שיר בבוקר בבוקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"שיר בבוקר בבוקר"
סינגל בביצוע שלמה ארצי
מתוך האלבום אומרים ישנה ארץ
סוגה מוזיקה קלה
שפה עברית
אורך 2.54 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה אמיר גלבע עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן שלמה ארצי, גידי קורן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"שיר בבוקר בבוקר" (ידוע גם בשם "פתאום קם אדם" על פי מילותיו הראשונות) הוא שיר שכתב המשורר אמיר גלבע. את השיר הלחינו גידי קורן ושלמה ארצי, ואת העיבוד חיבר ירון גרשובסקי. הביצוע המפורסם ביותר הוא של שלמה ארצי שביצע את השיר בפסטיבל הזמר והפזמון 1973, והגיע למקום השני.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב על ידי המשורר אמיר גלבוע, ויצא לאור בספר שיריו השלישי "שירים בבוקר בבוקר" המרכז שירים שכתב בשנים 1950 - 1952[1]. גידי קורן ושלמה ארצי הלחינו אותו, והשיר השתתף בפסטיבל הזמר והפזמון שהתקיים בסימן חצי יובל למדינת ישראל. כשקורן וארצי הלחינו את השיר הם לא ביקשו את רשותו של המשורר גלבוע. עם זאת, גלבע לא הביע הסתייגות מביצוע השיר בפסטיבל הזמר והפזמון[2]. מחברי השירים לתחרות נקראו לכתוב שירים ברוח חצי יובל למדינה, כשבמקום הראשון זכה השיר "את ואני נולדנו בתש"ח", בביצוע עדנה לב.

השיר נכלל באלבום "אומרים ישנה ארץ" של שלמה ארצי. הוא דורג במקום השלישי במצעד הפזמונים העברי השנתי של קול ישראל, ובמקום החמישי במצעד של גלי צה"ל.

"שיר בבוקר בבוקר" נחשב באופן לא רשמי לאחד מהמנוני המחאה החברתית של שנת 2011. שלמה ארצי ביצע את השיר באחת מן ההפגנות הגדולות שהתקיימו במסגרת המחאה.

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מדבר על תקומת העם היהודי בארצו והתלכדותו כעם, באמצעות הדגמת תהליך העובר על אדם יחיד המתעורר לפתע משנתו ומתחיל ללכת. ההליכה היא סמל לשינוי שחל בעם היהודי[3].

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אמיר גלבע (1917–1984), באתר לקסיקון הקשים לסופרים ישראלים
  2. ^ עופרה עופר אורן, פתאום קם אמיר גלבוע בבוקר ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת, באתר Xnet‏, 19 בנובמבר 2016
  3. ^ תעודת זהות, באתר תרבות יהודית ישראלית