שיתוף וידאו באינטרנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

אתרי שיתוף וידאו באינטרנט הם אתרי אינטרנט המאפשרים לגולשים להעלות קובצי וידאו לאינטרנט ולשתף בהם אחרים ואף לבצע שידור חי או להקליטו לטובת שימוש במועד מאוחר יותר. עם התרחבות רוחב הפס, אינטרנט מהיר ופיתוח טכנולוגיות שונות לעריכה, העלאת קטעי וידאו לרשת האינטרנט, אתרי שיתוף קבצים ווידאו שונים זוכים לפופולריות רבה וככל שגדלה הנגישות, כך גדל הביקוש.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר הראשון אשר התחיל בשיתוף וידאו הוא מטהקפה (metacafe). אתר זה הוקם בשנת 2003, לפני יוטיוב, על ידי אייל הרצוג ואריק צ'רניאק. למטהקפה ישנה האפשרות לתת לכל משתמש לתייג ולאפיין כל סרט, וכך להגדיל את מספר התגיות ואת דיוקו, דבר אשר יאפשר בעתיד חיפוש מדויק של סרטים לפי העדפה אישית. החברה שמרה באופן מסורתי מיסודה על מודל של סרטונים קצרים, שאינם עולים על דקות ספורות, כאשר ספקי תוכן פופולריים ביותר מקבלים תשלום עבור הצפיות להם הם זוכים.

האתר השני והגדול יוטיוב אשר נוסד בפברואר 2005 המשיך את שיתוף הווידאו באינטרנט. האתר הוקם על ידי שלושה עובדים של חברת PayPal: צ'אד הארלי, סטיב צ'ן וג'אווד קארים, שמטרתם הייתה להעביר קובצי וידאו ושמע גדולים בקלות דרך האינטרנט. הסרטון הראשון הועלה על ידי קארים, ובו רואים אותו בביקור בגן החיות. בנובמבר אותה שנה זכתה להשקעה מקרן הון הסיכון Sequoia Capital, וחודש לאחר מכן עלה האתר לרשת. באוקטובר 2006 נרכש האתר על ידי חברת גוגל, בעסקת חילופי מניות בסך 1.65 מיליארד דולר, וכיום יוטיוב הוא האתר השלישי הכי נצפה בעולם.

אתרי שיתוף וידאו פופולריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוטיוב (youtube): הוא אתר אינטראקטיבי של תוכן גולשים, הגדול והנישתי בעולם, המאפשר העלאה, צפייה ושיתוף סרטוני וידאו. האתר נוסד בשנת 2005 ונרכש באוקטובר 2006 על ידי חברת גוגל. יוטיוב הפך לאחד מאתרי המדיה החברתית הפופולריים ביותר. באתר מנוע חיפוש עצום והיצע גדול של קטעי וידאו, שאפשר להגיב עליהם ולדרג אותם. בנוסף, אין הגבלה לכמות הסרטונים אשר ניתן להעלות לאתר.

יוטיוב שינתה את הרגלי הצפייה של הציבור. ניתן לצפות בתכנים ויזואליים קצרים, נוצרו דפוסי צפייה ואינטראקציות חברתיות חדשות, המגבירים את ביטויי היצירתיות ותורמת להיווצרות הזדמנויות עסקיות חדשות. כיום, יוטיוב מאפשר הורדת סרטונים למחשב לכלל המשתמשים בעזרת תוכנות ואתרים המאפשרים זאת.

2. Tiktok


Flix (פליקס): אתר שיתוף וידאו של אתר תפוז אנשים, אשר נועד לכך שהגולשים ישתפו בו סרטים עם גולשים אחרים. האתר החל כמעין גרסה ישראלית ליוטיוב, ולאחר מכן התפתח ונוצרו בו פינות, ערוצים, מצעדים ותחרויות. הגולשים רשאים לדרג את הסרטונים ולכתוב תגובות בכינוי שלהם מהפורומים או מהבלוגים של תפוז. חלק גדול מהסרטונים הם לא תוכן של גולשים, אלא סרטונים של יוצרים מקצועיים שתפוז מסייעת בהפקתם.

נפחו של כל סרטון מוגבל ל-50 מגהבייט בלבד, לא הרבה במונחי וידאו, מה שאומר שצריך לפצל את הסרטונים הארוכים שלכם לחלקים כדי להכניסם. כמו כן, ההעלאה לאתר אינה מיידית ולוקח זמן מרגע שהיא מסתיימת ועד שהווידאו מתפרסם.

Vimeo: אתר שיתוף וידאו אשר נותן קצת מעבר לשטח אחסון, אפשרויות דירוג ומנוע חיפוש. התפתח למעין רשת חברתית שנותנת בית חם לאמנים שונים בתחום הווידאו עם דגש על יצירתיות. לאתר זה ניתן להעלות אך ורק קטעי וידאו ואנימציה מקוריים ולא מסחריים, בשונה מיוטיוב למשל, אינו מאפשר העלאת סרטוני וידאו של קליפים טלוויזיוניים. החשבון הבסיסי באתר הוא בחינם, הכולל 500 מגהבייט בשבוע. חשבון זה מאפשר לשלב ולשתף את הסרטונים וגם לקבוע הגבלות פרטיות.

Metacafe (מטהקפה): אתר שיתוף וידאו ישראלי אשר הוקם בשנת 2003 על ידי אייל הרצוג ואריק צ'רניאק, אליהם הצטרפו בהמשך ניסים רומנו, טל יניב, עמי אברהמי ונועם קופל. בתחילת דרכה שימשה מטהקפה אתר לאחסון ולשיתוף של קובצי וידאו. האתר הוא אינו רק מחסן וידאו מקוון, אלא שירות בידור שמעניק תמלוגים לגולשים המצטיינים. האתר מכוון לקהל הבינלאומי ותומך במגוון שפות, כולל עברית.

באתר ישנה תוכנית תמלוגים אשר מתחילה לשלם על וידאו אחרי שהוא נצפה לפחות 20 אלף פעמים וזכה לציון של 3 ומעלה. אחרי שעומדים בקריטריונים הללו, מקבלים 5 דולר על כל אלף צפיות. כל אחד יכול להירשם לאתר ולהעלות קטעי וידאו, ובנוסף ניתן להוריד את אותם קטעים ולצפות בהם מתי שרוצים מבלי להתחבר לאינטרנט. ניתן גם להוריד תוכנה המיועדת למטהקפה אשר מראה בעת ההפעלה אם ישנם קטעי וידאו חדשים.

במטהקפה כ-1.6 מיליון משתמשים ביום.[דרוש מקור]

RapidShare (רפידשר): שירות מקוון המספק שירותי העלאות ואחסון קבצים מסוגים שונים במהירות גבוהה. השירות מאפשר לאחסן קבצים דיגיטליים בשרתי החברה בחינם או בתשלום, לצורך גיבוי או על מנת לאפשר הפצה של קבצים דיגיטליים למשתמשים אחרים באינטרנט.

פגיעה בזכויות יוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האינטרנט פתח דלתות וערוצי תקשורת רבים. סרטים, מוזיקה, תוכנה, משחקי וידאו ותוכן נוסף נגישים בחינם באמצעות רשתות ואתרים שונים לשיתוף קבצים ולשיתוף וידאו. עם זאת רובו של התוכן השיתופי מוגן תחת זכויות יוצרים, והפצה בלתי מאושרת שלו, היא בלתי חוקית. למרות זאת, קיימים קשיים במניעה של העלאת חומר המוגן בזכויות יוצרים ומציאתו. הפרות זכויות יוצרים רבות ברשת גרמו לתעשיות התקליטים, הסרטים ותכנים נוספים לנקוט בפעולה נגד שיתוף בחומרים בלתי חוקיים.

במרץ 2007, תבעה חברת ויאקום (Viacom) מחברת גוגל מיליארד דולר בגין הפרת זכויות יוצרים. ויאקום פנתה קודם לכן לגוגל, ודרשה הסרת מאה אלף סרטונים מ-YouTube בטענה שהם שייכים לה. ביולי 2008, פסק שופט אמריקאי שעל גוגל למסור מידע אודות הצפיות של כלל הסרטונים כולל פרטי הגולשים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]