שכנוע ידידותי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שכנוע ידידותי
Friendly Persuasion
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של ג'סמין ווסט
בימוי ויליאם ויילר
הופק בידי ויליאם ויילר
תסריט מייקל וילסון
עריכה רוברט סווינק
שחקנים ראשיים גרי קופר
דורותי מקגוויר
אנתוני פרקינס
מוזיקה דימיטרי טיומקין
צילום אלסוורת' פרדריקס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Monogram Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
Allied Artists (USA)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 בנובמבר 1956
משך הקרנה 137 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3,000,000 דולר
הכנסות 8,000,000 דולר
פרסים
  • פרס דקל הזהב
  • מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שכנוע ידידותיאנגלית: Friendly Persuasion) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1956 בהפקתו ובימויו של ויליאם ויילר, עם גרי קופר, דורותי מקגוויר ואנתוני פרקינס בתפקידים הראשיים.

התסריט של מייקל וילסון מבוסס חלקית על הרומן "שכנוע ידידתי" של ג'סמין וסט (אנ') משנת 1945. שמו של וילסון הושמט מרשימת הקרדיטים היות שנכלל בהרשימה השחורה של הוליווד בתקופת המקארתיזם. שמו הוחזר ב-1996.

שיר הנושא "Thee i Love" (הקוויקרים משמשים במילה thee במקום you) המושר בפי פט בון הפך ללהיט עם ביצועים נוספים של ארתה פרנקלין, קליאו ליין, ג'וני מאטיס, בינג קרוסבי, ארבעת האסים ועוד.

הסרט מספר על משפחת קווייקרים בתקופת מלחמת האזרחים האמריקאית המתמודדת עם עקרונות של אי-אלימות, והצורך להצטרף למלחמה כיתר האזרחים כדי להגן על עצמם ורכושם.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בשנת 1862 בדרום אינדיאנה אצל משפחת בירדוול המשתייכת לקהילת הקווייקרים באזור. אב המשפחה הוא ג'ס בירדוול (גרי קופר) המנהל חווה חקלאית ומשתלה ביחד עם אשתו אלייזה (דורותי מקגוויר) וילדיהם ג'וש (אנתוני פרקינס), מאטי (פיליס לאב) וג'ס הקטן (ריצ'רד אייר). בחווה עובד גם אנוך (ג'ואל פלואלן) שהוא עבד משוחרר שברח מהדרום שם נמצאת עדיין משפחתו.

הם נבדלים במנהגים ולבוש משכניהם המתודיסטים, בכנסיות שלהם אין מוזיקה וזמירות אלא כל פעם מישהו קם ונושא דברים. אלייזה מחמירה יותר מבעלה וכאשר הוא מתפתה להכניס לביתם עוגב, היא עוברת לישון במתבן עד שהרוחות נרגעו והעוגב מאופסן בעלית הגג.

סאם ג'ורדן (רוברט מידלטון) הוא שכנם של הבירדוולים והוא נוהג לבצע תחרות מרוץ עגלות עם משפחת בירדוול ותמיד מנצח. ג'ס מחליט להחליף את הסוס בסוסה של האלמנה הדספת' (מרג'ורי מיין) שלה שלוש בנות המתחננות לג'וש שיתחתן אתן.

גארד ג'ורדן (פיטר מארק ריצ'מן) בנו של סאם הוא קצין בצבא האיחוד. הוא מאוהב במאטי (פיליס לאב) ומנסה לשכנע את משפחתה בחשיבות הגיוס להגנה על חייהם ורכושם. מייג'ור הארוויי (תאודור ניוטון) מצבא האיחוד מגיע לאספה של הקוויקרים ומנסה לשכנע אותם באפן ידידותי על הצורך בגיוס נגד צבא הקונפדרציה אבל זה לא משכנע אותם בגלל התנגדותם לאלימות.

יחידות של צבא הקונפדרציה מתקרבות לאזור ובדרכן הן משמידות ושורפות חוות רבות. לבסוף משתכנע ג'וש להצטרף לצבא כאזרח עם רובהו כדי ליצור קו הגנה על גדת הנהר. הדרומיים תוקפים בכוח גדול ונהדפים. ג'וש וסאם גארדן נפצעים. כשסוסו של ג'וש חוזר לבד, ממהר ג'ס לעלות עליו עם רובה כדי למצוא את בנו. הוא נתקל בסאם הפצוע הגוסס בין ידיו ונורה בידי חייל דרומי. כאשר החייל מתקרב אליו לבצע וידוא הריגה, מסתער עליו ג'ס, מכניע אותו ועומד לירות בו אך בגלל אמונתו הוא משחרר אותו.

בינתיים מגיעים חיילים דומים רעבים לחווה ואלייזה מקבלת אותם יפה, מאכילה אותם ומספקת להם ציוד כדי שלא ישרפו את החווה והם מסתלקים בהבעת תודה.

ג'ס מוצא את ג'וש פצוע ומביא אותו הביתה לטיפול והמשפחה מתאחדת שוב.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
גרי קופר ג'ס בירדוול
דורותי מקגוויר אלייזה בירדוול
אנתוני פרקינס ג'וש בירדוול
פיטר מארק ריצ'מן גארד ג'ורדן
פיליס לאב מאטי בירדוול
ריצ'רד אייר ג'ס בירדוול הקטן
רוברט מידלטון סאם ג'ורדן
מרג'רי מיין האלמנה הדספס
ג'ואל פלואלן אנוך עבד משוחרר
תאודור ניוטון מייג'ור הארווי

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוועמדות לשישה פרסי אוסקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שכנוע ידידותי בוויקישיתוף