שיר אלבמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיר אלבמה או ירח אלבמה או ויסקי באר (Alabama Song or Whisky Bar or Moon of Alabama) הוא שיר מאת ברטולט ברכט וקורט וייל. השיר נכתב על ידי ברכט ב-1927 ומופיע בספרו Hauspostille. קורט וייל הלחין את השיר עבור האופרה "עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני", שם הוא מופיע במערכה הראשונה מפי הזונה ג'ני סמית וחברותיה. השיר בנוי משתי חטיבות בסגנון פוקסטרוט ובסגנון בלוז. הופעת הבכורה של השיר הייתה על ידי הזמרת לוטה לניה במרץ 1930. השיר מושר באנגלית בכל הפקות האופרה, גם כאשר יתר האופרה מושרת בגרמנית.

גרסאות כיסוי ידועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדלתות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1967 ביצעה את השיר להקת "הדלתות" באלבום "The Doors" תחת השם "Alabama Song (Whiskey Bar)". הסולן ג'ים מוריסון שינה מעט את המילים, ובמקום "Show us the way to the next pretty boy" (הראו לנו את הדרך לבחור היפה הבא) הוא שר: "Show me the way to the next little girl" (הראו לי את הדרך לילדה הקטנה הבאה)[1]. בתחנת הרדיו הישראלית גלגלצ, מושמעת גרסה זו בכל ליל שבת לפני חצות (עד 2017).

דייוויד בואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 בפברואר 1980 הוציא דייוויד בואי תקליטון ובו בצד אחד השיר "שיר אלבמה" ובצידו השני גרסה אינסטרומנטלית לשיר "Space Oddity". התקליטון זכה להצלחה והגיע למקום ה-23 במצעד הסינגלים הבריטי. בואי שר את השיר מאז גם בהופעותיו, לרוב יחד עם "בנמל באמסטרדם" של ז'אק ברל.

גרסאות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוקלט גם על ידי נינה סימון, בט מידלר, אוטה למפר, מוני עובדיה, מקס ראבה ומריאן פיית'פול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]