שי פיטובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שי פיטובסקי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1976 (בן 48 בערך)
רמת גן, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שי פיטובסקי (נולד ב-1976) הוא במאי ומחזאי תיאטרון ישראלי.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שי פיטובסקי נולד וגדל ברמת גן. סבו, משה פיטובסקי, עלה לישראל מפולין. אביו היה נהג משאית ויבואן ממתקים ואמו גננת.

שי פיטובסקי למד בתיכון אהל שם, בצה"ל שירת בצנחנים. בתום שירותו הצבאי למד קופירייטינג וכעבור זמן קצר התמנה למנהל קריאטיב במשרד הפרסום זרמון-גולדמן, בו עבד במשך שש שנים.

בהיותו בן 28 נפטר אביו, מה שגרם לו להבין שהזמן הוא מצרך יקר ועליו לנהוג בהתאם לנטיות ליבו. הוא למד תיאטרון במשך ארבע שנים בסמינר הקיבוצים. המחזה הראשון שביים, "עשרים עשר", הועלה בפסטיבל "פותחים במה" של בית ליסין ב-2002. הוא כתב את המחזה "גריניץ'", שמספר על שני פקידים שמנהלים את העולם בעזרת אופניים. הוא העלה את "גריניץ'" בסיום השנה הראשונה ללימודיו בעזרת סטודנטים למשחק מהסמינר. ההצגה רצה במשך שלוש שנים בתיאטרון הערבי-עברי ביפו.

אחר-כך ביים את המחזה "זה כמו להרוס רק הפוך", שהועלה בפסטיבל עכו וזכה בציון לשבח. פיטובסקי העלה את המחזה "התקלה" מאת פרידריך דירנמאט, כתרגיל בימוי בסמינר הקיבוצים. ההצגה "התקלה" זכתה בשלושה פרסי קיפוד הזהב להצגות הפרינג' לשנת 2008/9: בקטגוריות ההצגה, הבמאי והתלבושות, היא ממשיכה ורצה בתמונע עד היום. "התקלה" מספרת על סוכן טקסטיל שנוסע בדרכים, מכוניתו מתקלקלת והוא מגיע לביתם של ארבעה זקנים, שהם שופטים בדימוס ומתארח אצלם ולאט-לאט הם גורמים לו להתבונן לתוך עצמו. הוא ביים את ההצגה "הרפתקה בקרקס", שעלתה בפסטיבל חיפה להצגות ילדים והמשיכה ורצה בתיאטרון אורנה פורת וזכתה בהצגת השנה.

פיטובסקי הנהיג את קבוצת צעירי הבימה (מיסודו של אילן רונן) במשך 7 שנים. הקבוצה כללה את שחר רז, לאה גלפנשטיין, אייל רדושיצקי, אלינור פלקסמן, הראל מורד, נעמה ארמון, יובל שלומוביץ', ועודד אהרליך. ההפקה הראשונה של קבוצת צעירי הבימה הייתה המחזה "החוטם", פרי עטו של ניקולאי גוגול. בשנת לימודיו האחרונה עיבד את ספר הילדים של נחום גוטמן "מעשה שתחילתו בחמור וסופו ארי דורס", למחזה בשם "ביאטריצ'ה". הוא העלה את "ביאטריצ'ה" בכיכובם של תלמדי שנה ג' בסמינר הקיבוצים, ההצגה המשיכה ורצה בצוותא. אחר-כך ביים את "מסייה דה פורסנייאק" של מולייר, אותו הציג עם קבוצת צעירי הבימה. ביחד עם קבוצת צעירי הבימה ושחר פנקס, העלה את "ארץ חדשה", שנוצרה כחלק מפסטיבל אירופי בנושא פליטים. כל מדינה טיפלה בנושא בצורה שונה; ההצגה הופיעה בפסטיבלים שונים בעולם. "ארץ חדשה" נוצרה בעקבות מפגשים שבועיים עם נוער מדארפור.

ב-2012 פיטובסקי עיבד את הספר "לא אשנא" פרי עטו של עז א-דין אבו אל-עייש. המחזה עלה כהצגת יחיד של גסאן עבאס, בבימויו של פיטובסקי בתיאטרון הבימה וכיום הוא מופיע בארצות הברית. ב-2013 ביים ועיבד את המחזה "השבועה" על פי מעשיה יהודית מימי הביניים, ההצגה הועלתה בתיאטרון הבימה.

ב- 2015 ביים פיטובסקי את ההצגה "עשר דקות מהבית", מחזה מאת מאיה ערד יסעור לציון 20 שנה לרצח יצחק רבין.

ב-2016 הוא מונה למנהל אמנותי של "תיאטרון אלעד", תיאטרון אילת והערבה ועבר עם משפחתו לקיבוץ אילות, יחד עימו עברו לדרום השחקנית נעמה ארמון והשחקן רוי קלדרון.

בשנתיים האחרונות המשיך פיטובסקי לחקור את גבולות התיאטרון וביחד עם שחקניו יצר את "'ירמה לאור ירח" מאת לורקה - הצגה מתגלגלת למרגלות הרי אילת, הצגת מסע בה הקהל עוקב אחרי הדמיות אל תוך המדבר, "מעבר להרים" הצגה לילדים המאגדת 4 סיפורים פילוסופיים (מסין, טיבט, פולין ואנגליה), "הזקן והים" קונצרט תיאטרלי בעיניים מכוסות - הצגה בה הקהל יושב עם עיניים מכוסות לאורך כל ההצגה וחווה את הסיפור של המינגוויי רק בעזרת הדמיון.

כמו כן הוא מלמד ילדים כתיבת מחזות, מנחה ומשחק בתיאטרון אימפרוביזציה "פלייבק".

שי פיטובסקי נשוי למאיה, מטפלת ברפואה סינית והם מתגוררים בקיבוץ אילות.

ביוני 2022 הוציא סינגל ראשון בשם "אמי" מתוך אלבום בכורה "עכשיו אני כאן" שיצא בסתיו 2022.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אמי - שי פיטובסקי - הקליפ, סרטון בערוץ "שי פיטובסקי", באתר יוטיוב (אורך: 02:47)