שיר ערש (אלתרמן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיר ערש

היכל ועיר נדמו פתע
ונשתתקו שוקי פרס
ורק אי שמה קלרינטה
וקול כינור וקונטרבס
מלחשים אל תתלבטה
ושקט, שקט הס!

[...]

נומי דרך, בא הקץ
נומה מלך, בא הלץ
נומו רוח ומפרש
הרגעו תולדות פרס,
- שייכבו את הפנס,
כן, כן, הס!

הבית הראשון והבית האחרון של השיר

שיר ערש (הידוע גם במילותיו הראשונות היכל ועיר נדמו פתע) הוא שיר ערש שחיברו נתן אלתרמן וסשה ארגוב עבור המחזמר "אסתר המלכה". בהקשר המחזה שר ליצן החצר את השיר למלך אחשוורוש בלילה שבו נדדה שנת המלך. המחזמר לא זכה להצלחה וירד מבימת תיאטרון הקאמרי עד מהרה (לאחר 38 הצגות).[1] אולם השיר נותר בזיכרון הציבורי-תרבותי וזכה לביצועים רבים.

מבנה השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נחלק לשישה בתים בני שש שורות כל אחד וכמעט כולו מונולוג שנושא הלץ באוזני המלך. בשלוש שורות "מתערב" המלך בשיר הלירי בדברים פרוזאיים ונונסנסיים. בחלק מן הביצועים שורות אלה מדוברות ולא מושרות ("אולי בכל זאת רבע עוף" בבית השלישי, "שיעברו, אני ישן!" בבית הרביעי, ו-"שייכבו את הפנס" בבית האחרון). בגרסה הישנה של שמעון בר, גם ״הניחו לנו לכולנו״ בבית החמישי נאמר על ידי המלך, ו״שייכבו את הפנס״ הושר על ידי המלך.

ביצועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביצוע הראשון של השיר היה במחזמר המקורי על במת הקאמרי על ידי שמעון בר בתפקיד ליצן החצר מונדריש ואברהם מור כאחשוורוש.

חוה אלברשטיין ביצעה את השיר בתקליטה "הלילה הוא שירים" (1977) ומאז הופיע ביצוע זה באוספים רבים משיריה ומשירי הארץ.

אריק איינשטיין ושם טוב לוי ביצעו את השיר בתקליט ארץ ישראל הישנה והטובה חלק ד': משירי סשה ארגוב (1980).

בשנת 1982 שולב השיר במופע ובתקליט שיצא בעקבותיו, מתתיהו ואלכסנדר: מתי כספי שר משירי סשה ארגוב. השיר היה אחד משיאי המופע, כאשר מתי כספי שר וארגוב המלווה אותו בפסנתר. ארגוב לא ידע לשיר, וכספי שילב אותו בדקלום "אולי בכל זאת רבע עוף?" בבית הראשון, ו"שיכבו את הפנס" בבית השני.

בהפקת 2005 של המחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר" הוסיף מעבד המוזיקה בהפקה, יוני רכטר את השיר לתמונה בה אנשי השוק מרדימים את שלמה המחופש לשלמי ושרים לו "אם כתר הוא נושא או דלי, אין כל הבדל - בסוף יישן הוא".

בספיישל הפורימי של ערוץ הופ! ששודר ב-2004 ונקרא "המגילה החדשה של הופ", השיר בוצע על ידי אבי יקיר (בתור שלוק העורב שכיכב בתור המן) וז'יל בן דוד (בתור בליק שכיכב בתור אחשוורוש).

עוד ביצעו את השיר שולי רנד, גדי יגיל, אורה זיטנר, אסתר עופרים, רונית אופיר, אחינועם ניני, איטן גרינברג, דני מסנג, שילה פרבר, נתן סלור, חבורת זהו זה, רינת גבאי ואחרים. שלמה ארצי מספר שביקור כילד בהופעה של המחזה אסתר המלכה, ובפרט השיר הזה, משכו אותו אל הבמה ואל קריירה כזמר. ביצוע נוסף הוא של אנדריאס שול בליווי תמר הלפרין על הפסנתר והשורות של המלך. השיר הוא גם פריט ברפרטואר של מקהלות וחבורות זמר רבות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]