שיר אלפבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיר אלפבית הוא שיר ילדים שנועד ללמד את אותיות האלפבית כסדרן. שירי אלפבית קיימים בשפות שונות בהן רוסית, הונגרית, סנסקריט ועוד. שירי אלפבית עבריים קרויים שירי אלף בית.

אנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תווים לשיר "The A.B.C."

שיר אלפבית בולט באנגלית הוא השיר "The A.B.C.", שבו שרים את אותיות האלפבית הלטיני כסדרן בשמותיהן באנגלית,[1] לפי לחן צרפתי מהמאה ה-18, ובסופו באות השורות:

Now, I know my ABCs
Next time, won't you sing with me

לשיר יש גם גרסה שבה מושרות האותיות בסדר הפוך, מהאות Z לאות A.

גרסה צרפתית של השיר נלמדת בקנדה, לפי אותו לחן, למעט שינוי בסוף האלפבית, להתאמה לשם הארוך יותר בצרפתית של האות Y (אי גרק).

שיר מורכב יותר באנגלית הוא השיר 'A' You're Adorable (אנ'), שבו מוקדשת שורה לכל אחת מאותיות האלפבית. את השיר חיברו בשנת 1948 באדי קיי (Buddy Kaye) ופרד וייז (אנ') והלחין סידני ליפמן. הגרסה המפורסמת ביותר של השיר היא בביצועם של פרי קומו והאחיות פונטנה.[2]

עברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר "מורנו רב חסילא" הוא שיר אלפבית עברי מאת חיים נחמן ביאליק,[3] שהבית השלישי בו הוא:

א – אַיִל, ב – בֵּית-סֵפֶר,
ג – גָּדֵר, ד – דָּלֶת.
מִי שֶׁאֵינוֹ לוֹמֵד תּוֹרָה
כְּלִמָּה הִיא לוֹ גַּם אִוֶּלֶת.

שיר אלפבית נוסף מאת ביאליק הוא שיר המשחק "אָלֶף-בֵּית".[4]

שיר אלפבית נודע בעברית הוא השיר "אלף בית" שכתבה והלחינה נעמי שמר.[5] הבית הראשון של השיר הוא:

אלף - אוהל, בית - זה בית
גימל זה גמל גדול,
מהי דלת - זוהי דלת
שפותחת את הכל.

שירי אלפבית נוספים בעברית הם השיר "אלף בית" בביצועה של ויקטוריה חנה[6], שיר הא'-ב' מתוך הסרט "קוני למל בקהיר", "שיר האותיות" מתוכנית הטלוויזיה לילדים "בלי סודות" [7], שיר הא'-ב' שהופיע בערוץ הילדים בשנת 1994 וסיכם את פינת הא'-ב' ששודרה במסגרת העונה הראשונה של "הכיתה המעופפת", שיר האותיות של "ערוץ הופ" שכתבה נוגה אלגום, וכמו כן אלגום כתבה גם את שיר האותיות שהופיע ברחוב סומסום בשנת 1998 בפרק "הקוסם מארץ אוף" (ע"פ הסדרה) או מסע לארץ האותיות (כפי שנקרא בקלטת הווידאו שיצאה).

להוראת האלפבית העברי לדוברי אנגלית משמש בארצות הברית שירה של דבי פרידמן "Alef-Bet".[8] ואת שיר הא-ב שהופיע בסדרה "שלום סומסום", שבו מכיל את סוגי האותיות (למעט האותיות הסופיות) של כמה מאותיות הא'-ב' כגון: שין נקודה ימנית ושין נקודה שמאלית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שיר אלפבית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]