדטורית, שם טיפלו בסילוק פצצות ובהסרת מוקשי עלוקה בנמל חיפה. היחידה השתתפה במלחמת קוריאה, שם פעלה במבצעים לאורך החוף של קוריאה הצפונית, ובמבצעים מאחורי קווי האויב. המבצעים כללו איסוף מודיעין, פגיעה בקווי תקשורת וחבלה במתקני אויב. במהלך מלחמה זו פעלה היחידה לראשונה מצוללות.

ב-1952 היו צוותים של SAS ו-SBS בכוננות במהלך המהפכת הקצינים החופשיים במצרים, כדי להתערב אם המהפכה תהפוך אלימה מדי, דבר שלא אירע בסופו של דבר. היחידה הייתה בכוננות גם במהלך מבצע מוסקטר, ב-1956, וגם במהלך ההפיכה בלוב ב-1959. גם במקרים אלה לא השתתפה היחידה בפעילות מבצעית בסופו של דבר. ב-1961 ביצעה היחידה משימות איסוף מודיעין במהלך מלחמת אינדונזיה-מלזיה. באותה שנה איימה עיראק לראשונה לפלוש לכווית, וצוות של היחידה הוצב בבחריין בכוננות. ב-1972 התפרסמה היחידה, כאשר צוותים של SBS ו-SAS הוצנחו אל אוניית הפאר קווין אליזבת 2, לאחר שנתקבל איום טלפוני של פצצה שהוטמנה בה. לאחר סריקה קפדנית לא נתגלה דבר, והסתבר כי האיום היה תעלול בלבד.

הקמת היחידה העצמאית מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972 צנחו אנשי ה- SBS לאוקיינוס האטלנטי ועלו על אוניית הנוסעים 'המלכה אליזבת השנייה' בעקבות אתראה על פצצה. זמן קצר לאחר מכן, ה- SBS קיבלה את האחריות למלחמה בטרור ימי, להגנה על נמלים, מעבורות, ספינות שייט ואסדות נפט. בהמשך הם פיתחו שיטות להצלת בני ערובה בכל הסביבות הללו.

ב-1977 שונה שם היחידה לאסקדרון הסירות המיוחד. במסגרת הארגון מחדש הועברו כמה מתפקידי היחידה ליחידות אחרות של הנחתים. אחד מתפקידים אלו היה ההגנה על אסדות קידוח הנפט הבריטיות בים הצפוני, שהועברה לאחריות קבוצת הקומנדו 43 להגנת הצי ‏(Commando Fleet Protection Group). אסקדרון הסירות המיוחד השתתף במלחמת פוקלנד, לאחר שארגנטינה השתלטה על איי פוקלנד. אנשי האסקדרון השתתפו בשלב הראשון בכיבושם מחדש של איי ג'ורג'יה הדרומית ואיי סנדוויץ' הדרומיים, ולאחר מכן נטלו חלק במשימות איסוף מודיעין באיי פוקלנד עצמם. האבדות היחידות שספגה SBS במלחמה היו שניים מאנשיהם שנורו בטעות על ידי אנשי סיור SAS, שטעו בזיהוים וסברו שהם חיילים ארגנטינאיים.

ב-1987 שונה שוב שם היחידה, הפעם לשירות הסירות המיוחד. היחידה הפכה לחלק לקבוצת הכוחות המיוחדים של בריטניה, לצד שירות האוויר המיוחד ופלוגת המודיעין 14.

במלחמת המפרץ ביצעה SBS את אחד ממבצעיה הידועים, כאשר אנשי היחידה השתלטו מחדש על השגרירות הבריטית בכווית, על ידי גלישה ממסוקים שריחפו מעל הבניין. ב-23 בינואר 1991 הונחת כוח מן היחידה ממסוק צ'ינוק וחיבל בקו תקשורת עיראקי שקישר בין המפקדה העליונה של הצבא העיראקי לכוחות הצבא הפרושים בשדה.[16] אנשי היחידה ביצעו משיטות הסחה לאורך החוף, כדי להסיח את דעתם של העיראקים מהמאמץ העיקרי של כוחות הקואליציה.

ב-1999 השתתף צוות מהיחידה בלוחמה במזרח טימור.

פעולות במאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2000 השתתפה היחידה בחילוץ בני ערובה שנחטפו בסיירה לאון על ידי אחת המיליציות החמושות באזור. בני הערובה היו חיילים בריטיים מהרגימנט האירי המלכותי, שהיו במקום כחלק מכוח משקיפים של האו"ם. מבצע החילוץ עלה יפה, והחיילים החטופים חולצו תוך גרימת אבדות כבדות לחוטפים.

בנובמבר 2001 השתתפה היחידה בפלישה לאפגניסטן, ונטלה חלק חשוב במבצעים השונים. לוחמי היחידה השתתפו בקרב טורה בורה בדצמבר 2001, בו תקפו כוחות הקואליציה את אזור טורה-בורה במטרה לפגוע בלוחמי הטליבאן וללכוד את מנהיגם, אוסמה בין לאדן. הטליבן ספג מכה קשה, אך בין לאדן הצליח להימלט. צוות של SBS השתלט על שדה התעופה בבאגראם, בצפון מזרח אפגניסטן, שהפך לאחר מכן לאחד הבסיסים העיקריים של כוחות הקואליציה. פעולה נוספת של היחידה הייתה דיכוי מרד אסירים ליד מאזאר א-שריף, בנובמבר 2001. ב-12 במאי 2007 הרג כוח משותף של SBS ויחידת הסיוע לכוחות המיוחדים (SFSG) את אחד ממנהיגי הטליבן, מולא דאדואללה, במהלך פשיטה על מתחם בו שהה עם כמה מעמיתיו. ב-18 בפברואר 2008 הרג צוות של היחידה מנהיג נוסף של הטליבן, מולאעבדול מטין, יחד עם אחד מסגניו. השניים נסעו על אופנועים, ונתקלו במארב של אנשי ה-SBS שהונחתו מקום על ידי מסוק. היחידה גם ספגה מספר הרוגים, בקרבות עם אנשי הטליבן. גם בעיראק, שם נטלה היחידה חלק במלחמת עיראק מאז 2003, ספגה היחידה אבדות.

ב-8 במרץ 2012 ניסה צוות משולב של SBS ו־SFSG לחלץ שני בני ערובה שהוחזקו על ידי קבוצת חמושים בניגריה, הקבוצה, ארגון בוקו חראם, היא ארגון הקשור לארגון אל-קאעידה. שני בני הערובה נהרגו בידי החוטפים לפני או במהלך החילוץ. כל החוטפים נהרגו אף הם במהלך המבצע.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Strategic Command, Strategic Command, GOV UK, הוא פיקוד רב מימדי המרכז יכולות משותפות כגון שירותי רפואה, הכשרה ואימונים, מערכות מודיעין ומידע המפותחות ומנוהלות בתחומי הקרקע, הים, האוויר, החלל והסייבר. הוא גם אחראי לפעולות משותפות מעבר לים.
  2. ^ SPECIAL BOAT SERVICE, Royal Navy
  3. ^ Roles Of The SBS - The UK's Naval Special Operations Unit, Elite UK Forces
  4. ^ Special Boat Service (SBS) - Organisation, Elite UK Forces
  5. ^ על פי הערך באנגלית, זהו אסקדרון S. על פי אתר specialboatservice.co.uk זהו אסקדרון Z.
  6. ^ 18 (UKSF) Signals Regiment, Elie UK Forces
  7. ^ Joint Special Forces Aviation Wing, Elite UK Forces
  8. ^ 51°56′0″N 3°34′0″E / 51.93333°N 3.56667°E / 51.93333; 3.56667.
  9. ^ 51°52′59.81″N 3°26′12.62″E / 51.8832806°N 3.4368389°E / 51.8832806; 3.4368389.
  10. ^ Written Answers to Questions, parliament.uk, ‏14 Jan 2002
  11. ^ Abigail Watson, The UK can’t stay ‘mum’ over Russian bombing of Special Forces base in Syria, DEFENCEREPORT, ‏3 אוגוסט 2016
  12. ^ E Squadron, Elite UK Forces
  13. ^ Covert Operations, Elite UK Forces
  14. ^ Maritime counter-terror, National Army Museum
  15. ^ Eric Soft, Special Boat Service, Spec Ops Magazine
  16. ^ מנהיגות הכוחות המיוחדים במלחמת המפרץ, מערכות 334, פברואר 1994, עמ' 19.